Friday, 11 November 2011

Ayam goreng rangup..resepi bdaria

best la ayam ni..rangup je kulit dia..:)

akhirnya dpt jugak makan jeruk maman setelah berkurun tak dpt makan...jeruk ni beli tau..rm3 sebungkus..jadik la dpt makan skit sorang...hihihi


Assalammualaikum..salam bersiaran dipagi jumaat....saje nak tunjuk menu jeruk maman yg saya makan dgn ayam goreng rangup resepi daria....saya beli jeruk maman ni jumaat lepas. kebetulan saya pegi pasar malam..ada pulak pakcik ni jual..memang susah nak dpt jeruk maman kat sini..pokoknya lagi la susah nak dpt...dpt yg dah dijeruk ni pun jadikla..lagi senang..terus ngap!! jer...hehehe....lepas saya beli tu..makcik saya pun kata...suami dia@ pakcik saya pun duk carik pokok maman ni tapi tak dek org jual...dah rezki dia kot nak dpt makan...jadik la dpt makan skit sorang..nak beli byk takut tak sedap jeruk org tu buat...hihihi..last2 nyesal tak beli 2 bungkus biar puas makan...adussss!!!!

berbalik pada ayam goreng ni..saya memang dah lama nak cuba resepi daria ni sebab daria guna tepung ubi sepenuhnya utk salut ayam ni....memang rangup kulit ayam....saya suka..lain kali guna tepung ubi je...:) terima kasih daria atas resepi yg dikongsi...saya mintak izin letak resepi awak kat sini ye...mintak halal...:)

.rasanya hari tu Hasue pun ada buat jugak ayam goreng ni..org lain saya tak perasan pulak..mintak maaf la kalau saya tak sebut nama ye....

saje nak tulis..cantik betul tarikh hari ni...11.11.11..mesti ramai duk nikah hari ni...selamat pengantin baru..:) pada yg sambut hari jadi..selamat hari jadi..:)

Ayam goreng rangup

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan-bahannya:-

Bahan tepung salutan
  • 4 sudu besar tepung ubi
  • 1/2 sudu makan serbuk kari(bergantung kepada selera anda untuk lebihkan)
  • serbuk lada sulah
  • garam secukup rasa (dalam 1/2 sudu kecil)
    saya tambah 1 bawang putih dan sedikit bawang besar yg ditumbuk..masa buat ni saya tak salin resepi..duk ingat2 lupa daria ada letak bawang ke tak...hehehe..saya gandakan juga bahan2 lain sebab saya buat utk 7 ketul ayam.
bahan lain
  • 3 ketul kepak ayam (apa2 bahagian ayam pun boleh)-saya buat 7 ketul ayam
  • 1 biji telur, dipukul sebentar
  • Minyak secukupnya untuk goreng
    saya tambah daun kari....tengah byk daun kari kat rumah...beli pulak tu..sayang pulak kalau tak guna...:)

Cara-caranya:-


  1. Bersihkan kepak ayam, keringkan air ayam dengan tuala masakan.
  2. Ketepikan sebentar
  3. Sediakan tepung salutan. Masukkan serbuk kari, lada sulah, garam kedalam tepung. Gaul rata.
  4. Panaskan minyak yang banyak dengan api sederhana
  5. Celup kepak ayam dalam telur dan kemudian angkat kepak ayam dan masukkan kedalam salutan tepung. pastikan ia bersalut rata. Ulang sampai habis kepak ayam
  6. Goreng sehingga kekuningan dan masak.
  7. Angkat dan toskan dengan tisu masakan
  8. Hidangkan bersama sos cili.

    (nota: saya masukkan sekali ayam dan bahan2 perap bersama telor yg telah dipukul sedikit..saya perap sekejap dan lepas tu baru goreng. saya ni jenis malas skit nak salut satu2 ayam ni..tu yg buat cam gini..hehehe...saya goreng dalam periuk kecil biar ayam masak terendam...bila agak2 ayam dah nak masak saya taburkan daun kari...kemudian angkat ayam dan toskan..)


16 comments:

Amie said...

selamat pagi Quinnie,
nak kulit ayam yang rangup tu laaaa... nak tambah lemak dalam badan! sedapkan kalau yang rangup-rangup ni... he hehehh

quinnie said...

kak amie...akak tak pe la makan kulit ayam bebanyak..badan kurus je..saya ni ha..lagi bertambah kg kalau duk makan selalu..tapi tang itu la yg sedapnya pun..hehehe

EmbunRosaliza said...

Assalam Q. akkk pun dah cuba ayam goreng daria ni, memag bestkan, tapi akk lum n3 lagi heheh, resipinya simple je

Ida,Japan said...

sedapnyer ayam goreng ranggup...k'ida pun kdg2 buat cam Q gak..humban sume dgn bhn perap dan telur...baru bedakkn dgn tepung & goreng

Chik Mimi said...

Q akak belum buat lagi nak cuba jugak heeheh akak tak pernah cuba jeruk maman ni dulu2 pernah dengar mak citer pasai jeruk ni

cik cek said...

Q...
Ayam goreng rangup ni...ratah cam tu je sedap kan...tak yah makan ngan nasi...emmmm...mcm makan kfc..he he...
Jeruk pucuk maman...kak cek penah makan...sedappp..tapi masak lemak cili api....

Anna Qawina said...

sedapnyaaaaaaa...mamam..hihi..aku x mkn..

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..Wahhh ni baru pertama kali dengar salutayang ngan tepung ubi..Rasa macam nak cuba jugalahhhh...

Lama betul tak makan jeruk maman...Kalau dapat makan ngan ikan goreng garing2 pun best juga...

quinnie said...

kak rosa...saya pun suka resepi ayam ni...senang guna satu jenis tepung je dah rangup...hehehe

kak ida...senang ye kak..humbankan je sekali...kehkehkeh...

kak mimi...buat la..senang je..ayam pun sedap rangup....jeruk maman saya masa kecik2 je dulu dpt makan..dah besar ni memang kena beli...hehehe

kak cek..saya jeruk maman beli ni tak cukup kalau nak buat gulai...makan gitu je dah sedap sgt dah rasanya...hehehhe

anna....bak sini maman bahagian ko anna..biar kita tolong makan lain kali...kekekek

kak nenie....saya pun baru cuba guna tepung ubi ni..tak rugi cuba kak...:) maman hari tu ingat nak makan dgn ikan bakar...dah ada ayam je kat umah..makan itu je la...hehehhe

nuwairani ismail said...

mak kite pandai buat jeruk maman. selalu ayah tanam, tuai hasil. pastu masing2 pakat duk pilih2 daun yang ok, mak pon buat jeruk maman. memang sedap. nani suke makan dengan bihun goreng.

quinnie said...

nani..untungnya boleh makan jeruk maman selalu..huhuhu....

norlieharumaini said...

waa..nnt sy pun nk cube gak ni..

anymz said...

eh okay tak jeruk maman yang di beli.akak ni kan kdg2 takut nak beli jeruk yang di jual tu.pernah terkena sekali bau dia busuk betul..serik rasanya.
tapi nampak sedap betul tu.ayam tu pun nampak sedap..rangup je kan?..

norlieharumaini said...

quinnie.. akak dah letak resepi kuih jongkong tu...

Ayu said...

Assalam q, wah ayam goreng memang nampak sedap ..buat rataah2 ajee pun jadijuga ni..jeruk maman itu apa kebenda Q..heheh..tak pernah dengar akak tau..ia sejenis sayuran macam sawi asin tu ke?..masak macam mana jeruk ni sedap ya..

quinnie said...

kak norlie..cuba la kak senang je..terima kasih sgt2 atas resepi kuih jongkong tu..dah siap salin...memang teringin nak makan kuih ni tapi nak cuba resepi baru..hehehhe

kak anym..agaknya yg akak beli tu dah lama kot..saya beli ni pakcik tu baru buat rasanya..masa makan tu tak masam pun lagi..dia memang ada satu bau kalau dah masam tu..hehehe..tapi itu la yg sedapnya pun...kekekek

kak ayu....sian dia tak pernah makan ek jeruk maman...maman ni pokok tumbuh liar rasanya kat hutan...hehehhe..tapi ada jugak yg org tanam..tapi memang payah sgt nak dpt kak....kira untung la kalau jumpa tu...hehehe...dia macam air asam yg diperam...tapi ada sayur ni kat dalam dia...saya pun tak berapa pandai nak explain...kekekek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...