Friday 27 May 2011

Kari ayam


kari...kari dan kari...hehhehe...saya memang suka makan gulai kari...tak kira la kari apa pun...tapi saya suka makan gulai kari ala2 mamak ni...suka rempah yg byk dan pekat....mesti ramai yg dah pro masak kari....tapi saya ambik masa jugak la nak pro masak kari ni....dia kalau gulai2 tradisional ni kena byk kali mencuba barula mahir....saya letak kan resepi kot2 ada yg teringin nak tau macam mana saya masak kari....k mari kita tengok resepi kari style saya ek....

Kari ayam

Resepi: qasehququinnie@blogspot.com

Bahan2

1 ekor ayam - potong ikut suka saiznye
1 biji bawang besar*
2 biji bawang merah * ( kadang2 kalau tak dek bawang merah saya tak letakpun)
4 ulas bawang putih *
1 inci halia * (*blend halus)
15 cili kering ( direbus dan diblend...kalau malas nak rebus boleh rendam sekejap dgn air panas or air biasa)
3 biji kentang - potong 6
2 biji tomato - dibelah 4
1 bunga lawang
1 kulit kayu manis
3 bunga cengkih
3 buah pelaga
1 sudu besar halba campur
5 tangkai daun kari
7 sudu besar rempah kari ayam atau daging ( saya pakai cap alagapas atau babas)
1 atau 2 cawan santan pekat
500 ml air asam jawa ( 1 sudu besar asam jawa + 500ml air)
minyak utk menumis
garam dan gula sebagai perasa

air secukupnya
sayur ikut suka...boleh letak kacang panjang, kacang bendi

Cara2

1.  panaskan minyak dlm kuali....tumis bahan2 blend * hingga naik bau.....kemudian masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, bunga cengkih dan daun kari. tumis lagi hingga naik bau.

2. kemudian masukkan cili blend tadi dan masak lagi hingga cili masak dan terbit minyak....selepas itu masukkan rempah kari ayam atau daging tadi..kacau2 rata  sekejap je dan masukkan air dalam 2 cawan. kacau rata rempah tadi....saya tak bancuh rempah kari ni...so kena la kacau2 rata rempah tu bila dah masuk kan air..kalau agak2 air tak cukup...tambah lagi air....biar masak sampai terbit minyak....bila dah terbit minyak...masukkan dalam 1 cawan air lagi...dan biar dia masak lagi...kiranya tumisan saya akan 2 kali terbit minyak...masak api pelan je....

3. bila dah terbit minyak kali ke2...baru la masukkan ayam...dan kacau2 rata kejap...kemudian baru masukkan kentang dan air asam jawa.....isi santan dan air hingga hapus ayam. biarkan masak hingga didih.

4. masak lagi gulai tadi hingga kentang dan ayam empuk....bila dah empuk barula masukkan garam dan gula, tomato dan sayur2. biar lagi hingga nampak kuah tu terbit minyak dan baru tutup api....api jgn besar sgt nak masak kari ni...guna api sedang atau kecil je....baru dia terbit minyak..

( nota: kalau tak nak gula cili kering boleh guna cili serbuk dalam 1 sudu besar tapi bancuh la dulu dgn air)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...