Wednesday, 29 August 2012

KEK COKLAT- BASIC RESEPI ....n kisah raya :)

 sedap kek resepi ni :)

 

 Assalammualaikum...apa khabar semua? haishhh lama betul cuti ye..heheheh...memanjang seboknya seminggu raya ni....hari isnin baru la relax..itupun selaga periuk belanga ..pinggan2 mangkok...sudu garfu tak disimpan lagi..heheheh...

amacam raya semua? syok ke? saya tak kemana pun raya ni...memang target nak duk rumah je..pasalnya letih memasak dari raya pertama sampai le ahad lepas...hehehe...dua kali buat open house....tapi apa juadah pun saya tak tangkap gambarnye...kekeke...tak sempat nak berposing gambar makanan tu semua sebab sebok didapur....bila org dah balik baru teringat...huhuhu...tak dek rezeki nak letak kat blog buat tatapan umum...hehehe....

disebabkan satu apa gambar pun tak ditangkap ..tu yg sunyi sepi je...kekekek....bukan tak rindu kat blog...ada juga la bukak....intai2 dapur org je...tapi blog sendiri memang tak update..hehehhe...secara ringkas...menu utk open house pertama...saya buat char kuetiau...set nasi briani batu pahat....utk open house ke dua...nasi ayam ipoh...:)

terima kasih kepada semua yg mengucapkan ucapan hari raya kepada saya...terima kasih banyak2..nanti saya buat kunjungan balas ye.....

o.k berbalik kepada resepi kek coklat ni..saya cuba kek dari cida......terima kasih cida kerana sudi kongsi resepi...rasa pun sedap...saya sempat makan yg versi bakar je..yg versi kukus semua kasi kat org...huhuhu...lain kali nak buat lagi....kek coklat ni saya buat utk raya...bagi pada ipar duai makcik....lepas tu lagi satu bekas bagi kat jiran depan rumah sebab anak dia suka kek coklat....yg utk makan dirumah pun saya makan skit je...bakinya buat hidangan tetamu yg datang...lepas tu bagi skit kat kawan yg datang bertandang sebab anak dia pun suka kek coklat....

terima kasih cida utk resepinya...minta halalkan ye..:)


RESEPI KEK COKLAT NUANZA

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com
 
bahan a:
2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko berkualiti tinggi (imported)
1 3/4 cawan gula pasir - Q kurangkan gula....letak dlm 1 cawan
1 1/2 sudu teh baking powder (sudu kfc)
1/2 sudu teh baking soda

(satukan semua bahan ke dalam besen yg agak besar, ketepikan)

bahan B:

1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair
1 1/4 cawan air panas
2 biji telur gred A (kalo gred b/c, guna 3 biji)- pukul sedikit mcm nk buat telur dadar)
Q tambah susu pekat 1/2 cawan

(satukan semua bahan b )

cara:

masukkan bahan B ke dalam bahan A..
gaul sebati sampai hilang ketul2..
boleh di tapis agar tiada ketul2 yg kelihatan pada kek nti

masukkan ke dalam loyang saiz 7/8 inci
(loyang di sapu minyak dan ayak tepung di permukaan loyang secara nipis)

atau gunakan kertas minyak

bakar selama 1 jam 15 mnt atau sehingga kek masak
adunan boleh juga dikukus



ok...utk resepi di atas, mcm yg aku bgtau, boleh di bakar atau di kukus..hanya guna resepi yg sama
utk saiz cawan, aku gunakan cawan kopi yg biasa kita guna di rumah, xde pun cawan2 metrik khas utk baking..
dan gunakan cawan yg sama utk menyukat semua bahan...
sama spt sudu, aku hanya menyukat menggunakan sudu kfc je..tp penuhkan membumbung, jgn letak paras je..

utk serbuk koko, ni part yg penting
utk hasil yg baik, bahan juga haruslah baik..
guna serbuk koko imported yg berkualiti
cthnya van houten..

kalo biasa ke kedai bakery, biasa ada serbuk koko imported yg di pek semula
x kisah le, janji serbuk koko yg elok..
dan utk resepi diatas, bg 1 cawan kek coklat, 3/4 cwn aku gunakan serbuk koko imported, manakala 1/4 lg aku gunakan serbuk koko hotam, atau dark cocoa powder atau ada juga kedai bakery yg malabelkan sbg oreo cocoa powder (bukan biskut oreo yg diblend ye..)- biasa cuma di jual di kedai bakery sahaja
kalo x de cocoa powder hitam, memadai gunakan cocoa powder biasa shj...

15 comments:

Sue PeLik said...

cnteknyaaaa mesti sedapppppppppp malangnyaaa saya tak makan coklat hukhukhuk

quinnie said...

alahai sue..ngape tak makan coklat? rugi..rugi..hehehe

Mas said...

mas ada copy kek coklat resepi nuanza ni..
tapi tak try2 lagi..he3
wahh..sedapnya tengok kek coklat akak tu..

quinnie said...

ha..a sedap mas...moist je..walaupun bakar...hehehe

Cik Puan Izan✿ said...

nampak sgt yummy...lebih kurang sama dgn resepi saya... mmg sng buat cara ni. yg membezakan sedap atau tidak pada serbuk koko. biasanya saya tukar minyak msk kpd butter yg di cairkan. terima kasih krn berkongsi resepi. topping tu nmpk sedap... share la resepi ^__^

yan's cottage said...

salam lembaran Q......
kek coklat ni menu wajib di hari raya
anak anak yan suka sangat....!!!!tapi
yang Q punya resipi ni yan akan cuba
buat nanti.....!!!!!!mesti sedapkan?

quinnie said...

cik puan izan..alahai...topping tu saya main agak2 je..hehhehe..ikut suka je letak bahan2 nye tak sukat pun..resepi cam biasa juga...tu sebab tak letak resepi..hehehhe...saya guna coklat masakan...gula icing...susu fresh..serbuk koko...lepas tu butter...:)

yan....betul tu kek coklat mesti ada walaupun tuan buatnye dah jemu makan..buat jamu org je..hehehhe

Wani said...

SELAMAAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN.. lamanya cuti raya...hihi.. sekut raya dah habis ke ..?nak datang bertandang jauh sangat la pulak ..;p baru ni pun wat la jugak kek coklat moist memang x lari di musim raya.. tapi versi lain la ... nanti nak cuba versi ni..

MY MintRoom said...

Salam Q, kalau kukus, masa nya sama ngna bakar ke?

~~zana@pb~~ said...

kek coklat ni la kek pertama akak belajar buat, masa tu ambik resipi dari kakak akak. mungkin berbeza sikit tapi lebih kurang je...budak2 suka.
selamat hari raya QQ.

zila norazila said...

salam q
he hehe dh agak mesti q bz ..almaklumlah raya2 nie byk yg bertandang..kek coklat nampak sedap tue..klu umh kita berjiran mesti dh dapt seloyang kuih tue..he hheee

quinnie said...

wani..ada lagi biskut raya..utk tuan rumah makan..hehehhe..masa buat dulu tak sempat nak makan..lepas raya makan memang rasa best..kekekke

my mintroom...masa kukus kalau seloyang sama je dgn bakar...tapi kalau letak dlm bekas kecik2 cam saya buat tu utk kukus tak sampai 1 jam...tak ingat le masa nya...40 minit kot rasanya..cucuk la dgn lidi lepas 30m tu tuk tau dah masa ke tidak...

kak zana..sama la ngan saya kak...kek coklat je yg menjadi waktu tu..kek lain semua hnacus...hehehhe

zila...tu le...raya memang sebok..masak tak habis2..hahahhaha

myda_ahmad said...

ala,ciannya nape x lik kg?...anak2 x bising ke?..yelah,mesti ada yg nk jumpa sepupu-sepapat....
saya nasib baik umah kt tgh2..lepas blk perak singgah tido semlm kt umah(kajang)soknya baru teruskan perjln ke kg saya lak(johor)...dptlah rest jap..

Delima Zamrud said...

wahhh sedap nyer QQ.. Selamat hari raya maaf zahir & batin ek :D..

EmbunRosaliza said...

Assa;am Q. kek coklat memang menjadi pujaan sepanjang zaman, mmg sedap ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...