Wednesday, 1 February 2012

IKAN BILIS GORENG CILI PADI TEMPOYAK


sedapnya resepi sambal tempoyak kak anim nih....saya makan nasi 2 kali...aduii aiii..bahaya betul kalau masak lauk cam gini..tambahan pulak saya memang suka tempoyak...lagi bertambah makan nampaknya...ni yg malas nih...kekeke....dia kalau dpt lauk cam gini memang lupa diri rasanya....hahahha..sape yg tak buat lagi..disarankan utk mencuba..hehehe..rasa dia ada iras2 cam sambal tempoyak kacau..tapi yg ni jenis tumis...saya lebih suka yg ni rasanya...hehehe...

apa2 pun terima kasih pada kak anim atas resepi yg sedap ni..memang saya akan selalu buat ni bila ada stok tempoyak...kekeke....saya tengok resepi ni dari blog si izah@ muffin lover....lepas tu si mas@ duniaku pun dah buat jugak...terbaru si sue@ ila_cheqsue pun dah buat sampai jatuh cinta ngan tempoyak sekarang ye sue..hehehe...

IKAN BILIS GORENG CILI PADI TEMPOYAK
Resepi : Kak Anymz 
Sumber : Izah
 
Bahan2
2 genggam ikan bilis-goreng garing dan ketepikan
25 ulas cili padi*
1 labu kecil bawang besar*
1 ulas bawang putih*
bahan2 bertanda * di kisar kasar
1 1/2 senduk makan tempoyak
minyak untuk menggoreng

Cara
Kurangkan lebihan minyak goreng ikan bilis tadi menjadi lebih kurang 1 mangkuk kecil
Tumiskan bahan2 kisar sebentar dan masukkan tempoyak.
Gaul sebati dan masukkan ikan bilis goreng
Sedia untuk di hidangkan dan jika suka bolehlah di perah sedikit limau kasturi..
*nota izah: izah sengetkan kuali selepas memasaknya, tutup api, biarkan minyak turun. Biarkan 5 minit. Kemudian cedukkan minyak keluar. 
*Izah kurangkan cili padinya. Karang berdesing telinga kepedasan.
* Q tambah gula dan garam skit utk imbangkan rasa pedas tu dan kurangkan rasa masam tempoyak..sebab tempoyak saya dah masam skit.

14 comments:

izahdaut said...

aa kalau tempoyak sedang2 tu sedapkan kak Q. tak masam sangat tak mnis sangat. tapi saya ni asal tempoyak bedal aje. kalau masam kita maniskan. tapi saya mcm kak Q. mmg penggemar tempoyak dan mengeluarkan jejsan dalam mulut dah ni. haha

quinnie said...

hahahah...lepas makan tangan pun berbau lagi tempoyak nye izah..kekeke..mana leh tahan lauk cam gini..sabo je la..kekeke

ady said...

as-salam Q
terliurnye tgk IKAN BILIS GORENG CILI PADI TEMPOYAK..rasanye mmg nak buat tapi sayang tak ada tempoyak kat kota singa ni...

norlieharumaini said...

cedapppppppppppppp

quinnie said...

ady...memang sedap resepi ni..kalau ada tempoyak silalah cuba...:)

kak norlie...dah cuba ke? sedap kak..:)

tun_telani said...

mmg bahaya lauk camnih.. nasib baik laa stok tempoyak tun dh habis, kalau x tun pun bakal makan nasik 2 pinggan.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie...sedapnya mkn tempoyak!.Kt umah k.atie ni 'diharamkn' tempoyak masuk..hihi(HB xsuka baunya)

Liza said...

salam Q..kat umah akk pun tempoyak diharamkn...hubby xmkn, sedihhhh

Zaliedana said...

Assalam kak,lauk gini mmg leh menambah nasi,walaupon simple,mmg sedap yg amat,hb sy mmg suka,igt esk lusa nak wat lagi..

quinnie said...

tun..kalau lauk gini memang tak leh control makan..hahahha..tadi dgn bihun pun kita bedal sekali sambal nih..kekeke

kak atie...kena bawak bersabor je la ye kak..hehehhe..aduii kalau saya tak leh nak tahan kalau tengah musim takleh makan tempoyak...hehehe

kak liza....sama geng ngan kak atie la ye...kesiannya....hehehe

ct...kita pun ingat nak buat lagi...hehehe

nuwairani ismail said...

kite tak reti nk makan tempoyak...tak tahulah kenapa...tp tengok org lain makan berselera betol...kene belajar2 jugak makan ni...

quinnie said...

nuni..rugi nuni kalau tak pandai makan...hahahah...

Wani said...

resepi ni dok tnengah waiting list neh .. dah lama copy tapi x terbuat lagi .. sebab tempoyak x de hihi.. kalo dah ada tempoyak dah lama dah terbuat resepi ni ...... kena tunggu tempoyak "masak " dulu .. x blh betol dengar pasal tempoyak ...

quinnie said...

ooo suka tempoyak jugak la ye..hehehe...memang wajib buat ni wani kalau dah suka tempoyak..kategori nyesal kalau tak cuba...hahahha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...