Saturday, 20 August 2011

Lontong daun pisang

ini la rupa lontong daun pisang...:)

yg ni rupa dia bila dah dipotong..gambar tak berapa nak terang laks..grrrr

bersemangat waja nak kuarkan n3 sebab dah berjaya buat lontong daun pisang nih...sedap.. kita suka sgt...nak buat dia mudah je sebenarnya..tak lah serumit yg disangka..kehkehkeh..saya ni memang penakut skit kalau bab2 nak balut2 guna daun pisang ni..lepas tu kena rebus lak..memang risau sgt kot2 terburai...tapi Alhamdulillah..elok je jadiknya...bau pun wangi sebab daun pisang tu...dpt byk jugak satu adunan ni..7 btg cam gitu...memang puas le makannya..ini pun tak habis lagi ni...simpan dlm peti ais nanti nak buat makan dgn soto lak...hehhehe...saya makan lontong daun ni hari tu dgn kuah lodeh dan kuah kacang..:)

resepi lontong daun pisang ni dari che'iza@myr atau che'iza@ pangkin.spot...terima kasih ye che'iza...atas tunjuk ajar mu di fb hari tu..hehhehe...walaupun ada silap skit kat cara2 tu...nasib la menjadik lontong nih..kekekke...dak ika bangkok pun tertarik nak buat jugak menu ni hari tu tapi tak dek stok beras biasa lak kat rumah dia...tak pe ye ika..lepas dah pikul beras nanti leh cuba buat lontong versi ni pulak...hahhahaha..saya copy n paste resepi ni kat rumah che'iza...terima kasih ye..mintak halal resepinya...raya nanti Insyaallah akan dibuat lagi...:)

Lontong daun

Resepi:che'iza
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( 5-6 batang )
  • 5 cwn beras (jgn guna beras wangi atau basmathi)
  • daun pisang ( yg lebar2 kalau boleh)
  • Lidi pencucuk (yg wat cungkil gigi tu)
  • sedikit garam

Cara-cara

  1. Basuh beras dan toskan airnyer.... Saya akan basuh at least 2 jam sebelum nak mengisi dlm daun.supaya beras betul2 kering....ketepikan.....
  2. Bersihkan daun pisang dan kerat daun sebesar 35cm..
  3. Gulung daun pisang... Lubang dia lebih kurang sebesar botol... atau kayu penggelek... lebih kuranglah... Lipat hujung daun dan cucuk dgn lidi...
  4. Masukkan beras sebyak 2/5 kedlm bekas daun pisang tu... Cucuk hujung daun ngan lidi....
  5. Rebus sekurang-kurangnyer 2 jam... Masukkan sedikit garam dlm air rebusan... Tak suka tak yah letak....
  6. Sedap mkn ngan kuah lodeh... sambal kacang juga rendang..
(nota: daun pisang tu saya tak dek daun yg muda...almaklum ler daun beli..keras kejung semuanya...daun tua....jadiknya saya layurkan daun pisang tu dulu supaya senang nak bungkuskannya dan daun tak terkoyak nanti....kena pandai2 la agak2 situasi daun...kalau rasa2 tak payah nak celor daun tu tak yah buat...cuma layurkan kat bahagian kedua2 hujung daun tu sahaja tuk mudahkan proses mencucuk daun tu dgn pencungkil gigi..nak guna tali rapia pun boleh utk proses mengikat tu...tapi saya tak dek...saya rebus 3 jam sebab nak tahan lama..lepas tu saya guna kayu penggelek..guna kayu ni senang skit nak tarik kuar kayu nanti lepas dah bentukkan dia...mudah pada saya la...)

9 comments:

ijayuji said...

Salam kak! ahahaha.. sgt jeles ok! :D takpe takpe weken nanti belanja nak angkut beras biasa :D Mmg nmpk best gituuu haish!blog da ok ke kak? td nmpk n3 kuh kacang shinee wakakaka... mana ntah pergi niiii :D

Sheila Shafeareen said...

salam menarik resepi nasi impit daun pisang baru betul2 asli....masa kecik2 dulu pun mak sedara rajin buat lontong/nasi guna kelongsung daun pisang ni....bau dah sure wangi...ingat nnt nak cuba buat stail tradisi cam ni....

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
rajinnya buat lontong balut daun pisang.... pasti lebih sedapkan sbb wangi daun pisang tu...

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
rajinnya buat lontong dengan daun pisang! Kalau di sini selalu jumpa tapi makanan tradisi orang Bugis, mereka panggil buras...makan dengan ayam masak lengkuas.

Ida,Japan said...

lontong daun pisang...emmm sedapnyer, mesti wangi dgn aroma daun pisang tu ye Q..adehh rindunyer dgn daun pisang

T said...

q,

I suka lontong daun pisang. Kitaorang panggil tu lontong je. Memang tak pandang ketupat la kalau dapat lontong. Selain lodeh, sedap makan dengan Ayam masak kicap yang pekat tu, rasanya nama lain dia Ayam masak kicap Jawa. Cubalah.

p.s. good to see you again & sangat suka with all your blog posts.
-oldjeans

quinnie said...

ika..kahkahkah...tak lari kemana beras tu...sabar ek...esok dah beli tayang kat kita laks...kekekek...kuah kacang tu..hahahhahah..kita tersilap gi post lak...resepi tak habis taip lagi tu..kkakka...terus deletekan...kakkakaka

shiela..cuba la buat..senang je sebenarnya...hehehhe

kakdiana...kalau dekat memang kita kasi akak skit...hehhe..byk lak tu dptnya...1 hari tak habis makan..ngeee

kakamie...rasanya saya pernah makan buras tu..yg pesen kawan saya tu dia buat nipis2 buras tu..itu la 1 time makan..heehehe

kakida...alahai siannya dia...:)

oldjeans...nasib la u jumpa blog i ni...kkekeek...i pun miss u a lot jugak....lepas ni bleh sambung borak kat sini jugak..kekkeek..i baru je blog ni jeans....:)

che'iza said...

Kata nak hantar 3 batang... Lama dah ni tunggu... Cepat... cepta lambat tau... kihkihkih...

quinnie said...

hehhehe...iza....memang tak habis makannya sebab dpt byk...kalau duk dekat memang dah kasi dah kat awak....ngeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...