Thursday, 9 February 2012

KARIPAP SARDIN QUINNIE :)

suka tengok karipap ni betul2 kembong....:)

kalau bukan sebab org menempah memang saya malas nak buat karipap..kekeke

selain dari karipap daging..saya suka jugak karipap sardin....tapi tengok inti jugak ye..hehehe..saya suka inti sardin cam gini...macam masak sambal tumis lepas tu ada bawang banyak2 kat dalam dia...dulu2 saya tak la suka sgt karipap sardin ni..lebih suka yg daging...dia boleh tersuka ni sebab saya pernah beli karipap sardin sorang makcik ni jual sedap sgt...memang duk ulang beli dari dia je....sekali satu hati tu makcik tu tak niaga...sampai sekarang kot dah tak niaga...saya punya la frust sebab suka karipap makcik ni....bila saya belek2 buku masakan..rupanya makcik kat kg ada bagi resepi inti karipap ni...lepas tu saya pun cuba dan rasa dia memang sebijik cam makcik tu buat...lega tak tau nak kata..lepas hari tu memang saya kalau nak makan karipap ni buat sendiri je....tapi tu la kan saya ni kadang2 malas nak buat inti..makan rajin..kekeke

k lah..meh kita tengok resepi....karipap sardin ni antara kuih favorite saya.....saya nak tambah tips menggoreng karipap..kalau nak dpt kulit yg kembong cam saya buat ni..minyak biar byk waktu goreng tu...nanti elok la jadik karipapnya..tapi pastikan kelim karipap tu kuat..kalau dak memang dia pecah masa duk kembong tu...saya kelim dua kali...sekali masa buat kuih tu...lagi sekali sebelum saya goreng...memang elok hasilnya dan karipap tak pecah...:) doh pulak saya guna doh yg saya buat biasa tu...


KARIPAP SARDIN QUINNIE

Bahan2 inti

1 tin sardin
4 ketul ubi kentang saiz besar di potong dadu
3 sudu teh rata garam
16-20 biji cili kering direbus dan tos
2 biji bawang putih
1 biji bawang besar saiz sederhana
3 biji bawang besar saiz sederhana dihiris
sedikit air asam jawa
sedikit gula
air
Cara2

1.mula2 blend kering cili kering yg telah direbus....bawang putih dan bawang besar..blend halus bahan2 ni...

2. panaskan sedikit minyak dalam kuali...tumis bahan2 blend tadi hingga terbit minyak atau cili betul2 masak....lepas tu masukkan kentang...kacau2 rata.masukkan kuah sardin....air asam jawa dan jugak air secukupnya...agak2 hapus kentang je airnya...masak hingga kentang empuk dan kuahnya kering skit

3. masukkan gula dan garam serta isi sardin tadi...masukkan juga bawang besar yg dihiris..kacau2 hingga bahan2 tadi mesra dah kuah inti sedikit kering....inti sardin ni kuah dia tak kan kering betul2...tapi jgn la sampai berair pulak ye...pandai2 la adjust tang ni ek...bila dah masak inti..sejukkan.

DOH KARIPAP

750gm tepung gandum
300gm planta
1/3 cawan minyak sayur/ masak -saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan metrik
2 sudu kecil garam
2 cawan air dari peti ais - saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan cawan metrik...

Cara2


1.. bila inti dah sejuk...baru buat doh....mula2 panaskan minyak dan planta dlm periuk kecil. masak hingga didih dgn api yg kecil. sementara tu masukkan tepung dan garam dlm manggok besar...kacau2 rata...bila dah didih planta tadi...masukkan skit2 dlm tepung tadi....gaul dgn sudu/ senduk kayu sebab panas.....kacau2 rata sampai habis. kemudian isi air...isi skit2 dan mula la menguli.....uli sampai doh jadik macam doh buat roti lembut dia...dan texture dia pun lebih kurang sama...rasa cam lembut dan boleh nampak doh tu naik skit.....uli sampai tak melekat doh tu pada mangkok dan tangan....bila dah dpt doh camni maknanya betul la tu....kemudian balut doh dgn plastik...rehatkan dlm 10m...

3. lepas doh direhatkan kita akan dpt doh yg lebih lembut...nampak dia cam berpeluh doh tu....kemudian boleh la mula kan proses menggelek doh dan mengisi inti.....ambil skit tepung dan tebarkan tepung tu sebelum gelek setiap doh....saya guna acu bulat yg besar tuk dptkan betuk yg sekata...kalau tak dek boleh guna cawan....gelek nipis dan bolehla isi inti.....bagus tips balut doh ni dgn plastik sebab doh tu akan lembut sentiasa dan tak dek masalah doh tu akan kering kalau kita buat byk pun dohnya.... 

UNTUK SETIAP DOH YG DIGELEK SAYA AKAN TEBARKAN TEPUNG SEBAB DOH NI MEMANG LEMBUT DAN BERMINYAK..JADI KENA PANDAI2 ADJUST BAHAGIAN NI AGAR DOH KITA ELOK CANTIK JE.

4. bila dah habis buat karipap tadi....boleh la goreng...faktor menggoreng pun penting jugak....kalau tersalah cara...kulit tu tak rangup sgt dan tak dek ruang2 kosong kat dlm dia....kalau betul cara goreng nya..karipap tadi akan mengembang dan rangup lama....saya kalau goreng pagi....malam pun still sedap lagi kalau nak makan.  masukkan minyak yg byk dlm kuali.....panaskan minyak dan bila minyak dah panas...tutup api dan baru masukkan kuih karipap...ni utk mengelakkan karipap tadi kulit dia berjerawat dan karipap masak sekata...isi jgn penuh sgt dlm kuali....lepas tu hidupkan balik api...api kecil je....dan kemudian biar karipap tu masak hingga kuning....selalu balik2 kan dia...tapi jgn kasar sgt masa nak balikkan sebab kulit ni rangup...takut pecah....dah kuning kaler dia...boleh la angkat. bila nak masukkan karipap tuk kali kedua...tutup balik api kuali dan letak karipap dan hidupkan balik api...sama macam proses pertama...buat cam ni tiap2 kali nak menggoreng.. 

TIPS TERBARU..KALAU NAK DPTKAN KARIPAP YG KEMBONG HASILNYA...GUNAKAN MINYAK YG BANYAK MASA MENGGORENG TU...TAPI PASTIKAN KELIM KARIPAP TU KUAT SEBAB NANTI TAKUT TERBURAI PULAK ISINYA...SAYA AKAN KELIM BALIK DOH YG DAH DIKELIM TU SEBELUM SAYA GORENG DLM KUALI. API MASA MENGGORENG PUN TAK BOLEH KUAT SANGAT. SELALU BALIK2KAN KUIH MASA DLM KUALI AGAR MASAK SEKATA..

5. cara2 nak simpan kalau ada karipap yg lebih....dulu2 saya akan goreng sekejap dan toskan karipap...bila dah sejuk susun dlm tupperware dan simpan dlm peti ais...tapi kadang2 letih dan leceh kalau guna cara ni...so saya guna cara lain....masa proses buat karipap tadi...bila dah siap satu dulang....saya simpan dlm peti ais kat tempat sejuk beku....biar dlm 1/2 jam atau beberapa minit....dan kemudian keluarkan dia dan baru susun dlm tupperware...boleh simpan bertinggkat2 kalau ikut cara ni sebab karipap tadi dah keras kulit dia....kalau nak lapik dgn plastik antara karipap tu pun boleh...tapi saya kadang2 tak buat pun. karipap tak melekat kulit dia antara satu sama lain sebab kita dah keraskan kulit dia dulu sebelum tindan2kan....lepas tu simpan la dlm peti ais kat tempat sejuk biasa atau tempat sejuk beku utk tahan lama.


18 comments:

Mas said...

geramnya tengok karipap yg tembam2 tu...
meh 10 ketoii..he3

quinnie said...

hahhahha...byk nye mas...boleh kembong perut makan..kekeke

Cendana Kasih said...

bestnyer kipap sardin...boleh ler cuba respi Q ni.. skrg ni customer akak dah banyak songeh, nk makan karipap daging la, sardin laaa...

quinnie said...

hehehe...sekarang ni memang kena buat dua inti kak kalau org menempah...masak awal2 intinya tak la letih sgt rasanya..kekeke

Sheila Shafeareen said...

As'salam hemmm mkn karipap sambik be Kpop wahahahha hemmm mmg ada cadang nak buat karipap ni....semlm tun tayang karipap frozen...hari ni Q pulakkk makhai x thn rasanya nak ngap...nak cari sardin lah....

quinnie said...

hahhahha..aduii aiiii tengah duk pasang lagu kpop kat blog ni kak...tahan2 la telinga tu kalau datang sini ye..kakkaka

CT Delima said...

As'salam Quinnie


ini juga request dari Hubby k.ct. tulah mula2 nak buat karipap sebenarnya nak perabiskan inti daging tu. Tapi k.ct ni kan jenis M nak buat. tu yang buat pau jer mengantikan karipap..hehehe.

k.ct tak suka sardin Q lebih suka ubi kentang dan keledek jer. Terima kasih bagi tip berguna tu ya, nanti k.ct akan cuba. Daaa....

quinnie said...

ooo tak suka sardin ye...saya pun ikut inti jugak kak ct..hehehe

anymz said...

mak oii,bestnya fav akak karipap sardin ni..sedapppppp akak suka sgt.apa lagi makan utk b/fast..

quinnie said...

memang sedap makannya kak..nak buat intinya yg tak sedap...kakakka..malas kengkadang tu..penyakit m kalau dah menyerang kuih sedap pun pejam2 mata je malas nak buat...hehehe

ady said...

as-salam Q
bestnye karipap...tapi Ady tak suka makan karipap yg ada sardin...kalau anak bujang tu mmg suka karipap sardin..

quinnie said...

ooo ramai jugak yg tak suka sardin ye...saya pun ikut inti jugak ady...yg style saya masak ni saya suka...cuba la ady..kot2 kena dgn anak tekak..hehehe

~K Ham~ said...

as salam...bungkuskan utk kak ham 20 ketui yg belum goreng tau..

izahdaut said...

kak q.. saya duk tunggu nasi lemak tumisnya mana. haha..
ada saya dengar jugak resepi kak q ni agak lembut nak membentuk. patut la kena letak tepung ye. ooo paham2

Liza said...

salam Q..hubby ngn anak2 xsuka inti sardin ni, ssh betul la...akk pun time rajin jer buat karipap ni, tp kena inti kari la...

quinnie said...

iye izah..kena letak tepung..tiap kali nak gelek kena tabur tepung...hehehe

quinnie said...

kak liza...kat rumah ni tak kisah inti apa pun..semua telan je...hehehe

quinnie said...

amboi kak ham banyak nye...hahhaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...