Thursday, 19 April 2012

CUCUR UDANG WATIERMAN

yummy..sedap cucur ni..:)

macam2 bentuk ada..hahahha

Assalammualaikum...jom sarapan dgn cucur kak wati...hehehhe...sedap cucur ni.saya suka sgt...nampaknya sekarang ni selain dari pakai resepi cucur sendiri...resepi kak wati ni akan jadi pilihan saya jugak...hehehhe..suka dan tertarik nak mencuba resepi cucur ni bila tengok ada bahan2 yg lain skit dari cucur2 biasa...bila buat..memang rasa sedap...rangup diluar dan lembut didalam walaupun tak letak telor n baking powder...lagi pun bila letak udang kering dan ikan bilis tu cucur rasa lagi sedap....:)

terima kasih kak wati..izinkan saya letak resepi akak kat sini ye...saya tak buah kuah kacang badam tu sebab tak berapa nak rajin...hehehhe...tunggu la bila ada kelapangan..makan dgn sos cili pun dah sedap...hehehe...terima kasih lagi sekali ye kak...:)

cucur saya ni nampak leper sebab terlebih air..kekekek..memang teringin nak makan cucur leper2 gini...tekak ni kadang2 byk juga ragamnya..hehhehe...

CUCUR UDANG WATIERMAN

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan:

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung beras
  • 1 sudu kecil margarine/butter
  • 2 sudu besar air kapur yang jernih
  • 1  cawan taugeh
  • 1 tangkai cili merah / hijau (cincang) ni terpulang...Akak letak hijau sebab tak ada daun bawang/kucai
  • garam atau serbuk ikan bilis -Q ganti dgn ikan bilis..skit je letak
  • serbuk kunyit (Optional) untuk warna menarik
  • minyak untuk menggoreng
  • udang secukupnya -Q tak letak ni sebab tak dek udang
  • Air sejuk dari peti sejuk secukupnya -Q guna air biasa

Bahan mesin: (mesin kering)

  • segenggam udang kering
  • 1 labu bawang besar

Cara-Cara:-
- Bancuhkan dengan mengaul rata semua bahan kecuali minyak dan udang dengan air sejuk
- panaskan minyak, panaskan senduk
- sudukan adunan letakkan ke atas senduk panas yang ada sedikit baki minyak dan letakkan udang
- celupkan ke dalam minyak panas
- ia akan tanggal sendiri...dan ulangi proses untuk cucur seterusnya....
- balik-balikkan cucur dan goreng dengan api sederhana hingga betul-betul garing
-angkat dan potong untuk hidangan.

(nota: Q guna air biasa je...lepas tu adunan Q perap dalam peti ais hingga adunan sejuk...perlu step ni utk mendapatkan cucur yg rangup kalau tak guna air dari peti sejuk cam kak wati tu...)

17 comments:

Watierman said...

Assalam Dik Q....TQ ya sudi mencuba resepi sempoi & campak2 Akak tu....Alhamdulillah menjadi juga ...kena dengan citarasa Q...moga kita sama2 dapat memperbaiki lagi segala kelemahan yang ada kan...Insyaallah!...jangan lupa sepiring untuk Akak ya...!!

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
tak rugi datang awal pagi ke sini, Quinnie sudah sediakan sarapan... he he hhh jangan lupa minuman panasnya ye Quinnie.

quinnie said...

kak wati..betul ke resepi campak2 ni? cam tak caya je..hehehhe..sedap kak saya suka resepi akak ni....terima kasih kak..:)

kak amie..saya masak 2 hari lepas ni kak..hehehhe..hari ni puasa....ingat nak buat lagi utk berbuka petang nanti....:)

izahdaut said...

kak Q pernah tak buat cucur tembam CMG? kot2 pernah leh bagitau beza nyer kan. hehe. garing rangup tak kak Q cucur ni? hubby saya tu sangaaaat cerewet kalau cucur tapi sangat sukee cucur berkucai gini. kene kurang berminyak, rangup kat luar, lembut kat dalam. huhuuh.. harus try petang ni tuk dia.. hope dia sukee

kakna said...

selamat pagi..
datang bertandang sambil bawa mulut ni! dah terliur tenggok cucur udang pagi-pagi ni.

quinnie said...

hehhehe..kakna..tak yah bawak pinggan bagai ye kak..kekek terus bawak mulut je..hahahahha

Wattie said...

Salam Q,
Cucur udang memamg my all time favourite, tak pernah jemu...

tun_telani said...

salam kak Q! cucur makan tiap2 hari pun xpe.. haha.. mmg peminat cucur. unik je resepi dia, siap ada kapur masakan lagi.. tun queue utk bekfes esok.. ntah2 ptg ni dh menggoreng utk minum petang. hehe..

Wani said...

salam Q.. wah ada cucur udang ni .. lama dah tak buat cucur hihi ..meh la 5-6 ketoi hantar sini ya ... ken tunggu angin rajin datang baru blh buat ni ...

Rohah said...

sedapnye ada goreng-gorengan kat sini, tak cukupkalau setakat 2-3 ketul (kalau saya lah..ehehe)

izahdaut said...

baca balik.. ooo ni tak de guna yis ye... hmm boleh cube. komen saya spam ke kak Q? pagi tadi memang dah komen panjang2. tengok2 tak masuk lak

Qasey Honey said...

QH suka mkn cucur udang ni...nmpk sedap cucur udang tu...klau dpt ni mau 3 ketulll kot skali hadap...hihihi

Zaliedana said...

Assalam kak Q,wah menarik rcp nih,xyah bking pwder yis bagai kan,nak try jugalah nnti2,amk rcp dulu yer kak,sy pon sukalah cucur2 gini..

ogyep yummy mellow said...

yang simple & traditional ni yang paling digemari... sedapppp...

rahel said...

Rahel kalau makan cucur udang mesti nak jugak cicah ngan sambal belacan..enak..

quinnie said...

kak wattie..betul tu kak..tak pernah jemu..hehehhe

tun...kapur tu yg buat dia rangup kat luar tu tun..hehehhe,,kita hari ni pun buat lagi..ngeee

wani..betul tu kalau angin rajin tak mai..menu yg simple pun rasa susah sgt nak masak...hahahha

rohah..betul tu ralit je makan dia..kekekke

qasey..makan jgn tak makan..diet tolak tepi ek...hehehhe

ct....betul tu simple je bahan2 dia tapi sedap..:)

ogyep...saya pun suka kuih2 tradisi..:)

rahel..wah makan dgn sambal belacan ek...

ijayuji said...

Salam kak! yg ni pun masuk list jugak tapi minggu depan lahh, weken ni bz lerr, kalaulah ada depan mata alangkahhh bahagiaanyerrr makan tak hengat ehehehe.. omo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...