Wednesday, 30 November 2011

APAM TEPUNG GANDUM BERSUSU

dah lama betul tak buat apam ni...

suka apam ni sebab dah sejuk pun lembut lagi..:)

saje belang2kan dia...hehehe...gian dah lama tak membelang..kekeke

Dah lama betul saya tak buat apam susu ni....sampai dah ingat2 lupa pada rasa dia..kekeke...saya suka buat apam ni sebab senang...lagi pun sedap walaupun dah sejuk dia tetap lembut...apam ni sebenarnya boleh kembang setaman..tapi sebabkan saya guna acu jenis yg memanjang cam gini..dia cam tak sesuai kalau nak buat kembang2 sgt ni....kalau nak kembang setaman elok guna acu lompang...isi penuh2..nanti kembang la dia....saje buat belang2..sebab makcik suka makan yg jenis kosong tak dek letak sirap ros..saya pulak kalau apam suka letak sirap ros..dah tua2..tekak tak lalu nak makan benda wangi2 sgt ni..katanya..hehehe..last2 saya belangkan..lagipun dah gian nak membelang sebab lama sgt duk pendam hasrat...kekeke

resepi ni asalnya dari kawan mak saya...terima kasih ima dan ibunya..moga bertambah rezki ima sekeluarga...ima ni my bff...salah sorang ahli ILU...geng yg minat korea jugak..lama betul tak sembang2 dgn dia..miss u ma...:) saya pernah letak resepi ni kat myr...tapi kali ni saya kongsikan kat sini pula....biasa saya buat guna tepung susu..tapi sebab kan tepung susu dah habis kat rumah ni..yg ada susu perisa vanila..cam tak sesuai lak nak buat apam...so saya guna susu pekat manis...tetap elok je jadiknya...k lah meh tengok resepi kat bawah...


APAM TEPUNG GANDUM BERSUSU

 Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

 

Bahan-bahan

  • 2 1/4 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan susu tepung / boleh ganti dgn 2 sudu besar susu pekat manis
  • 3/4 cawan gula
  • 1 paket yis mauripan
  • 1 1/2 cawan air 
  • pewarna ikut suka -saya tambah sirap ros skit dan pewarna pink

Cara-cara

  1. mula2 ayakkan tepung gandum besama susu tepung jika guna susu tepung. (ayak sekali je, kalau tak nak ayak pun tak pe)
  2. satukan bahan ayak bersama dengan gula kedalam mangkok. gaul2 rata.
  3. selepas itu buat lubang kat tengah2 bahan tadi dan masukkan yis mauripan.
  4. masukkan air ditengah2 bahan tadi dan kacau2 yis bersama dengan air. kalau yis tu elok...dia akan mengeluarkan buih. kemudian kacau2 rata bersama dengan bahan2 lain sehingga sebati. ( jgn ada ketul tepung) masukkan susu pekat dan kacau2 rata.
  5. tutup mangkok dengan plastik pembalut atau pinggan pun boleh dan biarkan selama 1/2 jam ataupun 1 jam sahaja. resepi ni tak boleh peram lama2 sebab kita pakai yis sepeket...nanti dia rasa masam. 
  6. bila dah naik doh...bahagikan 2 dan salah satu adunan tadi masukkan pewarna pink dan sirap ros..lagi satu adunan dibiarkan seperti asal. kacau rata doh berwarna.
  7. panaskan air kukusan sementara nak tunggu bahan kembang/ naik balik. 
  8. boleh guna acu kuih lompang atau loyang biasa. macam saya buat ni saya guna acu jenis memanjang....sapukan minyak rata pada acu..sapu nipis je utk elakkan apam tadi melekat bila dah masak. kemudian masukkan adunan dlm acuan...kalau guna acuan macam saya ni..letak 3/4 je adunan..kalau guna acuan lompang...isi penuh2..nanti dia kembang bila masak.
  9. bila kukusan dah panas, boleh lah dikukus apam tadi. kukus dalam 20 minit...jika guna loyang biar lebih skit masa tu....30minit dah masak rasanya. guna api besar ye...
  10. boleh dihidang kuih apam bersama kelapa putih yg di kukus dengan garam. 
(nota: nak kukus apam kena balut penutup pengukus dgn tuala basah ye..nanti air menitik pulak..habis buruk nanti rupa apam...kalau nak buat 2 adunan..tak yah guna 2 paket yis..guna sepeket tu pun dah cukup dah....kalau jenis tak suka letak yis banyak2..boleh letak 1/2 paket yis utk satu adunan tu...)

    Tuesday, 29 November 2011

    Rendang dendeng Ayam... kak norlie

    sedapnya..suka saya masakan dendeng ni...:)

    resepi sedap tapi gambar lak out..sabar je la...grrrr

    Assalammualaikum semua.....hari ni saya nak cerita kisah rendang dendeng ni....dulu masa saya dalam tingkatan satu ke tingkatan dua..cam gitu la...saya pernah pegi kenduri kat kg jawa belah MIL makcik....masa kenduri kawin tu..dia masak daging dendeng ni...tapi waktu tu saya tak tau pun nama masakan ni rendang dendeng....memang saya suka sgt...itu la pertama kali makan dan terakhir..kalau ada makan pun rasa tak sesedap yg saya makan masa kenduri tu...memang rasa daging tu melekat sampai la sekarang..hehhehe...nak dijadikan cerita...baru2 ni saya cuba la masak rendang dendeng dari blog kak norlie...wahhhhh..tak sangka saya..rupanya resepi yg saya carik2 selama hari ni nama dia rendang dendeng ni...kekekek...saya pernah cuba masak rendang dendeng sebelum ni menggunakan resepi lain..tapi rasa dia tu tak sama...yg ni lagi sedap...nak masak pun senang je...suka nya hati tak tau nak cakap cam mana..makan sampai 2 kali nasi hari tu...hahahahha...Alhamdulillah..akhirnya ketemu jugak dgn resepi yg berpuluh tahun duk teringin nak makan lagi....syukur pada Allah....lepas ni boleh masak selalu...hehehe...

    kalau ikut resepi asal...kak norlie guna daging..saya pulak guna ayam...sama je sedap dia...memang tak rugi cuba...saya tambah hati ayam sekali..memang sesuai masak hati guna resepi ni....saya nak ucapkan terima kasih pada kak norlie atas resepi yg best ni.....menurut kata kak norlie..resepi ni asalnya dari makcik yun...terima kasih sangat2 kerana sudi kongsi resepi....saya mintak izin kongsi resepi kat sini pulak.....jutaan terima kasih yg tak terhingga dari saya....:)


    RENDANG DENDENG AYAM

    Resepi: kak norlie
    by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

    Bahan2

    1 kg daging batang pinang - rebus 4-5 ketul besar dan di potong setebal 1/2cm dan lebar 2-3 inci panjang (potong ikt urat sebab nak di tumbuk)
    kemudian daging ditumbuk supaya lembut dan perap dengan kicap selama 1 jam (* jika x mahu masakan jadi hitam gelap daging bolehlah diperah untuk toskan kicapnya)
    saya guna ayam dan hati dan pedal skit...jadiknya...saya tak rebus dan ketuk ayam tu..cuma saya perap kan saja dgn kicap campur mas. saya perap dlm 6 jam cam gitu kat dalam peti ais. kalau nak perap kejap pun tak pe..tapi lagi lama lagi sedap la kan..:)

    bahan kisar:-
    30 biji cili kering - buang biji, rebus (untuk hilangkan pedasnya)
    20 ulas bawang merah (lebih pun boleh)
    6 ulas bawang putih
    1" halia
    1" lengkuas

    1 cawan kicap pekat- saya ganti dgn kicap campur mas
    2 cawan minyak
    2 sb air asam jawa
    2 ab gula (ikut rasa)
    garam (rasa dulu sbb ada kicap)
    air rebusan daging- saya ganti dgn air
    saya tambah kentang
    saya tambah bawang besar dipotong bulat

    Cara2
    panaskan minyak. gorengkan daging yang di perap kicap tadi dengan api yang perlahan dan jangan terlalu garing, angkat dan toskan lalu diketepikan. saya goreng ayam tu kejap..agak2 bertukar warna kulit je..dan ketepikan.
    panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar hingga garing. masukkan daging, air asam jawa, gula, masukkan air rebusan daging biar mendidih hingga daging lembut saya masukkan kentang sekali..dan masukkan bawang goreng bila ayam dah masak dan terbit minyak.

    ** jika daging masih liat bolehlah tambah 3-4 cawan air hingga daging lembut
    ** daging tumbuk dulu baru di perap kicap.

    Monday, 28 November 2011

    SAMBAL BUDU TEMPOYAK


    Makan pucuk paku rebus cicah dgn sambal tempoyak budu...dah lama saya nak makan tempoyak budu ni sebab tak pernah makan sambal tempoyak buat cam gini..selalu makan sambal tempoyak biasa je....sedap jugak rasa dia...tak dek lari sgt dari rasa tempoyak walaupun letak budu...kekekke...saya guna resepi kak pah@ ibundo..dah lama teringin cuba...sementelah skang ni musim durian baru ada peluang nak cuba...terima kasih kak pah atas resepinya....makan byk saya semalam....makan nasi putih...goreng ikan talapia..lepas tu cicah sambal tempoyak budu dgn pucuk paku..pucuk paku plak pucuk paku baru ambik dari kg MIL makcik...segar2 lagi..rangup2 jek masa makan...hehehhe...saya ni memang suka makan menu kg...:)


    SAMBAL BUDU TEMPOYAK

    Resepi : kakpah@ ibundo
    by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

    Bahan2( resepi ikut sukatan saya)

    4 sudu besar tempoyak
    3 sudu besar budu
    1 bawang besar dihitis
    10 cili padi ditumbuk
    2 biji limau kasturi
    gula skit

    Cara2

    masukkan semua bahan kedalam mangkok dan kacau2 rata...dah siap..:)

    Sunday, 27 November 2011

    PAU 3S...INTI KELAPA

    sedapnya pau ni...lembut jek..:)

    yg ni pau versi petang..kekeke..

    wangi je baunya bila lapik ngan daun pisang...:)

    yg ni pau versi pagi....

    versi pagi macam2 saiz ada..kekeke

    geram tengok pau ni tu yg tangkap gambar byk2...hahaha..ni versi pagi...:)

    sukanya saya dgn kejadian pau ni..skit punya byk tayang gambar ek..jgn marah ek..kita buat dua kali pau ni..pagi dan petang...kehkehkeh...tu yg banyak gambarnya..inti tetap sama..kelapa..ingat nak buat la inti daging petang tu..last2 makan yg inti kelapa pun tak puas lagi...jadiknya perabihkan je la inti kelapa yg duk simpan kat dalam peti ais tu...heheheh...

    saya suka pau ni sebab simple..sedap dan senang nak buat..3S..hhehehe..ambik dari blog dzana...resepi pau ni dari maz....pau sedap dimakan walaupun lembut....bila makan pau ni teringat saya kat pau yg saya pernah makan masa kat kelantan dulu...rasa pau dia cam gini la...masa tu beli tak ingat harga..tapi besar..guna inti kelapa..warna merah ngan hijau..tapi yg tak tahannya tu..inti dia manis sgt...saya kalau beli makan pau dia je..inti buang...hehhehe...skang dah pandai buat pau yg saya teringin nak tau resepi nya dulu..Alhamdulillah..syukur pada Allah..terima kasih maz dan dzana kerana sudi kongsikan resepi ni kat blog...

    saya mintak izin dzana letak resepi ni kat sini ye..saya copy n paste dari blog awak je..terima kasih banyak2...dan juataan terima kasih pada maz atas resepinya..moga Allah murahkan rezki kalian berdua...Amin...

    PAU 3S

    Sumber : ILHAM DAPUR 
    copy n paste: dzana
    by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

    Bahan-bahan (dalam 14 biji saiz kecil)
    • 1 1/4 tepung serbaguna (allpurpose flour) - tepung gandum pun ok
    • 120ml air sedikit suam
    • 1/2 sudu besar yis kering
    • 1/2 sudu besar gula
    • 1/2 sudu kecil baking powder
    • 3 sudu besar minyak masak - maz guna sunflower oil, sini xde minyak sawit
    • 1/2 sudu kecil garam
    • inti secukupnya - maz guna inti kacang merah, biar keras dalam petiais sekejap senang nak bulatkan
    • kertas minyak secukupnya - potong 4 segi kecil untuk lapik bawah pau
    Cara

    1. Dalam bekas yang sesuai masukkan air, yis dan gula. Biarkan seketika dalam 1-2 minit.

    2. Kemudian masukkan minyak masak dan kacau sikit guna garfu.

    3. Satukan baking powder, tepung dan garam, kemudian tuang dalam bancuhan yis tadi sampai dikacau guna garfu dan tepung melekat pada garfu.

    4. Kemudian boleh la diuli guna tangan. Kalau lembik celup je tangan dalam tepung (atau tabur je tepung sikit) dan uli sehingga doh tidak melekat pada tangan dalam 8-10 minit. Ramas-ramas manja pun ok semasa proses menguli tu.

    5. Tutup bekas dengan plastik/tuala yang sesuai dan rehatkan doh selama 30-35 minit atau dah naik sekali ganda.

    6. Sediakan pengukus. Amik doh yang telah naik tadi dan tumbuk sikit buang angin. Kemudian amik doh sebesar bola ping pong dan leperkan sedikit, masukkan inti dan tutup kemas. Kemudian letakkan sekeping kertas minyak dan susun dalam pengukus. Buat sampai habis dan rehakan pau selama 10-15 minit.

    7. Kukus dalam air yang telah mendidih selama 8-10 minit dengan api sederhana. Pastikan penutup pengukus dibalut dengan kain/tuala agar air tidak menitis atas pau.

    (nota: saya buat dua adunan dapat dlm 12 biji saiz sedang...tepung saya guna  500gm...lepas tu air dlm 270ml kot rasanya....doh saya..dia lembut....bila kita tumbuk2 lepas dia naik tu..doh cam melekat2 skit..jadiknya..saya lumur tgn dgn minyak skit bila nak bentuk kan pau tu...supaya senang nak bentuk kan dia....) 
     
    INTI KELAPA


    Bahan2


    2 cawan kelapa putih- biasa pun boleh je
    5-6 sudu besar gula
    200gm gula merah
    3 sudu besar tepung gandum
    1 daun pandan
    sedikit air

    Cara2

    masukkan gula merah dan gula putih....daun pandan...dan sedikit je air...masak hingga gula cair dan berbuih..lepas tu..masukkan kelapa dan tepung gandum..gaul2 rata hingga likat...tepung tu pandai la adjust ye..inti yg sedap dia lembab2 je intinya...tu yg kena pandai adjust tepung gandum..kalau kurang tambah lagi tepung tu...biar dia likat berkilat....:)

    Yorkshire pudding ...dan salam maal hijrah

    cuba resepi kak diana pulak..:)

    dah rupa cam kuih akok...hahhaha

    Assalammualaikum....memula nak ucapkan salam maal hijrah buat semua pengunjung blog qasehqu quinnie....semoga tahun baru ini memberi lebih kebaikan dari tahun2 lepas...dan hidup kita sentiasa dirahmati dan diberkati oleh Allah...cepat je dah sampai tahun baru ye...:)

    o.k...YP kali ni saya guna resepi kak diana...makcik yg suruh saya masak YP ni sebab dia teringin nak makan..siap belikan jem strawberry lagik..hehehhe..dah sebulan dia beli saya tak jugak buat2 YP ni..last2..saya buat jugak cuma tukar resepi skit....makcik masa makan dia kata....ngape rasa lain? hahahhaha...adusss....dia suka lagi yg resepi kak ros tu....saya ni tak kisah sgt...mana2 pun boleh je telan..saya kata kat dia...saje nak cuba resepi baru....lepas tu dia kata..esok buat lain la...tak puas makan...adesss...kekkeke...yg versi kak diana ni saya rasa lebih sedap kalau makan dgn inti berlauk dari jem....tak pe la..tak rugi mencuba kan...kalau tak kita tak tahu..rupanya ada beza dari segi rasa dia...hehehhe..kalau ada sape2 berminat nak cuba versi ni saya sarankan buat inti yg macam kak diana buat tu..inti udang..baru ngam rasa dia...saya ni malas nak buat inti...:)

    apa2 pun terima kasih pada kak diana atas resepi ni....saya mintak izin copy n paste dari blog akak ye..lain kali nak cuba resepi akak yg lagi satu tu pulak...:) terima kasih kerana sudi kongsi resepi....

    YORKSHIRE PUDDING
    Resipi Asal ~ Food.com ( TQ )
    by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


    cup beaten egg
    • cup plain flour
    • 1/2 cup milk _ ( Diana gantikan dengan 1 tbsp susu pekat manis )
    • 1/2 cup water _ ( Diana bubuh 1 cawan )
    • Salt
    • Pepper
    • 1 -2 tablespoon cooking oil or 1 -2 tablespoon dripping

    Directions:


    1. 1
      Preheat your oven to 240°C, 475°F or gas mark 9. ( If you are cooking roast beef and/or roast potatoes, make sure the beef has been removed to "rest" before carving and that the potatoes are moved down to the bottom shelf and NEED browning still. ).
    2. 2
      Pour a scant amount of oil or dripping into your Yorkshire Pudding tins. ( A large roasting tin can be used too. If you do not have a Yorkshire Pudding tin which has 4 wide and shallow cups of about 4" in diameter, then use a large muffin tin.).
    3. 3
      Put the tin into the pre-heated oven about 5 minutes before you want to cook the Yorkshire Puddings.
    4. 4
      Empty the flour, salt & pepper into a large roomy bowl.
    5. 5
      Make a dip in the centre and add the beaten eggs bit by bit, mixing as you go along.
    6. 6
      Add the water/milk mixture gradually and whisk in between each addition.
    7. 7
      Keep whisking until all the liquids have been added. The batter may still be lumpy - this does not matter.
    8. 8
      Cover and leave to rest for up to 1 hour.
    9. 9
      Just before cooking, whisk thoroughly again to break down any lumps & add some more air.
    10. 10
      Carefully take out the tin/s. Pour the batter into the tin/s and QUICKLY return to the oven.
    11. 11
      Cook for about 20 minutes until well risen and golden brown. DO NOT open the oven in the first 10-15 minutes or they will DROP!
    12. 12
      If you have two tins cooking, rotate the tins from top to bottom shelves after the 10-15 minutes so they cook evenly.
    13. 13
      Serve with Roast Beef and lashings of gravy.

    Friday, 25 November 2011

    Nasi ayam ipoh hainan.....2pm

    tunjuk menu nasi ayam sebagai pengubat hati..hari ni konsert 2pm...huwaaaa..oppaaaa!!!..sob..sob..

    agak2..oppa makan ke nasi ayam? hukhukhuk.....kalau suka minyak bijan boleh cuba resepi ni..:)

    bahan pelengkap nasi ayam ipoh hainan

    buat jugak ayam goreng sebab diaorg kat rumah ni tak makan yg jenis ayam rebus....resepi ayam cam ni leh tengok resepi nasi ayam ipoh yg asal...KLIK SINI



    mula2 nak cerita pasal 2pm ni dulu....hehehe...saya ni minat kat 2pm ni sebab anggota dia hot2 belaka...hahhaha...adusss...segan ni nak ngaku..tapi tak kisah la kan..buat muka tak malu je...hahahha...hari ni diaorg ada konsert kat malaysia..saya memang sampai bila2 pun tak kan dpt pegi konsert ni....kekekke..masa super junior punya konsert dulu pun hati mesti ada rasa sedikit sedih sebab tak dapat pegi...yer lah..dpt peluang tengok oppa didepan mata...2pm ni kalau tengok live memang seronok sebab diaorg ni jenis aktif dipentas dan pandai menari....lagi pun ada oppa2 yg saya bias kat dlm group ni...iaitu..chansung oppa dan junsu oppa...hukhukhuk..dpt tau pulak diaorg akan nyanyi lagu i'm your man..lagi la tak keruan jadiknya...hheheheh...adussss...malas nak pikir....

    pstttt: siap editkan post hari ni lepas tukar wall baru...hahahhaha..meh saya perkenalkan oppa2 saya pd hari ni..kekeke...dari kiri...taecyon...junho..junsu..nickhun...wooyong...chansung...hehehe

    k lah kita citer pasal nasi pulak....nasi ayam ipoh hainan ni lebih kurang je dgn nasi ayam ipoh tu..cuma ayam nya saya tak goreng dan hidang dgn cara yg berbeza...nasi ni jugak saya gandingkan dgn taugeh...sebab saya pernah makan nasi ayam yg jenis hainan ni hidang dgn taugeh...sedapnya bila makan tu...saya suka sgt...saya ni memang byk memori manis kalau berkaitan dgn nasi ayam ni...kekekke....kalau nak dikutkan nasi ayam hainan ni tak dek sambal kicap..tapi kalau dah tekak melayu ni kan...mesti nak ada jugak...heheheh..k lah meh tengok resepi kat bawah....:) resepi ni ikut selera saya....mungkin ada lain skit dari resepi hainan yg biasa...


    Nasi ayam ipoh hainan

    Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

     

    Bahan-bahan ( sekeluarga ) 

    *BAHAN NASI*

    • 4 mug beras
    • 4 1/2 mug air rebusan ayam
    • 2 inci halia*
    • 3 biji bawang putih*(bahan*ditumbuk lumat)
    • 3 helai batang daun bawang (ambik bhgn bawah dia...yg ada buah dia tu sekali)
    • 1 sudu besar minyak bijan
    • 2 sudu besar sos tiram
    • 2 helai daun pandan
    • 4 sudu mentega + sedikit minyak masak
    •  1 sudu kecil garam 

     *BAHAN AYAM*(utk 1 org punya makan)

    • 3 ketul ayam ayam
    • 2-3 titik minyak bijan
    • 1-2 titik kicap cair
    • 1 sudu besar sup
      
    *BAHAN SUP*
    • air secukupnya
    • 4 bawang putih diketuk
    • 3 inci halia di hiris
    • 3 helai batang bawang
    • 1 biji sengkuang dipotong dadu
    • 1 sudu besar serbuk lada sulah 
    • garam

    *BAHAN TAUGEH* (1 org punya hidangan)
    • semangkok kecil taugeh
    • 1 sudu besar sup
    • 2-3 titik minyak bijan
    • 2 titik kicap cair

      *BAHAN CILI* 
    • 10/15 biji cili burung
    • 6 biji cili merah
    • 2 hiris halia (ambik dari rebusan)
    • 5/6 biji bawang putih
    • 1 biji limau kasturi/nipis
    • garam n gula secukupnya
    • 1/2 bawang besar
    • 1/2 cawan air rebusan ayam

    *BAHAN KICAP*
    • 5 biji cili burung
    • sedikit halia (ambik dari rebusan)
    • 4/5 biji bawang putih
    • kicap pekat dan kicap cair secukupnya
    • air rebusan ayam secukupnya
    • tepung jagung di campur dgn air secukupnya (utk pekatkan) 
    • 2 sudu besar sos tiram 

     

    *BAHAN SAMPINGAN*

    •  daun sup dan bawang yg dihiris, timun yg dihiris, tomato yg dihiris, 

     

    Cara-cara

    1. cara utk buat air rebusan ayam...mula2 buat air rebusan ayam...(bahan2 dalam sup) masukkan semua bahan...kecuali sengkuang dan serbuk lada sulah. tutup periuk dan masak hingga didih. 
    2. selepas air mendidih, masukkan ayam. biar ia masak selama 20 minit. selepas 20 minit, angkat ayam tadi dan toskan. ayam tu biar betul2 masak...sebab kita tak goreng dah...cucuk dgn garfu tengok kalau ayam tu dah masak ke belum..air biar betul2 didih masa masukkan ayam..biasanya 20 minit tu dah o.k dah..
    3. cara utk masak nasik, mula2 masukkan majerin  dalam periuk elektrik, biar ia cair, kemudian masukkan bahan* yg telah di tumbuk lumat. biar naik bau. kemudian masukkan batang bawang dan daun pandan. bila dah layu sikit masukkan sos tiram dan minyak bijan. kacau2 sekejap,kemudian masukkan beras, sedikit garam dan air rebusan ayam. biarkan hingga nasik masak.
    4. cara penyediaan ayam, ambil 3 ketul  ayam yg telah masak dan telah di toskan tadi. kemudian...potong siap2 ayam tu biar mudah waktu makan nanti.... masukkan  kedalam satu mangkok..kemudian masukkan minyak bijan...kicap cair dan sup...kacau2 rata...kemudian boleh la hidangkan kedalam piring kecil
    5. cara penyediaan taugeh....masak sedikit air didalam periuk...biarkan air didih....lepas didih je air..terus tutup api..masukkan taugeh..dan terus je tos...takyah lama2 proses celor nanti taugeh layu....masukkan taugeh kedalam mangkok...lepas tu masukkan kicap...air sup dan minyak bijan...kacau rata...lepas tu letakkan kedalam piring dan hias dgn daun sup dan bawang diatas taugeh tu tadi.
    6. cara penyediaan cili, masukkan semua bahan didalam blender dan blend hingga hancur.cili tu air dia tak yah byk sgt..biar pekat..sebab cili ala hainan ni pekat skit cili dia...letak 1/2 cawan air sup tu pun dah cukup.
    7. cara penyediaan kicap, blend semua bahan kecuali tepung jagung. selepas blend isi dalam periuk dan panas kan atas dapur. agak2 dah panas..boleh la di masukkan tepung jagung dicampur air secukupnya utk memekatkan kuah.
    8. cara2 penyedian sup, baki air rebusan tadi didihkan kembali bersama sengkuang dan serbuk lada sulah. kalau air rebusan dah berkurangan boleh lah di campur dengan air biasa. masak hingga didih. perasakan sup.
    9. selepas semua dah masak, boleh la di makan...cara penyediaan...timun, tomato dipotong nipis2. daun sup dan bawang di potong halus dan di masukkan kedalam sup tadi.
    (nota: saya masak guna seekor ayam utk resepi ni...cuma bila nak hidang tu saya guna sukatan utk seorang punya makan ....taugeh tu pun sama..sebab ada ahli keluarga yg nak makan nasi ayam jenis biasa...)

    Thursday, 24 November 2011

    Sambal tempe jawa



    saya memang suka makan sambal tempe jawa ni...biasa dulu makan waktu raya je sebab tak pandai masak sambal ni..itu pun makan kat rumah MIL makcik....sekarang dah pandai buat sendiri...:) so bila2 nak makan pun boleh je buat..saya pernah hantar resepi ni dulu..cuma kali ni saya masak tak letak ikan bilis atau udang..hanya guna hati dan pedal je..tapi letak byk la kan baru sedap..kekkeke...k la meh tengok resepi saya masak tempe ni...makcik kasi gred A+ kat sambal tempe ni...ngeh ngeh ngeh...kalau nak tengok versi yg lagi satu bleh tengok SINI


    Sambal tempe jawa

    Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

    Bahan2

    6 ketul hati ayam*
    8 ketul pedal ayam* (bahan direbus 15-20 minit) -kemudian potong kecil2
    1 paket tempe - hiris nipis ( yg plastik)
    8 biji kentang - hiris memanjang
    2 bawang besar - saiz besar - dihiris nipis
    10 ulas bawang putih - dihiris nipis
    10 cili merah - hiris nipis
    1 ikat petai - hiris
    1/2 ikat kacang panjang - potong serong
    1 paket pucuk dan sohun - rendam kembang dan tos
    1/3 cawan kicap pekat manis
    1 sudu kecil garam
    1 sudu besar gula
    1/2 cawan air asam jawa - asam jawa dlm 1 sudu kecil ramas dgn 1/2 sudu besar belacan
    1/2 cawan santan pekat
    minyak secukupnya

    Cara2

    1. masukkan minyak yg byk dlm kuali dan goreng tempe sampai kuning dan angkat....kemudian tapis dan tepikan....lepas tu goreng pulak kentang hingga kuning dan tapis serta toskan..

    2. kurangkan minyak tadi....agak2 tinggal 1 senduk....kemudian tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga layu dan naik bau...

    3. kemudian masukkan hati dan pedal yg telah dipotong kecil dan kacau2 rata... masukkan air asam jawa yg telah dicampur dgn belacan....kacau2 hingga naik bau dan masukkan kicap...jika kicap tu kurang boleh tambah lagi...masukkan gula dan garam....serta santan....kacau hingga santan tadi didih dan terbit minyak...kalau pedal dan hati tu dah masak....boleh masukkan petai dan cili merah.....masak hingga naik bau petai....kemudian masukkan pucuk dan sohun...kacau2 rata....

    4. kemudian masukkan sayur kacang panjang....bila dah bertukar warna sayur...boleh masukkan tempe dan kentang yg telah digoreng tadi....kacau2 rata dan boleh la tutup api....siap...dah bleh la makan....:)


    Wednesday, 23 November 2011

    Kek pisang gebu...ros jintan manis

    sedapnya kek pisang ni..suka sgt..:)

    yg ni potong masa tengah panas...exited sgt tengok kegebuannya....panas2 terus potong..kehkehkeh

    saya buat sampai 2 kali...kekkeke

    jgn dipandang hina pada kehitamannya itew...hahhaha..sedap sey...rasa dia....bila gelap cam gini...kekeke


    sedapnya makan kek pisang buatan sendiri..pertama kali saya rasa puas hati makan kek pisang saya masak sendiri..kalau dak saya tak suka sgt sebab tak menepati citarasa saya...hehehhe...saya guna pisang nangka....memang terbaik la masak kek guna pisang ni...rasa macam org jual tu rasa keknya....resepi pulak dari ros jintan manis...memang terbaik resepi ni..kek naik gebu ...memang saya tak sangka kejadian kek ni sebegitu gebussss sekali....sedap pulak tu...memang rasa nak buat lagi dan lagi...hehehhe

    kebetulan MIL makcik kasi setandan pisang nangka....jenuh duk pikir nak buat apa....last2 masa borak ngan anna qawina kat fb...dia cadangkan buat kek pisang gebu ni...apa lagi terus salin resepi...mula2 masak buat 2 adunan sekali gus...hehhehe...siap kasi MIL makcik lagi ngan IL dia...lepas tu buat lagi sebab pisangnya byk lagi...kekekek...yg kali ke dua saya buat 3 adunan pulak....heheheh...separuh bagi kat IL jugak...beresss...tak dek la rasa rugi sgt tengok pisang terbiar je tak tau nak buat apa...kekeke...

    apa2 pun..nak ucapkan terima kasih byk2 pada ros jintan manis atas resepi yg sedap ni...saya mintak izin kongsikan resepi ni kat sini pulak..harap ros tak keberatan...terima kasih sekali lagi....terima kasih jugak kat anna qawina sebab perkenal kan saya resepi ni..kalau dak memang tak tau...hehheheh...

    Kek pisang gebu

    by: quinnnie@qasehququinnie.blogspot.com


    Bahan2

    2 cwn tepung gandum
    1 s/k baking powder
    1 s/k soda bikarbonat
    1 cawan gula
    3 biji pisang yang telak dilenyek
    1/2 cawan minyak masak
    esen vanila
    2 biji telur

    caranya

    1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.

    2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.

    3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan  bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.

    4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.

    resepi utk 2 adunan yg saya buat hari tu....

    Bahan2

    4 cwn tepung gandum
    2 s/k baking powder
    2  s/k soda bikarbonat
    1/2 cawan gula pasir saya blend halus
     9 biji pisang nangka yang telak dilenyek
    1 cawan minyak masak
    1 1/2 sudu teh esen vanila
     4 biji telur

     2 sudu besar susu pekat manis
    1/2 sudu teh pewarna merah dan 1/2 sudu teh pewarna hijau

    cara2 saya macam ros buat cuma saya tambah susu pekat manis masa letak pisang tu....lepas tu oven saya guna suhu 160c...masak 1 jam 10 minit...saya letak hirisan pisang kat atas dia...kalau tak nak pisang tu hangit cam saya buat tu...boleh tutup dgn aluminium foil masa masak kek..saya malas..lagi pun saya suka pisang dia masak hitam skit...walaupun dia warna hitam cam gitu tapi dia tak hangit..sedap je makan..:) saya tambah pewarna hijau dan merah utk dptkan warna coklat...tu yg kek saya cantik je warna hitam dia...kekeke..

    Tuesday, 22 November 2011

    Ikan rebus masak cabai


    saya memang suka makan ikan rebus...kalau masak cabai lagi suka...heheheh..masak cabai ni bahasa saya kat rumah...kalau org lain panggil masak cili..atau tumis cili kot....teringin nak makan masak cabai ni sebab dah lama tak makan....lagi pun cepat je masaknya...boleh letak sekali sayur kat dalam..makan je dgn nasi putih panas2...fuhhh...boleh bertambah nasi...kekekek

    kalau ada yg tak tau ikan rebus ni apa...ikan rebus ni ikan yg dah dijual siap masak direbus..ada jual kat pasar..kalau dulu org bukan bumiputra je yg jual ikan ni....sekarang ada org bumiputra yg dah pandai buat..Alhamdulillah...lebih terjamin kebersihannya sebab diaorg buang isi perut....biasa nya ikan rebus ni guna ikan kembong saiz kecik dan besar..saya suka saiz besar lagi sebab rasa dia lebih lemak...ikan ni tinggal goreng je kat rumah...lepas tu ikut suka la nak masak gulai lemak pun boleh..masak cabai cam saya ni pun boleh..nak makan gitu cicah ngan sambal belacan pun sedap....sukeeee...hehhehehe

    rasanya ramai dah pandai masak cili atau cabai ni...tapi yg ni versi saya....k meh tengok resepi ni...:)

    tak lupa jugak...tahniah buat pasukan bola sepak negara yg telah memenangi pingat emas semalam...masa tengok game tu..haissshh perasaan macam2....tapi lega lepas dah menang..kekeke..saya ni kalau nak citer pasal bola ni sat gi meleret2..baik stop sampai sini...hehhehe

    Ikan rebus masak cabai

    Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

    Bahan2

    3 ekor ikan rebus
    20 biji cili kering- direbus dulu kemudian toskan
    2-3 bawang merah
    4 bawang putih
    1 bawang besar dipotong bulat
    garam dan gula
    sedikit belacan jika suka
    air sedikit
    sayur kacang panjang

    Cara2

    1. mula2 goreng ikan rebus hingga masak....sekejap je gorengnya...lepas tu tepikan

    2. blend cili kering...bawang merah dan bawang putih guna blender kering. guna blender kering lagi sedap dari taruk air..lagi pun cepat masak cilinya...

    3. masukkan minyak secukupnya dalam kuali..kemudian tumis bahan blend kering tadi...kacau2 hingga cili garing....biar cili betul2 masak baru sedap....lepas tu masukkan sedikit air...kemudian masukkan sedikit belacan jika suka...pecah2 kan belacan tu biar dia hancur....masukkan gula dan sedikit garam...masak hingga terbit minyak...

    4. dah terbit minyak...masukkan bawang besar dan sayur kacang panjang....masak hingga sayur bertukar warna...lepas tu masukkan ikan yg telah digoreng tadi...kacau2 rata....dah siap...:) masakkan ni ikut suka la kalau nak berkuah boleh la tambah air..saya suka tak berkuah sgt...

    Monday, 21 November 2011

    Lontong Johor



    sedapnya lontong johor ni..makan banyak kuah dia pun tak rasa muak...sedap sgt....resepi ni dari CMG...terima kasih che mat..saya ternampak resepi ni masa kak ummi kuantan postkan resepi ni masa raya puasa dulu.....makcik saya pun suka....terasa rempah2 dia tu...suka sgt..lepas ni memang nak buat lagi dan lagi kalau ada nasi impit kat rumah ni...hehhehe...saya sebenarnya malas nak masak lontong ni sebab kena masak pulak kuah kacang baru sedap makan...dek kerana sayang kan nasi impit berbaki masa raya haji hari tu....skit punya lama ek simpan dalam peti ais..hhahhaha....akhirnya rajinkan diri lah jugak masak..ternyata...segala usah berbaloi2...hehhehe....saya masak lontong ni minggu lepas....dah habis dah..:)

    apa2 pun terima kasih lah byk2 pada che mat atas resepi yg sedap ni....saya mintak izin letak resepi che mat kat sini ye...terima kasih jugak pada kak ummi kuantan...saya cnp dari blog akak je resepi ni...terima kasih semua..:)

    pstt: masa makan ni saya ngan makcik duk sembang..saya kata kat dia kalau ada paru goreng best ni makan...huhhhh..rasa nak makan lagi bila teringat...kekkeke...esok pagi tu saya ngan makcik makan lagi lontong ni...sebab yg lain tak suka sgt lontong2 ni..kita org berdua je perabihkan..kekekke..sedap perut pagi tu...huhuhu

    LONTONG JOHOR

    Resepi: Mat Gebu @ DTS
    copy n paste: kak ummi kuantan


    BAHAN KUAH LODEH :-)
    • 1/4 biji kobis bulat, dihiris, cuci dan toskan
    • 15 tangkai kacang buncis, hiris serong
    • 2 keping tauhu keras, dadu besar
    • 70 gram fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
    • 2 keping tempe, didadu
    • 1/2 biji sengkuang, hiris memanjang
    • 1 biji lobak merah saiz sederhana, hiris memanjang
    • 1 cekak soo hoon, kerat
    • 2 batang serai, dititik
    • 1/2 inci lengkuas, dititik
    • 1.5 liter santan cair
    • 400 ml pati santan
    • 1/3 camca teh serbuk kunyit
    • Garam dan gula secukup rasa
    BAHAN KISAR HALUS :-)
    • 2 biji bawang besar
    • 4 biji bawang merah
    • 3 ulas bawang putih
    • 1/2 camca besar ketumbar
    • 1/2 camca teh jintan kasar
    • 1/2 camca teh jintan halus
    • 1 camca besar penuh udang kering, rendam 10 minit dan toskan

    BAHAN-BAHAN LAIN :-)
    • Nasi impit secukupnya
    • Serunding kelapa
    • Sambal tumis
    • Telur rebus, dibelah dua 

    CARA MEMBUATNYA :-)
    1. KUAH LODEH :-Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum, tambah 1/3 camca teh serbuk kunyit dan tumis sekejap lagi. Masukkan tempe, sengkuang dan lobak merah, kacau rata dan tuang santan cair. Biar mendidih. Tambah fucuk, kobis dan kacang buncis, gaul rata, biar sayur lembut. Masukkan soo hoon, tauhu dan tuang santan pekat. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya, biar mendidih perlahan sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
    2. UNTUK LONTONG JOHOR :- Letak secukupnya nasi impit dalam bekas sesuai, tuang kuah lodeh secukupnya bersama isi2nya sekali. Letak telur, serunding dan sambal tumis. Hidangkan segera. (*akak xda lah serunding udang kering tu....bahan dgn serunding daging Terengganu jek laa..hehe)
      (nota: saya makan dgn kuah kacang lontong ni..lepas tu saya masukkan udang segar dalam kuah dia..)

      Sunday, 20 November 2011

      Ayam sos siam berpetai



      Assalammualaikum....ohhhhh..dia kalau dpt chotiiiii..kekeke..tak hengat dunia nak update blog ek? kekkeke..malas tul nak update..masak tetap maintak gak tiap2 hari..kekkeke..dia bukannya apa..hari tu cousin balik cuti...duk bz masak memanjang sampai letih nak bukak pc...ambik peluang la rehat sampai hujung minggu..lagipun hujung2 minggu ni tak ramai sgt yg update blog memasing...kekeke

      ayam sos siam ni tertarik saya tengok masa nuni@nuwairani masak hari tu...nampak merah je kuah dia tu...tu yg terus terpikat..memula tengok  ayam sos siam ni..kat rumah kak ummi kuantan...lepas tu ramai yg dah cuba rasanya..saya je yg jenis terlambat skit nak join korum..heheheh...

      apa2 pun terima kasih kat kak ummi kuantan atas resepi yg simple dan sedap ni...saya letak resepi akak kat sini pulak ye...cuma saya tambah petai dalam masakan ni sebab nak habiskan petai dari kering...kekkeke....saya copy n paste dari rumah nuni..terima kasih nuni...
       
       
      AYAM SOS SIAM
       
       
       
      Bahan (anggaran):-
      • 1 ekor ayam sederhana besar - dipotong 8 - 10 bahagian
      • 15 tangkai cili padi thai *
      • 4 ulas bawang putih * (bahan * ditumbuk halus)
      • 1 labu bawang besar - dihiris
      • 1/3 cawan sos cili
      • 1 - 2 helai daun kunyit - dihiris halus (kalau nak letak daun limau purut pun terpulang la) -saya guna daun limau purut
      • sedikit gula (optional) -
      • minyak masak secukupnya
      • sedikit garam dan serbuk kunyit
      • saya tambah petai


      CARA NAK BUAT:-

      1. Bersihkan ayam dan toskan. Lumur ayam dengan garam dan serbuk kunyit secukupnya. Perap 20 minit. Panaskan minyak secukupnya dan goreng ayam hingga 3/4 masak. Angkat dan toskan.
      2. Keluarkan minyak dan tinggal lebih kurang 3 sudu besar dan tumis bawang besar dan bahan tumbuk tadi hingga naik bau.
      3. Masukkan sos cili dan kacau rata dan biar hampir kering sikit.
      4. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan kacau gaul rata-rata. Seimbangkan rasa. (akak x letak dah garam, cukup yg digunakan untuk menggoreng ayam tadi jek) 
      5. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan kacau rata sebentar. Tutup api dan hidangkan dengan nasi putih...Selamat Mencuba :=)

      Friday, 18 November 2011

      Butter prawn


      sardis jugak bila tengok tang telor dia tu..kekek...tak berapa nak cantik macam yg izah buat...tergoda nak buat butter prawn ni lepas tengok halus mulus je tang telor yg izah buat tu...kita ni jenis kelam kabut skit...lepas tu petama kali pulak  buat..lagi la hancus jadiknya..nasib la ada nampak bayang2 dan tak lari jauh sgt dari rupa yg sepatutnya..hhehehe....tak pe lepas ni kalau buat lagi dah tau step dah...kekekek..memang sedap udang ni dibuat ratah...lagi pun ada bau daun kari tu rasa bertambah sedap udang ni...agaknya masa saya buat telor tu tak cukup minyak kot...kena lebihkan lagi lain kali..saya main agak2 je hari tu...

      saya copy n paste dari rumah izah...izah lak cnp dari rumah kaknor...dan resepi asal dari nita...terima kasih semua...saya kongsikan resepi ni kat sini pulak...rasanya ramai yg dah cuba resepi ni..mintak maafla..tak ingat sape yg pernah buat...masa terbatas..nak cepat...:)


      BUTTER PRAWN
      resepi: Nita 
      di edit n tips : kak Nor @ SGN67 

      Bahan2:


      12 ekor udang saiz besar
      2 sudu butter
      3 biji kuning telur ~ K.Nor guna 2 bj sahaja
      sedikit daun kari
      sedikit cili padi
      serbuk kunyit & garam
      minyak utk menggoreng


      Cara2:
      Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi.Gaul seketika sebelom diangkat. Bila dah msak,ketepikan. Dengan menggunakan minyak yg sama, biarkan minyak dikuali anggaran dlm 1/2 cawan cenggitu. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.


      Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu dah buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan.


      # K.Nor guna acu jala gak, tp kuning telur ni kan dia pekat skit dan acu jala K.Nor tu yg stail lama (tembaga) dan lubang dia kecik jd K.Nor tambahkan sedikit putih telur utk mencairkannya cuba tuang dulu dlm bekas lain, kalau boleh keluar dgn elok tak perlu tambah lg putih telur tu, tp kalau masih payah nak keluar, tambah skit lg putih telur.


      # boleh aje nak kacau telur tu dgn garfu atau chopstick, terpulang, tp kena sentiasa mengacau sehingga telur habis dituangkan


      # buangkan tali pusat telur, kalau tak lubang acu roti jala mudah tersumbat yg menyebabkan telur payah nak turun


      # jgn menggoreng telur dlm minyak yg sedikit, nanti tak jd cantik jurai2 dia


      Thursday, 17 November 2011

      Gulai nenas dgn ikan sepat masin


      saya sekarang ni sangat suka dgn gulai lemak lepas belajar masak gulai lemak cara kak anim ni..hehehe...terasa macam baru pandai masak gulai lemak walaupun umur dah 30 an..kekeke....kali ni saya cuba gulai nenas ikan masin sepat pulak....tak pernah masak gulai lemak guna ikan masin sepat ni...sedap rupanya...cuma bila masak tu ikan masin saya ni dah kurang rasa masinnya...hehhhe..agaknya jenis tak kuat masinnya...ngeee...kebetulan makcik balik kg..MIL dia kasi nenas madu...saya paling suka masak gulai guna nenas madu sebab dia manis....

      k lah...apa2 pun terima kasih pada kak anim atas resepi gulai lemak yg sedap ni....saya copy n paste resepi akak kat sini ye..terima kasih banyak2...ada byk lagi resepi gulai lemak kak anim yg saya nak cuba...hehehhe....

      Gulai nenas dgn ikan sepat masin

      Resepi: kak anymz 
      by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

      bahan2

      2 ekor ikan sepat masin size besar-di bersihkan dan di kerat tiga
      1/2 biji nenas size kecil-di racik atau di cincang kasar atau di potong keping2 kecil
      santan segar(bukan dlm kotak) rm 3
      2 cawan air
      2 sudu besar cili api kisar
      2 sudu kecil serbuk kunyit
      1 biji limau kasturi-di perah dan ambil airnya
      saya tambah sedikit ikan bilis yg ditumbuk 
      saya tambah 2 serai yg diketuk

      cara

      Letak periuk atas dapur
      masukan nenas
      didihkan nenas sebentar
      masukan santan
      masukan cili api dan serbuk kunyit
      masukan ikan sepat
      masukan air
      Jerang hingga mendidih.Jika kurang masin,tambahkan sedikit garam
      Bila sudah elok mendidih masukan air limau kasturi
      Tutup api dan sedia untuk makan
      mudah kan..

      cuba buat..jangan takot takde bawang pun takpe.itulah masakan asli orang negori.....betul cakap kak anim ni...gulai lemak tak dek bawang memang tersangat lah sedap...:) jadik fav skang ni gulai lemak..dulu saya tak la selalu sgt nak menggulai..sebab lebih suka gulai kari...heheheh...sekarang nampak belimbing ke ikan ke rasa nak masak gulai lemak je..adussss

      Wednesday, 16 November 2011

      Stir Fry Kuey teow


      sedapnya...saya suka kue tiau masak simple cam gini....rugi kalau tak cuba resepi che'iza ni....sedap2 belaka...hehehhe...nak masak pun senang je...saya memang teringin nak belajar masak kue tiau yg simple tapi sedap...sekarang kalau dah boring2 makan kuetiau yg jenis char kue tiau..saya suka masak cara yg ni pulak...nak ganti dgn mee pun boleh....dah byk kali jugak la buat..tapi baru ni nak letak kat blog...kekeke....terima kasih che'iza atas resepi yg mudah tapi sedap ni....kita letak resepi awak kat sini ye...mintak halal resepinya..terima kasih...:) yg tulisan bold tu resepi edit saya..almaklumla bukannya semua bahan ada kat rumah..guna je la apa yg ada kat dlm peti ais....huhuhu


      Stir Fry Kuey teow

      Resepi: Che'iza 
      by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

      Bahan2
      • 200 gm kuey teow
      • 3 ulas bawang putih diracik halus.. tumbuk ker janji haluslah.. tapi tak nak blend.
      • 1 sb lada boh
      • 1 keping fish cake di potong nipis
      • 5-6 ekor udang ( Den tak letak sebab si kecik ni tgh berpantang tak leh mkn udang ) saya ganti dgn kerang sebab tak dek udang
      • 1 sk kecil serbuk ikan bilis ( sebagai ganti perasa sbb tak letak udang) so kalau ada udang tak yah letak
      • 1 sb sos tiram - tak letak sebab guna kicap campur mas
      • 1 sk kicap manis ABC saya guna kicap campur mas
      • sebiji telur
      •  garam secukup rasa
      • taugeh n kucai- saya ganti dgn sawi
      • saya tambah tauhu yg digoreng
      Cara -cara.
      1. Tumis bawang putih hingga kekuningan dan terbit bau aroma bawang putih....
      2. Masukkan fish cake n udang (den tak letak) 
      3. Agak- agak udang tu suku masak masukkan lada boh... dikuti kuey teow..
      4. Masukkan sos tiram, kicap  n serbuk ikan bilis...
      5. letak garam secukup rasa 
      6. Pecahkan telur ke dlm kuali... 
      7. Last sekali masuk taugeh n kucai
      Pastikan masak dgn  api besar... Dan proses memasak adalah sangat cepat.... Den tambahkan sedikit minyak bijan dlm minyak yg den guna untuk menumis.....
      (nota: saya tak letak minyak bijan...lepas tumis bawang..saya masukkan cili....lepas tu kicap campur mas....kiub ikan bilis......tauhu....kerang.....kuetiau....pecahkan telor.....masukkan sawi...rasa masinnya...kalau guna kicap mas ni tak yah letak garam dah...)

      Tuesday, 15 November 2011

      Kek karamel coklat moist

      sedap betul bahagian kek coklat dia tu..memang betul2 moist..:)

      saya makan sepotong je kek ni..yg lain jamu utk tetamu dtg beraya..

      nampak tak tepi dia tu terpecah? kekeke..

      saya dah lama buat kek ni tapi ini baru nak letak entry....heheheh....buat utk makan2 raya hari tu...saje nak cuba yg versi coklat pulak....separuh bagi kat org je..yg lebih tu buat tetamu..saya makan sepotong...memang sedap kek kak munira baharom ni...moist betul...sebab guna tepung skit je...lain kali memang saya nak buat lagi....kita org kat rumah ni dah tak berapa nak lalu makan kek coklat..itu yg kebetulan hari raya ada tetamu dtg..boleh la saya buat kek ni sebab ada org tukang perabihkan...hehehhe....

      saya sebenarnya tak nak buat kek ni bentuk cam gini..saya nak buat karamel dia berada kat tengah2 kek cam jadik belang....terlambat masukkan adunan kek..tu yg karamel dia dah keras....huhuhu....yg saya nak buat tu tak jumpa plak gambarnya nak letak kat sini....tak ingat sama ada kat fb kongsi resepi atau myr....kalau saya buat lagi saya tunjukkan rupa dia..:) penyumbang resepi pun saya tak tulis pulak nama dia kat dlm buku masakan saya..mintak maaf sgt2..ingat kek coklat tu je resepi dari kak munira...bahagian karamel...kalau diikutkan penyumbang resepi tu guna resepi lain...tapi saya ikut resepi karamel macam kek karamel yg biasa tu....apa2 pun terima kasih ye..:)

      kak munira saya mintak izin letak resepi akak kat sini pulak....terima kasih atas resepi kek yg sedap ni..:) saya copy n paste dari fb bloger masakan..kebetulan Nora dany harry baru post resepi ni..sama pulak dgn yg saya buat hari tu...saya cnp dari awak ye..terima kasih..:)

      Kek karamel coklat moist

      Resepi asal :  Puan munira baharom (fb)
      copy n paste: Nora dany harry
      by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

      Bahan2

      bahan A:
      1 cwn serbuk koko
      1 cwn susu cair
      1 cwn susu pekat - saya letak 3/4 cawan susu
      1 cwn gula - saya letak 1/2 cwn
      1 cwn minyak masak

      *semua bhn di atas gaul sebati dan masak atas api perlahan...
      *rehatkan kejap bila bahan dah sebati...

      bahanB:
      3/4 cwn tepung gandum
      1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
      1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

      *semua bahan ni diayak

      bahanC:
      4 bj telor (blender jer)- saya pukul guna tangan je sampai kembang

      Cara2:

      satukan bahan B dan C ke dalam bahan A...
      secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...
      dah sebati...ketepikan...


      utk karamel:

      bahan2:
      2 sudu besar gula (ni utk loyang saiz 8")...
      kalo guna loyang kecik gula sket, loyang besar gula byk la ye...
      jadikan gula hangus supaya kek tak melekat pada loyang...

      bhgn atas (karamel):

      1/2 tin susu cair- saya guna 250ml susu cair
      50gm gula castor
      1/2 sudu teh esen vanila
      3 kuning telur
      saya tambah 1 sudu besar tepung jagung

      (kacau sebati lembut je...jgn sampai jd buih ye)

      cara:

      tuang bahan karamel dlm loyang gula hangus td...
      bakar sekejap dlm oven dgn kaedah bain marie (letak loyang kek dlm loyang berisi air di bwh)...agak2 15 minit camtu, utk pekatkan sket karamelnye tu...
      kuarkan dr oven...tuang adunan kek atas karamel...
      pastu bakar 1 jam @ sampai masak...suhu 160c...
      dh masak, kuarkan dr oven...rehatkan dlm 15-20 minit baru terbalikkan...
      saya guna rak paling akhir....api atas bawah....saya masak 1 jam termasuk 20 minit masa masak karamel tu...ikut oven sendiri la ya....


      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...