Tuesday 21 June 2011

Air soya


saya memang suka minum air soya.....kalau buat sendiri lagi best sebab boleh buat ikut kepekatan yg kita suka....saya suka minum air soya yg suam2....start suka minum yg suam ni masa saya belajar2 dulu....bestnya....perut pun boleh kenyang...hehehhe...saya selalu guna resepi chef zaidah kalau nak buat soya nih....tapi saya tambah skit kuantiti soya tu sebab saya nak soya yg pekat sebab bila letak dgn ais...dia cam cair skit kalau ikut resepi asal.. k bleh tengok resepi kat bawah.

Air soya

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

200gm kacang soya - direndam dgn air 5 jam
13 cawan air
gula secukupnya dan 1 helai daun pandan jika suka

Cara2

1. mula2 basuh kacang soya dan toskan. kemudian ambik skit biji soya dan masukkan dlm blender letak air dlm 3 cawan....blend hancur dan tapiskan guna penapis santan. buat sampai habis. kemudian blend pulak hampas soya tadi dgn baki air yg tinggal. jumlah air mesti 13 cawan semuanya. pandai2 la adjust sendiri..

2. bila dah siap tapis guna penapis santan....tapis lagi sekali air soya tadi menggunakan kain...saya pakai tudung putih yg saya tak pakai lagi....perah soya tadi sampai habis. kemudian masukkan dlm periuk dan masak hingga didih. kacau2 selalu dan api jgn kuat sgt takut nanti pecah minyak lak soya tu...dah didih tutup api.

3. buat air gula....isi gula dan setangkai daun pandan serta air kedalam periuk masak hingga didih dan gula hancur. kemudian boleh la masukkan air gula kedalam air soya sampai tahap kemanisan yg disukai. dah siap....bila dah sejuk air soya boleh simpan kat dlm peti ais tuk tahan lama...kalau nak minum suam2 pun best...kalau nak minum sejuk...letak ais batu....

(nota: hampas soya jgn dibuang sebab boleh buat cucur soya...sedap tau)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...