Friday 3 August 2012

CORNFLAKES DROP

sangat sedap biskut ni :)

 rangupppssss!!!

yg ni simpan utk raya :)

Assalammualaikum..hari ni saya nak tunjuk resepi biskut cornflakes yg sedap....lepas tu sangat rangup...kalau diikutkan saya ni bukanlah peminat biskut cornflakes...raya memang tak masuk list...hehehe..tapi bila tengok resepi ni terus tertarik nak cuba....dan memang tak diragui...rasanya sedap...sekali ngap pasti nak lagi..hehehhe

o.k...nak citer skit....saya buat 3 bancuhan biskut ni...lepas tu tak cukup cornflakes nya..jadi saya simpan lagi separuh adunan dalam peti ais...esoknya saya sambung bakar bila dah beli cornflakes baru....mula2 takut juga kalau biskut ni tak jadi....aleh2..sungguh terkejut dgn hasilnya sebab bila doh disimpan dlm peti ais...biskut jadik double rangup....wow!! bagi makcik rasa...dia pun kata yg 2 batch ni lagi sedap..hehehhe...lagi satu...cornflakes yg mula2 tu saya beli yg timbang kat kedai baking...yg 2 ni saya beli cornflakes nestle...byk bezanya..lagi sedap yg ada jenama ni..hehehhe...

resepi ni dari Resepi2011@myr...katanya resepi asal dari kak pah...tak sure pulak saya kak pah yg mana satu..hehehe...apa2 pun terima kasih pada kedua duanya....minta halal ye resepi biskut ni...:)


CORNFLAKES DROP

Resepi: Resepi2011@myr
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan-bahan ( Banyak ~ 200 biji. )

  • 11/2 cawan tepung kek( tepung naik sendiri)
  • 3/4 cawan gula halus ( kurang gula kerana adunan ini agak manis bagi saya ~ 1/2 cwn)
  • 1 buku buttercup (250g)
  • 1 biji telur
  • 1/2 camt vanila
  • Cornflakes secukupnya ~ 400 - 500g ( di ramas kasar-kasar)

Cara-cara

  1. Pukul butter dan gula dengan senduk kayu hingga agak kembang.
  2. Masukkan telur dan vanila ( gaul sebati).
  3. Masukkan tepung sedikit-sedikit hingga rata. (Jangan tambah tepung adunan ini agak lembik)
  4. Gunakan dua sudu kecil ambil ~ 1/2 sudu kecil dan dropkan ke dalam cornflakes gaulkan dan susun dalam loyang jarakkan sedikit.
  5. Bakar ~ 15 - 20 min (160'C)hingga agak kekuningan. (Adunan ini akan meleper) 
(nota: Q guna tepung gandum ..satu cawan tepung  gandum + 1 sudu kecil baking powder...lepas tu  mesti diayak 3 kali...jadi jumlah semua tepung yg diguna utk satu adunan....1 1/2 cawan tepung gandum + 1 1/2 sudu kecil baking powder...ni cara nak buat tepung naik sendiri homemade...hehehe...guna cornflakes ada jenama baru sedap.  adunan memang lembik ..tapi saya tambah skit tepung dalam 1/3 cawan ...senang cerita u all bakar dulu sebiji biskut..kalau u all rasa o.k resepi asal tak yah dah tambah tepung..sebab saya guna cawan biasa tak guna cawan metrik..tu yg saya tambah skit lagi tepung. ini sebagai panduan saya kalau nak buat bisktu ni lagi dimasa akan dtg )

21 comments:

faa.rosli said...

kene masuk list ni....faa baru nak mula misi buat kuih raya..huhuhu

Unknown said...

rajinnya kak Q buat biskut raya ni...kalau rangup saya pun suka nanti buat lebih yer saya nak gi beraya...hehe

ijayuji said...

Salam kak! boleh masuk list sb kita suke sekut kompleks yg mcm ni :D kamsahamnida!!!!

quinnie said...

faa,,buat le senang je....masukkan doh dlm peti ais dia jadik lagi rangup biskut bila bakar...:)

nieza..kena juga buat sebab nak jamu org dtg..hehehe

ika...ooo suka ek...boleh la buat...senang je....main drop2 kan je..hahahah

zila norazila said...

salam q
dengar penerangan q pun rasa dh berminat nk buat..tu lom dapat rasa lg..wahhh mmg teruja nk buat biskut nie..keep resepi jgk la:)

Yatie said...

Assalamualaikum Q,
biskut simple mcm ni yg sedap...yatie suka biskut yg berkaitan cornflakes sbb ranggup.

Yana Shaiful said...

simple jer bahannya..kita suka kukis klu ada conflakes..bleh msk list nii..^^

kakbesah said...

salam Q, nmpk canteek biskut Q tu. biskut bila bubuh komplek memng rangup, tp..kne guna yg brjenama la.. bak kate pepatah, alah mmbeli menang memakai..hihi. konplek timbang ni lebih tebal n keras sifatnye. (psst..Q, sje nk bg tau, wlaupon x ditanye. raye ke3 insyaallah akk akn gi Sungkai nk meminang utk my nephew. yea!! dpt mkn gulai tempoyak pior punye!!)

Unknown said...

Akk pun bukan peminat cornflake, bila qq kata sedap....mcm nk buat pulak. Dah bnyk ke kuih raya tuuuu?

suebee said...

bestnyer..xperiment q menjadi..tahniah.!!tumpang amik resepinya yer..

Nazrah said...

awat x buat banyak sekali..senang saya tinggal ambik jer..hehehhe..memang suka conflake ni

tun_telani said...

kak Q pun dh stat buat biskut raya! uh uh.. tun je x sempat nk kejo ketapi. satu adunan dpt 200bijik, akak wat 3 adunann??? ce bui sebalang ke tun, mcm byk je akak wat tu. hihi

Zalieda Zaliedana said...

Assalam kak wah akak pon dah start mengukis,huhu sy jer xwat pe lagi..cadangnyer mlm nih nk stat..a"ah kan kak klo yg timbng kat kdai baking mmg xbape sdp,cam la serbuk koko,yg van houten gak sedap..yerlah lagi mhai,sure lagi sdp kan..

Azian Nd said...

memang sedap biskut ni....

Amie said...

Biskut cornflakes memang sedap tau Quinnie... walaupun kakak tak pernah buat, tiap tahun beli je, tapi suka makan biskut tu...

quinnie said...

zila...buat le..senang je...:)

kakyatie...saya kalau diikutkan tak suka sgt biskut conflakes ni..tapi bila cuba resepi ni rasa sedap pulak..hehehe

yana..cuba la..budak2 mesti suka :)

kak besah..betul tu kak ..beli yg berjenama baru sedap hasilnya ..hehehhe..ooo raya ke 3 saya buat open house utk kawan2 kak...hahahhaha..nak singgah ke? ngeh ngeh ngeh..menu nasi briani gham kak..hahahahha

kak zana..baru 3 jenis je kak..hehehhe

suebee...jgn tak buat ye..hehehe

kaknazrah...oo akak pun minat ye..saya ini la baru suka..hehehe

tun..tak sampai 200 satu adunan tun kalau buat besar2 saiznya..hahahahha

azian..betul tu...sedap!!!

kak amie...saya resepi cam gini baru suka kak..dia tak masukkan sekali dlm adunan ..suka yg jenis salut...hehehe

Mommy Alma said...

Q,
senangnya dalam hati lalala
rumaysa dah buat sekut ni just after sahur tadi...lucky akak hihihihi....

thx for the recipe!

miya said...

akak sorry tapi nak tanya. kalau gune mixer boleh tak?

quinnie said...

miya...boleh dik nak guna mixer lagi senang keje..:)

Suha Beauty Shop said...

lepas bakar...mmg biskut jd lembik ke..kena tggu sejuk baru keras? sy buat tak jd lah sis..sedih

quinnie said...

Lepas bakar mmg dia lembik...lapik kertas minyak masa bakar kuih ni..nanti sejuk dia keras...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...