Thursday 30 June 2011

Nasi madura kukus

ni la nasi madura versi edit saya...hehehhe...teruja sgt nak cuba  resepi ni sebab dari pak engku...sampai terlebih bahan....hehehheh ...tengok kat umah kaktun hari tu terus je buat tuk makan tengah hari....resepi ni sumber dari kak ita...kalau nak tengok resepi asal bleh pegi rumah kak ita or kak tun...ni link umah kak ita...rasa nya ramai gak yg dah cuba....saya ni dah tersilap buat tu yg terpaksa edit resepi...jadiknya dah rupa nasi beriani...heheheh...kalau ikut resepi asal tak dek tumis pun...sebabkan saya terletak jintan manis...takut rasa dia lari...saya pun edit la resepi ni dan tambah bahan2 lain...best makan nasi ni ngan ayam masak merah bersantan dan acar kobis mentah....simple je lauk dia sebab nasi dia dah berempah...k kalau nak cuba versi edit saya leh tengok kat bawah....

Nasi madura

Resepi asal : kakazlita@masam manis n kak rabiatun
Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

4 mug beras - basuh dan tos
1/2 cawan santan - saya campurkan santan dan susu sejat
secubit garam
4 mug air
2 daun pandan
1 inci halia dititik
3 sudu besar margerin + 1 sudu besar  minyak sayur
1 kiub ayam
sedikit kismis
sedikit serbuk kunyit dan pewarna kuning

bahan kisar

1 bawang besar - saiz kecil
3 bawang putih
1/2 sudu besar ketumbar biji
1/2 sudu besar jintan manis
1/2 sudu besar jintan putih
1 buah keras

Cara2

1. mula2 panaskan minyak dan mentega dalam periuk....dah cair masukkan bahan2 tumis...daun pandan...bila dah wangi boleh la masukkan beras dan kacau2 rata...lepas tu masukkan air, kiub ayam dan susu + santan tadi...berserta garam dan serbuk kunyit....masukkan juga kismis....biar nasi tanak...selalu kacau2 tuk elakkan ia  berkerak..

2. bila nasi dah 1/2 masak or air nak kering....boleh tutup api...kemudian pindanhkan nasi tadi kedalam pengukus tuk dikukus sehingga masak.....bila nasi dah masak...buat lubang kecil2 kat nasi tadi dan letakkan perwarna kuning sedikit....kemudian boleh la dikacau menggunakan senduk halus atau copstik tuk elakkan nasi tadi pecah....dah siap boleh la dihidang bersama lauk pauk....

(nota: kalau ikut resepi asal nasi ni tanak macam buat nasi lemak....tapi saya suka makan nasi jenis kukus...kalau tak nak letak jintan manis pun tak pe sebab saya tersilap p letak jintan manis padahal tak dek dlm resepi tu yg saya edit resepi ni....)

6 comments:

ijayuji said...

Salam kak ! nuunaaaaa buat apa tu??? dah masak belum???? ni makwe manis LMH dah dtg nak tumpang makan :D cepat masak sana! kita ari ni tak de mood kurang moodnyer ntah ilang kemana rasa mcm nak tarik bantal ajerrrr :D masuk list lah nak tunggu nuuna yg buatkan mmg lambat lerrr :P

Ida,Japan said...

emmm sedapnyer Q, rasa lapar la lagi

quinnie said...

belum lagi masak ika...hahahha...semalam melayan drama...ngantuk giler hari ni...ngeeee....ika...kena tenung2 LMH selalu...baru bleh pulih mood...hahahahha

iye lah ida....walaupun dah makan..tapi bila tengok menu org lain...lepas tu dgn gambar yg menggoda memang boleh lapar balik...hehehehhe

Nuwairani said...

assalamualaikum kak Q! hihih...selalu nmpk di MyR je...wah...sy tak pernah masak nasi lain selain nasi putih. serius tak pandai (mmg tak pernah cuba pon).tapi kalau org masak, mmg suke makan. kene pulak ada ayam masak merah...adus...

Ayu said...

Assalam quinnie,
nasi madura ni ada rasa macam nasi apa ya quinnie?..akak tak boleh nak bayangkan..macam nasi lemak ada tak?..or nasi ayam?..

quinnie said...

sorry lambat skit membalas...hehhehe....

w'salam nuwairani....tak tau nak panggil apa..panggil nama penuh je la ye...hehehhe..senang je nak masak nasi jenis briani dan seangkatan dgnnya...hehehhe...cuma kena carik resepi yg sesuai ngan tekak kita...hehehhe...paling mudah cuba nasi ayam ipoh saya tu...senang je nak buat...:)

w'salam kak ayu....cam ne nak cakap ek...heheheh...dia kalau masak ikut resepi asal ada la kot rasa2 nasi lemak...sebab masak semua sekali tak dek tumis....cuma dia berempah je...rempah pun elok jgn letak byk2 kalau jenis tak suka bau rempah yg kuat....ni saya dah kurangkan sukatan rempah dari yg asal...

yg saya buat ni versi tumis...rasa cam briani tapi ala2 nasi bukhari kot rasa dia...saya penah makan nasi bhukari jual kat pasar malam area rumah saya...ada iras2 skit....elok kalau akak nak buat tak yah le letak jintan manis tu...sebab saya tersilap letak sebenarnya...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...