Wednesday, 23 November 2011

Kek pisang gebu...ros jintan manis

sedapnya kek pisang ni..suka sgt..:)

yg ni potong masa tengah panas...exited sgt tengok kegebuannya....panas2 terus potong..kehkehkeh

saya buat sampai 2 kali...kekkeke

jgn dipandang hina pada kehitamannya itew...hahhaha..sedap sey...rasa dia....bila gelap cam gini...kekeke


sedapnya makan kek pisang buatan sendiri..pertama kali saya rasa puas hati makan kek pisang saya masak sendiri..kalau dak saya tak suka sgt sebab tak menepati citarasa saya...hehehhe...saya guna pisang nangka....memang terbaik la masak kek guna pisang ni...rasa macam org jual tu rasa keknya....resepi pulak dari ros jintan manis...memang terbaik resepi ni..kek naik gebu ...memang saya tak sangka kejadian kek ni sebegitu gebussss sekali....sedap pulak tu...memang rasa nak buat lagi dan lagi...hehehhe

kebetulan MIL makcik kasi setandan pisang nangka....jenuh duk pikir nak buat apa....last2 masa borak ngan anna qawina kat fb...dia cadangkan buat kek pisang gebu ni...apa lagi terus salin resepi...mula2 masak buat 2 adunan sekali gus...hehhehe...siap kasi MIL makcik lagi ngan IL dia...lepas tu buat lagi sebab pisangnya byk lagi...kekekek...yg kali ke dua saya buat 3 adunan pulak....heheheh...separuh bagi kat IL jugak...beresss...tak dek la rasa rugi sgt tengok pisang terbiar je tak tau nak buat apa...kekeke...

apa2 pun..nak ucapkan terima kasih byk2 pada ros jintan manis atas resepi yg sedap ni...saya mintak izin kongsikan resepi ni kat sini pulak..harap ros tak keberatan...terima kasih sekali lagi....terima kasih jugak kat anna qawina sebab perkenal kan saya resepi ni..kalau dak memang tak tau...hehheheh...

Kek pisang gebu

by: quinnnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
esen vanila
2 biji telur

caranya

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.

2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.

3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan  bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.

4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.

resepi utk 2 adunan yg saya buat hari tu....

Bahan2

4 cwn tepung gandum
2 s/k baking powder
2  s/k soda bikarbonat
1/2 cawan gula pasir saya blend halus
 9 biji pisang nangka yang telak dilenyek
1 cawan minyak masak
1 1/2 sudu teh esen vanila
 4 biji telur

 2 sudu besar susu pekat manis
1/2 sudu teh pewarna merah dan 1/2 sudu teh pewarna hijau

cara2 saya macam ros buat cuma saya tambah susu pekat manis masa letak pisang tu....lepas tu oven saya guna suhu 160c...masak 1 jam 10 minit...saya letak hirisan pisang kat atas dia...kalau tak nak pisang tu hangit cam saya buat tu...boleh tutup dgn aluminium foil masa masak kek..saya malas..lagi pun saya suka pisang dia masak hitam skit...walaupun dia warna hitam cam gitu tapi dia tak hangit..sedap je makan..:) saya tambah pewarna hijau dan merah utk dptkan warna coklat...tu yg kek saya cantik je warna hitam dia...kekeke..

12 comments:

Amie said...

hitam itu menawan ye Quinnie...kek pisang memang sedaplah...my feveret!

Yana Shaiful said...

tuu dia bertaburan pisang ats kek tuu..Yana pnh bt kek pisang resepi ni bg MIL kat kg..gebu sgt..dia igt beli kat kedai hehee..abaikan saje kehitaman itu..janji sodap :P

Yatie said...

sedapnya makan kek pisang panas2..akak suka yg baru masak....menariklah atur pisang kat atas kek tu...

EmbunRosaliza said...

dah rezeki dapat setandan pisang, mcm benda bolh buat kan, mmg nmpk gebuss n sedap. Resipi pun simple je

tun_telani said...

tun suak mkn kek pisang!! mkn masa panas2 mmg sefdap sgt.. smlm pun buat kek pisang., hehe.. tak sempat nk amik gmbr sbb nk gi tido umah kawan kt blok sblh. kuar je oven terus bawak gi umah dia ngan loyang2 sekali. hihi.. lebih kurang je tun tgk resepi yg tun guna dgn yg ni. mmg gebu dan sedap!

ady said...

as-salam q
kek pisang tu npk cantik elok naiknyer..sedap kek pisang ni di simpan satu hari...

nuwairani ismail said...

amboi kakak kite ni! tamak betol! buat sampai 2 adunan tu! huhuh...kek pisang memang best! kene pulak aromanya tu..pastu moist2 lagi....suke sangat!

dZana said...

akk suke kuih2, or kek yg ada pisang.. suke mkn masa panas2.. kuar oven terus terkam..

quinnie said...

kak amie..hahahha..betul tu kak...tak rasa hangit pun...lagi sedap ada...kekkeke

yana...pisang bertaburan tu sebab nak habiskan pisang setandan...hahahha....adusss..

kak yati...saya nak perabihkan pisang dari busuk..baik taburkan sepenuh mungkin...kekekek

kak rosa..memang sedap resepi ros ni...cuba lah kak..:)

tun...siap bawak loyang ek..kekeke..rumah kengkawan tak pe...kita pun kalau ngan kengkawan angkut periuk je..hahhaha

ady..kek ni meamng sedap lepas beberapa hari...warna pun lagi cantik...:)

nuni...kes nak perabih pisang..kekkee..lepas tu kasi org..kita suka masak je..hehehhe

kak zana...saya pun suka makan panas2..tapi kek pisang ni dah sejuk lagi naik bau pisang tu...hehehe

Ayu said...

Assalam q, wah ada kek pisang kat sini ..yang bertompok2 tu akak suka bila potong mesti tergigit pisangnya kan..yang pasti mesti sedap ni kan q..

Anna Qawina said...

Q..kot2 ye pun bagile setandan pisang tu..aku pon nak buat kek gak..ngehehe..same2 kasih..

quinnie said...

kak ayu...yg pisang kat atas tu gelap warna nya sebab rupanya pisang nangka ni bila di buat goreng ke apa..dia jenis gelap jadiknya...patut la kek saya tu meriah betul warnanya...hahahha..tapi rasa tak hangit..saya pun pelik gak..lepas jenuh duk pikir baru teringat pisang ni tak sesuai buat kerepek sebab dai jadik hitam bila digoreng..kekekek

anna..sama2 la kita berkasih sayang ek...hahahha...adus...jenuh nak ngabihkan pisang ni...tapi best bila buat kek...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...