Monday, 21 November 2011

Lontong Johor



sedapnya lontong johor ni..makan banyak kuah dia pun tak rasa muak...sedap sgt....resepi ni dari CMG...terima kasih che mat..saya ternampak resepi ni masa kak ummi kuantan postkan resepi ni masa raya puasa dulu.....makcik saya pun suka....terasa rempah2 dia tu...suka sgt..lepas ni memang nak buat lagi dan lagi kalau ada nasi impit kat rumah ni...hehhehe...saya sebenarnya malas nak masak lontong ni sebab kena masak pulak kuah kacang baru sedap makan...dek kerana sayang kan nasi impit berbaki masa raya haji hari tu....skit punya lama ek simpan dalam peti ais..hhahhaha....akhirnya rajinkan diri lah jugak masak..ternyata...segala usah berbaloi2...hehhehe....saya masak lontong ni minggu lepas....dah habis dah..:)

apa2 pun terima kasih lah byk2 pada che mat atas resepi yg sedap ni....saya mintak izin letak resepi che mat kat sini ye...terima kasih jugak pada kak ummi kuantan...saya cnp dari blog akak je resepi ni...terima kasih semua..:)

pstt: masa makan ni saya ngan makcik duk sembang..saya kata kat dia kalau ada paru goreng best ni makan...huhhhh..rasa nak makan lagi bila teringat...kekkeke...esok pagi tu saya ngan makcik makan lagi lontong ni...sebab yg lain tak suka sgt lontong2 ni..kita org berdua je perabihkan..kekekke..sedap perut pagi tu...huhuhu

LONTONG JOHOR

Resepi: Mat Gebu @ DTS
copy n paste: kak ummi kuantan


BAHAN KUAH LODEH :-)
  • 1/4 biji kobis bulat, dihiris, cuci dan toskan
  • 15 tangkai kacang buncis, hiris serong
  • 2 keping tauhu keras, dadu besar
  • 70 gram fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
  • 2 keping tempe, didadu
  • 1/2 biji sengkuang, hiris memanjang
  • 1 biji lobak merah saiz sederhana, hiris memanjang
  • 1 cekak soo hoon, kerat
  • 2 batang serai, dititik
  • 1/2 inci lengkuas, dititik
  • 1.5 liter santan cair
  • 400 ml pati santan
  • 1/3 camca teh serbuk kunyit
  • Garam dan gula secukup rasa
BAHAN KISAR HALUS :-)
  • 2 biji bawang besar
  • 4 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 camca besar ketumbar
  • 1/2 camca teh jintan kasar
  • 1/2 camca teh jintan halus
  • 1 camca besar penuh udang kering, rendam 10 minit dan toskan

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
  • Nasi impit secukupnya
  • Serunding kelapa
  • Sambal tumis
  • Telur rebus, dibelah dua 

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. KUAH LODEH :-Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum, tambah 1/3 camca teh serbuk kunyit dan tumis sekejap lagi. Masukkan tempe, sengkuang dan lobak merah, kacau rata dan tuang santan cair. Biar mendidih. Tambah fucuk, kobis dan kacang buncis, gaul rata, biar sayur lembut. Masukkan soo hoon, tauhu dan tuang santan pekat. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya, biar mendidih perlahan sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. UNTUK LONTONG JOHOR :- Letak secukupnya nasi impit dalam bekas sesuai, tuang kuah lodeh secukupnya bersama isi2nya sekali. Letak telur, serunding dan sambal tumis. Hidangkan segera. (*akak xda lah serunding udang kering tu....bahan dgn serunding daging Terengganu jek laa..hehe)
    (nota: saya makan dgn kuah kacang lontong ni..lepas tu saya masukkan udang segar dalam kuah dia..)

    17 comments:

    ady said...

    as-salam q
    sedapnye!!feberet nih...tngk pun dah tahu mmng sedap lotong ni...

    Ida,Japan said...

    suka gak k'ida ngan lontong ni..pernah gak buat, lama dah....yg selalu mkn pun masa jamuan raya group m'sia..kwn2 yg mskkkan..so sbb tu dh jarang msk sbb boleh dh rasa org mskkan.he..he

    Zaliedana said...

    Assalam kak,adeii lontong lah pula,sedapnyer..Sy xpernah wat sendri lagi kak,selalu kalo time raya sy duk p mkn umah mak sedara jer,dia punya lontong mmg sedap,hihi..

    tun_telani said...

    kak Q ^^ dulu2 tun x suka langsung makan lontong nih. sejak kawin ngan org johor, baru la pandai mkn. lama2 jd rasa sedap pulak =)

    Yana Shaiful said...

    my feberet lontong..resepi CMG ni yana pnh bt dulu..mmg sedap..ada lg x..nk semangkuk ^__^

    Amie said...

    rajinnya Quinnie masak lontong... kalau kita berjiran, takpayah panggil...akak masuk je terus makan di dapur Quinnie!

    Ayu said...

    Assalam q, wah ada lontong kat sini..akak ni tak kiralah lontong johor ke lontong spore ke, asal lontong pasti tak tolak punya..heheh sedap nampak lontong q ni..

    anymz said...

    cuti2 sekolah bila anak2 terkumpul baru seronok nak buat lontong tapi kat rumah ni lambat la diorang nak dok terkumpul.masing2 sudah ada kerja sendiri..:)

    maaf ya quinnie,akak terlewat sampai sini..tu kat bawah tu ada gulai lemak ikan masin.ikan sepat quinnie tu jadi tak masin sbb quinnie guna nenas madu.nenas tu manis jadi tak secara langsung dia dah mengubah sedikit rasa gulai tu..
    sedap ya..akak pun suka lauk ni..:)))
    terima kaseh sudi mencuba ya..

    quinnie said...

    ady..rasa macam raya plak tengok lontong ni ek..hehehe

    kak ida..untung la gitu ada org nak masakkan..hehehhe..memang renyah skit nak kena masak kuah kacang baru sedap makan lontong nih...hehhehe

    ct..kita pun kalau org masakkan rasa sedap jek..heheh..kat rumah ni kita je pandai masak lontong..huhuhu..kena godek2 sendiri la jawabnya kalau nak makan...:)

    tun..kita dulu pun tak suka lontong...tapi sekarang...walllahhhh...terbaikkk...kekkeke

    yana..best kan rasa dia...ada jintan2 tu...ishhh teringat balik kesedapannya..hehhehe

    kak amie..elok sgt la tu kalau berjiran ngan saya...kat rumah ni saya ngan makcik je tukang perabihkan...hheheh

    kak ayu...singapore pun ada lontong gak ek..wahhh..versi cam mana la pulak tu ek...tak pernah tengok lagi...nanti nak intai2 resepi..kekkeke

    kak anim...saya kat rumah ni berdua ngan makcik je makan lontong ni...jenuh nak perabih...hehheh...ooo gitu rupanya..patut la hilang masinnya ikan sepat saya tu...kekekke...alkisah..baru daku tau..terima kasih kak..:)

    JUICY CAFE said...

    aslmkm q..huhuhu sedapnyaa, nak semangkuk bulee..

    Sue @ Nenie said...

    Salam Quinnie...Wahhhh sedapnya lontong ni...Lama pula rasanya tak makan lontong, tapi selalu pun beli....

    Nurul said...

    Kak Q,
    Sedapppnya lontong tu.... suka... br je pagi tadi makan kat opis.. tp beli jer... ;) hehe

    Ummi said...

    Assalam Quinnie, waaah ada lontong la kat dapur diaa...bila nak hantar ke Kuantan nih! Tunggu2 x sampai, tu pasal akak menyelinap masuk dapur ni...nak curi bwh tudung saji...hehe

    quinnie said...

    kak suhairani...dah habis la...hehehhe

    sue...kita plak tak puas hati kalau beli...kena buat sendiri gak..sebab suka makan sayur lebih dari lontongnya...hehhhe

    nurul..syoknye...boleh beli je..kita kena buat sendiri..huhuhu

    kak ummi...suka saya dgn resepi cmg ni..tengok kat rumah akak hari tu terus terpikat tapi lambat skit nak cuba..kekekke

    quinnie said...

    silap pulak nama kak shuhairi...bukan suhairani..kkekeke..sorry kak selalu confuse nama akak ni..:)

    norlieharumaini said...

    somi dan anak cukup suka lontong ni...

    quinnie said...

    oo gitu ye kak norlie...saya suka makan tapi tang masaknye tu malas skit...hehehe..bila dah teringin sgt2 baru masak lontong ni...ngee

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...