Wednesday, 9 November 2011

Mee sup utara versi ayam

sup utara tapi saya buat versi ayam...

saya suka betul dgn resepi ni...:) ada buat bawang goreng tapi lupa nak tabur...tengah makan baru teringat...adehhh!!

Memang sedap sgt resepi ni..saya memang puas hati..nak buat pun senang...rupanya rempah serbuk sup tu kalau kita tak tumis memang sedap la jadik kuahnya...saya suka lagi yg tak bertumis dari bertumis..lagi pun boleh kurangkan penggunaan minyak....nak buat pun senang..main campak2 je semua bahan....resepi asal pakai daging tapi saya tak dek daging..ganti dgn ayam..saje nak mencuba resepi ni sebenarnya...memang tak rugi la mencuba resepi ni...

resepi ni saya ambik dari blog semanis gula milik kak zuraini alias atau lebih mesra dgn panggilan kak zu...:) resepi asal dari kawan skolah kak zu nama noorliza...terima kasih pada kak zu dan kak noorliza...saya mintak izin kongsikan resepi ni kat sini pulak....mintak halal ye...terima kasih banyak2....saya cnp resepi ni dari rumah kak zu....bezanya kak zu guna daging saya guna ayam...:) yg tulisan bold tu versi edit saya...

Mee sup utara

Resepi asal : noorliza
Resepi: kak zuraini alias
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 MEE/BIHUN ( YANG BETUINYE KALER KUNING BIHUN TUU )
2 LOBAK ASIN CINCANG - saya tak letak ni sebab tak dek
3 BAWANG GORENG
4 DAUN SUP CINCANG
5 DAGING REBUS HIRIS- saya ganti dgn ayam
6 SAMBAL MERAH-saya makan dgn sambal kicap
7 BATANG SADERI HIRIS (SENDIRI TAMBAH )

BAHAN BAHAN KUAH

1. SEKILO DAGING LEMBU-saya ganti dgn ayam
2. AIR ( IKUT NAK BANYAK MANE )
3.1 PEKET REMPAH SUP ADABI- saya letak dlm 4 sudu besar
4. 1 LABU BAWANG BESAR
5. 4 ULAS BAWANG PUTIH
6. 1 INCI HALIA
7. GARAM DAN BAHAN PERASE-saya ganti gula skit bahan perasa ni
saya tambah 1 kiub ayam
saya tambah kentang
saya tambah carrot

Cara2

1 DAGING LEMBU KERAT BESAR2 DIREBUS HINGGE LEMBUT ( KKZU MASUKKAN SUDU MAKAN DALAM SUP UNTUK CEPATKAN DAGING EMPUK ) MCM2 PETUA ADE KAN.
.
2 MASUKKAN JUGE REMPAH SERBUK SUP ADABI,ASAM KEPING,GARAM SUPAYE DAGING ADE RASE REMPAH

3 BILE DAGING DAH EMPUK , KELUARKAN DAN HIRIS NIPIS2

4 HIRISKAN BAWANG KECIK / BESAR ,HALIA DAN BAWANG PUTIH, GORENG HINGGE GARING DAN MASUKKAN KEDALAM SUP  ( MINYAKNYE SEKALI )DAN TAMBAH SERBUK PERASE JIKE SUDI NAK MENGGUNEKANNYE.

5 KUAH PUN SIAP

Cara saya


saya masukkan air dgn rempah sup, halia dihiris besar dan kentang...kemudian masak hingga didih..lepas tu baru saya masukkan ayam dan kiub ayam...biar hingga ayam masak empuk dan kentang pun empuk. sementara tu saya goreng bahan2 seperti bawang kecil dan bawang putih....lepas dah garing saya masukkan dlm sup yg sedang dimasak....tambah garam dan gula skit je...sebagai perasa...dah siap...boleh la dihidang dgn mee..dan bahan2 lain...:)





BAHAN SAMBAL

1. 1 CAWAN CILI MESIN
2. 1 LABU BAWANG BESAR
3. 3 ULAS BAWANG PUITH
4. SUKU CAWAN AIR ASAM JAWA
5. 1 SUDU BESAR GULA MERAH
6. GULA, GARAM

Cara2

1 CILI MESIN,BAWANG BESAR,BAWANG PUTIH DI BLENDER

2 TUMIS DENGAN SEDIKIT MINYAK, MASAK HINGGE GARING DAN CILINYE MASAK

3 MASUKKAN SEDIKIT GULA MERAH,GULA ,GARAM DAN AIR ASAM JAWA

4 SIAP SAMBAL NYE.

~ SELAMAT MENCUBE ~

12 comments:

Rabiatun Adawyah said...

Assalamualaikum..ghajinnyer..sedap ni..menu cukup lengkap :D

norlieharumaini said...

sedapnya... salam aidil adha..

quinnie said...

kak tun...memang sedap resepi ni..sempoi je nak masak..hihihi

kak norlie...nanti saya letak sup langkawi akak tu ye...hihihi...bz skit tak sempat nak edit gambar...kikiki..salam aidiladha jugak buat akak sekeluarga..:)

Zaliedana said...

Baru jer mkn bihun sup klmarin,kakak yg buatkan..Nmpak versi akak wat nih pon sedp ajer..Skang nih leh la wat sup selalu,sbb stok daging n tulang byk ajer,hihi..

quinnie said...

ct..aje yg yer....akak pun ada stok daging sedang menanti..tapi nanti2 la masak..dah byk sgt makan daging raya ni...esok takut kita lak yg tumbang..bukannya lembu je...hehehe

Juwita Jamaludin said...

yum yum.. nama je mee sup memng tak tolak.. tambah ada semua cukup bahan nya lagi laju la menyudu.. hihihihih

Amie said...

sedap betul kalau dapat makan sup...tak kisahlah sup mee apa, yang penting ada aroma bawang goreng dengan daun sup...fuh! tamabh bermangkuk-mangkulah jawabnya....

Sheila Shafeareen said...

As'salam Q heheh sini pun ada sup utara juga ye..akk pun buat semlm sup utara dgg..kalau nak mkn sama mee atau nasi pun boleh..tp akk mkn sama nasi...dan meratah....nnt boleh lah cuba pula resepi yg ni...hemmm lama pulak x mkn mee utara

Ida,Japan said...

tak kira mee sup versi apa pon Q, suka la...sedap hirup panas2 tambah2 kt tmpt k'ida dh makin nk sejukkk...smlm k;ida buat bihun sup daging..

quinnie said...

kak ita....saya pun gitu..kalau sup laju je...hehehe

kak amie...saya pun suka ada bawang goreng dlm sup..kalau malas nak buat bawang goreng pun kena rajinkan diri jugak..hihihi

kak shiela.....yg ni pun boleh makan dgn nasi..tu yg saya potong besar ayamnya..hehehe

kak ida...tengah musim sejuk ye...sini pun duk hujan je..makan benda panas2 memang best..:)

nazkha said...

Bulan2 Posa ni mcm2 nak try...

quinnie said...

selamat mencuba ye nakha :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...