Monday, 13 February 2012

KEK COKLAT MOIST ...pn munira

 sedap kek ni sebab memang betul2 moist..:)

 tema deco..'sarat'..hahahha..segala benda nak diletak...kekeke

dalam dia ada potongan strawberry jugak...:)

Assalammualaikum...selamat pagi semua..lambat kuar entry kek ni sebab internet kong pulak pagi tadi....kek coklat moist pn munira ni saya pernah buat dulu..masa buat KEK KARAMEL COKLAT MOIST.....masa rasa hari tu dah suka sgt kat kek coklat nih....tapi sebab kan saya ni dah jemu makan kek cokat jadiknya kena la ada ramai org kat rumah baru boleh buat...hehehe..cousin balik cuti saya pun mulakan lah projek membuat kek ni...sekarang ni kalau nak makan kek kena deco cantik2 baru ada hati nak makan...hahahhaha..memang sedap la straberry digandingkan dgn kek coklat...sedap sgt rasanya...

k lah...meh tengok resepi...apa2 pun terima kasih kat pn munira atas resepi kek cokalat yg best ni...saya yg dah boring dgn kek coklat pun rasa sedap sgt kek nya sebab dia memang moist..:) untuk toppingnya pulak saya guna resepi dar Jom masak (fb)..memang cantik2 deco kek dari jom masak ni...hehehe..terima kasih jugak ye....mintak halal resepinya dan saya kongsikan kat sini pulak sebagai rujukan saya kelak...:)

pilihan lagu kpop saya hari ni..masih lagi dari bigbang....tajuk lagu...tonigh...:)


KEK COKLAT MOIST

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

bahan A:
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair
1 cwn susu pekat
1 cwn gula
1 cwn minyak masak

*semua bhn di atas gaul sebati dan masak atas api perlahan...
*rehatkan kejap bila bahan dah sebati...

bahanB:
3/4 cwn tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

*semua bahan ni diayak

bahanC:
4 bj telor (blender jer)- saya pukul guna tangan je sampai kembang
Q tambah coklat emulco 1 sudu teh
Q tambah esen vanila 1 sudu teh

Cara2
1. mula2 masak bahan A guna api yg kecil..kacau2 biar rata. lepas tu tepikan.

2. ayak bahan2 B dan tepikan

3. pukul telor hingga kembang menggunakan whisk tangan je....lepas tu masukkan  coklat emulco dan esen vanila kedalam bahan A....kacau rata...kemudian masukkan bahan B berselang seli dengan bahan C kedalam A....akhir sekali biar bahan B....gaul rata....

4.panaskan dulu oven suhu 160C....sapu loyang dgn mentega...masukkan adunan kek dalam loyang...tutup dgn aluminium foil utk elakkan kek kering....bila oven dah panas baru masukkan kek..bakar 1 jam 5-10 minit....lepas kek dah masak dan sejuk baru la deco kek ikut pilihan anda...:)

 
kek choc moist topping spesel....dari JM

Resepi: jom masak (fb)
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com
 
Bahan2
- 100ml susu cair
- 300g choc masakan dicincang
- 2sdb serbuk koko
- 1sdb butter / marjerin

cara cara
- panaskan ssu cair hingga mendidih tepi...ttup api
- masukkan choc masakan & serbuk koko...kacau hingga larut
- masukkan butter...kacau sebati
- boleh tuang atas kek

**utk deco...simpan beberapa jam hingga pekat...blh guna utk deco



11 comments:

norlieharumaini said...

huwaa... huwaaaa...sedapnya kek tu.. ada lagi x?

Qasey Honey said...

nmpk sedap kek tu ditambah dgn buah strawberi segar tu...coklat lg...fevret ni...

cik cek said...

WoW!...macam2 ada kat kek ni...suka tang buah strawberry tu...emmmm....gabungkan lak ngan coklat...emmmm...yummyyyy...

quinnie said...

kak norlie...ada lagi kak...hahahha

qaseh...memang sedap kek ni...:)

kak cek...saya 1 time letka strawberry..aduiaiii sedap betul la...kekeke

Ucu Faridah said...

c/coklat lepas tu digandingkan dgn strawberry memanglah cair iman dibuatnya....
geram tengok strawbery tu...potongkan ucu 2 slice ye..dah tak tahan ni..

quinnie said...

hehehe ucu...saya ni lagi la duk tengok org je deco2 macam2..ini baru merasa..hehehe..kek bila hias cam gini laju je habisnya..kekeke

ijayuji said...

Salam kak! aduhhhh naik juling mata kalau masuk umah akak niii, mesti ada cat baruu wakakaka.... eh? kuih lompang kat bwh tu sedap! klu ada kelapa parut yg putih gebu tu lagi sedap :D teringin betul nk makan kuih2 kaswi gini, tp kelapa parut takde ler, yg kering pun takde, esok lerrr nak kuar carik kelapa parut :D Kek cekelat ni kita boleh makan, tp tak leh mkn byk2 kdg tu sepotong bercinta nk abiskan kecuali kalau kek span cekelat tak berat sgt :D

Wani said...

wah handsomenya orang belakang tu :D.... wah cantiknya kek moist tu nak !..nak !!ada strawberry lagi berbiji2..ya Allah heaven sungguh kek coklat ni hihi !!!.. kempunan lama dah nak makan kek coklat ni ... tapi kena tahan dulu kalau bab2 nak baking kek ni .. susah betul ...

quinnie said...

kakakakka..apa nak buat..tuan rumah rajin sgt nak cat rumah tiap2 hari..kekeke...

ler suka yg jenis span la gitu...hehehe..kita dahlama tak buat kek coklat yg ala2 span nih..hehehe

kuih lompang ni makan dia saje pun sedap...tapi ada kelapa lagi best la kan..hehehe...

quinnie said...

hahahaha..memang hensem wani..tu yg i tergilos2 kan oppa..hahahaha....

memang heaven bila kek coklat + strawberry..patut la org suka makan straberry coklat..sedap bangett rupanya..hehehe

adda syuhada said...

adeiii quinnie sedapnya la kek coklat..coklat2 ni my peberet la...tu pasal badan kembang jer..huwaaa...nk copy resepi ni la..tp ntah bila la nk watnya..harap2 rajin la nanti yer..kihkih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...