Saturday 20 August 2011

Kuah kacang shinee..:)


kuah kacang ni saya masak sama hari dgn masak lontong daun hari tu...buat makan dgn kuah lodeh jugak....menu yg mesti ada jugak kalau hari raya..tapi sebenarnya keluarga saya jarang ada kuah kacang time raya...kitaorg lebih kepada rendang dan lemang...saya kadang2 kuah kacang ni selain dari makan dgn nasi impit..suka jugak makan dgn cucur kucai...sedapnya bila makan cucur cicah dgn kuah kacang....resepi kuah kacang ni resepi saya...makcik saya suka kat resepi ni..so kalau nak pakai resepi lain tu agak sukar skit sebab nanti dia kata..kenapa kuahnya rasa tak sama? hehhehe...jadiknya layan kuah kacang style gini je la....kekeke....k lah meh kita tengok resepi kuah kacang kegemaran makcik saya nih...

lupa lak nak mention hal shinee nih...shinee ni salah satu group kpop yg saya suka...hehehhe..duk suka dgr lagu baru derang..kiss..kiss..kiss...sekarang nih....kehkehkeh...

Ingatkan nak snap gambar lontong dgn kuah kacang ni ..tapi lupa lak..tengok gambar kuah kacang je la ye...kekekke....link utk lontong daun pisang boleh pegi kat sini...Lontong daun pisang

Kuah kacang

300gm kacang tanah - disangai dan dibuang kulitnya
30 cili kering -direbus dan blend
3 sudu besar mumbung udang kering*
4 bawang kecil*
2 buah keras*
1/2 ibu jari belacan*
2 bawang putih*( bahan* diblend)
3 serai dititik
1 inci lengkuas dititik
1 cawan santan pekat
air secukupnya
3 1/4 senduk minyak masak
3/4 sudu besar garam
6 sudu besar gula
1 1/2  sudu besar mumbung gula merah
1/2 cawan daging dipotong halus

Cara2

1. mula2 panaskan minyak...kemudian masukkan bahan2 blend..tumis hingga naik bau..kemudian masukkan cili kering yg dikisar...kacau2 dan masukkan...lengkuas serta serai.....tumis hingga terbit minyak dan cili masak....masa proses memasak cili ni..boleh tambah air jika perlu...

2. bila dah masak cili tadi...masukkan daging...kacau2 hingga air daging tadi kering....kemudian masukkan santan dan sedikit air...masukkan gula merah dan gula pasir....kacau lagi hingga kuah didih....bila dah didih..masukkan kacang tanah...kacang tanah ni saya blend separuh halus dan separuh lagi kasar skit...bila kita blend halus separuh kacang ni...kuah nanti akan pekat....lepas tu masukkan garam.

3. kacau2 lagi kuah kacang tadi...kecilkan apinya...masak hingga terbit minyak pada kuah kacang ni dan tutup api.

4. bila kuah dah masak..boleh la dihidang dgn ketupat/ lontong..nak makan dgn cucur pun sedap...:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...