Monday, 23 April 2012

SAMBAL @SOS PENCICAH...aisya


Assalammualaikum semua....hari ni tunjuk menu sos pencicah je la ye..hehehhe...sos ni saya cuba dari resepi aisya khuzaimah....terima kasih pada anna sebab mewar2kan resepi ni kat blog anna...kita tertarik nak cuba sebab ada letak daun ketumbar tu...tapi kita ganti dgn daun sup..hehehhe...sebab tak makan ketumbar...apa2 pun sedap sos ni utk sebarang cicahan..nak makan dgn ayam pun sedap jugak....

terima kasih pada semua yg memberi komen kat blog saya.nanti saya buat kunjungan balas ye..terima kasih banyak2....:) dan tak lupa juga pada aisya khuzaimah atas resepi  sos ni dan juga anna...kita cnp dari blog awak ye..terima kasih...


SAMBAL NASI/SOS PENCICAH
Sumber :
Aisya Khuzaimah

Bahan2


  • 6 biji Cili merah *
  • 10 biji CILI PADI * (kalau suka sambal hijau boleh guna cili hijau)
  • Daun Ketumbar *
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1/2 inci Halia *optional
  • Cuka
  • Garam
  • Gula *lebihkan
  • Akar ketumbar *ketuk2 masuk time masak kuah.
Cara-Cara :
  • Blender bahan bertanda (*).
  • Goreng gula buat macam gula hangus karamel..
  • Bila gula dah cair masukkan sedikit air dan kemudian bahan2 yang dikisar
  • masukkan garam dan cuka..biar mendidih & masak sempurna.
  • Kalau tercair, boleh bancuh sedikit tepung jagung untuk memekatkan kuah
  • Rasa sambal..biar ada rasa masam2 manis + pedas sikit2..baru kick!
  • **Sos/sambal ini juga sesuai untuk pencicah keropok/kuih2..  

  • (nota Q:  saya tak guna cili merah sepenuhnya..saya guna cili kering + cili merah ....cili kering tu saya rebus dulu biar dia masak...lepas tu blend dgn bahan2 lain....cara memasak sama je dgn diatas.....disebabkan sos saya ni terlebih pedas..saya tambah sos tomato skit..utk imbangkan rasa..saya tak suka kuah yg manis2 sgt so saya tak tambah gula lagi..guna sos tomato utk kurangkan pedas....pandai 2 la adjust ye..hehehhe...gula tu saya guna 3 sudu besar je utk buat gula hangus....saya tabur daun sup dihiris dlm sup menggantikan batang sup yg diketuk tu...)

14 comments:

Amie said...

Ada macam-macam cara buat sos pencicah ye Quinnie, tapi kadang-kadang kak Amie hentam aje he he heh (malas nak buat),
Tentang acuan tu... sebenarnya Kak Amie tak bubuh minyak sebab adunan tu memang tak melekat, ada menteganya, kecuali masa buat puteri ayu, memang bubuh minyak supaya tak melekat kelapa parutnya.

Qasey Honey said...

aha kan mmg ade byk cara nk buat sos pencicah ni...biase pon hentam jugak...tapi nti bile2 buat ape makanan yg bercicah...QH nk cuba guna resepi dr Kak Q ni...Qh mmg rajin nk mcuba...xcuba xtau cmne rasanyakan...tq

zila 4ever said...

sedap x kak q?..biasanya kita pun hentam jew..rasa2 lepas kt tekak ok la tue..h ehee nnt zila nk try jgk yg camtue..:)

quinnie said...

kak amie..saya pun suka hentam je kak..hehhehe..tapi tertarik pulak nak cuba resepi ni..:)

qh..rasa dia lebih kurang sama je dgn resepi yg kita biasa buat..heheheh..cuma cara dia lain skit je...

zila..lebih kurang cam org jual tu ..tapi lagi sedap la buat sendiri sebab tak manis sgt...heheheh

rahel said...

Wa..menarik sos pencicah ni...buat byk2 ye QH..

ijayuji said...

Salam kak q!! akak sibuk ada order ka?? ehehehe... ke sibuk layan koya? wakakakaka.... oooooooo.... kita suke puding yg lembik2 nanti kita cuba buat guna resepi akak, kitanyer tin laici tu dah dekat setahun ada 2 tin tak guna sampai skrg :D

Sos pencicah ni mesti sedap cicah dgn cekodok ke, cucur udang ke, apa2 lah kan kak :D kita pun suke campurkan lada kering kalau ada guna lada merah, separuh2 guna :D

kakna said...

boleh buat untuk cicah-cicah cucur ni.tak payah guna cili sos dalam botol lagi.

SiTi AiSya mzm-fc said...

Salam kenal QH..kelakar lak letak nama pencicah aisya tu..
sedap tu cicah dgn cucur kan.. biasanya utk nasi je saya letak halia, selalu buat byk2 utk cicah keropok

SiTi AiSya mzm-fc said...

erkkk QH ke kak Q ..salah orang ke..sorry

tun_telani said...

kak Q~~ nmpk sedap la pulak sambal nih. skrg ni tgh gantung periuk, hntr sket bekal ke tun blh?

Bicara Kak Noor said...

salam quinnie, best nye pandai buat sos pencicah sendiri nak tiru lah jugak sbb selama ni akak dok beli je hehe

Nuwairani Ismail said...

rasanya kalau makan dengan tauhu sumbat pun masuk je ni...

quinnie said...

rahel..betul tu buat byk simpan dlm peti ais..hehehhe

ika....hahahahha..apa pun tak sempat skang ni..melayan taik mata je...kakakkaka..aduiiii..kuatnya kita tido skang ni...kekekek

lamanya simpan laici..kekekek...sib baik tak expired ek..kekekek

kakna...yg ni lagi sedap dari botol kak..hehehhe

aisya..hehhehe...salah org ye...kekeke...terima kasih resepi..kita suka letak nama kat hujung tu sebab senang nak bezakan resepi..:)

tun..gi kedai je la beli makanan...heheheh...tak pun diet...ragut carrot je...hahahhaha

kaknoor..boleh buat sendiri lepas ni ye..:)

nuni..betul tu,makan ngan tauhu..sedapnyaaaa!!!

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam dear... wahh... tak pernah dengar nama lawar.. ingatkan lawo hehee... mesti sedap ni... masam2 manis... wahhh nak semua boleh tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...