Monday 13 June 2011

Pedal dan tempe goreng berempah

makan gitu2 memang best pedal nih....

ada lebihan tempe tu yg goreng gaks....


saya memang suka makan pedal dan tempe goreng cam ni...makan ratah2 or cicah ngan sos cili memang best...kadang2 tak lalu nak makan pedal yg siap digoreng kat pasar malam...risau dgn kebersihannya...heheheh...saya ni cerewet skit.....tambah2 kalau bab nak cuci pedal ayam nih....ngeee....saya goreng simple2......kalau nak buat ayam goreng pun best....

Pedal dan tempe goreng berempah

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

20 ketul pedal ayam- cuci bersih dan toskan
3 bawang putih ditumbuk lumat
skit halia ditumbuk lumat
1 sudu besar rempah kari daging
1/2 sudu besar serbuk lada sulah
4 sudu besar tepung beras
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu kecil garam
1 biji telor- kacau skit

Cara2

1. masukkan pedal dalam mangkok,,,,kemudian masukkan garam, rempah kari daging, serbuk lada sulah dan bawang putih serta halia yg telah ditumbuk lumat....kacau2 rata dan perap 3-4 jam...saya suka perap semalaman....simpan dlm peti ais...

2.keluarkan pedal dari peti ais....masukkan telor, tepung beras dan tepung gandum.....kacau2 rata....dan goreng dengan minyak terendam....saya masukkan minyak dlm periuk kecil tuk masak terendam ni...pedal tadi dah tukar kaler kuning...bolehla angkat.....kalau ada lebihan tepung...boleh la goreng tempe dgn tepung tu....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...