Monday 20 June 2011

Karipap daging


saya ni kalau kuih karipap memang cerewet.....saya suka makan kuih karipap yg kulit dia rangup dan inti dia mesti terasa karinye...hehhehe....kalau namanye karipap daging...mesti nak rasa daging bila kita gigit karipap tu...paling bengang kalau beli karipap...kata karipap daging tapi secebis daging pun tak nampak.....hmmm sejak dari hari tu memang saya tak penah beli karipap yg org jual....dan kalau nak makan kena lah buat sendiri baru saya puas hati....tak sangka dlm nak menghasilkan karipap yg sedap byk tips yg kita kena ikut tuk dptkan hasil yg bagus....setakat ni saya rasa resepi ni lah yg terbaik setakat ni yg saya ada...setelah diolah beberapa kali hasil dari percubaan saya yg tah keberapa kali...hehehhe...kalau ada tips2 baru saya akan applykan kat resepi yg sedia ada tuk upgrade kan  karipap nih....hasilnya setakat ni saya sgt puas hati....saya nak berterima kasih kat mak kawan saya yg kasi tips menggoreng, kak besah yg kasi tips nak lembutkan doh , dan kaknor cara2 nak simpan karipap kat peti ais....dan jugak pelbagai sumber dari myr tuk menghasilkan dohnya....inti resepi makcik saya....k kalau berminat nak cuba bleh tengok resepi kat bawah....

Karipap daging

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2 inti

300gm daging - nak tambah lagi pun boleh...cincang halus daging
8 biji kentang saiz besar - potong dadu
1 biji ubi keledek saiz sebesar kentang - potong dadu (optional- tak dek pun tak pe)
4 sudu besar udang kering *
1 bawang besar*
2 bawang putih*
6 cili kering* -rendam dgn air ( blend bahan* halus)
7 tangkai daun kari
2 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
5 sudu besar rempah kari daging -dibacuh dgn air
1/2 cawan santan pekat
air secukupnya

Bahan2 doh

750gm tepung gandum
300gm planta
1/3 cawan minyak sayur/ masak -saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan metrik
2 sudu kecil garam
2 cawan air dari peti ais - saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan cawan metrik...

Cara2

1. mula2 masak inti....panaskan skit minyak dlm kuali...kemudian masukkan bahan2 blend....masak hingga naik bau dan bahan tumis gak kering airnya....kemudian  masukkan rempah kari daging...kacau2 rata...dan masak hingga terbit minyak...bila dah terbit minyak...masukkan daun kari....kacau hingga naik bau dan masukkan daging....gaul2 rata....kemudian masukkan kentang, keledek dan air. air hendanglah dimasukkan sampai  hapus kentang tapi jgn lebih sgt sebab nanti kentang jadi hancur. isi jugak santan dan gula.....masakkan hingga kering....bila dah agak2 nak kering...masukkan garam....kacau lagi hingga kering inti tadi/ air dia dah tak de....tutup api dan sejukkan.

2. bila inti dah sejuk...baru buat doh....mula2 panaskan minyak dan planta dlm periuk kecil. masak hingga didih dgn api yg kecil. sementara tu masukkan tepung dan garam dlm manggok besar...kacau2 rata...bila dah didih planta tadi...masukkan skit2 dlm tepung tadi....gaul dgn sudu/ senduk kayu sebab panas.....kacau2 rata sampai habis. kemudian isi air...isi skit2 dan mula la menguli.....uli sampai doh jadik macam doh buat roti lembut dia...dan texture dia pun lebih kurang sama...rasa cam lembut dan boleh nampak doh tu naik skit.....uli sampai tak melekat doh tu pada mangkok dan tangan....bila dah dpt doh camni maknanya betul la tu....kemudian balut doh dgn plastik...rehatkan dlm 10m...

3. lepas doh direhatkan kita akan dpt doh yg lebih lembut...nampak dia cam berpeluh doh tu....kemudian boleh la mula kan proses menggelek doh dan mengisi inti.....ambil skit tepung dan tebarkan tepung tu sebelum gelek setiap doh....saya guna acu bulat yg besar tuk dptkan betuk yg sekata...kalau tak dek boleh guna cawan....gelek nipis dan bolehla isi inti.....bagus tips balut doh ni dgn plastik sebab doh tu akan lembut sentiasa dan tak dek masalah doh tu akan kering kalau kita buat byk pun dohnya....

4. bila dah habis buat karipap tadi....boleh la goreng...faktor menggoreng pun penting jugak....kalau tersalah cara...kulit tu tak rangup sgt dan tak dek ruang2 kosong kat dlm dia....kalau betul cara goreng nya..karipap tadi akan mengembang dan rangup lama....saya kalau goreng pagi....malam pun still sedap lagi kalau nak makan.  masukkan minyak yg byk dlm kuali.....panaskan minyak dan bila minyak dah panas...tutup api dan baru masukkan kuih karipap...ni utk mengelakkan karipap tadi kulit dia berjerawat dan karipap masak sekata...isi jgn penuh sgt dlm kuali....lepas tu hidupkan balik api...api kecil je....dan kemudian biar karipap tu masak hingga kuning....selalu balik2 kan dia...tapi jgn kasar sgt masa nak balikkan sebab kulit ni rangup...takut pecah....dah kuning kaler dia...boleh la angkat. bila nak masukkan karipap tuk kali kedua...tutup balik api kuali dan letak karipap dan hidupkan balik api...sama macam proses pertama...buat cam ni tiap2 kali nak menggoreng..

5. cara2 nak simpan kalau ada karipap yg lebih....dulu2 saya akan goreng sekejap dan toskan karipap...bila dah sejuk susun dlm tupperware dan simpan dlm peti ais...tapi kadang2 letih dan leceh kalau guna cara ni...so saya guna cara lain....masa proses buat karipap tadi...bila dah siap satu dulang....saya simpan dlm peti ais....biar dlm 1/2 jam dan kemudian keluarkan dia dan baru susun dlm tupperware...boleh simpan bertinggkat2 kalau ikut cara ni sebab karipap tadi dah keras kulit dia....kalau nak lapik dgn plastik antara karipap tu pun boleh...tapi saya kadang2 tak buat pun. karipap tapi tak melekat kulit dia antara satu sama lain sebab kita dah keraskan kulit dia dulu sebelum tindan2kan....

( nota:kalau ikut cara2 masak kulit saya tu....insyaallah anda akan dpt kulit yg rangup dan ada ruang kat dlm dia....saya selalu tertanya2 macam mana la org dpt kulit cam ni....dan faktor menggoreng penting...kalau api kuat memang kulit dia tak gelembong)

7 comments:

Anna Qawina said...

cuba campak 4 5 ketol...tang nak gentel kulit tu yg tak tahan..huhu..tang makan laju jek..hehe

quinnie said...

heheheh...kalau duk dekat bleh je anna antor sepinggan kat umah anna....saya kalau buat memang byk....sebab biar makan sampai kenyang....hehehhe..nak buat selalu memang malas....ngeeee

Deliah's Deli said...

bagus betul chef ni..detail skali,tq kongsi resepi klu dpt kongsi karipap laaaagi bagus :)))

quinnie said...

hehhehe....memang bagus kalau terus dpt ngap!! je kan deliah...saya ni terpaksa la buat sendiri dah tu tak lalu nak makan yg org jual....hehhehe..tu yg sekali buat tu byk....sebab bila teringin nak makan je baru buat..kekekek

Wana Yusuf said...

salam quinie, dari blog yatie, singgah pula ke sini... nak minta izin c np resepi ya...kalau ada masa nanti sy nak mencuba... terima kasih for the recipe...

quinnie said...

salam kembali wana...sama2.selamat mencuba..:)

Nor said...

Thanx a lot Quinnie!
Byk tips dpt..
:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...