Saturday, 31 December 2011

PULUT DAN KUAH DURIAN



Assalammualaikum.....ada yg rindu? hehehe...oppa kot yg rindu...hehhehe...alo..lo tomeinya oppa ngan baby kat belakang tuh...hehehhe..

saya bz skit minggu ni..ingat nak online balik isnin hari tu masa lepas cuti krismas...adik lak tak berapa sihat..jadiknya terbengkalai la segala kerja...langsung tak online...saje nak masukkan entry hari ni sempena last day 2011...esok dah masuk thn baru....lusanya pulak birthday kita..hehehhe...menu simple je sempena musim durian ni..semua org yg beli durian mesti nak buat kuah durian kan? sape lalu makan mentah gitu je byk2..sat gi panas badan...heheheh..paling koman pun buat tempoyak...:)

PULUT DAN KUAH DURIAN

Resepi:  quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2 buat kuah

1-2 biji durian diambil isinya...tengok saiz la ye..kalau sebiji tu dah byk buahnya..guna sebiji je la...
1 sudu besar gula merah
sedikit garam
gula secukupnya
santan secukupnya

Cara2

masukkan buah durian...santan..garam..gula merah kedalam periuk...pasang api dan masak....kacau2 selalu..santan tu ikut kepekatan yg kita nak utk kuah ni...letak le skit dulu....kalau kurang baru tambah....masukkan gula...masuk gula pun skit2 dulu...kacau2 lepas tu rasa....ikut la citarasa sendiri nak manis takat mana.....kacau2 kuah hingga isi durian tu tertanggal dari bijinya..lepas tu kuah likat dan didih....dah masak tutup api.

Bahan2 pulut putih

300gm beras  pulut
santan secukupnya
sedikit garam


Cara2

mula2 basuh pulut....dan rendam dengan air sekurang2nya 1-2 jam....lepas tu didihkan air pengukus....dah didih masukkan pulut dan tanak hingga masak...bila dah masak..keluarkan pulut dan masukkan kedalam mangkok.  gaul dgn santan yg telah dicampur dgn sedikit garam. santan tu isi takat 3/4 pulut..elok santan pekat skit kalau nak sedap....baru terasa lemaknya...gaul2 rata santan tu tadi....tutup sekejap bekas tu dlm 10 minit..kiranya perapkan kejap la.. akhir sekali..kukus balik pulut tu dlm 5 minit utk pulut tahan lebih lama. dah siap...boleh la makan dgn kuah durian..:)

Saturday, 24 December 2011

KARI UDANG


menu simple je hari ni....kari udang..buat hari apa ek..lupa dah..hehhehe...mood kelaut hari ni sebab semalam buat slice cheese cake tak jadik...hahahha...sedihnya...sob sob....tengok macam senang..tapi cukup mencabar rasanya..buat kek karamel pun elok je jadiknya...tak dek rezki...tak pe nanti kalau jadik kita buat tayangan kek tu...hehehhe..meh tengok resepi kari udang ni..dah melalut kelain lak...:)

psttt..pagi ni bf dgn bingka cheese...hahhahah....sedihnyaaaaa!!!

KARI UDANG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/2 kilo udang
1 bawang besar*
3 bawang putih*
sedikit halia*
1/2 sudu besar jintan kasar*
10 cili kering - direbus dan toskan * ( bahan* di blend halus)
4-5 sudu besar rempah kari ayam/daging/udang
sedikit air asam jawa
santan secukupnya
sayur bendi
3 kentang di belah 6
2 tomato dibelah 6
1 kulit kayu manis
1 bunga lawang
3 cengkih
3 buah pelaga
garam dan gula skit
sedikit daun kari

Cara2

1. mula2 panaskan minyak...dlm 1 senduk...kemudian tumis bahan2 blend ..kacau hingga naik bau dan masukkan kulit kayu manis...bunga lawang..cengkih dan pelaga...masak hingga cili masak dan terbit minyak..

2. kemudian masukkan rempah kari yg telah dibancuh dgn sedikit air..masak hingga terbit minyak lagi...tambah2 la air kalau kering ye...lepas tu masukkan daun kari...kacau2 hingga naik bau...

3. masukkan air asam jawa dan air skit..masukkan kentang....biar hingga kuah didih..api tak yah besar sgt....masak hingga kentang empuk...dah empuk kentang nya masukkan bendi dan udang...masukkan gula dan garam secukupnya...bila dah masak udangnya...bolehla tutup api serta hidangkan bersama nasi...

Friday, 23 December 2011

MEE REBUS MAMAK PENANG...perasa sotong

tak sangka leh pandai masak mee rebus sekarang ni..hehehhe..buat sendiri penuh sotong kat dalam dia..kekeke

bahan2 sampingan...kacang malas nak buat...limau lupa nak potong..kekeke

Assalammualaikum..bertemu kita di pagi jumaat..menu yg saya buat kelmarin ni...letih jugak la masaknya sebab macam2 nak dibuat...hehhehe...nasib tak goreng kacang....kalau dak lagi letih..kekeke...tapi nyesal jugak tak goreng kacang tu sebab lagi sedap bila ada kacang...sebab dah tak larat sgt....tak kuasa dah rasanya...lain kali kalau buat lagi mee ni...kacang tu nak sediakan sehari sebelum..baru tak penat sgt...hehhehe

saya tanya makcik sedap ke mee ni? dia kata boleh la...tapi dia makan sampai 3 kali...hahhaha...rasa dia sama macam kat kedai mamak....pada pandangan saya la kan...saya pun jarang makan mee rebus mamak ni....dah banyakkkkkk.... thn jugak tak makan..kalau pegi kedai mamak pun baik makan nasi briani ke apa ke...sebab harga mee rebus kedai mamak ni bukan murah rega dia....baik makan nasi lebih kenyang...hehehhe

resepi ni saya ambik dari blog mamak haji yg banyak bagi tips dan kongsi resepi perniagaan katering dan restoran ni...memang kalau pegi blog mamak haji ni byk ilmu kita boleh dpt...terima kasih banyak2 pada mamak haji yg sudi kongsi ilmu dan resepi mee rebus ni....puas hati saya makan..:) mintak izin kat mamak haji.... saya kongsikan resepi mamak haji kat sini pulak ye...saya ada adjust skit resepi mamak haji ni sebab ada bahan2 yg kurang kat rumah ni...harap2 mamak haji tak kisah....kalau sape2 nak cuba resepi asal mamak haji saya ada sertakan jugak kat bawah ni...kalau nak baca lebih terperinci boleh pegi kat blog mamak haji ye....kalau nak ikut versi saya pun boleh jugak...saya guna resepi cucur sendiri je...sebab senang.. ikutlah  citarasa sendiri. nak pilih yg mana....:) yg penting kena cuba dulu lepas tu baru tau nak adjust kat mana2 yg kurang...


MEE REBUS MAMAK PENANG

Resepi asal: mamak haji
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

RESEPI MEE REBUS MAMAK PENANG PERASA SOTONG:
PENYEDIAAN KUAH MEE REBUS:
Bahan-Bahan untuk kuah Mee Rebus (kena buat kuahnya dulu sebelum buat Mee Rebus).
  • 100 gm sotong kering di rendam (buang air rendaman) dan bersihkan , rebus sehingga lembut isinya.  Tapis dan simpan air rebusan sotong.
  • 100gm Udang Kering halus  (RM1.00). Di rendam dan bersihkan (awas pasir dipermukaan bawah).
  • 1 kg ubi keledek yang berwarna oren ( kalau dapat, kalau tidak, ubi kentang pun boleh). Buang kulit, rebus, buang air dan lenyekan halus semasa panas.
  • Sedikit cili kering (ikut kepedasan 10 -15) digoreng garing dengan minyak. Jangan sampai hangus.
  • segenggam kacang parpu (dhal) dan digoreng garing kering (tidak kemestian cuma diguna sebagai pemekat kuah saja)
  • 4 sudu besar sos cili.
  • 2 sudu besar sos tomato.
  • 10 keping biskut marrie untuk memekatkan kuah saja tetapi boleh guna tepung gandum yang telah dicairkan dengan air.
CARA BUAT KUAH:
  1. Kisar cili kering, parpu, udang kering halus dan biskut marrie sehingga halus. Panaskan periok dan masukkan hasil kisaran. Tambah air rendaman sotong yang disimpan. Tambahkan air 1liter hingga 2 liter. Masukkan ubi yang telah lenyek halus dan kacau rata sehingga sebati.
  2. Bila kuah mendidih masukkan sos cili dan sos tomato (boleh juga gunakan air asam Jawa sekiranya kedua ini tidak digunakan) . Masukkan gula dan garam secukup rasa. Jaga kepekatan kuah. Sekiranya terlalu pekat boleh tambah air untuk cairkan. Mulakan dengan kuah yang pekat dan cairkan sedikit demi sedikit.
  3. Sekiranya anda ingin warna kekuningan kuah anda, tambah perwarna kuning telur tetapi jangan gunakan kunyit untuk tujuan ini. Kunyit akan menyebabkan mee anda akan bertukar warna ke warna merah darah bila kuahnya dituang ke atasnya. Dengan sebab inilah kadangkala mee kari anda (mee) bertukar warna kuning kepada warna merah darah.
  4. Bila kuah telah mendidih kecilkan api dapur dan membiarkan kuahnya panas. Siap kuahnya.

CARA QUINNIE

bahan2 kuah

2 biji keledek saiz besar 
1/2 cawan udang kering
segenggam cili kering - direbus dan tos
4 keping biskut petak
2 sudu besar sos cili
1 sudu kecil asam jawa dibancuh dgn air
2 genggam kacang dhal
4 ekor sotong kering saiz sederhana
gula melaka
gula dan garam
air secukupnya

bahan2 sampingan
mee kuning
telor rebus
daun sup dan bawang dihiris
kacang tanah- kalau rajin buat la sebab lagi sedap rasa mee tu nanti
limau kasturi dibelah 2
sotong yg telah direbus
kentang 
cucur bawang
bawang goreng

Cara2 masak kuah

1. mula2 rebus ubi keledek sampai empuk....ambil keledek dan blend dgn air rebusan keledek tadi....tepikan...lebihan air keledek dlm periuk tu jgn dibuang nanti nak guna utk kuah.

2. masak air dalam periuk...rebus sotong yg telah dihiris hingga empuk. tos kan sotong...tepikan dan simpan air rebusan sotong utk kuah nanti.

3. goreng kacang dhal tanpa minyak...biar hingga kacang dah kering skit..saya goreng dlm 5 minit kot..lepas tu tepikan.

4. masukkan sikit minyak dalam kuali yg sama...goreng cili hingga cili masak..jgn la hangit pulak. tepikan.

5. blend bahan2...cili goreng...kacang dhal...udang kering dan biskut petak bersama sedikit air rebusan keledek hingga bahan2 lumat. masukkan bahan2 blend kedalam periuk dan masak...kacau2 bahan2 ni selalu sebab nanti bahan2 ni akan kental..masak sampai bertukar warna..kiranya warna cili tu bertukar gelap skit.....lepas tu...masukkan air rebusan keledek yg berlebihan dan jugak air rebusan sotong. masak la hingga didih...kacau2 selalu.....

6. dah didih masukkan keledek yg telah di blend dan jugak gula merah. isi la gula tu ikut warna kuah yg kita nak...saya letak dlm 6 sudu besar rasanya...masukkan sos cili dan air asam jawa....api pelan je masak kuah ni....biar didih...lepas tu masukkan garam....dan gula skit kalau kurang manisnya...kuah mee rebus ada rasa manis2 skit baru sedap.

7. masak hingga kuah pekat skit...dan warna kuah tu cantik je merahnya....dah siap tutup api. bolehla hidangkan mee...cara nak hidang...masukkan mee dalam mangkok....isi sotong rebus..telor..kentang...cucur..daun sup dan bawang..bawang goreng...kacang tumbuk...curahkan kuah mee rebus..lepas tu baru perahkan limau kat atas mee....dah siap...baca bismillah...boleh la ngap!! hehehe

Resepi cucur bawang dan kentang goreng

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 cawan tepung gandum
1/2 sudu kecil garam
sedikit serbuk kunyit
1/3 sudu kecil baking powder
1 biji bawang saiz sederhana
1/2 cawan air
1 biji telor
boleh tambah kucai atau taugeh..udang jika ada

Cara2

1. masukkan tepung..garam ..serbuk kunyit dan baking powder dalam mangkok..kacau2 rata...lepas tu hiris bawang dan ramas2 dgn air....kacau2 telor tu biar berbuih...masukkan bahan2 ni bersama tepung...kacau2 rata...kalau tak cukup air..tambah lagi 1 sudu besar air....kacau2 rata...perap dlm peti ais dlm 10 minit.

2. panaskan minyak dan goreng adunan tepung yg telah diperap tadi...goreng hingga kekuningan cucur nya tadi...dah siap toskan...potong2 cucur tu supanya senang nak makan bersama mee.

cara masak kentang goreng

ambil 4 biji kentang...buang kulitnya.....potong 8...kemudian rebus empuk. lepas tu toskan kentang tadi...gaul dgn garam skit.....goreng kentang tu guna kuali yg sama kita goreng cucur tadi. goreng kentang kekuningan...dah masak angkat dan toskan...potong2 kentang tu biar kecil dan mudah dimakan.

Thursday, 22 December 2011

Udang goreng tepong berempah

udang kalau besar2..memang elok buat goreng je..:)


menu simple je hari ni setelah berderet menu berat2 ditayangkan..hehehhe...makcik beli udang besar2..nak buat goreng katanya...saya buat goreng tepung berempah...resepi simple je....resepi campak2 bak kata org...hehhehe...saya guna tepung ubi sepenuhnya..macam AYAM GORENG RANGUP resepi bdaria hari tu...senang guna tepung ubi ni..tak yah susah payah nak sukat tepung bagai..campak2 je janji salut...heheheh...kali ni saya tambah2 skit perisa dlm ramuan tepung tu....k lah meh tengok resepi udang goreng tepung saya ni...:)

Udang goreng tepong berempah

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/2 kilo udang
2 sudu besar rempah kari ayam/daging
2 bawang putih*
1/2 bawang besar*
sedikit halia*
1 sudu kecil ketumbar*
1 sudu kecil jintan putih* ( bahan* ditumbuk lumat)
1 biji telor 
1 sudu kecil garam
tepung ubi secukupnya

Cara2

1. campur semua bahan kedalam mangkok kecuali tepung ubi...kacau2 rata biar bahan2 tumbuk menyaluti udang..telor tu pukul2 la skit baru dimasukkan bersama udang ni...kacau2 rata...perap sekejap..dlm 1 jam cam gitu...

2. panaskan minyak yg banyak dlm kuali...masukkan tepung ubi kedalam mangkok berisi udang...gaul2 rata...goreng udang bila minyak dah panas..api jgn besar sgt..sederhana je...masak hingga tepung salut udang tu garing....dah masak..toskan udang...

3. boleh la dihidang udang dgn nasi putih..nak ratah2 gitu dgn sos pun boleh je..:)



Wednesday, 21 December 2011

LONTONG...kuah kacang sotong

gambar lontong yg saya makan dgn kuah kacang hari tu...sedap!!!

taruk kuah kacang sotong tu banyak2 memang nikmat masa makan tuh...hahaha

hari ni nak tunjuk menu kesinambungan dari menu semalam..kuah kacang sotong....memang sedap makan lontong dgn kuah kacang sotong...saya yg dulu tak lah peminat tegar lontong...boleh jadik suka sangat2 dgn lontong ni sekarang...makan 3 kali..hahahaha

kuah lontong ni saya pernah masak dulu...resepi asal dari LONTONG JOHOR CMG...tapi saya ubah skit resepinya sebab ada bahan2 yg tak dek kat rumah....serai tak dek..lengkuas tak dek...udang kering tak dek..hmmmm....nasib baik la hasilnya tak mengecewakan..still sedap jugak...hehehe

k meh tengok resepi kuah lontong simple saya ni...:)

LONTONG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/4 sayur kobis bulat- dihiris
1/2 ikat kacang panjang- dihiris serong
1/2 batang carrot-dihiris
2 paket pucuk dan soun- direndam dgn air hingga kembang
1 buah tomato- didadu
1 kiub ayam
3 tauhu - dihiris dan goreng garing
1/2 paket tempe- dihiris nipis dan goreng garing
serbuk kunyit secukupnya
garam dan gula
santan secukupnya
1/2 kilo udang segar

bahan kisar
1 bawang besar
4 bawang merah
4 bawang putih
1/2 sudu besar ketumbar
1/2 sudu kecil jintan halus
1/2 sudu kecik jintan kasar
1 cawan air
6 cili padi

bahan sampingan
telor rebus
nasi impit

Cara2

1. mula2 panaskan sedikit minyak didalam periuk....tumis bahan2 blend hingga terbit bau...biar cili dan bawang2 tu masak...masukkan tomato....tambah skit santan kalau kering sgt...lebih kurang 10 minit..cam gitu la masaknya...

2. masukkan separuh santan kedalam periuk..isi kiub ayam..biar hingga didih..lepas tu masukkan carrot...tempe dan tauhu yg telah digoreng....pucuk dan soun..kacau2 rata hingga didih kuahnya...masukkan gula dan garam...masukkan udang..dan jugak kacang panjang...masukkan baki santan....biar hingga udang masak...dan kuah didih semula...kacau2 la masa ni selalu agar tak pecah minyak santan tu...

3. akhir sekali masukkan sayur kobis...kacau2 kejap je..rasa la masin nya dah cukup ke belum...dah o.k boleh tutup api...

4.cara hidangan...potong2 kecil nasi impit...masukkan dlm mangkok..masukkan telor...curahkan kuah lontong...dan letakkan kuah kacang sotong diatasnya....sedia utk di ngap!!! hehhehe

Tuesday, 20 December 2011

KUAH KACANG SOTONG dan nasi impit

tiba2 saya jatuh cinta dgn kuah kacang sekarang ni...hahhaha..tapi kena ada sotong la kat dlm dia..:)

gandingan terbaik..nasi impit dan kuah kacang sotong ni...tersangat sedap pada pandangan saya...:)

saya mulakan hari ni dgn menu kuah kacang sotong dan nasi impit....kuah kacang sotong masak sendiri..nasi impit pakai yg segera je...hahahha....ada lebihan nasi impit dlm 3 peket yg tak direbus lagi...nak simpan lama takut tak elok pulak..last2 saya masak jugak walaupun malas sgt sebenarnya....hehehe..kebetulan makcik pun teringin nak makan lontong...saya pun setuju je la dgn permintaan dia....bila dah setuju tu duk pikir balik..alamak..macam2 benda nak kena masak nih..aiseeyyy..jadiknya seharian la kat dapur..masak lontong...kuah kacang ni dan rebus nasi impit...saya paling malas sekali nak buat kuah kacang ni la..sebab kena buang kulit kacang tu..hmmmm...namun begitu...rasa berbaloi sgt saya masak kuah kacang ni sebab ianya sangat lah sedap pd pandangan saya..hehhehe

biasanya saya masak kuah kacang letak daging..kalau tak pun letak udang kering je....biasa masak tak habis pun kuah kacang kat rumah ni...mesti berbaki..tapi kuah kacang sotong ni..bayang minyak yg berlinangan tu pun tak nampak dah...hahahha...saya cakap kat makcik..lepas ni nampaknya kalau kat rumah ni nak buat kuah kacang memang kena beli sotong..sebab kita kalau dah rasa sedap satu benda tu memang susah skit tekak nak terima masakan lain....makcik pun setuju dgn kenyataan saya tu...kekeke

saya memang bukan peminat nasi impit dan kuah kacang..tapi disebabkan kuah kacang sotong ni..saya makan banyakkkkkk..hehhehehe..memang sedap masa makan tu tergigit2 sotong yg liat2 skit tu..hehehhe

k lah dah panjang lebar bercerita..meh kita tengok resepi....saya guna resepi KUAH KACANG SHINEE yg saya pernah masak dulu....tapi kali ni tambah sotong dan ada la edit2 skit bahannya..:)


KUAH KACANG SOTONG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

200gm kacang tanah - disangai dan dibuang kulitnya
30-40 cili kering -direbus dan blend
3 sudu besar udang kering*
4 bawang kecil*
2 buah keras*
1/2 ibu jari belacan*
1 serai*
2 bawang putih*( bahan* diblend)
3 cawan santan 
air secukupnya
2 senduk minyak masak
garam
5 sudu besar gula
1 sudu besar mumbung gula melaka yg diracik
2 keping biskut petak/merry (biskut petak tu kalau tak dek yg biasa..nak pakai yg bergula pun boleh je..:)
1/2 kilo sotong kering- saya beli yg dah siap kembang
1 kiub ayam
sedikit air asam jawa

Cara2

1. mula2 sekali...basuh bersih2 sotong...kerat2kan sotong tu ikut saiz yg kita suka...kemudian didihkan air didalam periuk..bila dah didih..masukkan sotong...dan masak dlm lebih kurang 20 minit...atau hingga sotong tu masak....lepas dah masak toskan sotong tu....tepikan..kita masak dulu sotong ni utk buang air sotong tu..jadiknya bila masuk dlm kuah kacang..kuah tu tak berair dan pekat je nanti kuahnya..

2. mula2 panaskan minyak...kemudian masukkan bahan2 blend....tumis hingga terbit minyak dan cili masak....masa proses memasak cili ni..boleh tambah air jika perlu...

3. bila dah masak cili tadi... masukkan santan dan sedikit air...air asam jawa sedikit....masukkan juga gula merah dan gula pasir....kacau lagi hingga kuah didih...masukkan garam sedikit...dan juga kiub ayam..bila dah didih..masukkan kacang tanah...kacang tanah ni saya tumbuk guna lesung batu...ada yg lumat dan ada yg kasar skit...tumbukkan jugak biskut petak hingga lumat dan masukkan kedalam kuali.

4. kacau2 lagi kuah kacang tadi...kecilkan apinya...masak hingga terbit minyak  lepas tu..masukkan sotong..kacau2 rata....kalau rasa macam tak cukup kuahnya..tambah lagi santan....nanti akan terbit minyak hasil dari santan tu...rasa masin dan manisnya....dah o,k tutup api. sotong tu saya tak kacau lama...dlm 5 minit kot.

5. bila kuah dah masak..boleh la dihidang dgn ketupat/ lontong..nak makan dgn cucur pun sedap...:)

(NOTA: masa saya masak ni...udang kering kat rumah saya dah habis...jadiknya..apa saya buat....saya guna kepala udang yg ada kat rumah ni sebagai bahan penumisnya....kiranya masak saya tumis cili tu hingga terbit minyak kat cara2 no2 tu...saya masukkan sekali kepala udang ni..kacau2 la sama..tapi hati2 kena kacau selalu takut nanti hangit...bila nak masukkan kacang baru saya keluarkan kepala udang ni....


cara mudah nak goreng kacang tu...saya tak goreng pun sebenarnya...saya masak pakai oven je...panaskan kejap oven..lepas tu masukkan kacang dlm loyang....bakar la sampai masak...kena la perhatikan selalu kacang ni...bila dah garing keluarkan dari oven...dan ramas2 guna towel kecik..lepas tu tampi utk buang kulit dia....cepat dan senang kalau guna kaedah ni...kacang tu seeloknya tumbuk utk dptkan kuah kacang yg lebih sedap..memang la malas kan..tapi hasilnya berbeza dari kita blend je...)


Monday, 19 December 2011

CUCUR KELAPA

cucur kelapa cicah kari daging...:)

tengah musim hujan ni...makan cucur kelapa memang syok..kekeke

makan dgn kuah kari daging...:)

Assalammualaikum.....bertemu kembali kita dipagi isnin...dah masuk minggu baru ye....cepat betul masa berlalu...saya kalau musim hujan2..sejuk2 ni memang suka makan cucur kelapa...dpt pulak minum dgn kopi panas..cicah pulak cucur nya dgn kuah daging lebihan semalam...memang suka la sgt...hehehe...saya memang akan rajin buat cucur kelapa ni kalau ada kuah kari lebihan....dpt kuah dia je tak dek isi nya pun tak pe..janji ada kuah tu dah cukup dah...kadang2 suka jugak cicah dgn gula je....memang sedap...hehehe

saya ni tak rajin sgt nak buat lempeng kelapa...malas nak satu2..kekeke..kalau cucur ni rajin skit...sebab cepat masaknya...heheheh..saya suka bancuh cucur ni dgn air panas utk dptkan cucur yg rangup di luar dan gebu didalam...dah sejuk pun pada saya elok lembut lagi....

k  lah tak yah pot pet panjang2..meh tengok resepi pilihan saya ni..nak buat pun senang je..:)


CUCUR KELAPA

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 cawan kelapa parut
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air panas
1/2 cawan air biasa
1 sudu kecil garam

Cara2

1. mula2 masukkan kelapa..tepung dan garam kedalam mangkok..kemudian kacau2 biar rata....lepas tu masukkan air panas dulu..kacau2 rata..akhir baru letak air biasa....kacau2 la hingga sebati...lepas tu tutup adunan dgn pinggan ke apa ke..janji bertutup...biarkan kejap dlm 10 minit.

2. panaskan minyak..api kecik je...sudukan adunan bulat2....dah  penuh dlm kuali tu...baru kuat kan skit api tu..sederhana je..jgn kuat sgt nanti hangus....masak la hingga kekuningan.

3. boleh makan cucur kelapa dgn gula atau pun kuah kari pilihan anda....kalau nak buat versi cucur kelapa ni manis pun boleh jugak..taruk la dlm 1 sudu besar gula kat dalam dia....


Sunday, 18 December 2011

KERABU PUCUK PAKU DAN KERANG


Saje nak masukkan menu ringkas je pagi2 ahad ni....kita sebenarnya nak citer pasal gambar oppa yg baru kita letak kat blog ni..ahhahahha..aduiii oppa..renungan matamu menikam kalbu gitewww..ahahhaha.cair je bila tengok..adussss....nama actor ni jang geun suk..saya memang minat kat dia sejak tengok drama you are beautiful....lepas tu suka dengar suara dia kalau nyanyi..especially kalau lagu2 slow ni..memang best sgt sebab suara dia cam garau2 skit...hehhehe

semalam 8tv ulang balik citer u're beautiful ni..promo kata nak guna bahasa korea..tapi last2 bila tengok malam jumaat tu .guna alih bahasa jugak..kaciwa nya tak tau nak cakap..last2 terus tukar siaran lain...grrrr

k...meh tengok resepi kerabu ni..semua pandai buat kan? hehehhe..org perak suka buat kerabu letak kerisik....saya kalau tengah rajin baru buat kerabu ni sebab malas nak buat kerisik...hehehe


KERABU PUCUK PAKU DAN KERANG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 ikat pucuk paku dicelur hingga masak dan toskan
semangkok kecil taugeh pun dicelur..tapi kejap je dan toskan
1 bawang besar*
10 cili padi* kurangkan kalau tak nak pedas
2 barang serai dihiris nipis* ( bahan * ditumbuk lumat)
sedikit santan..dlm 2 sudu besar je
garam dan gula
sedikit sos ikan (optional)
2-3 sudu besar kerisik..ikut la nak pekat mana
isi kerang yg telah direbus secukupnya
1 biji limau nipis diambil jusnya

Cara2

masukkan semua bahan didalam mangkok dan kacau2 rata....rasa la sendiri masin manisnya...biasanya kerabu ni tak manis..just letak gula dlm 1/2 sudu kecik je tuk menambah rasa kerabu. dah siap..bolehla dimakan dgn nasi atau ratah2 gitu pun best..nak makan dgn bubur nasi kosong pun sedap jugak...:)

Saturday, 17 December 2011

KEK PERMAISURI

penuh sarat buah dlm dia..hehehe


kek permaisuri ni macam kek buah buahan tapi diletakkan dlm cup cake...itu je beza dia rasanya...hehehe..saya suka makan ni sebab senang nak ngap...kekeke...saya kalau buat kek ni buah2 kat dalam dia mesti banyak....sebab makcik nak buahnya sarat..kalau skit nanti dia complain...hhhehe...saya masa mula2 dulu buat kek ni biasanya guna buah dlm kotak tu..tapi sekarang ni kalau nak buat main beli je buah2 kering yg saya suka lepas tu potong kecil2 dan masukkan dlm kek ni...ikut suka kita la nak letak buah apa...kalau buah2 dlm kotak tu cam terhad buahnya..lagi pun kadang2 buah dlm nya tak imbang kuantitinya..ada terlebih dan terkurang... yg terbaru ni macam2 buah makcik letak..kekeke...dia yg tukang potong buah..saya tukang bancuh adunan....

k lah meh tengok resepi kek kegemaran makcik saya ni..dia bukan hari raya pun nak makan kek ni..:)


KEK PERMAISURI

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

8 oz margerin/ 1 ketul butter 250gm
8 oz tepung gandum
8oz gula halus - saya biasanya kurangkan 1/2 sebab buah2 pun dah manis
1/2 sudu teh serbuk penaik
1/2 kotak besar mix fruit
1/2 sudu teh esen vanila
4 biji telor
secubit garam
1 sudu teh emulco oren (optional)

Cara2

1. mula2 pukul butter dan gula hingga kembang dgn menggunakan mixer... kemudian masukkan telor satu..satu....pukul rata sahaja....lepas tu masukkan esen vanila, garam dan emulco oren...pukul sekejap je....hanya utk ratakan....

2. ayak tepung dan serbuk penaik.....gaul buah2 dgn sedikit tepung dan tepikan....

3.masukkan sedikit demi sedikit tepung kedalam adunan...biar rata....akhir sekali masukkan buah buahan kedalam adunan...kacau menggunakan spatula je buah2 ni....

4. panaskan oven 160c....masukkan cup kedalam loyang....sudukan adunan kek kedalam cup....bila oven dah panas boleh la bakar kek selama 10-15 minit.

Friday, 16 December 2011

Telor masak kicap lada hitam

teringin nak makan telor kicap resepi kak ummi..:)

rasanya ramai yg dah cuba ni....memang sedap..dan senang nak masak..kekeke

Assalammualaikum...hari ni tunjuk menu telor masak kicap lada hitam dari kak ummi kuantan..saya dah lama nak cuba masak ni...baru2 ni je berkesempatan..hehehhe...saya kalau masakan berkicap ni memang suka..tak kira la masak apa pun..hhehehe..masa selongkar2 nak carik balik link resepi ni....saya tinjau2 jugak resepi masakan telor yg lain..berbagai2 resepi ada yg tak pernah saya masak...memang menarik utk dicuba...nampaknya pagi ni sesi menyalin resepi telor la jawabnya....hahahha

terima kasih kak ummi atas resepi yg sedap ni...mintak izin kongsikan kat sini pulak...:)


TELOR MASAK KICAP LADA HITAM
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan:-
  • 3 biji telor
  • 1 labu bawang besar - hiris kasar
  • 2 ulas bawang putih - dihiris nipis
  • 2 cm halia - dihiris halus btg mancis
  • 1/4 sudu kecil lada hitam kisar
  • 1/4 sudu kecil serbuk lada sulah
  • 3 - 4 sudu besar kicap pekat ABC
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 - 2 sudu besar kicap masin
  • 1/2 biji lada benggala hijau - hiris memanjang
  • 1/2 biji lada benggala merah - hiris memanjang
  • 1 biji tomato - dibelah 6
  • sedikit garam (jka perlu)
  • sedikit air
  • minyak utk menumis
Cara-Cara:-
  1. Goreng dulu telor sebiji-sebiji berasingan (telor mata). Ketepikan.
  2. Dalam kuali, panaskan minyak dan tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga naik bau.
  3. Masukkan kicap pekat, sos tiram, kicap pekat, kicap masin, sos cili dan serbuk lada sulah. Masukkan sedikit air. Tambah garam jika perlu.
  4. Masak hingga mendidih dan masukkan telor yang digoreng tadi.
  5. Masukkan lada benggala dan diikuti buah tomato, masak dengan api sederhana hingga kuah menyerap dan sedikit pekat. (lada benggala n tomato jgn dibiar layu sangat)
  6. Tutup api dan hidangkan.

Thursday, 15 December 2011

KUIH TEPUNG TALAM GANDUM...tempahan

saya lebih suka kuih talam menggunakan sepenuhnya tepung gandum..:)

buat 3 loyang...kawan makcik tempah...

nasib baik muat2 je utk dua bekas ni...hmmmm

saya kalau kuih tepung talam ni memang selalu sgt buat sebab makcik suka makan...dia kalau tak mintak buatkan yg jenis biasa..dia akan suruh buat kuih tepung talam kurma....kali ni buat yg jenis biasa sebab kawan makcik tempah utk minum petang kat ofisnya..letih jugak la hari tu sebab kena buat sampai 3 loyang....dari pagi dah bangun dah...kawan dia call lambat..jadiknya segala periuk..cawan2 dan pinggan2 utk makan 60 org kena dibasuh sementara buat kuih ni....

saya kalau kuih talam lebih suka menggunakan tepung gandum sepenuhnya...biasanya org perak suka buat cam gini....resepi ni saya olah dari kuih talam gandum mamakastamtioman@myr.... terima kasih kat mamakastamtioman..saya memang mintak resepi ni kat mama masa borak2 kat myr dulu..susah payah mama tanyakan kat kawan dia...hehehe...cerita lama ni.....saya gabungkan resepi mama dgn resepi makcik saya kat kg...menyesal pulak saya tak salin resepi asal makcik saya..duk ingat2 je hari tu...last terus lupa..k lah..meh tengok resepi kuih yg saya dah olah ni..:)

KUIH TEPUNG TALAM GANDUM.

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot,com

bahan bawah
2 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan + 1 sudu besar gula pasir
1 cawan gula merah
4 1/4 cawan santan
2 telor

bahan atas
1 1/2 cawan tepung gandum
4 cawan santan
2 sudu kecil mumbung garam - tak lah menggunung sgt ye...

Cara2

1. mula2 panaskan pengukus....sementara tu sediakan bahagian bawah....masukkan gula merah dan putih kedalam blender bersama 2 cawan santan..blend hingga gula hancur...kemudian masukkan kedalam mangkok berisi tepung. kacau2 rata...pukul skit telor....takat nak pecahkan kuning tu je...dan masukkan kedalam mangkok berisi tepung...masukkan juga baki santan...kacau2...dan tapiskan. ambik loyang....sapukan dgn minyak...kemudian masukkan adunan bawah....kukus bila air pengukus dah didih.  guna api besar ye...kukus bahagian bawah ni selama 20 minit. 

2. bancuh adunan kedua..masukkan semua bahan dlm mangkok..kemudian tapiskan.  dan tepikan

3. selepas 20 minit...buka pengukus....tengok atas kuih tu ada air tak? kalau ada buang air tu...lepas tu biarkan kuih tu dgn penutup pengukus tu terbuka utk keringkan skit atas dia.....cucuk2 dgn garfu atas kuih...dan masukkan adunan atas...kukus lagi kuih selama 30 minit. lepas 30 minit..buka penutup pengukus dan biar kuih masak dlm 5-10 minit utk keringkan atas dia.

4. biar kuih dah sejuk dulu baru dipotong. guna pisau plastik utk memudahkan proses memotong kuih.

(nota: sukatan garam dan gula utk kuih ni ikut citarasa saya ye....saya memang nak kan atas dia masin skit dan bawah dia manis skit utk imbangkan rasa kuih ni bila kita makan rasa perfect je...saya memang suka makan kuih rasa macam ni..cukup manis dan masinnya...)

Wednesday, 14 December 2011

Nasi lemak daun pisang

dah lama teringin nak makan nasi lemak balut daun pisang ni...:)

gemok2 nasi lemaknya..ni kalau jual...rm 2.50 satu..hahaha

menu nasi lemak daun pisang ni memang dah lama sgt saya nak buat....sejak tak dek pokok pisang ni..tekak gatal la pulak nak makan nasi lemak berbungkus daun pisang...kebetulan daun pisang ambik dari kg hari tu ada lagi...saya pun cepat2 la buat nasi takut nanti daunnya tak elok dah kempunan pulak..hehehhe

suka dgn aroma daun pisang yg menyebabkan nasi lemak yg biasa2 je saya masak ni jadik berselera nak makan...hehehe

Nasi lemak daun pisang

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

bahan2 nasi

2 mug beras
2 1/2 mug santan
1 bawang merah
1 bawang putih
sedikit halia
2 daun pandan di simpul
sedikit garam

cara

masuk semua bahan dlm periuk elektrik....tanak macam biasa...dah masak gembur2 kan nasi...biarkan sekejap....dan bungkus nasi dlm daun pisang bersama hirisan timun...telor rebus dan sambal tumis.

bahan2 Sambal tumis

1 mangkok ikan bilis
1/2 cawan santan
20 cili kering di rebus kejap dan toskan*
sedikit belacan*
1 bawang besar*
4 bawang putih* (blend bahan*)
1 bawang besar dihiris
garam dan gula
sedikit air asam jawa

Cara2

mula2 panaskan minyak...tumis bahan2 blend sampai pecah minyak....kemudian masukkan santan...garam dan gula serta air asam jawa...biar didih......masukkan ikan bilis dan bawang hiris...masak hingga terbit minyak..kalau nak berkuah..tambah la air skit....ikan bilis boleh digoreng dulu jika suka...saya malas nak goreng...hehhehe..kalau nak tumbuk2 kasar pun boleh jugak...ikut selera..:)

bahan sampingan

telor yg telah direbus
timun yg dihiris
daun pisang yg telah dilayur


Tuesday, 13 December 2011

DONUT KENTANG..ros jintan manis

Jom sarapan donut pagi ni..:)

memang gebu dan lembut walaupun pakai tepung gandum je...

 pelbagai bentuk..hahhaha..yg penting donut ni sedap..kekeke

Assalammualaikum dan selamat pagi semua....pagi ni saya sarapan dgn donut kentang dari ros jintan manis ni...rasanya rata2 dah pernah cuba donut ros ni tapi saya baru la hari ni berkesempatan nak cuba setelah berkurun lama menyalin resepi...hahaha...memang berbaloi utk dicuba sebab donut gebu dan sedap pada saya lah kan...tapi rata2 yg pernah buat pun memberikan komen yg sama..yg paling saya suka sebab resepi ni guna tepung gandum je...:)  saya buat 1 1/2 adunan...dpt la donut yg besar2 dan gemuks..hehheh...kes nak cepat masak la ni.tu yg buat besar2...hahahha...

kalau musim hujan ni..doh memang lambat naik skit....akhirnya saya letakkan doh atas jug air teh yg baru saya bacuh..maknanya wap panas dari jug tu membantu menaikkan doh donut ni..kalau dak jenuh nak tunggu...mau berjam2...hmmm nasib baik la dpt idea kan...hehhehe...kalau tak pun..boleh masak air dlm periuk..dah didih air tu..terus tutup..tutup dulu periuk tadi..biarkan kejap....lepas tu baru letak mangkok berisi doh..jgn letak terus...takut yis rosak pulak panas2 sgt nanti....kalau tak pun lapik la penutup periuk tu dgn towel...kita cuma nak dptkan haba panas skit je utk doh tu naik....paham ek...

apa2 pun terima kasih kat ros jintan manis atas resepi donut yg sedap ni...harap ros tak kisah saya kongsikan kat sini pulak....mintak halal ye...:) kat bawah tu saya sertakan resepi yg saya buat sebagai rujukan saya kelak kalau nak buat lagi donut ni...dan saya sertakan cara2nya sekali sebab saya uli tangan je tak pakai bm.


DONUT KENTANG
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahannya

250 gram tepung gandum
80 gram kentang yang telah direbus dan dilenyek ( lebih kurang 2 biji kentang saiz kecil)
2 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit)
80/90ml susu segar boleh ganti dengan air suam
1 1/2 sudu besar marjerin
2 sudu besar gula
4 gram yis ( 1 1/2  sudu kecil)
( susu tu ros letak sikit-sikit klu 80ml tu dah memadai dan doh ok, kita guna 80ml je, klu rasa keras guna 90ml, sebab saiz telur yang digunakan lain-lain kan, di sini kena pandai agak-agak ye, doh jangan lembik sanngat, nanti donut meresap minyak bila digoreng.)

Caranya.

1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.

2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.

3.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.

4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..

Doh yg saya buat ( utk rujukan saya)

400 gram tepung gandum
4 biji kentang saiz kecil- direbus empuk dan lenyek
4 sudu besar susu pekat manis dicampur dgn 100ml air dikacau rata
1 biji telur ( dipukul sedikit)
2 sudu besar marjerin

3 sudu besar gula
1 1/2 + 3/4  sudu kecil yis


Cara2


1. mula2 masukkan tepung dan gula dlm mangkok..gaul rata. kemudian...buat bulat ditengah2 tepung...sampai nampak dasar mangkok...masukkan yis...masukkan air susu dan kacau2 guna garfu...biar yis tu berbuih...kemudian..kacau2 rata dgn tepung..masukkan telor..kacau lagi..masukkan margerin..kacau lagi rata..masukkan kentang....lepas tu boleh uli hingga doh sebati. tutup doh dgn towel basah dan biar biar naik 2 kali ganda.


2. kalau mengikut adunan saya ni..doh agak lembut...saya memang nak adunan cam ni sebab doh yg lembut akan menghasilkan donut yg gebu..walaupun dah sejuk..memang susah skit waktu nak bentuk kan dia...tak pe la kan sebab nak makan sendiri..saya tak kisah sgt dgn bentuk nya janji bulat...hehhehe..


3. bila dah naik dohnya..tumbuk2 utk keluarkan angin....sediakan loyang yg telah disapu sedikit minyak pada pada loyang tu utk meletakkan donut yg telah diterap. buat bentuk donut..saya sapu minyak pada tapak tgn utk mudahkan saya membetuk donut...kalau tak mahir...boleh tabur skit tepung pada adunan masa nak terap tu...buat sampai habis.


4. panaskan minyak dlm kuali...masak dgn api perlahan...dah masak angkat dan tabur dgn gula...saya kisar je gula biasa guna blender kering...lepas tu salutkan pada donut.

Monday, 12 December 2011

Ayam panggang bawang putih

senang je nak buat dia...saya memang suka bawang putih..:)

makan dgn kentang bakar dan coslaw..sedap pulak coslaw yg saya buat kali ni...hehehe

skit nye byk kentang...sebab satu rumah suka..:)

masak ayam panggang simple je....saya teringin nak makan ayam panggang...kentang dgn coslaw.....masak masa cousin balik cuti hari tu...kentang nya bahagian bawah dia hitam skit sebab dek jus ayam tu..hehehe...malas nak kalih2kan....saya guna resepi simple je..sebab suka makan bawang putih...tak letak rempah2 lain pun....k lah..meh tengok resepi...:)

Ayam panggang bawang putih

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2 ayam panggang

1 ekor ayam
6-8 ulas bawang putih dicincang halus
1/3 butter
garam dan gula skit
3/4 cawan madu
serbuk lada hitam secukupnya

cara

1. ayam dibasuh dan lapkan skit dgn kichen towel biar kering....kemudian..panaskan butter dlm periuk....dan cair..tutup api...masukkan dalam mangkok..campurkan garam..gula..madu dan bawang putih cincang..serbuk lada hitam....kacau2 rata....kemudian...gaul kan sos perapan pd ayam..gaul rata...gaul keseluran luar dan bahagian dlm ayam...lepas tu perapkan ayam dalam peti ais...3 jam.

 2. panaskan oven 200c...lepas tu masukkan ayam dlm dulang yg dilapik dgn aluminum foil...bila oven dah panas...bakar ayam selama 30 minit...lepas 30 minit...keluarkan dan sapu2 ayam dgn baki sos perapan ayam...balik2kan ayam tu...sapu lagi sos perapan...hingga habis..masukkan jugak kentang didalam dulang...sambung bakar lagi...lebih kurang 45 minit..hingga kentang dan ayam bertukar warna kulitnya...

3. dah masak..keluarkan ayam dan potong2 ayam utk dihidangkan bersama kentang bakar dan coslaw...tuang sos sebagai pencicah.

Kentang bakar

bahan2

10 biji kentang di buang kulit dan dipotong wedges
3 ulas bawang putih dicincang halus
sedikit minyak sayuran
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam

cara2

masukkan semua bahan didalam manggok dan gaul rata....kemudian bakar bersama ayam sehingga masak.

Coslaw

sayur kobis secukupnya
1/2 batang carrot
garam dan gula
mayonis secukupnya

Cara2

hiris kobis dan carrot halus...kemudian masukkan kedalam tupperware besar...masukkan mayonis secukupnya..garam dan gula...pandai2 la adjust gula dan garam tu....gaul2 rata....tambah mana yg kurang...lepas tu tutup tupperware dan simpan dlm peti ais..bila nak makan ayam baru keluarkan...elok nya buat awal agar coslow ni sebati dan sayur tu lembut.

Sunday, 11 December 2011

Bihun goreng udang


makan bihun di pagi ahad...:) menu simple je..semua pandai masak...cuma bezanya saya kalau goreng bihun suka letak rempah kari...tapi kali ni saya tambah kicap campur mas tu sekali..saya ingat nak goreng bihun berkicap...makcik lak nak makan bihun berkari..last2 saya letak dua2...hehehe...

saya pernah masak bihun goreng kari sebelum ni..tapi yg tu saya tak letak kicap..kalau nak cuba bihun goreng kari yg biasa saya buat boleh klik sini..BIHUN GORENG KARI

.semalam ingat nak tengok la gerhana bulan..last2 malas nak kuar terus tido..hehehe...

Bihun goreng udang

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket bihun direndam dgn air dalam 1 jam dan toskan
udang secukupnya
taugeh
sawi
3 sudu besar rempah kari daging
3 sudu besar kicap campur mas
1 kiub ikan bilis
garam dan gula skit
air secukupnya

bahan kisar
3 sudu besar udang kering
1 bawang besar
4 bawang putih
10 cili kering- direbus kejap dan tos

Cara2

1. mula2 panaskan minyak..kemudian tumis bahan2 blend hingga cili masak dan terbit minyak...kemudian masukkan rempah kari....isi skit air...biar rempah masak....masukkan kicap campur mas....kiub ikan bilis dan kacau2 rata...masukkan udang....kacau2 hingga udang masak skit

2. masukkan air sedikit...biar didih..kemudian masukkan bihun...masukkan juga gula dan sedikit garam...kacau2 hingga bihun lembut..kalau keras lagi..tambah lagi air skit....

3. bila bihun dah lembut..masukkan sawi dan taugeh..kacau2 rata hingga sayur layu...dah siap boleh tutup api dan hidangkan...saya suka bihun yg digoreng lembab2 skit..so pandai2 la agak2 air dia tu kalau nak masak cam gini..:) yg penting air tu masuk skit2..jgn sekali gus...

Saturday, 10 December 2011

TALAPIA MASAK SERAI

menu simple dan cepat dimasak..hehehe

kalau ada lebihan ikan semalam..elok sgt buat masak cam gini...timbul balik selera nak makan..hehehe

mula2 nak cerita pasal peristiwa gerhana bulan penuh yg akan berlaku malam ni...kalau sape2 perasan..tahun ni byk betul peristiwa gerhana ni....saya kebetulan dengar soal jawab agama kat radio ipoh semalam..tu yg dapat tahu tu...tazkirah yg sangat berkesan dari ustaz tu semalam...antara kata2 ustaz tu...apa terjadi kalau waktu gerhana... contohnya waktu gerhana matahari....kita anggarkan waktu bergelap tu sekejap saja..tapi ia berlarutan dan Allah gelapkan terus bumi ni? subhanallah..takutnya waktu dengar tu..antara pengajaran yg patut kita pikirkan...apa akan terjadi agaknya..mau semua takut dan terus tunjuk sujud pada Allah waktu itu juga rasanya....waktu utk solat gerhana utk hari ni..dari pukul 9 malam hingga 1 pagi...Insyaallah kalau berpeluang nak jugak buat solat gerhana ni....bukan selalu dpt peluang ni kan? sambil tu dapat jugak menginsafkan kan diri ....dan mengingati kebesaran Allah serta tekad utk tunduk patuh kepadaNya.

k lah..kita cerita pasal resepi ni pulak...menu simple je...guna ikan lebihan semalam yg tak habis dimakan..jadiknya pagi tu saya masak ikan ni berkuah skit..ikan talapia biasa nya kalau digoreng dan tak habis makan..pagi esok tu isi dia macam keras skit....jadiknya memang sesuai la masak simple2 cam gini...terus licin..hehehe


TALAPIA MASAK SERAI

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 ekor ikan talapia yg telah digoreng
2 batang serai dihiris halus*
10 cili padi* - boleh kurang kalau tak nak pedas
2 bawang merah*
2 bawang putih*
sedikit belacan* ( bahan ditumbuk lumat)
sedikit air asam jawa
garam dan gula
sedikit sos ikan
1 biji tomato didadu
air secukupnya

Cara2

1. mula2 panaskan minyak dalam kuali..kemudian..tumis bahan tumbuk hingga terbit bau dan bawang2 tu kuning skit....kemudian masukkan sos ikan, air asam jawa dan tambah  sedikit air sebagai kuahnya....masak hingga kuah didih.

2. lepas dah didih kuahnya...masukkan garam dan gula sedikit....masukkan juga buah tomato....lepas tu masukkan ikan...biar sekejap..nampak macam kuah dah menyaluti ikan..boleh tutupkan api dan angkat utk dihidangkan bersama nasi putih.  boleh hiaskan dgn timun sebagai pelengkap hidangan.

Friday, 9 December 2011

Potato Soup

sedapnya sup kentang ni..nak buat pun senang sangat...

buat makan cicah dgn garlic bread tu....sedap sgt...lemak berkrim je...:) utk resepi klik GARLIC ROLLS

sambungan dari entry semalam..hari ni saya tunjukkan sup kentang yg saya buat semalam utk cicah dgn roti garlic tu...ada lebihan roti lepas tu teringin nak cicah dgn sup lepas tengok  Tun makan roti dia dgn  sup ayam....kita tak dek ayam kat rumah...lepas tu teringat pernah tengok resepi sup kentang...pernah salin...tapi tak ingat letak dlm buku masakan yg mana satu..malas nak selongkar..last2 saya selongkar je la kat myr tu..tak sangka ada....resepi dari cindaibiru@myr..sedap sangat..lemak berkrim je...saya adjust skit resepi cindaibiru ni sebab ada bahan yg tak dek....lepas tu cara masak pun saya ubah skit....cindaibiru tak blend kentang tu..saya blend sebab nak dpt kan jenis sup yg berkrim gitu...hehehhehe...memang tak rugi cuba..sedap sgt..kalau tambah ayam ke cendawan pun memang syok sgt rasanya...kekeke...

apa2 pun terima kasih pada cindai biru..kat sini saya sertakan resepi asal cindaibiru...resepi asalnya nama leeks and potato soup...saya tak dek leeks tu yg tukar nama resepi..hehehe.... yg tulisan bold tu versi saya..masing2 boleh buat pilihan nak pilih yg mana satu..versi saya ni lagi sempoi..kekeke....saya mintak izin kongsikan resepi awak kat sini ye cindaibiru..terima kasih bebanyak...


Leeks And Potato Soup

Resepi asal: cindaibiru@myr

Bahan-bahan ( 3 orang )

  • 250g kentang- dipotong dadu
  • 2 btg leek- hiris sederhana nipis
  • 25g butter
  • 1 kiub sayuran
  • 1 sdt dried mixed herb
  • 300ml susu segar
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit serbuk lada hitam
  • Daun parsley (Jika Suka)
  • 1 cwn air panas

Cara-cara

  1. Cuci kentang dan leek, masukkan dlm periuk bersama butter, masak dgn api yg kecil.
  2. Bila butter mula cair, tutup periuk.
  3. Sekali sekala goncang-goncangkan periuk tanpa buka penutupnya. Untuk elakkan sayur melekat.
  4. Biarkan dalam 10 min. Selepas tu masukkan susu kacau sebati. Campur air panas dgn kiub sayur dan tuang dlm sup.
  5. Masukkan juga mixed herb, garam dan serbuk lada hitam.
  6. Besarkan api kacau hingga mendidih dan sayur empuk.
  7. Tabur parsley yang dicincang halus semasa menghidang (Jika Suka). 

Potato soup

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2


250gm kentang dipotong 8
25gm butter
1 kiub ayam
sedikit serbuk oregano
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam
100ml susu cair
air panas dari rebusan kentang secukupnya
sedikit daun sup dihiris halus


Cara2


1. mula2 rebus kentang hingga 3/4 empuk...ambil kentang dan sedikit air rebusan kentang dan blend hingga kentang hancur.


2. dalam periuk lain..panaskan butter hingga cair...api pelan je..lepas tu masukkan kentang yg telah di blend tadi..kacau2 rata...lepas tu masukkan kiub ayam..air dari rebusan kentang..garam dan serbuk lada sulah secukupnya..masukkan juga oregano skit...jgn byk...skit je....


3. kacau2 rata...biar didih...lepas tu masukkan susu cair..masukkan juga hirisan daun sup...kacau hingga sebati dan kuah agak pekat...tambah air kentang tu lagi jika perlu...rasa masin nya..kalau kurang boleh tambah garam....


4. dah masak tutup api..boleh dihidang dgn roti garlic atau roti lain pun sedap jugak..makan gitu pun best..lemak berkrim je..:)




 

 


 


Thursday, 8 December 2011

Garlic Rolls (Without Egg)

sedapnya roti ni..suka sgt2..:)

yg ni dalam loyang...penuh loyang...kekeke..memula guna loyang bulat saiz 10 inci..lepas tu sendat je rupanya..last2 saya pindah doh tu dlm loyang 4 segi ni besar skit..tak dek la crowded sgt rupanya....rasa cam tak leh bernafas je tengok roti tu sesak2...kekeke

yg ni luar loyang..kekeke..dpt byk..tak terhabis makan sorang....kekeke

gebu lak tu...terharu rasanya dah pandai buat roti...hehehe

Assalammualaikum...tiba gilaran saya plak tayang roti garlic ni...hahhahaha.....saya memang suka garlic...bila dpt belajar buat roti garlic ni lagi la suka sgt2...dan lepas tu menjadik dgn jayanya...hahahaha..jgn tak tau..saya uli tangan tau..kekeke...tapi hasilnya sangat lah gebu dan saya memang tak sangka sgt2...rasa pun sama macam roti walaupun saya guna tepung gandum je...tak guna tepung roti....memang saya tawakkal je memula tu....nasib la kalau tak sedap..sebab saya guna tepung gandum kan...saya ni jenis berkira skit kalau dari segi rasa roti ni....sebab pernah buat dulu roti...tak berapa nak menjadik dari segi rasanya...rasa mauripan lebih...hahhahah..sampai cousin makan pun tanya...ni roti ke apa ni yong? tak sama pun...hahhahah..lepas tu memang saya malas nak cuba buat roti sebab walaupun guna tepung roti...roti ku tak menjadik seperti yg org jual..frust la kiranya nih...hahhaha...tapi hari ni dlm sejarah la jugak..boleh ketawa dgn gumbiranya...kekeke..sebab senang hati....alamatnya lepas ni akan rajin meroti..kehkehkeh...

saya  ikut macam resepi asal....air pun byk tu...sebabkan saya uli guna tangan...jadiknya doh lembik skit la..tapi tak pe...sebab kalau doh keras..nanti roti tak selembut yg diharapkan...sekarang  saya dah tau step nak buat roti ni...doh dia macam mana kalau nak dpt gebu cam gini....jgn susah hati sebab kita bleh taburkan tepung gandum bila nak canai tu...dan sapu skit minyak pada tangan masa nak gulung tuk elakkan doh melekat kat tangan...dia dah lama memasak ni baru dpt idea yg bernas nak menyelesaikan masalah...kekeke....kalau pakai bm mungkin dohnya sempurna sebab mesin yg tolong uli sampai dia kental...hehehe...

apa2 pun terima kasih pada tuan punya resepi...dan kak ratna@madihaa yg me war2kan roti ni...dari hari kak ratna duk tayang hari tu saya pun dah tertarik nak cuba...kekeke...tun pun dah buat jugak....sedapkan tun...hehehe...kita cnp resepi dari blog tun je...kekeke...si tun dah siap buat makan dgn sup ayam lagik...ni yg jeles nih...kekeke..kita tak sempat nak carik resepi sup kentang..tah dlm buku mana pun tak tau..kena selongkar balik pg ni sebab ada lagi lebihan roti...nak cicah jugak dgn sup...kekeke

boleh tengok gambar roti dari bloger2 lain kat link bawah ni ye..:) cantik2 je roti diaorg..roti saya dah macam2 bentuk jadiknya sebab duk pindahkan dari loyang bulat ke loyang petak...kes nampak sendat sgt rotinya..cam tak muat..hehehe..nasib la tak melekat roti tu...hmmmm


Garlic Rolls (without egg)
Recipe : Suhaina
Source : Umm Mymoonah, Kak Madihaa
cnp: tun telani

Ingredients: (makes 8 rolls)- quinnie buat 10 rolls

3 cups Plain Flour  MaDiHaA guna tepong roti (next time boleh tambah dalam 2 ~ 3 sudu besar tepong lagi sebab doh agak lembik) - tun guna tepung roti, doh tun ok je utk secawan air. quinnie..ikut seperti doh asal...lembik skit tak pe..sebab hasilnya roti akan gebu sgt...
1 cup Warm Water
1 tbsp Yeast
1 tsp Salt
2 tbsp Sugar
2-3 tbsp Extra Virgin Olive Oil - tun guna minyak masak biasa je-quinnie guna minyak sayur
Garlic Spread (refer below)

Method:

* Mix everything together except oil with warm water and knead until you get a smooth dough.
* Add oil and knead until the dough springs back when you press with your finger.
* Apply oil and allow to rise for 40-45 minutes. By this time it will be double its initial size.
* Make the garlic spread.
* Knock down the air in the dough and divide the dough into two equal portions.
* Grease a baking pan or loaf tin with butter.
* Roll the dough using a rolling pin. Apply flour to prevent sticking.
* The rolled out dough must be at least half inch thick.
* Try to make it more like a rectangle. Apply one tablespoon of the garlic spread on it.
* Roll it and cut it into two equal parts and further cut the two parts into two, so that you get 4 equal rolls.
* Now place the rolls with the cut side up in the greased pan.
* Repeat the same procedure for the remaining dough.
* Apply the balance garlic spread on top and apply milk or egg wash which ever you prefer.
* Sprinkle sesame seeds (optional)
* Allow to proof for another 20 minutes.
* In the mean time preheat the oven to 180 degree C. (MaDiHaA guna suhu 170C)saya guna suhu 160c bakar dlm 35 m
* Bake for 20-25 minutes until the house is filled with the aroma of roasted garlic and bread..
* Take a bite into this lovely soft and flavourful rolls. You will surely fall in love with it.


* The quantity of water depends on the brand of flour used. I sometimes use less than a cup, sometimes more than a cup for the same 3 cups of flour.
# I add 1 tablespoon yeast for a quick rise. You can reduce the quantity of yeast(say 1tsp) and let it rise slowly too. MaDiHaA uli menggunakan BM & gunakan sukatan seperti arahan & dapati doh sedikit lembik agak sukar untuk mencanai & menggulung. So next time.. akan tambah sedikit lagi tepong. - tun letak air separuh dulu, pastu tambah sikit2, tp air tun cukup2 je secawan tu.

quinnie guna sukatan asal..memang doh lembik skit...tapi tak pe..masa nak canai tu..taburkan tepung gandum sebelum canai...lepas tu sapu minyak pd tangan utk memudahkan proses menggulung dan doh tak melekat kat tgn...saya uli guna tangan je...tak la lama sgt pun...agak2 doh tak melekat kat dinding mangkok...dan doh sekata....memang dia melekat kat tangan skit...saya biar doh dlm 2 jam lebih kot..memang dia naik sampai melimpah ruah..hehehe

 GARLIC SPREAD
Used for making garlic buns, rolls and even can be spreaded on breads before toasting it.

Ingredients:
50 g Salted Butter
3 Garlic- grated
2 tbsp Coriander leaves  (chopped)  - tun letak oregano-saya tak letak ni..tapi tabur bijan kat atas roti

Method:
Bring butter to room temperature.
Mix everything together.
Can be stored in the chill tray for up to one week.

Wednesday, 7 December 2011

APAM GULA MELAKA


Saya memang suka makan apam gula merah ni....resepi dari che'iza lagi...hehehe...mula2 dulu masa cuba buat apam ni tak menjadik sebenarnya...lepas tu rasa frust sgt sebab tengok org lain nye apam gebus je..kita lak tak menjadik dan bantat..apa silapnya ye? lepas tu bila ditenung2 balik pada resepi...kita ni tak ikut cara2 buat apam yg ditulis oleh che'iza..main hentam kromo je masa membancuh tu..kekekek...tak putus asa..saya cuiba buat lagi...kali kedua memang menjadik bila dah ikut segala panduan...hehehhe...itu cerita 4 thn dulu kot...kekkeke...sejak tu memang apam gula merah ni jadik kegemaran saya sekeluarga..terutamanya makcik..:) dulu masa makcik keje lagi..kawan ofis dia pun ada yg menempah...siap mintak resepi pun ada jugak..tapi tetap jugak tempah kat kita...kekekek..adeehhh....

saya pernah cuba buat apam ni guna gula merah biasa...gula melaka dan gula kabung...yg jenis panjang tu....antara 3 jenis gula ni saya paling suka guna gula kabung....ikut cita rasa saya ....guna gula ni paling sedap...tapi utk org lain tak tau la kan...:)

apa2 pun terima kasih kat che'iza....kita mintak izin cnp kat sini ye...dulu kini dan selamanya kita suka kat resepi apam awak ni...hehehhe


APAM GULA MELAKA

Resepi: che'iza
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan

  • * 1 cwn air
  • * 1/2 cwn gula melaka yg telah diracik halus-saya guna gula kabung seketul
  • * sehelai daun pandan
  • 2 cwn tepung
  • 1 sk dry yeast
  • 3/4 cwn air
  • 3 sb gula pasir ( boleh kurang atau tambah ikut suka nak manis mcmmana )
  • secubit garam

Cara-cara

  1. Masak bahan bertanda* hingga gula melaka larut dan dibiarkan sejuk.
  2. Campurkan semua bahan dan air gula yg telah sejuk dan gaul rata.
  3. Seeloknya campuran tadi di masukkan didalam bekas besar. Tutup dan bibiarkan selama 40min atau sehingga adunan naik hingga 3x ganda.
  4. Tuangkan adunan kedalam loyang yg telah dilengserkan minyak. Biar sekejap dlm 5 min.
  5. Kukus adunan selama 30-35 min atau bila dicucukkan lidi, lidi keluar bersih.
  6. Sedap dimakan dgn kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam.
(nota: saya guna acuan kecil...sapu minyak jugak pada acuan...masak dlm 15-20 minit..api besar..)

Tuesday, 6 December 2011

Cempedak goreng

tetiba je kuar menu cempedak...hehehe

tengah musim cempedak ke sekarang ni ye?

saya tak tau tengah musim ke dak sekarang ni buah cempedak...sebab tak beli..IL makcik yg bagi..diaorg duk kg memang macam2 pokok ditanam...kalau balik kg mesti macam2 yg diaorg duk kasi...tu yg kadang2 segan kalau balik kg tak bawak buah tangan...hehhehe...saya cempedak tak boleh makan byk sgt..nanti berangin badan....kalau kena angin pusing lagi tak tahan....tiap kali dtg angin tu rasa serik nak makan dah..tapi bila ada buah ni kat rumah...perkataan serik tu hilang tah kemana...hahahaha...sape bleh tahan dgn baunya...koman2 pun mesti nak makan seulas dua...kekekke

saya biasanya goreng cepedak ni guna adunan main agak2 je...tapi baru2 ni cuba buat adunan ni elok je bulat2 adunan tu membaluti buah dan tak berminyak sgt bila dah goreng tu...makcik suka..jadik nya lepas ni kalau nak goreng cepedak guna adunan ni je...:)


CEMPEDAK GORENG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 biji buah cempedak
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung kastard
1 sudu kecil tepung jagung
1 sudu kecil garam
1/2 sudu besar air kapur
air secukupnya

Cara2

1. masukkan tepung gandum, tepung kastard, garam, tepung jagung kedalam mangkok dan kacau2 rata...kemudian masukkan air kapur...kemudian masukkan sedikit demi sedikit air...agak2 la ye..adunan tak cair sangat dan tak pekat sgt...kacau2 adunan jgn bergentel...

2. panaskan minyak yg banyak dlm kuali....kemudian masukkan buah cempedak...salutkan buah dgn tepung..bila minyak dah panas boleh la goreng buah cepedak tadi...api jgn kuat sgt dan pelan sgt....sederhana je...goreng hingga kekuningan. dan masak toskan minyaknya...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...