Saturday, 25 February 2012

BIHUN GORENG PUTIH BERKERANG


mesti ada yg pelik..dalam bihun taruk kerang? heheheh...ni kes nak menghabiskan kerang...tak tau nak masak apa..last2 goreng dgn bihun....sebenarnya saya pernah makan bihun yg digoreng dan diletak kerang kat dlm dia....makan kat rumah MIL makcik....kita mula2 pelik jugak..tapi bila makan..rasa sama je macam bihun2 biasa..cuma ada kerang kat dalam dia..itu je..kalau tak suka kerang boleh la ganti dgn ayam ke udang ke...

k meh tengok resepi simple ni..saya kalau malas2 memang suka masak goreng putih @ala2 bihun singapore ni...rasa pun sedap....suka dgn rasa lada hitam tu..:)

saya bz skit hujung minggu ni..hari ni ada tempahan dari kawan saya...nanti saya bw kat blog kawan2 ye...terima kasih sudi singgah sini dan meninggalkan komen..:)



BIHUN GORENG PUTIH BERKERANG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket bihun direndam sekurang2nya 1 jam
1 mangkok taugeh
1 ikat sawi dipotong
1 cawan isi kerang
bawang goreng utk taburan
air
garam dan gula
1 kiub ikan bilis
1 sudu besar sos ikan

bahan blend
1 bawang besar
5 bawang putih
skit halia
1/2 sudu besar lada hitam
3 sudu besar udang kering
6 cili padi- jika nak pedas


Cara2

1. panaskan minyak....tumis bahan2 blend hingga terbit bau dan terbit minyak....masukkan kiub ikan bilis,,,sos ikan...kacau2 rata dan masukkan sedikit air...masak hingga didih...

2. kemudian...masukkan kerang dan bihun..kacau2 rata hingga bihun lembut...masukkan garam dan gula skit...sayur sawi dan taugeh....kacau hingga sayur2 layu....

3. dah masak bolehla hidangkan bihun dgn bawang goreng..kalau rajin boleh makan dgn telor  dadar yg dipotong....:)

6 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
waah!! sedaaappp!!! bihun goreng berkerang mmg sedap!! akak mmg suka makan kerang ... terliur akak tgk..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Selamat Pagi Quinnie....sama menu kita pagi ni..akak pun goreng bihun..tapi buat mee Siam...belum N3 lagi..tengah upload gambar

Cendana Kasih said...

Salam Sabtu Q

Waaa..pepagi dh menggoreng bihun..sedap...kita pun nk buat mcm ni jgak laaa...kerang rebus banyak dalam fridge tu.

Pen Biru said...

Eh,biasala tu.Taruk kerang.Sy taruk ikan bilis pun penah.Hehe.Layan!!

Cheq Sue said...

saya kan, tak suka betul dengan bihun yang xde kaler nih... memang x memikat lah...

* akhirnya dah boleh komen dengan sennag hatinya.... ^__^

ZalinZalina said...

Famili kak ina pun suka makan bihun masak camni aje...letak lada hitam banyak2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...