Tuesday, 31 January 2012

RENDANG AYAM PERAK DAN PULUT KUNING

saya sekeluarga memang suka makan pulut...

saya suka makan pulut ada telor dadar...sedap!!!

rendang ayam..saya buat berkuah skit..:)

saya kalau makan pulut kuning kena ada rendang ayam..lepas tu telor dadar..kalau tak dek telor rasa tak puas makan..kekekke....keluarga saya memang minat pulut kuning...memang tak dek pantang2..nak makan pagi ke malam ke semua tak kisah....resepi rendang perak ni lebih kurang je dgn resepi org lain..cuma yg bezakan rasa dia tu sebab dimasak oleh org lain..lain org lain rasa tumisannya.....tak gitu..hehehe...k meh tengok resepi

RENDANG AYAM PERAK

1 ekor ayam 
1 ikat daun kunyit- dihiris halus
sedikit gula merah/melaka
santan secukupnya
5 kentang dibelah 2- yg ni saje saya letak sebab nak habiskan kentang..kalau tak suka tak yah letak
garam
1 asam keping
3 sudu besar kerisik
2 sudu besar rempah kari ayam/daging

bahan blend lumat
1 bawang besar
4 bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas- jika ada
15 cili kering- direbus empuk dan toskan
3 batang serai- dihiris halus

Cara2

1. mula2 basuh bersih ayam....ayam ni ikut la nak potong saiz besar mana...lepas tu toskan dan masukkan kedalam kuali besar....lepas tu masukkan bahan2 blend...kentang..serbuk kari ....santan...santan tu biar airnya sama paras dgn ayam..jgn terlebih sgt..agak2 tenggelamkan skit je ayam tu...lepas tu bukak api dan masak ayam hingga didih kuahnya.

2. bila dah didih masukkan kerisik...asam keping....gula merah...kacau2 biar dia masak lagi hingga separuh kering kuahnya. bila dah separuh masak....masukkan daun kunyit...gula merah tu tengok warna kuah..kalau agak2 pucat lagi warnanya..tambah lagi gula....kena pandai2 agak la ye...perasakan dgn garam....kacau2 rata dan rasa...kalau kurang masin dan manisnya...tambah mana2 yg kurang.

3. kecilkan api dan masak rendang ayam hingga kuahnya pekat dan terbit minyak....dah siap..:)

PULUT KUNING

Bahan2
1/2 kilo beras pulut 
sedikit serbuk kunyit
santan secukupnya
garam
2 asam keping

Cara2

1. mula2 basuh pulut hingga bersih cam basuh beras nasi..lepas tu rendam pulut dgn air secukupnya bersama2 dgn asam keping dan serbuk kunyit. saya rendam 2 jam je sebab nak cepat masak...dia elok rendam dlm 5 jam utk dptkan warna pulut kuning yg cantik.

2. panaskan kukusan....masukkan pulut dlm pengukus dan kukus hingga masak...jgn terlebih masak ye..nanti lembik pulak. lepas tu keluarkan pulut dan masukkan kedalam mangkok....bancuh santan skit berserta garam dlm mangkok lain...kacau2 rata...lepas tu tuangkan dlm pulut tadi...santan tu biar rata dgn pulut....saya santan ni main agak2 je...janji santan tu jgn hapus pulut masa kita tuang tu..nanti terlembik sgt pulak....perap kejap pulut tadi dgn ditutup mangkoknya lebih kurang dalam 10 minit cam gitu la.

3.lepas tu panaskan balik kukusan..masukkan balik pulut...kukus dlm 5-10 minit lagi utk pastikan pulut tu tahan lama.

4. dah siap masak boleh cedok pulut dan bentukkan bulat cam saya buat tu dan letakkan telor dadar diatasnya..hidangkan sekali dgn rendang ayam...dah siap..:)



Sunday, 29 January 2012

APAM COKLAT



Apam coklat ni saya buat utk makcik bawak gi rumah MIL dia hari tu...tak tau nak kasi apa..buat je apam ni sebab derang suka..kita ni dah sampai muak tak lalu nak makan..kekekek...resepi lebih kurang cam kek coklat biasa cuma saya tambah skit kuantiti soda bikarbonate dgn baking powder tu utk dia kembang setaman..:)


APAM COKLAT

2 1/2 cawan tepung gandum
1/2 sudu besar soda bikarbonate
1/2 sudu besar baking powder
1 cawan serbuk koko
3/4 cawan gula
1 cawan minyak sayur
1 cawan susu pekat
1 cawan air panas
3 telor
1 sudu kecil coklat emulco
1 sudu kecil esen vanila
secubit garam

Cara2

1. mula2 pecah telor dan pukul sampai kembang...guna whisk tangan tu je..kalau rajin blend...tepikan

2. campur bahan2 kering....tepung...garam...soda bikarbonate...baking powder ...serbuk koko..kacau rata...lepas tu masukkan susu pekat....minyak...esen vanila...coklat emulco...kacau2 guna whisk tangan je...masukkan telor...kacau rata....akhir sekali masukkan air panas..kacau2 hingga tak bergentel adunan...

3. panaskan kukusan....sediakan acuan lompang dan masukkan kertas cupcake kedalamnya...sudukan adunan 3/4 penuh....bila air dah didih...masukkan adunan apam...masak guna api besar selama 20 minit.

Saturday, 28 January 2012

KUIH MASALODEH EMBAH...i'm your man..:)


Saya dulu2 tak suka kuih masalodeh..tapi sejak dah pandai buat sendiri ni memang suka sgt..kadang2 duk ngap2 sampai tak sedar dah berketul2 makan...hahhaha...biasa saya guna resepi kat myr...tak ingat la nama dia...memang sedap...yg ni saya tunjuk resepi dari MIL makcik yg saya panggil embah..gelaran opah bagi org jawa....kuih dia memang sedap dan dah sejuk pun elok lembut lagi...rupanya rahsia nak hasilkan kuih yg lembut..kita kena rendam kacang dhal tu semalam...ni penting..kena ikut...sape pandai makan dan biasa buat kuih ni akan dpt bezakan....cam saya ni jenis tekak sensitif..memang bleh beza...hehehe...lagi pun kalau buat sendiri kuih ni kita boleh letak bawang banyak2...daun kari banyak2...dan rasa lagi sedap..selain dijamin kebersihannya dari kita duk beli kat kedai mamak tu...hehehe...lagi satu..daun kari kena tumbuk atau blend cam saya buat ni..baru bau dia bangkit dan sedap..:)

embah belajar buat kuih ni dari jiran india...tu sebab rasa dia sama cam org india duk masak tu jugak..:) masa mula2 saya buat kuih ni saya tak timbang berat kacang tu sebelum rendam...dah rendam baru teringat..tu yg ada sukatan cawan tu..kali ke 2 buat baru saya timbang berat kacangnya sebelum direndam..bukan apa senang org nak cuba.....kira boleh pilih la nak ikut mana satu....k meh tengok resepi...

sebelum tu..nak citer pasal kpop sat..hahhahaha...saya tengah suka sgt dgn lagu nih...nyanyian dari oppa kesayangan..gambar oppa terbaring tu le..ngan gambar wall saya....hahahhaha..tajuk dia..i'm your man...saya suka sgt kat lirik lagu dia...plus cara oppa nyanyikan lagu ni secara live dgn penuh perasaan dari lubuk hari dia...cairrrrrrr tiap kali dengar dia nyanyi lagu ni...saya tiap2 hari mesti dengar lagu ni sekarang...hahahhahahah....paling meroyan part dia sebut i'm your man/namja dlm bahasa korea..lepas tu...part i love u..love u...love u baby...oooo...arrrrghhhhh....hahhahahah...

I'm your man
It’s just your thoughts
All of it are just your thoughts
Why do you not know my heart
I’m a fool who knows nothing but you
You said it’s only temporary and all would go away
You’re always like, always like that
Treating my true heart as if a joke
As time passes
Try to listen to my heart for you
Now, I’m going to confess to you
I’m your man
A man who knows nothing but you
Please tell me you love me only
Even if you yelled it 10 times, it’s still lovely
I’m your man
I love you, love you, love you, baby woo
Can you look at me
Can you trust me
I’m your man
Why do you still not know
Why is it still that glare
So nervous like this
So thrilled like this
But you kept smiling only
As time passes
Try to listen to my deserted heart
Now I’m going to confess
I’m your man
A man who knows nothing but you
Please tell me you love me only
Even if you yelled it 10 times, it’s still lovely
I’m your man
I love you, love you, love you, baby woo
Can you look at me
Can you trust me
I’m your man
Loving you, loving you, loving you
I love you only
You are my woman
You’re always my woman
Just remember this moment is enough
Even you yelled a thousand times, it’s still lovely
My love
I love you, love you, love you, baby woo
Can you just look at me
Can you love me only
I’m your man
Can you love me only
Can you marry me
I’m your man



KUIH MASALODEH EMBAH

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

3 1/2 cawan kacang dhal- saya rendam dulu kacang ni lepas tu baru sukat...kalau nak timbang dulu sebelum rendam..berat kacang dhal dlm 330gm...
2 biji bawang besar
daun kari secukupnya-dlm 10 tangkai kot..ikut saiz la ye..letak byk lagi sedap...:)
2 sudu kecil jintan kasar/manis
1 sudu besar tepung gandum
2 sudu kecil garam
4 biji cili api/2 cili merah dihiris


Cara2

1. mula2 rendam kacang dhal tu semalaman....contohnya saya rendam dari kul 5 petang...5 pagi esoknya baru saya masak...basuh kacang dan toskan..lepas tu blend kacang guna blender kering...biar lumat....disebabkan kita guna blender kering...nanti akan dpt kacang yg separuh hancur dan separuh tak hancur...tak pe..biarkan je kacang tak hancur tu....

2. lepas tu blend pulak bawang besar..jintan kasar dan daun kari...semua ni blend kering jugak...bawang besar tu blend lumat ...tapi kalau ada yg tak hancur tak pe....jintan kasar dgn daun kari tak yah lumat sgt...agak2 la ye....masukkan sekali kedalam mangkok bersama2 dgn kacang dhal yg telah di blend. kalau rajin boleh tumbuk bahan2 ni..saya malas...ngeee

3. masukkan garam..cili padi/ cili merah....tepung gandum sekali bersama adunan kacang dan gaul2 rata...lepas tu biarkan kejap..perap dlm 10 minit.

4. panaskan minyak...bentuk2 kan kuih ...kepal2 kan dan tekan leper bulat...goreng...masa goreng tu..jgn cepat2 nak kalihkan dia nanti terburai lak..biar bawah dia tu dah masak skit baru kalih2kan...masak la sampai kuning...angkat dan toskan...

( nota: kalau nak tambah daun kari selai2 pun sedap jugak...nak tambah bawang hiris pun sedap jugak..tapi yg penting daun kari tu kena tumbuk jugak...dia bila ditumbuk baru sedap kuihnya..bangkit bau..saya jenis malas..main blend je...kikiki..)

Friday, 27 January 2012

MEE GORENG AYAM..minyak bijan


Menu simple di pagi  jumaat..resepi yg saya masak minggu lepas rasanya..hheheheh....mee goreng yg saya tambah skit dgn minyak bijan didalamnya...sekarang ni saya suka betul dgn minyak bijan....heheheh...selalu kalu beli mesti tak habis minyak bijan kat rumah ni...sebab guna utk masak nasi ayam je...sekarang ni saya masukan je dlm masakan yg saya rasa boleh dimasukkan minyak ni supaya tak membazir..itu pun beli botol paling kecik...kalau besar tak taula bila nak habis...kekeke

k lah meh tengok resepi sempoi ni...:)

SORRY TERSILAP TULIS TAJUK...BUKAN MEE GORENG UDANG TAPI AYAM..HEHEHE dah betulkan balik...;)

MEE GORENG AYAM..minyak bijan

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket mee kuning
1/2 mangkok kecil isi ayam di potong kecil
2 keping fishcake di potong nipis
1 bawang besar*
4 bawang putih*
10 cili kering* direbus dan tos (bahan* ditumbuk lumat)
1 kiub ayam
sedikit kicap pekat
sedikit kicap cair
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil minyak bijan
sedikit sos ikan
sedikit sayur sawi dihiris
sedikit sayur kobis dihiris
2 cili merah dihiris utk taburan
sedikit daun bawang dan sup utk taburan
2 biji telor

Cara2

1. mula2 panaskan minyak dlm kuali...kemudian masukkan bahan2 tumbuk...masak hingga naik bau dan cili masak...lepas tu masukkan ayam...masak hingga ayam empuk.

2. lepas ayam dah empuk..masukkan kicap cair dan pekat...sos tiram..sos ikan....minyak bijan...dan kiub ayam..kacau2 rata hingga kiub hancur....masukkan fish cake dan kacau2 rata

3. masukkan mee..gaul sebati..masukkan sayur kobis dan sawi...kauk mee ketepi kuali.....pecah kan telor kat bahagian yg kosong tu...biar kejap...kemudian kacau2 telor biar hancur....kacau2 rata telor dan mee biar sekata....agak2 mee dah sebati dgn semua bahan..boleh la tutup api dan hidangkan.

4. letak mee dlm pinggan dan hiaskan dgn cili potong dan daun sup dan bawang yg telah dihiris

Thursday, 26 January 2012

DONUT MULUS

sukanya saya dgn donut mulus nih..:)

sekarang baru pandai buat donut bulat2 cam gini..kalau dak macam2 bentuk..hahaha

yg ni saya buat ada inti strawberry kat dalam dia....sedap!!!

inti bila goreng sampai terkeluar..hahhaa..malas punya kes..ngeeee

salam bersiaran kembali....hari ni nak tunjuk resepi donut mulus dari ros @jintan manis..memang sedap donut ni..saya perasan resepi ni kat blog sue@nenie hari tu..terus tertarik nak cuba..saya buat 2 kali ni...yg mula2 inti strawberry tu..yg ke 2 donut biasa tabur gula je...rasa pun sedap..puas hati la...hehehe

nak ucapkan terima kasih pada ros@jintan manis atas resepi yg best ni....dan jugak pada nenie sebab kita cnp dari blog awak je...:) terima kasih sekali lagi..mintak izin saya kongsikan kat sini pulak ye..:)


DONUT MULUS
Sumber : Ros @ JintanManis
cnp: sue@nenie

BAHAN-BAHAN
  • 350 gram tepung Halus Superfine - Q ganti dgn 350gm tepung gandum + 3 sudu kecil baking powder dan ayak sebanyak 3 kali
  • 50gram tepung kanji kentang -Q ganti dgn 2 kentang yg direbus dan lecek halus
  • 2 sudu besar susu tepung/skim milk -Q ganti dgn susu pekat manis 2 sudu besar
  • 1 biji telur ( dipukul sedikit mengunakan garpu)
  • 150ml air suam - Q kurangkan
  • 1 ½ sudu besar marjerin@butter@shortening
  • 3 sudu besar gula
  • 4 gram yis ( 1 ½ sudu kecil)
  • sedikit serbuk gula sebagari salutan pada donut mulus ni nanti.
PENYEDIAANNYA

Penyediaan Doh
  1. Kaedah 1, Penggunaan Bread Maker (BM) --> Masukkan semua bahan dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah seterusnya.
  2. Kaedah 2, Jika uli tangan -->
  • Di mangkuk kecil, masukkan 150ml air suam dan 1 sb gula.Kacau sehingga gula larut dan masukkan yis.Biarkan lebih kurang 5~10 min atau sehingga larutan tadi berbuih.
  • Masukkan semua bahan doh dan uli hingga tidak melekat pada tangan.
****Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.

  1. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda.
  2. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.
  3. Bahagi doh pada bebola kecil dan rehatkan selama 6 hingga 8 minit, kemudian bentukkan seperti donut, lubangkan tengahnye, biarkan naik dua kali ganda.
  4. Goreng sehingga keemasan, gunakan api sederhana, angkat dan toskan.
  5. Salutkan dengan serbuk gula, sedia untuk dihidangkan.
****Tips mudah (Dari Kak Yani@MyR) nak menyalut gula pada donut atau apa2 kuih, masukkan donut/kuih siap goreng dan gula halus ke dalam plastic bag, kembungkan ia dan tutup kemudian goncangkan sehingga kesemuanya bersalut rata...

Tuesday, 24 January 2012

GULAI LEMAK PISANG NANGKA


Saya memang suka makan gulai lemak...kali ni masak gulai lemak pisang pulak...dah lama dah menu ni..masak gulai ni masa nak habiskan pisang setandan MIL makcik kasi dulu....cuma masa masak gulai ni saya tersilap...p buang kulit pisang tu..patutnya lepas kupas kulit dia tu..jgn dibuang kulitnya..masukkan sekali masa masak tu..baru la sedap gulai..saya duk heran ngape la gulai saya tak sedap cam saya selalu makan ..rupa nya ada step yg salah.kekkeke..nasib makcik tegor hari tu..baru la tau...kekeke

GULAI LEMAK PISANG NANGKA

seikat pisang nangka muda
santan secukupnya
1/2 mangkok kecil ikan bilis -ditumbuk kasar
15 cili padi- ditumbuk lumat
1 batang serai- ditumbuk
garam dan gula skit
1 asam keping

Cara2

1. mula2 siang pisang....cara dia..buang kulitnya...lepas tu potong2 isinya...dan rendam dlm air bergaram....kulit pisang tadi tu jgn dibuang...rendam kan sekali dlm air garam..potong hingga habis...lepas tu basuh bersih dan toskan.

2. masukkan dlm periuk santan cair...cili padi..serai...asam keping...dan ikan bilis..masak hingga bangkit bau dan bahan2 layu....lepas kuah dah didih..masukkan pisang dan kulit2nya sekali...masak hingga pisang empuk....agak2 pisang dah nak masak..masukkan santan pekat dan garam dan skit je gula...masak hingga kuah didih dan tutup api...dah siap..:)

Sunday, 22 January 2012

ROTI BAKAR


Jom makan menu simple dipagi minggu....:)...saya ni konon-kononnya nak makan roti bakar dgn telor half cook ala2 kopitiam.....alih2..telor nye satu terlebih masak...lagi satu terkurang skit...kekekke...adeeehhhh..masih tak pro nak masak telor setengah masak ni lagi...kena byk belajar lagi...masak telor pun kadang2 boleh fail...hihihi...

ROTI BAKAR

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

2 keping roti
2 biji telor ayam separuh masak
sekaya
planta

Cara2

mula2 bakar roti....saya bakar atas kuali non stick je..lepas dah garing dua2 belah roti...sapu dgn planta dan sekaya secukupnya....lepas tu letak atak piring dan potong 4 bahagian utk mudah makan...lepas tu pecahkan telor separuh masak kat atas dia...boleh la makan dgn kicap atau serbuk lada sulah yg ditabur kat atas dia...:)

Saturday, 21 January 2012

BIHUN GORENG UDANG

teringin nak makan bihun tabur telor dadar...hehehe


saya sebenarnya teringin nak makan bihun sebab masa masak utk tempahan kawan makcik hari tu saya tak puas makan....kekeke...kali ni masak saya taruk udang pulak...hari tu letak ayam....lepas tu teringin nak tabur2 telor kat atas dia...saya memang suka makan bihun tapi kadang2 malas nak goreng walaupun kat rumah ni memanjang ada stok bihun ni...hehehe...

k lah..meh tengok resepi yg sempoi ni..:)

BIHUN GORENG UDANG

1 paket bihun- direndam lebih kurang 2 jam dgn air biasa
10 cili kering *- direbus dan tos
1 bawang besar*
5 bawang putih*
3 sudu besar mumbung udang kering* (bahan* diblend )
1 mangkok kecil udang
2 ketul fish cake- dihiris
semangkok taugeh
1/2 ikat sawi- dihiris
1 kiub ikan bilis
3 biji telor- dijadikan telor dadar dan hiris
sedikit daun sup dan daun bawang dihiris utk taburan

Cara2

1. mula2 panaskan minyak dlm kuali...kemudian tumis bahan blend hingga cili masak dan terbit minyak. 

2. lepas tu masukkan kiub ikan bilis..kacau hingga kiub hancur dan masukkan udang serta fishcake...kacau hingga udang bertukar warna. masukkan juga sedikit garam dan gula

 3. masukkan sedikit air dan biar didih. lepas tu..masukkan bihun...kacau hingga bihun lembut..air tu agak2 la ye...bila dah lembut masukkan sayur sawi dan taugeh..kacau hingga sayur layu. rasa garamnya..kalau kurang tambah lagi.

4. bila dah masak tutup api dan hidangkan dgn telor dadar yg dihiris serta daun bawang dan sup yg dihiris.

Friday, 20 January 2012

GULAI TEMPOYAK BATANG KELADI


Assalammualaikum..salam pagi jumaat semua..:) hari ni menu simple je...gulai tempoyak batang keladi...saya ni kalau sebut batang keladi je mesti kecur mulut ni dah rasanya....rasa tak puas makan...tiap2 hari makan pun tak pe..kekekek...saya memang suka batang keladi..tak kira la masak gulai tempoyak atau gulai masam@singgang...memang sedap..saya ni citarasa kampung skit..hehehe...susah nak dpt batang keladi kat sini...ikut rezeki..kalau nampak org jual tu baik beli...belum tentu esoknya boleh jumpa lagi...hehehe...saya beli yg dah siap siang je keladinya..tak pandai nak siang sendiri..kekekek

.k lah meh tengok resepi yg sempoi ni..:)

GULAI TEMPOYAK BATANG KELADI

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 senduk tempoyak
1 bawang putih dihiris
sedikit halia dihiris
15 cili padi ditumbuk lumat
sedikit serbuk kunyit
garam dan gula
air secukupnya
2 batang serai diketuk
1 paket keladi yg dah siap disiang
1 keping asam keping

Cara2

1. mula2 rebus dulu keladi tu...basuh bersih keladi..lepas tu masukkan kedalam periuk...masukkan air secukupnya....letak sekeping asam keping dan masak hingga keladi tu  3/4 masak. bila dah masak..toskan keladi tadi dan tepikan.

2. masukkan air secukupnya kedalam periuk lain...masukkan serai...cili....bawang putih..halia...tempoyak..serbuk kunyit...kacau2 rata dan masak hingga kuah didih dan tempoyak sebati dgn kuah....

3. masukkan keladi bersama gula dan garam...masak hingga keladi betul2 masak...dah siap...boleh la makan dgn nasi..:)

Thursday, 19 January 2012

ROTI KENTANG

roti ni memang lembut..sila abaikan rupa roti saya yg tak semenggah ni..bukan salah resepi..kekeke

penuh dgn kastard sebab nak habiskan..dah terlebih pulak rupanya..ngeee

tak berapa nak paham tang kastard ni..rupanya tak yah masak dulu..bancuh gitu je..tapi cair la pulak...tu yg confuse....grrrrr..dah hodoh benar rupanya dlm gambar...hahahha

sejak dua menjak ni rajin pulak saya ni uli2 roti..kekeke...saya buat pakai tepung gandum je roti ni...masih lembut..tapi kalau guna tepung roti lagi sedap la kan sebab bau roti akan lebih wangi bila dah masak...apa2 pun resepi roti ni memang lembut....saya keliru skit kat bahagian kastard dia tu...sebab masa bancuh dia cair.tu yg pelik betul ke paipkan saje adunan kastard tu kat atas roti tanpa dimasak? akhirnya saya masak jugak kastard tu..tapi terpaksa la adjust skit..saya tambah air sebab nak bagi kastard tu betul2 masak....rupanya tengok kat resepi lain..memang tak yah masak ye...tak sempat nak buat rujukan sepenuhnya hari tu ...ni la dia tak habis study gatal2 nak cuba resepi..kekekek..nasib baik la menjadik dan boleh dimakan...hmmmm

resepi ni saya ambik dari myr forum yg baru..penyumbang resepi namanya mawfiz...terima kasih ye mawfiz....lain kali saya nak cuba lagi..saya kongsikan resepi awak ni kat sini pulak ye...terima kasih..:)

ROTI KENTANG

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan-bahan doh
500g tepung
10g yis
1 biji telur
3g bread improver
5g garam
70g tepung campuran kentang (boleh juga gunakan kentang yg dilenyek dicampurkan ke dalam tepung)
50g majerin
30g shortening
120g gula kastor
350 ml air sejuk


Topping
50g tepung kastad
125ml susu segar


cara membuatnya
1. Campurkan tepung kastard bersama susu segar. Kacau sehingga sebati.

2. Campurkan bahan -bahan doh seperti tepung, garam, gula, air dan kesemua bahan dan uli sehingga menjadi doh. Rehatkan selama 15 minit.

3. Ambil doh dan bentukkan menjadi doh yang kecil seberat lebih kurang 30g, bulatkan dan susun dalam dulang pembakar. Proof selama 1 jam.

4. Setelah naik, paipkan atasnya dgn campuran kastad yang telah disediakan sebentar tadi dan bakar selama 25 minint.

5. Setelah siap. Boleh lah makan!

( nota: saya bakar oven 160-165c cam gitu la...dlm 1 jam....saya skip bread improver..shortening...lepas tu tepung kentang tu saya guna kentang yg direbus je....)

Wednesday, 18 January 2012

MEE KARI SOTONG

penuh sotong..kekeke

apa nama mee ni ek? tak tau nama dia...hehhehe

mee ni saya buat minggu lepas...teringin nak makan mee kari....saya guna mee yg jenis besar skit saiz dia ni...apa ye nama dia? tak tau la..tau makan je..hehehe...buat mee kari guna resepi yg biasa saya buat...cuma saya letak sotong kering kat dalam dia banyak2 sebagai lauk...guna stok udang dan sedikit ayam..senang je nak buat..yg penting rasa sedap dan puas hati makan...hehehhe

k lah...meh tengok resepi..:)

MEE KARI SOTONG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket mee kuning
6 ketul isi ayam - potong kecil2
1/2 kilo sotong kering dihiris- kalau byk sgt kurangkan ye..saya agak je ni...
kepala udang secukupnya- ikut la byk mana yg ada
1 genggam udang kering* 
1 bawang besar*
 4 bawang putih*
1 inci halia*
10 cili kering* ( blend bahan* halus)
4 sudu besar serbuk kari daging babas
4 sudu besar serbuk kari daging tuk taburan pulak
1 tomato - potong dadu
1 kiub ayam
rempah tumis 4 sekawan
6 daun kari
6 batang serai - saiz besar diketuk pecah2 batangnya
santan secukupnya
1 keping asam keping
air, garam .gula dan minyak tuk menumis

bahan sampingan
sayur sawi, taugeh, daun sup dan bawang, fish ball/ fish cake, telur rebus, bawang goreng, cili merah, limau kasturi

Cara2

 1. mula2 buat stok udang dulu....masukkan kepala udang dan air secukupnya kedalam periuk..masak hingga didih airnya...lepas tu toskan dan blend kepala udang tadi dgn air udang....tapis dan campur kan dgn baki air yg ada dlm periuk tadi. tepikan. 

2. lepas tu...buat stok air sotong...masukkan sotong kedalam periuk...tambah air agak2 hapus je sotong tu..jgn lebih sgt...lepas tu...masak hingga sotong 3/4 masak...kemudian toskan...tepikan sotong dan airnya.

3. panas kan minyak dan tumis tomato yg didadu....dah lembut tomato...masukkan bahan2 blend...goreng sampai naik bau...masukkan rempah 4 sekawan dan daun kari...kacau lagi sekejap..dah nampak terbit minyak...masukkan rempah kari...kacau cepat2...dan masukkan air....kacau rata sampai rempah tadi tak berketul....masak lagi sampai terbit minyak.....

4. bila dah terbit minyak....masukkan ayam dan kiub ayam....kacau2 rata dan masukkan air stok udang dan sotong tadi...boleh tambah air biasa kalau kurang airnya....masak hingga kuah didih.... lepas tu baru masukkan santan secukupnya....masuk asam keping..masak hingga didih lagi......isi garam dan gula skit....lepas tu masukkan lagi rempah kari dalam 2 sudu besar dulu...biar kejap..kemudian rasa....kalau kurang rasa karinya.... habiskan rempah tu...kalau dah cukup tak yah tambah lagi...ini bergantung pada kuah kita tu byk mana...utk rempah ni kita  taburkan saje....kacau2 rata dan kecil kan api...masak reneh yg ni sampai terbit minyak kuah tadi....bila dah terbit minyak...ayam dah empuk....masukkan sotong...letak gula dan  garam...biar hingga sotong masak...dah masak tutup api.....masukkan sayur sawi..saya suka masukkan sawi bila api ditutup utk elakkan sayur lecur...

5. masukkan mee dalam mangkok....letak daun bawang dan sup yg dihiris...cili merah yg dihiris...telur rebus yg dibelah 2....bawang goreng jika ada....dan curahkan kuah kari tadi atas mee....siap...


Tuesday, 17 January 2012

TOMYAM AYAM


Assalammualaikum....malas betul nak kuarkan entry semalam...hehehe...pc pun tak bukak...ngeee...hari ni tunjuk menu simple je..tomyam ayam...guna perencah adabi je...hhehehe...dah lama nak masak tomyam ni tapi perencah nya tak dibeli2 jugak.....malas nak kekedai....:)

resepi ni simple je...kalau yg baru nak belajar masak tu elok sgt le...hehehe

TOMYAM AYAM

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

8 ketul ayam
1/2 paket perencah  tomyam adabi
5 batang serai diketuk hancur batangnya
15 cili api ditumbuk
1 bawang besar dihiris
2 biji tomato dibelah 6 jika ada
sepeket sayur bendi
air secukupnya
garam dan gula secukupnya
5 helai daun limau purut
1 asam keping

Cara2

1. mula2 masukkan air kedalam periuk...agak2 la kuahnya nak byk mana...lepas tu masukkan serai..cili...bawang besar...perencah adabi.. dan asam keping....masak hingga kuah didih.

2. lepas tu masukkan ayam....biar sampai ayam empuk...kemudian masukkan bendi dan tomato...masukkan juga daun limau purut.....garam dan gula secukupnya....agak2 sayur dah layu..boleh la tutup api...dah siap....boleh makan dgn nasi putih atau nak makan ratah gitu pun sedap....senang kan nak buat dia..:)

Sunday, 15 January 2012

MEE HAILAM BERKUAH

saya memang suka mee hailam...:)

biasa saya likatkan kuah dia..tapi kali ni masak berkuah..

tak boleh nak celoteh panjang...adik meragam2 pulak 2-3 hari ni...mula2 nak ucap terima kasih pada semua yg berkunjung dan meninggalkan komen..saya sgt2 hargainya....saya akan buat kunjungan balas..cuma lewat skit...tak pe ye...:)

mee ni saya masak dah lama...biasanya saya masak mee hailam jenis kuah likat...tapi kali ni teringin nak makan pesyen berkuah pulak..sama je tahap kesedapannya..hehehhe...cuma yg ni boleh hirup kuah banyak2...resepi pun lebih kurang je dgn yg saya pernah buat ni...kat SINI..cuma ada la beza skit dari segi bahan dan saya tambah skit minyak bijan...sedap le pulak...:)


MEE HAILAM BERKUAH

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket mee kuning
200gm daging - di potong dlm 3 ketul- daging boleh ditambah lagi...ikut la nak letak byk mana ...saya agak je nih
1/2 kilo udang- asingkan kepalanya
1 bawang besar*
5 bawang putih*
6 cili padi*
sedikit je halia*
1 sudu besar lada hitam* (bahan* diblend)
2 sudu besar cili kering yg dikisar (optional)
5 telor
sedikit sayur sawi dihiris
1 carrot - dipotong kecil
sedikit sayur kobis dihiris
1 tomato dipotong kecil
3-5 sudu besar sos tomato
3-5 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos ikan
3 sudu besar kicap manis
2 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar sos tiram
1 kiub ayam
1 sudu kecil minyak bijan
garam dan gula
daun sup dan daun bawang yg dihiris utk taburan
sedikit tepung jagung dicampur dgn air utk pekatkan kuah

Cara2

1. mula2 rebus daging dgn 3 hirisan halia dan air secukupnya..agak2 la airnya sebab nak guna utk buat kuah nye nanti. rebus hingga kuah didih dan daging agak empuk...lepas tu toskan daging dan hiris2 nipis dagingnya. tepikan daging dan stok daging ni.  kemudian rebuskan jugak kepala udang tadi dgn air...jadikkan stok udang. dah siap stok udang...tapis dan buang kepalanya..simpan airnya.

2. lepas tu panaskan minyak dlm periuk..pandai2 la agak ye...lepas minyak dah panas..tumis bahan blend...tumis naik bau..masukkan cili kering kisar jika ada...masak hingga cili masak..kemudian masukkan sos cili dan sos tomato, sos tiram, kicap pekat dan cair dan sos ikan. kacau2 sekejap dan masukkan air rebusan daging dan daging2nya sekali...masukkan jugak kiub ayam...masak didih hingga daging tadi betul2 empuk..

3. bila daging dah empuk...masukkan  udang...carrot dan tomato...kemudian masukkan telor yg dipecahkan..kecilkan api masa masuk telor ni....perasakan dgn gula dan garam skit....kalau tak cukup kicap bleh tambah lagi..kalau tak cukup sos cili dan sos tomato..tambah lagi...saya agak2 je sos tu sebab ikut kepekatan kuah masing2....so kena pandai adjust la tang sini ek....biar imbang semua rasa.....

4. masukkan tepung jagung yg telah dibancuh dgn air...kacau2 rata...tengok tahap kepekatan yg kita nak..saya masak kuah tu cair skit sebab nak jenis berkuah.. bila dah secukup rasa...tutup api....masukkan 1 sudu kecil minyak bijan...saya agak2 jugak ni..kalau kurang tambah skit lagi..tapi jgn terlebih...ikut kuah ye.....kacau2 rata. akhir sekali masukkan  sayur sawi...saya suka masuk sayur ni akhir sebab tak nak sayur ni layu sgt...pastikan api telah ditutup baru masuk sayur.

4.sediakan mee didalam mangkok..masukkan sayur kobis yg dihiris....cedok kuah bersama isinya didalam mee dan tabur dgn daun bawang dan sup yg telah dihiris. 

Friday, 13 January 2012

ROTI BAKAR BAWANG PUTIH


selamat pagi semua..menu simple hari ni....roti bakar bawang putih yg cukup mudah nak disediakan...hehehe...roti ni selain dari saya makan dgn sousage..saya makan jugak dgn sekaya..tapi tak tangkap gambar...cuma perlu sapukan sekaya je pada roti yg telah dibakar...resepi mentega bawang putih ni saya ambik dari blog kak shiela..tertarik nak cuba sebab bawang tu direbus dulu dan dilecek lepas tu baru gaul dgn mentega...jadiknya mentega tu tahan lama walaupun letak kat luar...biasa saya hiris halus je bawang putih tu...resepi ni bagus utk buat stok mentega bawang putih.....kak shiela dpt resepi ni dari kosmo...terima kasih kak shiela sebab kongsikan resepi ni...:) saya letak kat sini pulak ye...

ROTI BAKAR BAWANG PUTIH

Sumber: kak shiela
by: quinnie@qasehququinnie.blogpspot.com


Bahan
Beberapa keping roti
5 sdb majerin/butter
6 ulas bawang putih - rebus hingga empuk -saya kurangkan bawang putih ni
Beberapa helai daun pasli - cincang halus
Sedikit lada sulah utk tambah rasa


Cara
Rebus bwg putih , toskan dan lecek dgn garfu
Campurkan majerin/butter, lada sulah, bwg putig lecek, gaul sebati
Sapukan bahan tadi ke atas roti hingga rata
Bakar selama 5-8 minit hingga keperangan ikut kepanasan oven masing2
Hidangkan besama sup cendawan

Thursday, 12 January 2012

IKAN TALAPIA MASAK TAUCU

saya memang suka ikan talapia..:)

 mudah dan cepat dimasak...hehehe

hari ni tunjuk menu simple je...ikan talapia masak taucu..kitaorg satu keluarga suka ikan talapia ni..tak kira la masak apa pun..kalau goreng lagi suka..cicah lak ngan sambal belacan cair..waduhhh....memang makan banyak...hahaha...

rasanya ramai yg dah pandai masak taucu ni....meh la tengok resepi simple saya..:)

IKAN TALAPIA MASAK TAUCU

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 ekor ikan talapia- nak guna ikan lain pun boleh
1 biji bawang besar di belah 6 kemudian lerai2kan
2 bawang putih*
sedikit halia*
5 cili padi* ( bahan* ditumbuk lumat)
4 cili hijau dibelah 2
1/2 timun - dipotong kecil
2 sudu besar mumbung taucu- ditumbuk skit
sedikit air asam jawa
garam dan gula
air 

Cara2

1. mula2  basuh ikan dgn air asam jawa utk hilangkan hanyir. perap la kejap ye..dlm 2-3 minit..lepas tu bilas dan toskan. lumur ikan dgn garam dan kunyit. lepas tu goreng ikan hingga masak dan tepikan. saya goreng ikan tu tak goreng sangat...biar dia basah2 skit. secukup masak je.

2. kemudian...dlm kuali lain..panaskan sedikit minyak. lepas tu tumis bahan tumbuk hingga terbit bau. kemudian masukkan taucu yg telah ditumbuk. kacau2 rata..isi sikit air utk elakkan taucu kering...kacau2 rata....bila dah terbit minyak..masukkan air asam jawa dan air utk kuah. ikut la nak byk mana air tu ye. biar kuah didih.

3. bila kuah dah didih...masukkan timun dan cili hijau. biar sayur masak. masukkan juga gula dan garam. rasa dulu kuah tu..kalau dah cukup masin jgn masukkan garam..sebab taucu tu dah masin.

4. akhir sekali masukkan bawang besar dan ikan...biar kejap...agak2 kuah dah sebati dgn ikan...tutup api dan bolehla angkat utk dihidang bersama nasi putih. dah siap boleh la makan...:)


Wednesday, 11 January 2012

ROTI NAIK PAHANG

geram tengok roti ni naik gebu...:)

seketul je dah kenyang makan

tak sempat nak ambik gambar yg dah keluar loyang terus kena ngap!! hehehe

sejak akhir2 ni rajin pulak saya nak uli2 roti ni...kalau dak malas sebab tak pernahnya sedap kalau buat roti sendiri ni....sekarang ni dah pandai skit..ada la rasa rotinya...hehehe...suka resepi roti yg simple ni..tambah2 kalau guna tepung gandum je..sebab saya jarang beli tepung roti....dulu2 rajin beli..sampai makan  dek bubuk sebab malas punya pasal..hehehe...suka roti ni sebab rasa macam roti manis..

saya ambik resepi ni dari blog mamazieza....mamazieza memang dah byk kali buat roti ni....terima kasih kak...saya letak resepi roti ni kat sini ye....

ROTI NAIK PAHANG......

Resipi: Tok Mak.....
sumber: mamazieza
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2
...
1 BIJI TELUR.
2 SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS.
3/4CWN GULA.
2 SUDU KECIL IBU ROTI@MAURIPAN .
2 SUDU BESAR MARJERIN.
1 SUDU KECIL SORTENING.
500 GM TEPUNG GANDUM CAP SAUH.mama guna cap Lily
300 ML AIR ..AIR NI DH DI CAMPUR SEKALI TELUR N SUSU MANIS JADI 300 ML AIR.
1 SUDU BESAR SUSU TEPUNG SEBARANG JER

Mama guna mixer biasa.. tak guna Bread Maker..
Masukkan semua bahan2 kecuali marjering dan shortening tu..
Uli sehingga agak-agak sebati masukkan majerin dan shortening.
Uli lagi sehingga nampak dia tak melekat di mangkok .. tp melekat juga di jari... hehehe

Bahagi doh pada 30 gm dan bulat2kan atau ikut laa nak buat macam mana pun.. Mama ni Che Las.. hehehe


Tuesday, 10 January 2012

KUIH SERI MUKA GULA MERAH ..dan tempahan

dah lama saya tak buat kuih ni...sedap pulak rasanya ...hehehe

sabar je la menengok gambarnya..boleh pudar pulak..grrr

tempahan bihun dari kawan makcik..gambar teh tarik tak sempat nak tangkap..hehehe..buat makan utk 40 org..

Assalammualaikum....semalam saya dpt tempahan dari kawan makcik..nak bihun dgn teh tarik katanya....dia nak tukar ofis baru....makcik kata kasi la kuih utk dia...saje2 kasi buat makan2..lagi pun dia ada ajak makcik makan sekali...makcik mula2 suruh saya buat apam..tapi saya kata buat seri muka lah sebab dah lama tak makan...

pagi tu bertungkus lumus la masak kuih seloyang dengan goreng bihun ni...nak dijadikkan cerita..bihun lak tak cukup masa dah letak dlm bekas polistrin tu..terpaksa la saya masak lagi sekali.....hehehe...yg dlm tupperware ni utk tambah2..yg ni pun licin habis diaorg makan..kuih pun ramai yg suka...saya pun rasa kuih kali ni terbaik la yg saya pernah buat...hehehhe..kalau dak saya makan skit je...tapi kali ni saya yg tukang perabih...hehhehe...saya pernah letak resepi ni kat myr...tapi yg tu versi 1/2 adunan...yg ni resepi penuh...:)


KUIH SERI MUKA GULA MERAH

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2 

bahagian bawah
500gm pulut direndam sekurang2nya 2 jam
3 helai daun pandan di belah2
santan secukupnya
2 sudu kecil mumbung garam

bahagian atas
650ml santan
100gm tepung gandum
60gm tepung kastard
3 telor
100gm gula merah
150gm gula 

Cara2

1. mula2 panaskan air kukusan..biar didih..sementara tunggu air didih...guna loyang 10x10 inci..sapu dgn minyak hingga rata...susun daun pandan dalam loyang..lepas tu letak pulut yg telah dibasuh bersih dan ditoskan airnya. kemudian letakkan santan yg telah dicampur dengan garam..santan mesti hapus paras pulut. kena pandai agak2 la ye..jgn terlebih sgt takut terlembik pulak nanti.

2.  bila air dah didih kukus pulut selama 20minit..selepas 20 minit angkat pulut dan keluarkan dari pengukus. keluarkan daun pandan. ambil sudu dan kuak2 kan pulut. selepas itu rata kan pulut dan tekan2 sikit untuk jadikan pulut tu padat. pulut mesti rata dan ditekan kemas.

3. selepas itu kukus balik pulut tu dalam 5 minit.
4. untuk bahagian atas...mula2 isi tepung gandum dan tepung jagung dalam satu bekas. kemudian isi gula merah dan gula putih,  masuk juga telor yg telah dikacau2 sedikit.. kemudian letak santan dan kacau perlahan2. selepas semua bahan sebati tapiskan bahan tadi kedalam periuk.

5.  masak adunan dalam periuk dengan api yg kecil. kacau2 selalu. seeloknya guna senduk kayu... selepas adunan macam nak likat..tutup api...boleh tau adunan tu dah likat bila ada adunan dah melekat kat senduk kayu...

6. buka penutup pengukus, ambil sedikit tepung gandum dlm satu sudu besar...taburkan dulu tepung atas lapisan pulut....fungsinya utk melekatkan adunan atas dan bawah...tuangkan adunan diatas pulut dgn perlahan2..kerana adunan akan cukup2 je penuh loyang tu..... tutup balik pengukus dan biar kuih  masak lagi selama 30 minit. selepas 30 minit...buka penutup dan buang air lebihan diatas kuih....biar kuih masak lagi 5-10 minit dengan keadaan terbuka agar lapisan atas tu kering. agak2 dah kering boleh la ditutup apinya dan kuih diangkat utk disejukkan.

7. sejukkan dulu kuih sebelum dipotong. potong kuih menggunakan pisau plastik 

Monday, 9 January 2012

NASI DAGANG DAN GULAI AYAM

Dah lama betul tak masak nasi dagang...

selalu buat makan dgn ikan tongkol..tapi kali ni tukar guna ayam...:)

best rupanya masak gulai ayam guna rempah cap org terbang ni...

Assalammualaikum..tak larat nak tulis panjang2 hari ni sebab letih sangat..baru lepas menyiapkan tempahan org..masak bihun goreng..kuih seri muka dgn teh tarik..nanti la saya tunjuk gambar ye...dah sakit belakang dah ni...hehehhe....tunjuk menu yg dah lama saya masak ni sebenarnya..cnp je resepi ni dari myr .....nasi dagang saya guna resepi kak yani@myr...cuma bezanya kak yani guna beras jasmin..saya guna beras nasi dagang + pulut...style org kelantan....gulai ayam tu saya guna resepi minami133@myr     kalau diikutkan resepi asal guna ikan..saya tukar guna ayam..tak sangka best rupanya..hehehhe...saya kalau nak masak nasi dagang dari dulu hingga kini duk guna dua2 resepi ni sebab dah biasa...hehehhe...malas nak tukar2...lagi pun dah elok je rasanya....moh tengok resepi...:)

terima kasih kepada tuan punya resepi...minta halal letak kat sini ye...:)

NASI DAGANG

Resepi asal: Kak yani@myr
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan

  • 4 cawan beras jasmen-saya ganti dgn 2 cawan beras nasi dagang + 1 cawan pulut + 1 cawan beras biasa
  • 1 tin(400ml) santan pekat
  • 4-5 ulas bawang putih-dimayang
  • 1cm halia - hiris macam bilah mancis
  • 1 sudu kecil halba
  • garam
  • gula

Cara-cara

  1. Bersih beras dan rendam. Sekurang-kurangnya 4 jam...saya rendam beras nasi dagang dan pulut....beras biasa tu saya basuh bila nak masak...tak rendam la kiranya beras biasa tu.
  2. Ambik 1/4 tin santan. Tambahkan 1/4 cawan air untuk jadikan santan cair. 3/4 tin santan lagi jadikan sebagai santan pekat.
  3. Masak santan pekat bersama bawang, halba, garam dan gula sehingga gula/garam hancur. Jangan biarkan terlalu lama. Nanti nasi akan rasa cepat muak.
  4. Toskan beras. Kukus sekejap lebih kurang 5 minit. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair. Kukus semula sehingga nasi masak.
  5. Bila nasi dah masak, angkat dan gaul pula dengan santan pekat. Kukus semula dalam 5 minit.
  6. Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol atau kari ayam. 
( nota: pastikan beras betul2 dah masak baru gaul dgn santan ke 2 tu....kalau tak nasi mentah dan perlu masak lama)

GULAI AYAM

Resepi asal: minami133@myr
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

  • $ 1 tin santan-saya lebihkan ikut kesesuaian kuah
  • $ 1 biji bawang besar $ 3 ulas bawang putih $ 2 cm halia $ 4 cm lengkuas } di'blend'
  • 15-20 tangkai cili kering - diblend
  • $ 2-3 sudu besar rempah gulai cap bunga ros- saya pakai cap org terbang dlm 2 paket kecil
  • $ 6 keping asam keping-saya letak 2 je
  • $ garam dan secubit ajinomoto
  • $ gula
  • $ 5-6 biji cili padi
  • $ 1 ekor ikan tongkol-saya ganti dgn 1 ekor ayam
  • $ 1 cm belacan 
  • 1 tomato dibelah 6
Cara2

1. mula2 panaskan sedikit minyak....kemudian tumis bahan2 blend hingga naik bau....lepas tu masukkan cili yg telah diblend...masak hingga terbit minyak.

2. dah terbit minyak masukkan rempah gulai yg telah dibancuh dgn sedikit air...dlm 2 paket kot..ikut kesesuaian kuah yg kita nak buat...masak hingga terbit minyak.

3. lepas tu masukkan ayam....kacau2 kejap...masukkan cili padi....biar sekejap..lepas tu baru masukkan santan..masukkan asam keping..masak hingga ayam empuk...

4. dah empuk ayam..masukkan tomato..garam dan gula..tabur belacan....rasa la kuah tu..kalau tak cukup rasa rempahnya..boleh je masukkan rempah serbuk tu...masak hingga tomato layu..kecil kan api masa proses masak ni supaya kuah tu terbit minyak....dah masak boleh tutup api dan hidangkan dgn nasi dagang...

Saturday, 7 January 2012

KEK PUDING KARAMEL....kak yani

Suka tang karamel kek ni..lembut sangat..:)

atas dia tak rata sebab kek ada kat dalam...hahahha...tengok betul2 tak nampak lapisan kek kat bawah dia kan...kek ada kat dalam...hahahha

dah potong baru nampak kek kat dalam dia...hahahha..mati2 ingat kek ni tak jadik asalnya..tapi rasa tetap maintain sedap..!!

Ini lah kek yg telah mencetuskan ilham saya nak buat puding karamel permata tu...heheheh..org lain buat elok jek jadiknya..saya pulak kalau diluar tengok cam puding karamel biasa..tapi sebenarnya kat dalam ada kek..kekekke...

mungkin loyang tak sesuai sebab besar ....lepas tu kurang telor....saya guna saiz kecik so kek tu kecairan dia tak cukup..dah ingat nak tambah telor tapi bila dah pukul telor baru teringat....hmmmm...sebelum tu dah buat adunan kek tapi tak jadik sebab silap cara..kekekek..baca tak habis..hmmm terus adunan tak rata..terpaksa la buat lagi....saya dah malas sebenarnya nak teruskan tapi sebab kan nak makan dan sayang kat karamel yg dah siap dibuat...saya teruskan jugak tapi tawakkal je dgn hasilnya...hehehhe...

dah seharian dlm peti ais baru ada mood nak potong dan makan...kiranya tak berapa nak pandang sgt la awal2nya tu..hehehhe..lepas potong...terus surprise gitu...hhahhaha..tak sangka cantik pulak dlm dia...kakakka....terus makan..rasa pulak sedap sangat...mungkin sebab karamel dia tebal dan lembut...hehhehe..terus chenta...kekeke...dek kerana tak cukup makan..terus dpt ilham nak buat  PUDING KARAMEL PERMATA tu...hehehhe....

k lah meh tengok resepi kak yani yg best ni..:) saya cnp dari blog ika...my resepi tak leh bukak pulak...nak tengok versi ika yg cantik boleh gi sana ye..:)

KEK PUDING KARAMEL

Resepi: kak yani
cnp: ika@arah 
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com 

Bahan-bahan
  • Karamel
  • 60g gula- hana kurangkan 2sb je. air 1sb
  • 2 sudu besar air
  • Puding
  • 2 biji telur
  • 400ml susu cair@segar>>kita guna susu cair :D
  • 35g gula
  • sedikit esen vanila
  • Kek span
  • 70g tepung gandum
  • 60g gula halus
  • 2 biji telur
  • 20g mentega- dicairkan 

Cara-cara
  1. Sapukan loyang dengan butter lembut. Panaskan oven ke 170 degree.
  2. Sediakan karamel: Panaskan gula sehingga jadi warna perang. Kemudian tambah 2 sudu besar air. Tutup api. Tuangkan semasa masih panas-panas ke dalam loyang.
  3. Sediakan puding: Campurkan semua bahan. Kacau dengan perlahan-lahan supaya tak berbuih.Tapiskan ke dalam loyang karamel tadi.
  4. Sediakan kek span: Asingkan putih dan kuning telur. Pukul telur putih dengan separuh gula (30g) sehingga kembang.
  5. Pukul pula telur kuning dengan separuh gula(30g) lagi sehingga jadi bentuk krim.
  6. Campurkan kedua-dua adunan telur tadi. Pukul dengan perlahan-lahan sehingga sebati.
  7. Ayak tepung ke dalam adunan telur. Kacau dengan spatula dengan kaedah kaup balik.
  8. Akhir sekali masukkan butter yang telah dicairkan. Kacau sehingga sebati.
  9. Bahagi adunan kepada beberapa bahagian dan warnakan ikut pilihan masing2.
  10. Tuangkan adunan kek tadi secara berselang seli ke dalam loyang puding tadi. (adunan kek span ni akan terapung di permukaan adunan puding.. so puding tu tak payah kukus or bakar dulu.)
  11. Masukkan air suam ke dalam dulang oven. Bakar selama 40 minit atau sehingga masak.
  12. Sejukkan dulu sebelum keluarkan puding/kek dari loyang.

Friday, 6 January 2012

GULAI TEMPOYAK IKAN KEMBONG


Musim durian tak habis lagi..hehhehe..kalau dah habis buahnya tempoyak masih ada lagi...:) menu simple je hari ni..esok la saya tayang kek puding karamel yg rupa tak menjadik tu...hehehe...moh makan gulai tempoyak dulu...hehehe


GULAI TEMPOYAK IKAN KEMBONG

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 senduk tempoyak
6-8 ekor ikan kembong
1 serai di ketuk
1 bawang putih dihiris
sedikit halia dihiris
air secukupnya
gula dan garam
sedikit serbuk kunyit
buah tomato jika ada
10 cili padi ditumbuk lumat

Cara2

1. mula2....masukkan air kedalam periuk..di ikuti dgn tempoyak...cili padi...bawang putih...halia dan serai..serta serbuk kunyit. kacau2 rata..lepas tu pasang api..masak hingga kuah didih.

2. masukkan buah tomato...gula dan garam secukup rasa...biar didih lagi...kemudian baru masukkan ikan..agak2 ikan dah masak boleh tutup api. kalau jenis tempoyak baru dan manis...letakkan asam keping dlm satu keping utk kuah tu rasa masam skit..kalau tempoyak jenis dah masam..tak perlu letak...hanya perlu imbangkan gula utk kurangkan rasa masam.

Thursday, 5 January 2012

PUDING KARAMEL PERMATA

  rasa puding ni sama macam kek karamel..:)

gambar dah ditebalikkan...ada cebisan kek skit kat permukaan dia...belang2 kat tepi...tak leh nak tunjuk dekat...hehehhe

sebelum diterbalikkan....kek tu ada yg timbul2 skit...tapi tak pe...nanti bila terbalik elok je sekata..

dalam puding karamel ada kek..itu beza dia dari kek karamel...boleh buat puding tebal..dan lagi sedap rasa dia..yummyyy!!!

Assalammualaikum...tetiba bersemangat nak kuarkan entry petang2 ni sebab puding karamel permata saya menjadik..saja cipta nama baru sebab saya buat puding karamel biasa tapi letakkan kek yg tak habis makan kat dalam dia..kiranya tabur2 kan kek tu kat puding ni la masa nak masak tu....Alhamdulillah rasa sedap macam kek karamel jugak..cuma bentuk dia lain la skit kan...dalam puding ada kek gitew....hehehher..rasa maintain sedap...heheheh....saya guna lebihan kek coklat dan kek belang2 strawberry yg tak habis makan....kat rumah ni kalau dibiarkan kek ni memang berkulat la jawabnya..bila buat puding cam gini..memang habis la....tambah2 saya pun memang suka kek karamel....hehehe....kalau yg asyik fail buat kek karamel pun boleh cuba buat puding ni..cuma bentuk dia je la lain skit....gerenti jadik la...ngeeee

kalau nak buat buat kukus dan isi dlm bekas2 dadih yg kecik2 pun sesuai sgt ni utk dijadikan desert yg sedikit lain dari yg lain...menarik kan? saya dpt idea ni bila kek puding karamel yg saya buat guna resepi kak yani tak menjadik seperti org lain...diluar nampak cam puding tapi dalam dia ada kek....ada la tu tersilap kat mana2..tapi rasa maintain sedap...hehehhe..esok la saya tunjukkan kek versi saya tu....mula2 ingat tak jadik kek tu..rupanya elok jadik cuma rupa je lain dari org...hahahha...

resepi ni boleh guna mana2 je resepi puding karamel....cuma taburkan kek je kat dalam dia...:) ni resepi yg saya pakai....meh tengok...

PUDING KARAMEL PERMATA

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

60gm gula
4-5 sudu besar air

5 biji telor saiz m- kalau besar pakai 4 je
500ml susu segar
70gm gula
1 sudu teh esen vanila
1 sudu kecil tepung kastard

kek secukupnya..ikut la nak letak kek apa pun..saya letak kek coklat dan strawberry ..kek ni dipotong saiz ikut suka...:)

Cara2

1. mula2 panaskan oven...guna loyang saiz 7 inci...sapu loyang dgn mentega...kemudian panaskan loyang dlm oven sekejap biar cair mentega nya...lepas tu keluarkan.

2. buat gula hangus....dah siap masukkan dalam loyang...tak rata pun tak pe...sebab bila dah letak margerin tu loyang memang tak leh ratakan gula..tepikan dan biar sejuk

3. buat puding....satukan bahan2 puding..kacau pelan2 dan tapis...kemudian masukkan kedalam loyang. lepas tu masukkan potongan kek..susun rata...dah siap boleh la dibakar dgn kaedah bain marie....bakar 160c selama 1 jam. tutup dengar aluminium foil

4. dah siap masak..keluarkan dari oven dan biar sejuk. dah sejuk simpan dlm peti ais. agak2 dah sejuk pudingnya baru keluarkan dan terbalikkan...bolehla dimakan..:)

(nota: lain kali saya nak celopkan skit kek tu dgn air perisa kopi ke kot2 dia mau tenggelam...hehhehe..)

KERABU PUCUK BETIK...



letak resepi simple2 je hari ni...kerabu pucuk betik...sape pernah makan? angkat tangan...hehehe...saya jakun sebenarnya tak tau pucuk betik boleh dibuat kerabu jugak....sebab selalu saya rebus je....bila borak2 dgn ayu kat myr forum..ayu citer dia makan kerabu pucuk betik..baru lah ku tahu ada rupanya kerabu ni....kak alma pun cerita dia pernah buat kerabu ni....sedap kerabu ni rasa macam kerabu yg biasa2 jugak..cuma ada la rasa lain skit dek kerana pahit2 pucuk betik tu...dulu tak suka pucuk betik ni...memang tak makan..sekarang rasa pahit2 dia tu yg rasa sedapnya...hehehe..saya tak letak banyak sebab takut pahit...letak skit je daunnya....

sekarang baru tau ada petua nak kurangkan rasa pahit tu kita rebus dgn asam keping daunnya...tapi nanti daun bertukar warna skit...tak hijau macam dlm gambar ni..tapi rasa daun memang ada kurang skit pahitnya dek kerana masam2 asam keping tu dan memang sedap makan cicah dgn sambal belacan ke apa...masa saya buat kerabu ni tak dpt tips ni lagi..baru tau lepas MIL makcik citer....lepas dah cuba memang betul...kalau rebus skit daun betik tu jadik tak cukup pulak...hehehhe..k lah..meh tengok resepi..:)


KERABU PUCUK BETIK

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

daun pucuk betik secukupnya
1/2 kilo kerang direbus dan ambil isinya
10- 15 cili padi
3 batang serai dihiris
1-2 bawang besar
kerisik secukupnya
garam dan gula
sedikit sos ikan

Cara2

1. mula2 rebus daun betik....masukkan air dan asam keping kedalam periuk...masak air hingga didih..kemudian baru masukkan daun betik...masak hingga daun layu skit. dia akan bertukar warna.
 angkat dan tos serta carik2kan daun tu.

2. kemudian tumbuk cili padi..serai dan bawang besar...cili dan serai biar lumat...tapi bawang tu tumbuk kasar...dah siap masukkan dlm mangkok bersama dgn kerang...pucuk betik..sos ikan..garam dan gula. masukkan kerisik jugak....kacau2 rata...rasa la manis masinnya....kerabu ni elok pedas skit baru sedap. saya letak byk kerang utk imbangkan rasa pahit daun tu...so sedap la skit makannya...hehehhe

(nota: jgn risau..kalau dah rebus dgn asam keping daun tak pahit sgt....so boleh letak daun lebih skit...masa saya buat ni tak tau lagi tips rebus dgn asam keping tu....sebab tu saya letak skit je daunnya...lain kali nak letak byk daun dan pastikan pedas kerabunya baru sedap..)

Wednesday, 4 January 2012

NASI LIMAU PURUT

makan nasi limau purut ni dgn rendang tok ayam semalam

saya kukus nasi ni..memang sedap la..suka nasi ni..:)

nasi limau purut ni saya makan dgn rendang tok ayam yg saya post semalam...selain dari makan dgn lemang saya masak jugak nasi utk digandingkan dgn lauk ayam tu...saya kukus nasi ni sebab kat rumah ni rice cooker guna utk masak nasi putih....nasi putih kena ada kat rumah ni sebab ada yg tak suka nasi bertumis ni sgt....lagi pun masak skit je nasinya..baik saya kukus je...lagi pun senang nak perangat.

resepi ni saya ambik dari blog kak ita...resepi asal dari chef zaidah....terima kasih kak ita sebab kongsikan resepi ni kat blog akak...kebetulan kat rumah tengah byk daun limau purut yg diangkut dari kg...sebelum daun kering baik saya cuba nasi ni...sat gi kempunan sebab dah lama simpan hasrat nak cuba...hehehhe


NASI LIMAU PURUT
By : Chef Zaidah Mohd Noor
Rujukan : Buku masakan
Cita Rasa Malaysia 1000 resepi Unggul
sumber: kak azlita@masam manis


2 sudu besar margerin
1.5 cm halia ~ kupas dan hiris
2 ulas bawang putih ~ dihiris
4 ulas bawang merah ~ dihiris
1 batang serai ~ dititik
3 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
500 ml air
125 ml pati santan
1 sudu besar stock ayam
2 cawan beras Basmathi ~ di cuci bersih dan toskan airnya
4 titik pewarna hijau

Panaskan Margerin di dalam periuk
Tumiskan bahan-bahan hiris hingga wangi
Masukkan serai dan daun limau purut, kacau sebentar
Apabila dah harum masukkan air, garam, santan, stock ayam dan beras
Kacau sedikit dan biarkan sehingga air nasi kering
Apabila kering, titiskan dengan pewarna hijau
Gaul sebati dan biarkan hingga nasi masak sepenuhnya.



Tuesday, 3 January 2012

RENDANG TOK AYAM.....kaknoor sajian dapur bonda

 
saya makan dgn lemang rendang tok ayam ni..:)

sedap rupanya ayam buat rendang tok..:)

mula2 nak ucapkan terima kasih kepada semua yg wish birthday saya semalam..terima kasih jugak atas segala doa...saya pun mengharapkan kehidupan saya akan lebih cemerlang dan terbilang didunia juga di akhirat..:)

apahal tetiba ada lemang ni ye? dah macam raya pulak..heheheh..saya beli je lemang ni kat pasar malam...lemang pakcik ni memang sedap sebab dia bakar sepenuhnya...tak kukus dulu pulut tu..memang sedap..kalau yg jenis pandai makan lemang dia akan tahu beza antara lemang yg dibakar sepenuhnya atau dikukus dan kemudian lepas tu bakar....keluarga saya memang cerewet bab lemang2 ni sebab kitaorg dulu raya mesti bakar lemang sendiri...tapi itu dulu la..skang dah tak buat pun..beli je...:)

utk gandingan lemang yg dibeli saya masak rendang tok ayam...dapat resepi ni masa berkunjung ke blog kak noor @sajian dapur bonda....saya sebelum ni tak pernah guna resepi rendang tok utk masak ayam..selalunya guna daging je..masak guna ayam ni lagi jimat masa sebab masak kejap je dari daging kena masak berjam2...hehehe....rasa pun sedap...puas hati la saya makan...terima kasih kaknoor..saya mintak izin kongsikan resepi akak kat sini pulak ye..:)

RENDANG TOK AYAM

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahannya:
1 ekor ayam organik - dipotong 12 
2 cawan santan pekat
½ cawan kerisik
3 sudu besar gula merah
3 keping asam keping
Daun kunyit (koyakkan)
Garam secukup rasa

Bahan-bahan dimesin kering:
2 sudu besar ketumbar
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar lada hitam
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih

Bahan-bahan dimesin basah:
25 biji cili kering
20 biji bawang merah
5 cm halia
5 batang serai
3 cm lengkuas
Air secukupnya

Penyediaannya:
Masukkan semua bahan kecuali daun kunyit, kerisik dan asam keping di dalam kuali.
Masakkan dengan api perlahan sehingga pekat dan naik minyak.
Bila telah pekat,masukkan daun kunyit, asam keping dan kerisik.  Kacau rata.
Masakkan lagi sehingga naik minyak dan cukup pekat.  (Sebaiknya keringkan sikit rendang ini).
Hidangkan.

(nota: bahan diblend kering tu saya sangai dulu jintan2 tu kejap)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...