Sunday, 22 April 2012

PUDING LAICI IN JAR

tengah trend in jar...so kita pun gatal la nak ikut jugak...hehehhe

ada laici berkuah kat atas dia...:)

saje nak ambik feel makan dalam jar..hahahha..lepas tu bukak segala reben...kekekek

Assalammualaikum..hari ni nak tunjuk puding laici yg saya buat baru2 ni...dah lama nak buat puding in jar ni...niat tu dah lama..tapi cukup la malas nak buat..kalau nak tau..agar2 tu dah diredam lepas tu siap simpan dlm peti ais sebab malas punya pasal...kekekek..last2 risau kot rosak..dibuat jugak la...memang tengah trend sekarang ni kan..kalau tak cuba rasa rugi pulak...hehhehe

saya ni kalau diikutkan nak buat juga kek ...tapi balang nya tak dibeli2 lagi..yg ni saya guna balang recycle je...balang botol mayonis kat rumah ni memang disimpan...hehehhe...nak bakar guna balang ni risau kot meletup pulak...kekekek...apa yg pasti..kalau nak beli balang...kena pastikan permukaan dia tu luas dan senang kita nak cedok guna sudu...macam balang ni susah skit nak cedok sebab muat2 sudu je..memang la cantik bila dihias bagai...tapi kurang dari segi itu la..nasib baik jugak tak beli balang lagi..kalau dak kes naya je...heheheh...apa2 pun ada kebaikkannya bila kita dah cuba ni kan....

utk resepi ni saya guna resepi puding yg biasa saya buat....cuma saya bahagi dua dan warnakan pink utk satu adunan dan belangkan..saya tak rajin nak belangkan byk2..heheheh..malas nak tunggu,,,,.k lah meh tengok resepi,,

PUDING LAICI IN JAR

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

bahan2
2 cawan agar2 tali yg telah direndam - saya guna agar2 tali yg berat dia 37.5gm lepas tu bahagi 3 dan ambik 1 bhgn
7 cawan air
3 cawan kordial laici
3 sudu besar gula - kalau nak manis lagi boleh tambah
1 cawan susu cair- boleh tambah lagi kalau suka lebih susu
1 sudu besar pewarna pink
1 tin buah laici


Cara2

1. mula2 rendam agar2 dgn air sampai sampai hapus agar2 tadi dlm 2-3 jam cam tu...biar agar2 tu kembang...lepas tu cuci bersih2 dan toskan.

2. masak air yg 7 cawan tadi...isi terus agar2...masak sampai didih dan agar2 tadi hancur...lepas  dah hancur agar2 tadi...masukkan gula...lepas tu masukkan 3 cawan kordial laici tadi....kacau2 rata...bila air tu dah didih balik..isi susu cair...kacau2 kejap dan tutup api.

3. bahagi dua agar2 tadi...satu biar warna asal dan satu lagi isi pewarna pink...susun botol dalam bekas berisi air...tuang warna putih dulu..isi dalam botol...biar keras skit...lepas tu isi warna pink...biar keras...

4. baki agar2 yg ada kat dalam periuk tadi masukkan susu cair dan isi secubit garam...bukak balik api...dan panaskan sekejap je....lepas tu tutup api...cedok dalam 2 1/2 senduk agar putih2 tadi dan masukkan dalam bekas/ mangkok dan letakkan pewarna merah....cedok lagi 2 1/2 sendok agar2 dan masukkan dlm mangkok yg lain dan isikan pewarna hijau...kacau2 agar pewarna rata....sejukkan agar2 tadi...nak cepat keras...letakkan mangkok tadi dalam dulang berisi air...bila dah sejuk masukkan dlm peti ais dlm 1/2 jam dan biar agar2 warna tadi keras skit.

5. kemudian basahkan satu loyang / mangkok kecil2 ...tapiskan baki agar2 susu tadi kedalam loyang/ mangkok dan  biarkan sejuk sampai agar2 tu mengeras.

6.bila agar2 dah keras....cedok buah laici...dan isi dalam botol..lepas tu tuang air laici kedalam botol...buat sampai habis..bila dah siap..sejukkan dalam peti ais....hias botol ikut suka...:)

20 comments:

adda syuhada said...

nk mintk 1..panas2 ni sedapnya la telan puding...comel jer botol tu..

quinnie said...

adda..meh le...ada lagi ni ha..kekekek...tak habis pun depa ni tak makan lak puding ni...grrrr

ady said...

as-salam Q
cantiknye botol2 yg Q decorations tu..suka tgk benda cantik macam tu..bukan cantik aje tapi npk sedap puding laici tu... good ideas Q

norlieharumaini said...

bestnya... cantik..

Pen Biru said...

amboi rajin nya..berjar-jar bagai..kalua sy mau tuang dalam tepawe jer.hikhikhik

hazila said...

Tengah trend everything in a jar ye sekarang ni.....

Amie said...

Sana-sini sibuk dengan jar ye Quinnie... memang nampak cantik, teringin Kak Amie nak buat, tapi kahir-akhir ini jarang kuar rumah, nak masak pun harapkan hubby je yang pi beli bahan... nanti ada masa nak juga cari jar yang cantik2, deko2 macam yang kawan2 tayang tu

Qasey Honey said...

adehhh mleleh air liur tgk puding in jar tu...lg sedap jika dpt merasa jugak puding tu...mintak 2 botol ehh bleh...ade lg x...hihihi...

Kak Q...nk tnye...beli kt mne yer botol tu..puas jugak QH cari...tp xjumpa la...tq

ummiaisyah said...

salam qaseh..dh menjadi puding dlm balang dia..rasanya sesuai kalo utk pengantin mkn beradapsedap dan cantik..tp tu la kena ikat reben simple jar..nnti kena tanggalkan jugak

ummiaisyah said...

salam qaseh..dh menjadi puding dlm balang dia..rasanya sesuai kalo utk pengantin mkn beradapsedap dan cantik..tp tu la kena ikat reben simple jar..nnti kena tanggalkan jugak

atie @ ejay said...

salam QQ
OOOH nampaknya nak kena beli jar jgk camnih hihi

Nazrah said...

dah lama tak ke kedai bakery..jadi boleh tengok je orang berjar jar..heheheh....

Chik Mimi said...

Q cantiknya ,q pun dah kena tempias,hik hik hik,botol akak still dalam kotak tak berusik pun ,heeh beli bagai nak rak

ijayuji said...

Salam kak! kita tgh pikir apa lah yg nak dibuat utk besday kwn ank kita nanti, ingat nak buat kek dlm jar2 ni jugak ehehe... mmg tgh musim sumbat sume dlm jar ya kak eheheh... lamalah tak buat puding gini, nanti nak buat jugaklah, sesuwai betul cuaca tgh panas meleting gini, letak kaler pink cantek pulak sbb nmpk kaler buah laici yg putih tuuu :D tekstur dia mcm mana kak? kita suke yg lembik2 gituu tak suke yg kenyal2 kalau bab2 puding gini :D

Rohah said...

salam..
Aduhai..kreatifnya cik akak sorang nie,manis2 buah laici puding tu,,sedap kan..

rahel said...

Rahel pun nak mintak satu balang gak...cuaca kat sini skejap panas skejap mendung..adoiii..

quinnie said...

ady..memang tengah trend skang ady dlm jar ni..hehehe

kaknorlie..bleh la buat kak..saya ni saje gatal2..kekekek

PB..saya pun sebab tengah trend...teringin nak merasa..kalau dak main dlm loyang jugak...hahhaha

kak zila..betul tu kak..lepas ni semua duk dlm jar je...kekekek

kak amie..saya pun nak beli juga balang kak..yg ni pakai balang recycle je kak..tu yg beria bereben bagai...hahahha

qasey..memang tak jumpa balang ni kat kedai..kekekek..kita guna balang mayonis ni qasey..tiap kali beli memang simpan botolnya..kekekek

ummi..saya pun buat 3 ni je yg reben..lain2 togel je...hehehehe

atie..beli jgn tak beli..kekekek

kak naz..saya pun dah lama tak pegi bakery..huhuhu

ika..sesuai sgt la nak bagi bebudak....tomei2 gitu..heheheh...yg ni resepi lembut ika..memang tak sesuai potong...hehehhe

rohah....saje teringin...bukannya rajin sgt pun...hehhehe

rahel...betul tu panas betul skang kan...makan puding sedap waktu panas ni..heeheh

quinnie said...

kak mimi..ye la kan tengah trend..hehehhe

Lawa Collections✿ said...

hai...salam kenal..saya follow blog ni yer... byk resepi menarik kat sini... ^__^

quinnie said...

salam kenal juga lawa collections...terima kasih sudi berkunjung kesini..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...