Saturday, 25 June 2011

Inti kelapa

buat inti kelapa dgn byknye sebab senang nak buat kuih...hehehhe..berderet kuih nak buat nih....kes teringin lama dah tak makan....nak mengacau selalu inti ni al- malasnyer terlampau lah kuat...jadiknya kacau sekali gus senang citer...lepas tu simpan kat peti ais...hehehhe...mula2 nak tunggu makcik masak inti nih sebab dia cerewet skit part inti ni...dia nak inti yg basah2....kaler hitam pekat.....tak manis sgt....hmmm byk kriteria nya sampai saya risau kang buat inti dia tak suka lak...nasib baik la menjadik inti ni seperti selera dia.....lepas nih bleh la mulakan projek membuat kuih....:)

Inti kelapa

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

550gm kelapa putih
350gm gula merah
5 sudu besar gula putih
secubit garam
1 cawan air/ lebih...ikut tahap moist yg disukai
2 sudu besar mumbung tepung jagung bancuh dgn 3/4 cawan air/ tepung gandum dlm 3 sudu besar
3 helai daun pandan

Cara2

1. mula2 masukkan gula merah, gula putih, garam, daun pandan dan 1 cawan air kedalam kuali...kacau sampai gula hancur dan berbuih...lepas tu masukkan kelapa...kacau2 rata...

2. lepas dah rata...masukkan air bancuhan tepung tadi....kacau sampai kering...dah siap...:)

( nota: kalau nak lagi pekat kaler inti...letak gula merah dlm 400gm  dan gula putih dlm 3 sudu besar je...)

2 comments:

Sue said...

Q...sedap ni buat inti kuih ketayap

quinnie said...

kaksue....dah masuk dlm senarai kuih ketayap nih....tu yg buat inti byk...hehheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...