Thursday 2 June 2011

Cili jeruk






saya sejak dua menjak ni suka sgt makan cili jeruk...kengkadang makan ngan nasi pun nak ada cili jeruk....yg ni saya buat guna cili padi...jeruk cili padi ni lagi lama simpan lagi kurang pedas dia...kalau masa awal2 buat tu terus makan..memang bleh berapi kalau cili padi tu jenis yg pedas....saya tambah kuantiti gula tuk kurangkan pedas dia....apa2 pun cili ni memang sedap kalau makan dgn bihun goreng singapore....uhhh lamanye tak pekena....tuk resepi ni saya paling suka guna resepi kakjuns11@myr.....simple n senang nak buat...cuma rajin n malas je...hehehe...cara masak cili ni saya ikut cara saya....mintak izin letak kasi sini resepinya ye kak juns....

Cili jeruk

Resepi asal : juns11@myr
Resepi: quinnie@ qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

5-6 cili hijau - potong dan buang biji ( saya guna cili padi)
1 cawan cuka
1 cawan air  (saya guna air tapisan)
gula ( saya letak 2 sudu besar)

Cara2

masak air dan gula hingga air tu panas....setakat panaskan je...tak yah didih...kemudian tuang cuka dan terus tutup api....isi cili dalam botol or bekas yg di ingini dan terus tuang air tadi....biar sampai air dah sejuk...baru boleh tutup botol dan simpan dalam peti ais utk tahan lama.

(nota: kalau guna air paip biasa pun boleh...tapi masak air hingga didih...then baru masukkan cuka...dan tutup api.....biar kan air tu turun skit tahap kepanasan dia....baru boleh masukkan dalam botol yg berisi cili...sebab kalau letak air yg terlalu panas...cili boleh jadi lembik dan tak rangup serta mungkin akan menyebabkan dia rasa pahit.....boleh tambah lagi cili asalkan kuantiti air tu hapus cili)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...