Monday, 22 August 2011

Lontong/ kuah lodeh


menu lontong ni saya masak sama hari dgn lontong daun hari tu...saya ni tak rajin sgt nak taip resepi byk2 dlm satu hari....gambar pun tak berapa nak terang...kes nak cepat main snap je gambar...ngeee...apa2 pun memang sedap makan kuah lodeh ni dgn lontong daun tu...saya ni sebenarnya bukanlah peminat lontong sgt...dulu memang tak makan pun..kekeke...entah la sekarang ni suka pulak...mungkin sebab dah reti masak sendiri...saya guna resepi yg saya dapat masa tengok rancangan masak2 kat tv..dah lama dah...rancangan masak2 chefwan...dlm rancangan tu dia jemput makcik ni masak lontong...sejak itu kalau nak masak lontong memang saya guna resepi ni..kuah lodeh ni ada yg bertumis dan ada yg tak...dan macam2 versi rupanya.....k lah...meh kita tengok resepi kat bawah...

resepi lontong daun pisang boleh tengok kat sini

Lontong/kuah lodeh

1 bawang besar - saiz besar dihiris
6 bawang putih - dihiris
4 buah pelaga
1 genggam ikan bilis - boleh ganti dgn udang jika suka
1 inci lengkuas*
4 sudu besar udang kering *
15 cili padi*
2 batang serai* (bahan * diblend)
1 batang carrot- dihiris
sedikit serbuk kunyit
santan secukupnya
garam dan gula sedikit
sayur kobis dihiris
kacang panjang dipotong serong
sengkuang dihiris- saya lupa nak masukkan hari tu sayur ni...:(
1 tomato - didadu
cili merah dihiris
1 tempe di hiris dan digoreng
3 tauhu di hiris dan digoreng
fucuk dan soohon direndam dan tos

Cara2

1. mula2 panaskan sedikit minyak...kemudian tumis bawang putih yg dihiris...bila dah naik bau masukkan bawang besar...kacau2 hingga layu je...kemudian masukkan buah pelaga....kacau2 sekejap...bawang2 yg ditumis ni tak yah tumis lama2...janji dia layu dan naik bau je..bukannya digoreng garing...kemudian masukkan bahan2 blend...masak hingga bahan2 tadi masak dan terbit bau...kemudian masukkan santan....kacau2 santan jgn sampai pecah minyak santan. masukkan jugak serbuk kunyit sedikit dan juga ikan bilis.

2. bila kuah dah didih...boleh masukkan sayur carrot, sengkuang, cili merah dan tomato...bila sayur cam dah masak....masukkan soohon dan fucuk....kemudian kacang panjang dan kobis...isi garam dan gula....last sekali masukkan tauhu dan tempe...kacau2 sekejap dan tutup api....

3. cara menghidang...isikan lontong daun yg telah dipotong kiub kedalam mangkok...masukkan kuah lodeh..kuah kacang dan telor rebus jika ada...saya tak buat telor ni sebab lupa...nak makan dgn sambal tumis pun sedap...nak letak paru goreng pun best...ikut suka la ye..

6 comments:

~K Ham~ said...

selamat..selamat..selamat hari rayaaaaaaaa....nti kak ham nak dtg beraya tau...masak sedap2 ya....

q..mesti buat lontong utk akak ya...lontong daun pisang...

Amie said...

tak sabar dah nak tunggu raya tiba.... time itulah nanti dapat makan lontong, kuah lodeh, sambal kacang dsb.....

tun_telani said...

sedapnyer lontong. tahun ni raya kt johor kompom ada rumah yg hidang nih ^^

Deliah's Deli said...

lama gak tak singgah rumah min..ipoh dah raya eh? hehehe,gurau jerk. :) fav kiter klu lontong ni..ada jg lontong kering tapi kiter lebih suka yg ada kuah lodeh..sedap!!

quinnie said...

kak ham...kita memang suka raya dulu..kekekek....ooo nak lontong daun ek..boleh2 nanti kita tebang pokok pisang buat lontong byk2 tuk ham....hahahhaha

kakamie..keluarga saya lebih kepada lemang dan rendang kalau raya2 ni...kalau beraya rumah sedara mara pun jarang yg masak lontong...hhehehe

tun..seronok la dpt makan lontong...makan yg org masakkan lagi best ye tun....hehhehe

dell baru tau ada lontong kering....kita pun baru je nak belajar makan lontong nih..sekarang baru suka...heheheh

izahdaut said...

tq wish birthday.. bahasa korea ek.. hamnida tu biasa je dengor.. aishh rindu nak nengok drama korea nehh

semalam kan, nengok rancangan masak2 si perempuan senyum gedik2 tu, apa ke namanya tu, dia gi perak, belajar masak jongkong dan dan teringat ke Q. hehe.. rasa cam sedapp je kuih tu.haishh

lontong neh hidangan org johor kan. tak biasa makan tapi kalau depan mata ai telan je. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...