Tuesday, 22 November 2011

Ikan rebus masak cabai


saya memang suka makan ikan rebus...kalau masak cabai lagi suka...heheheh..masak cabai ni bahasa saya kat rumah...kalau org lain panggil masak cili..atau tumis cili kot....teringin nak makan masak cabai ni sebab dah lama tak makan....lagi pun cepat je masaknya...boleh letak sekali sayur kat dalam..makan je dgn nasi putih panas2...fuhhh...boleh bertambah nasi...kekekek

kalau ada yg tak tau ikan rebus ni apa...ikan rebus ni ikan yg dah dijual siap masak direbus..ada jual kat pasar..kalau dulu org bukan bumiputra je yg jual ikan ni....sekarang ada org bumiputra yg dah pandai buat..Alhamdulillah...lebih terjamin kebersihannya sebab diaorg buang isi perut....biasa nya ikan rebus ni guna ikan kembong saiz kecik dan besar..saya suka saiz besar lagi sebab rasa dia lebih lemak...ikan ni tinggal goreng je kat rumah...lepas tu ikut suka la nak masak gulai lemak pun boleh..masak cabai cam saya ni pun boleh..nak makan gitu cicah ngan sambal belacan pun sedap....sukeeee...hehhehehe

rasanya ramai dah pandai masak cili atau cabai ni...tapi yg ni versi saya....k meh tengok resepi ni...:)

tak lupa jugak...tahniah buat pasukan bola sepak negara yg telah memenangi pingat emas semalam...masa tengok game tu..haissshh perasaan macam2....tapi lega lepas dah menang..kekeke..saya ni kalau nak citer pasal bola ni sat gi meleret2..baik stop sampai sini...hehhehe

Ikan rebus masak cabai

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

3 ekor ikan rebus
20 biji cili kering- direbus dulu kemudian toskan
2-3 bawang merah
4 bawang putih
1 bawang besar dipotong bulat
garam dan gula
sedikit belacan jika suka
air sedikit
sayur kacang panjang

Cara2

1. mula2 goreng ikan rebus hingga masak....sekejap je gorengnya...lepas tu tepikan

2. blend cili kering...bawang merah dan bawang putih guna blender kering. guna blender kering lagi sedap dari taruk air..lagi pun cepat masak cilinya...

3. masukkan minyak secukupnya dalam kuali..kemudian tumis bahan blend kering tadi...kacau2 hingga cili garing....biar cili betul2 masak baru sedap....lepas tu masukkan sedikit air...kemudian masukkan sedikit belacan jika suka...pecah2 kan belacan tu biar dia hancur....masukkan gula dan sedikit garam...masak hingga terbit minyak...

4. dah terbit minyak...masukkan bawang besar dan sayur kacang panjang....masak hingga sayur bertukar warna...lepas tu masukkan ikan yg telah digoreng tadi...kacau2 rata....dah siap...:) masakkan ni ikut suka la kalau nak berkuah boleh la tambah air..saya suka tak berkuah sgt...

13 comments:

Amie said...

Ya Allah... dan berapa puluh tahun tak jumpa ikan ini, lamanya tak makan tapi masih terasa-rasa keenakannya, dulu sekati seringgit 20 sen, beli kat cina, memang ada isi perutnya... tapi sedapnya!!!! ni yang bumiputra punya belum lagi Kak Amie jumpa... Quinnie....sedapppp!!!! sedappp!!! rindu sangat ikan rebus kembung dulu-dulu...zaman kekecik duluuuuu.... oh! Quinnie kembalikan kenangan masa lalu kakak dah ni....

quinnie said...

kak amie..saya dulu masa tak dek yg bumiputra jual jarang beli ikan ni...tapi sekarang memang selalu beli..lagi pun sedapkan ikan ni...tak jemu makan..hehehhe....sana tak jual ye kak..nak buat sendiri rasa tak sama cam org jual..tu yg leceh...hehehhe

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, akk tak pernah jumpa ikan rebus di jual la, memula tu akk ingat kan rebus sendiri. Mesti sedap rasanyakan, Kalo rebus sendiri tak jadi ke

quinnie said...

kak rosa..kalau rebus sendiri rasa dia tak berapa nak sama kak....tapi boleh cuba buat sendiri...dia kukus lama ikan ni sebenarnya..tu yg sedap..

kat ipoh ni memang ada byk jual..kat pasar malam pun ada..senang la nak carik kat sini...kat tempat lain yg non bumi kot yg jual...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Q..kak Ros suka ikan rebus goreng tabur bawang dan cili padi banyak2.Tadi makan lala kat umah cheq sue.Ni jumpa ikan rebus pulak...gemuk2.

Zaliedana said...

Kak Q,LAUK GINI SNG KAN,2IN1,HEHE..owh akak pon panggil msk cabai,sy pon mmg terbiasa panggei msk cabai gak,sbb org utara mmg selalu panggei gitu,hehe..

quinnie said...

kak ros...letak cili byk lagi berselera ye kak? hehhehe..memang gemuk kak...semua rumah duk tayang menu sedap2..kekkeke

ct...org utara memang panggil cabai la rasanya..hehhehe

Yatie said...

mmng nmpk sedap lauk mcm ni..senang kira 2in 1....MAUNYA BERTAMBAH2 NASI DAN LAUK KALAU LAUK MCM NI..KAN...

quinnie said...

kak yatie...memang betul tu.hhehehe..bahaya masak selalu lauk cam gini..kekkeke

Yana Shaiful said...

ptt lah klu p kedai ada jual ikan rebus ni..yana xpnh beli..dlm kepala asyik fikir rebus je sndiri..xkan ikan rebus pun nak beli hikhikk.. lain ek rsnya klu kita rebus sndiri :P

quinnie said...

yana...lain kali beli..hehhehe..sedap yana ikan yg dibeli dari direbus sendiri..banyakkkkkkk beza dia...heheheh

isya said...

Mengidam ikan rebus mabung? Suka makan tapi xsuka nak siang ikan? Susah nak jumpa melainkan dikawasan berdekatan pantai? Kini kami ada penyelesaiannya.. Dengan pembelian ikan rebus mabung dari kami, anda akan dapat ikan rebus yang berkualiti gred A, isi ikan pejal dan segar, sudah siap dibuang isi perut, dan yang pasti ia sedap, bersih dan dijamin halal. 100% bumiputera.

Pelbagai menu boleh dibuat dengan ikan rebus mabung:
✅Ikan mabung rebus air asam
✅Ikan mabung percik
✅Ikan mabung masak asam pedas
✅Ikan mabung masak tauchu
✅Ikan mabung masak lemak cili padi
✅Ikan Goreng. Cepat, pantas, sedappp!

Harga promosi semurah RM8 per pack. Setiap pack mengandungi 4 ekor ikan mabung rebus gred A. Jika anda berminat boleh hubungi Ameer Jamil.

COD: Parking Lot Aeon Big Seksyen23, Shah Alam.

No. Telefon: 011-32194595
What apps only: 012-3693389

Area shah alam

isya said...

Mengidam ikan rebus mabung? Suka makan tapi xsuka nak siang ikan? Susah nak jumpa melainkan dikawasan berdekatan pantai? Kini kami ada penyelesaiannya.. Dengan pembelian ikan rebus mabung dari kami, anda akan dapat ikan rebus yang berkualiti gred A, isi ikan pejal dan segar, sudah siap dibuang isi perut, dan yang pasti ia sedap, bersih dan dijamin halal. 100% bumiputera.

Pelbagai menu boleh dibuat dengan ikan rebus mabung:
✅Ikan mabung rebus air asam
✅Ikan mabung percik
✅Ikan mabung masak asam pedas
✅Ikan mabung masak tauchu
✅Ikan mabung masak lemak cili padi
✅Ikan Goreng. Cepat, pantas, sedappp!

Harga promosi semurah RM8 per pack. Setiap pack mengandungi 4 ekor ikan mabung rebus gred A. Jika anda berminat boleh hubungi Ameer Jamil.

COD: Parking Lot Aeon Big Seksyen23, Shah Alam.

No. Telefon: 011-32194595
What apps only: 012-3693389

Area shah alam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...