Saturday 25 June 2011

Onde-onde keledek/ kuih bom keledek :)

suka nya saya ngan onde2 ni tak leh nak citer...heheheh....kalau dulu suka beli onde2 tepung pulut...kalau yg keledek ni saya kureng skit...sebab suka rasa liat2 tepung pulut tuh....kali ni bila buat sendiri saya kurangkan kuantiti keledek dan lebihkan tepung pulut..alhamdulillah..elok sedapnye....makcik pun suka...:)...tu yg penting...hehheheh...kuih ni lepas goreng time panas2 tu dia elok cantik bulat...bila dah sejuk...ada la lesut skit...adat la kan 1 time mencuba...tapi tak le terus kemek kuih dia....still bulat lagi...heheheh...resepi ni asalnye dari kakbesah@myr....tapi saya dah edit ikut selera saya....saya suka tips menggoreng dari kakbesah...masukkan dulu onde2 dlm minyak lepas tu baru pasang api tuk elakkan bijan tu bertabur....memang cantik kuih ni....rasa pun sedap.....kalau nak tengok resepi asal bleh rujuk kat myr ek...k kalau berminat ngan versi edit...leh tengok resepi kat bawah...;)

Onde2 keledek

Resepi asal: kakbesah@myr
Resepi :quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

400gm keledek putih yg telah dibuang kulit - rebus keledek hingga empuk
1 1/2 cawan tepung pulut
3/4 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh garam
bijan dan minyak tuk menggoreng
air jika perlu

Cara2

1. ubi keledek bila dah direbus empuk...toskan dah terus lecek....tepikan sekejap...sementara tunggu ubi tu sejuk skit....ambik inti dan bulat2kan sebesar duit 20sen....utk senang nanti nak isi dlm kuih.

2.bila inti dah siap....kemudian baru campurkan tepung pulut, tepung gandum  dan garam kedalam mangkok berisi keledek tadi......uli2 rata....kalau doh keras..tambah skit air...jgn byk...isi skit2...

3. bila doh dah o.k lembut nya...boleh la ambik sedikit doh dan leperkan....kemudian isi inti dan tutup kemas....lepas tu golek2 kan doh tadi diatas bijan...biar rata dan letakkan atas pinggan yg lain...buat sampai habis.

4. bila nak menggoreng....mula2 masukkan minyak dlm kuali...kemudian baru masukkan kuih....jgn penuh sgt....lepas tu baru pasang api..api jgn besar sgt...sederhana jek....kaedah menggoreng cam ni utk elakkan bijan tadi tertanggal dan kuih cantik je bila dah masak..lagi pun tak meletup...ni tips menggoreng dari kakbesah...tq kak...:)

5. bila dah kuning boleh la angkat.....toskan..dah sejuk bleh makan...:)

nak resepi inti leh tengok kat sini inti kelapa

(nota: air tu mungkin tak yah letak...ikut jenis keledek....kalau jenis berair tu memang tak yah letak air...sebabkan saya guna keledek putih dan saya bancuh doh bila keledek dah sejuk...kalau waktu panas saya bancuh doh...mungkin tak yah letak air...resepi ni boleh diguna tuk keledek merah jugak..)

8 comments:

Kak Sam said...

Salam kenal. tadi namapk kat umah cik jah. terus berkunjung ke sini. suka gak makan onde aka kuih lenga ni tapi tak pernah buat sendiri.

izahdaut said...

onde2 ni mcm kuih bom tu ye..ingatkan onde2 yang mcm buah melaka kena rebus tu. hmmmm nampak cantik buolat2

quinnie said...

salam kenal kak sam....senang je kaksam nak buatnye...saya pun baru je belajar buat...alhamdulillah...elok je jadinye...hehehe

kita pun sebenarnya panggil kuih ni kuih bom...heheheh..tapi org duk panggil onde2...kita pun duk onde2 gak le...heheheh

Ida,Japan said...

Q, laa ingat kan onde2 cam kuih buah melaka tu...kuih bom rupanya, versi bubuh keledek dlm doh lum lg buat..elok jer bulat dia

quinnie said...

ha..a ida....kuih bom nih...hehehe...nanti ikat edit taruk bom sekali kat nama resepi..hehehhe...

kalau ikut versi asal dia letak byk keledek...tapi saya ni tak suka sgt kuih bom style cam tu...tu yg saya kurangkan...lebihkan tepung...memang cantik bulatnye bila dah masak...hehehe

Rabiatun Adawyah said...

waahhh..kuih peberet ni..sedapnyer wat minum petang..tp belum pernah try buat sediri lagi..duk beli ajer..bila nak cuba ntah..hehehe...

Sheery Dream Cakes said...

dah lama x makan kuih nie... perna juga buat beberapa kali dulu... tp tu 10 tahun yg lepas.. :D. skg beli jer sbb malas nak menggorengnya... meletup sana cnie... perna terkena tu yg terus nak beli jer tu... hehehe.. ha tu ada tips tu... sangat berguna sekali... ;)

quinnie said...

ramai rupanya fav ngan kuih nih..hehhehe....saya pun baru je 2 kali buat...alhamdulillah elok jadiknye lepas guna resepi nih.....

diana saya pun sebelum nih penah buat kuih ni guna resepi lain...tak menjadik....meletop ngan bijan bertabur...terus fobia nak buat...lepas ikut cara2 resepi ni memang elok jadiknye...lepas ni bleh la selalu makan...heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...