Sunday, 12 February 2012

KUIH LOMPANG

dah lama buat ni..sama je ngan resepi kuih kaswi dokkojin tu..tapi saya guna acu lompang..:)

basah skit atas dia sebab saya malas nak balut pengukus...kekeke

saya buat kuih ni dah lama dah...utk makcik bawak gi rumah MIL dia...resepinya sama je dgn kuih kaswi dokkojin saya tu tapi kali ni saya guna acu lompang pulak....k lah meh tengok resepi ulangtayang...cuma cara nak masak je beza skit...:)

by the way...hari ni lagu dari bigbang jugak..tajuk lagu nya..love song....:) suka tengok mv ni sebab memang cantik....sempoi mv nya....tapi ending gempakss sebab tetiba ada kereta jatuh dari langit...kekeke...part yg memula tu suara my TOP...aawww...masa tengok live derang nyanyi lagu ni....tersengih2 sampai ke telinga sebab MY TOP buat aksi manja...aduiiaiiiii....part rap tu suara dia la...yg suara garau tuh..kekeke...arrrhhhhh....kalau nak tau TOP ni yg mana satu...oppa kat belakang yg pakai speck tu la dia orgnya....hahahhah...

KUIH LOMPANG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2
  • 1 3/4 cawan tepung gandum
  • 2 1/4 cawan tepung ubi
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 1/2 cawan gula putih (kalau suka manis buat 2 cawan)
  • 2 cawan gula merah (saya guna yg elok punya jadik tak yah nak buang pasir)
  • 9 cawan air
  • 1/2 sudu besar kapur ( kapur tu kalau keras tambah air panas dulu biar dia cair..lepas tu ambik air ngan kapur2 nya sekali) 
Cara2
  1. mula2 masak gula merah dan gula putih bersama dengan 2 cawan air. masak hingga gula hancur dan sebati dan berbuih...dia bila buih tu maknanya gula dah likat.
  2. selepas gula dah masak, tapis air gula tadi. kemudian campur kan lagi dengan air hingga bancuhan air gula tadi menjadi 9 cawan air gula. (kiranya air gula tadi...lepas tapis sukat la dapat berapa cawan...lepas tu jadikkan dia sampai dapat 9 cawan)
  3. campur semua tepung dan kapur, lepas tu masuk kan air sikit2 dan kacau sebati.
  4. untuk pastikan semua bahan sebati, tapis kan bancuhan tadi.
  5. sebelum membancuh bahan tadi, boleh lah dipanaskan kukusan, bila kukusan dah panas, isi adunan kedalam acuan lompang yg telah di sapu minyak.. isi penuh adunan dalam acu tadi.
  6. kukus kuih tadi selama 15-20 minit..sekiranya ada air bertakung atas kuih, buka penutup kukusan tadi dan buang kan airnya...sama ada guna tisu dan lap2 kan kat atas kuih tadi atau pun guna penyepit kuih dan tonggeng kan sikit acu lompang  dan biar air tu jatuh. kemudian masakkan lagi selama 10 minit dgn membiarkan penutup kukusan tadi dibuka utk kasi air tu kering.
  7. bila dah kering boleh la di tutupkan api dan diangkat kuih utk disejukkan. biar kuih dah betul2 sejuk baru boleh dikeluarkan dari acuan lompang.
  8. boleh lah dihidangkan bersama kelapa parut putih yg dicampur dengan sedikit garam. kukus selama 5 minit kelapa tadi utk kelapa tahan lama.
  9. utk mengelakkan kuih tu berair teruk kat atas dia...balut penutup kukusan dgn towel lembab.

8 comments:

Pen Biru said...

sy suka lompang, tapi tak suka kelapa tu..camno?

EmbunRosaliza said...

teringin sangat nak buat lompang ni, tapi mcm tertangguh je nk buat nape tah, suka akk ngan lompang berlesung pipit mcm ni

norlieharumaini said...

kuih lompang ni ada lubang di tengahkan... ade seorang chef terkenal gtau untuk tau lompang yang sebenar ia ada lubang di tengah.. yang ni baru betul.

Mas said...

cantik lompang tu quinnnie...
berlobang tengahnya..
mas pun suka lompang...
sedapnya tengokkk...

Yatie said...

kuih kegemaranku...rasa nak ngapppp je terussss..

nuwairani ismail said...

kuih lompang!!! dah lama teringin nk buat...tp sampai skrg tak terbuat lagi...huhuh

quinnie said...

pen biru...resepi kuih saya ni tak yah makan dgn kelapa pun sedap... cuba lah buat..:)

kak rosa...saya pun suka yg ada lesut..kekeke...

kaknorlie..dia kalau tak balut pengukus memang jadik elok lesutnya...hehehe
..tapi lepas tu kena rajin lap le nak kasi kering..saya ni malas...ngeee

mas...boleh cuba nanti ye..hehehe

kak yatie....memang betul..buat sebiji2 cam gini memang sedap ngap terus..hehehe

nuni....alahai awak makan sorang beli je la dik..kekeke

cik cek said...

Pun lama dah tak buat kuih lompang ni...selau buat...suke letak macam2 kaler...he he..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...