Saturday, 12 November 2011

Bihun Sup Langkawi



Sedap sup langkawi ni.....sekarang dah pandai masak 3 resepi berbeza sup2 belah utara....tiga2 pun sedap dan mudah disediakan....:) saya sebenarnya memang tercari2 resepi sup yg jernih warnanya tapi bau wangi dan sedap...saya selalu beli bihun sup kat pasar malam dekat rumah saya ni...memang duk tertanya2 macam mana la pakcik ni masak sup sebab sedap sgt dan bau dia wangi semerbak....masa pegi pasar malam minggu lepas..bila lalu sebelah sup pakcik tu rasa nak cakap je kat dia...pakcik saya dah pandai masak sup macam pakcik....hahahha....tapi pakcik tu guna ayam...yg ni saya buat guna daging...tapi bau tetap sama..:)

apa2 pun saya nak ucapkan ribuan terima kasih pada kak norlie@ilham masakanku...sedap kak resepi ni..terima kasih kerana berkongsi resepi...:) terima kasih tak terhingga juga pada kawan kak norlie..tuan punya asal resepi ni...kak jui...terima kasih pada kakak2 berdua.....saya jugak nak mintak maaf sebab lambat post resepi ni kat blog..almaklumla agak sebok menjelang raya korban....saya pun ambik kesempatan bercuti..lagi pun penat sgt macam2 dimasak...hehehe....saya nak mintak izin kongsikan resepi akak ni kat blog saya..mintak halal resepinya...terima kasih..:)

lupa pulak nak cerita..masa saya masak sup ni...bau dia memang harum semerbak satu rumah...sampai makcik kata kat bilik air dia pun berbau sup ni..skit punya wangi...hehehe...memang terliur masa nak tunggu sup ni masak dan cara masak sup ni pun lain dari yg lain....tak gitu kak norlie..hehehe...

masa tengah makan tu rasa macam kurang sesuatu je...rupanya saya tak tabur bawang goreng..haissshhh...malas nak tangkap gambar lain...ngeh ngeh ngeh...

Bihun Sup Langkawi

Resepi asal: kak Jui
Resepi: kaknorlie
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

10 kg Daging (potong ketulan besar berat sekilo seketul pun boleh)
2 kg tulang

BAHAN YANG PERLU DIBERSIH SECUKUP BERSIH: * bahan ini x perlu dibuang kulit @ dipotong.
10 batang serai *
1 ketul lengkuas (besar) *
2 ketul halia (besar) *
 3 labu bawang putih *
10 biji bawang merah *
secekak daun leek *
sepohon batang calery *
beberapa helai daun pandan - simpulkan *

2-3 senduk besar gula @ secukup rasa
pak aji
2 kotak besar kiub ayam
RM 1.00 lada hitam timbang - blend halus
garam
segengam kulit kayu manis
segengam bunga lawang
buah pelaga
air secukupnya (periuk besar daging mesti tenggelam)

masukkan daging di dalam periuk besar dan dikuti dengan air sehingga daging tenggelam dan hampir 3/4 penuh periuk. masakkan di atas api.
bila sudah mendidih masukkan ke semua bahan yang telah di bersihkan, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga. biarkanlah ia masak 2-3 jam supaya daging ketulan besar dapat empuk dengan sempurna. (air boleh di tambah jika surut).
setelah daging empuk keluarkan ke semua bahan yang di rebus bersama daging tadi. hanya tinggalkan ketulan daging yang besar.
teruskan merebus.dan masukkan kiub ayam, gula, pak aji, garam, lada hitam. bolehlah di rasa kuah sup ini. sebatikan rasanya seimbang.
bila sudah secukup rasa angkatlah ke semua ketulan daging di dalam periuk besar tadi.
sejukkan dan bolehlah di potong untuk jadikan bahan hiasan bihun sup.

** untuk pengetahuan: kuah sup ini hanya kelihatan kosong tanpa ada tinggal satu bahan pun di dalam kuahnya termasuklah 3 sekawan tadi.


BIHUN:
1 1/2 kampit bihun yang besar -rendam + serbuk kunyit.
bila bihun sudah agak lembut bolehlah di celur sekejab @ dikukuskan.


HIASAN / TABUR:

Daging ketulan besar yang telah di rebus empuk - dipotong kiub kecil kecil
daun sup -       } dihiris halus
daun bawang -}
1 kampit besar bawang goreng
1kg lobak masin - dicincang halus halus


SOS KICAP:

3 botol kicap
1-2 kg cili api
5-6 ulas bawang putih
limau untuk dijadikan jus
* sedikit bawang goreng - jika suka
sedikit minyak

panaskan minyak. goreng cili api dan kacaukan hingga cili sebati, layu dan angkat. sejukkan sekejab.
bawang di layur pada api sekejab @ kalau x nak gorengkan dan angkat.
tuang kicap dalam blender masukkan cili goreng dan blend hingga sebati bersama bawang putih.
jika suka bolehlah diblend sekali dengan sedikit bawang goreng hingga sebati.
tuangkan di dalam mangkuk masukkan jus limau, garam dan gaulkan sehingga secukup rasa.
(nota: saya masak 1 kg daging cincang utk buat sup ni....pandai2 la adjust sendiri bahan2 tu ye sebab resepi ni utkl masak seperiuk besar....disebabkan saya masak utk diri sendiri..saya kupas je kulit bawang tu tapi tak potong..saya biarkan sebiji2....kalau ikut resepi tak yah kupas kulitnya...saya ni nak cepat..kalau nak buat cara cam tu kena rendam dulu bahan2 tu baru dijamin bersih...)

16 comments:

Cheq Sue said...

Kalau buat mihun sup cameron, kena letak strawberi baru kena kan Q... he he he..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

yang kat sini hujan,datang nak panaskan badan makan sup ni ..boleh ke???

cik cek said...

Aduhai!...sedapnya dapat makan sup2 cam gini...:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..sedapnya klu dapat mkn panas2!!

nuwairani ismail said...

kite tak penah pulak makan yang versi langkawi ni. pernah makan yang versi kedah je...sedap jugak.

quinnie said...

sue..kekeke...kuar arr menu sup CH pulak sue..lepas ni bleh cuba..kekkke

kakros..memang sedap kak resepi ni..bleh cuba nanti..:)

kak cek...sup dia terang je warna dia tapi sedap..:)

kak atie...dpt hirup kuah best ye kak..hehhhe

nuni...cuba la..senang je nak buat versi langkawi ni..:)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Quinnie...
Bila tgk resipi ... mak ai!!! 10kg daging??? kena lah pandai ejas sendiri resipi ni kan

Nazrah said...

Salam...

kalau kat rumah ni...daging kena ganti ngan ayam... sedapnya..

norlieharumaini said...

meh nk semangkuk...

Amie said...

selamat petang Quinnie,
senyap2 je dia buat bihun sup langkawi ye... mesti dah habis sampai kuahnya sekali... h hu huuuuu tertinggal keretapi pulak kakak hari ni,lambat sampai nak makan bihun sup versi baru ni...

anymz said...

salam quinnie
tadi akak dah rebus tulang daging korban tu hari nak buat sup..dlm hati dok kira2 dah nak buat mihun sup utara..tiba2 anak bujang akak minta akak buatkan lauk gulai kawah..macam lauk org kawin tu katanya..terpaksalah akak masukkan cili padi dan santan terus ke kuahnya tu..kena cari tulang jugak nanti.mesti nak buat jugak mihun sup tu.dah rasa2 je kat anak tekak dah.

tun_telani said...

Oooo.. cam gini ye org langkawi nyer sup.. agak2 kalau guna ayam jadi tak? tun xleh telan sket kalau rasa daging nih.. ngade x?

Yana Shaiful said...

sedap..sedap..yana suka bihun sup..versi langkawi punya xpnh mkn lg..nnt nk try bt lah..msk list dulu hihii

quinnie said...

mama...saya malas nak taip resepi yg saya dah adjust hari tu..kekkeke...sian pulak kalau ada yg tak boleh nak agak2 ni...kekkeke

kak naz...boleh je nak ganti ngan ayam..tapi biar sekor2 ayam tu...jgn potong kecik...biar dia reneh lama skit baru sedap kuah ayam nya..:)

kaknorlie..terima kasih atas resepinya..:) sedap...saya suka kuah cam gini...:)

kak amie..tengah byk daging kat rumah..mula la nak experiment pelbagai jenis sup...kekkeke

kak anym..kekeke....tak dek rezki nak hirup kuah sup lagi ye..kena carik tulang baru tu kak kalau dah teringin sgt2....hihihi

tun...boleh je nak ganti ngan ayam...pakcik pasar malam kita tu guna ayam..sama je sedap dia..;)

yana...jgn lupa cuba ek...senang je..campak2 je semua bahan...kekekek

Wani said...

salam Quinne ...
sedapnya bihun sup langkawi .. aroma dah terbau2 sampai ke rumah ni ... hihi.. macam best la resepi .. tulang ygn diberi aunty ni masih ada dalam freezer... memang dah terfikir2 nak buat sup2 ni .. hihi.. nanti la nak masuk list dulu ya resepi ni :))

quinnie said...

wani..boleh cuba masak cara ni pulak nanti ye...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...