Thursday, 15 September 2011

Kuih cara berlauk


saya memang suka makan kuih cara...bila buat sendiri inti penuh sampai terkeluar-keluar..hahhahha....saya memang suka makan intinya diletak byk..biar la rupa hodohpun janji saya puas hati makan..kekekek...sebenarnya kuih ni saya masak masa dah hujung bulan puasa hari tu...lepas tu raya..memang tak post la jawabnya entry ni sebab masing2 dah sebok dgn resepi biskut raya dan juadah raya....ni kali ke 2 saya buat kuih ni...saya pernah makan kawan makcik jual dia letak inti kurma bukan kari...lain kali nak cuba inti kurma pulak....k lah meh tengok resepi...


Kuih cara berlauk

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji telor ayam
2 1/3 cawan santan
1/2 sudu kecil garam
sedikit pewarna kuning


bahan inti

250 gm daging kisar- kalau tak dek pakai daging biasa dan potong kecil2
1 sudu besar rempah kari daging
1 bawang putih
1/2 biji bawang besar


bahan sampingan

bawang goreng
cili merah dihiris
daun sup dan bawang dihiris halus


Cara2

1. mula2 masak intinnya dulu....tumis sedikit minyak dan masukkan bawang putih dan bawang besar yg telah diblend/ditumbuk lumat...kacau2 hingga terbit bau dan masukkan rempah kari..kacau2 rata dan masukkan air skit...lepas tu kacau2 lagi hingga airnya kering dan masukkan daging...masukkan air sedikit..masak hingga daging tadi empuk...perasakan dgn gula dan garam...dah masak tepikan dan biar sejuk

2. bancuh adunan tepung...campurkan semua bahan dan tapiskan utk mendapatkan adunan yg halus dan licin...

3. panaskan acuan atas dapur....mula2 isi minyak penuh kedalam acuan..panaskan dlm 10 minit dan tuang semua minyak tadi kedalam mangkok lain....kemudian letak balik acuan tadi atas dapur...api kecik je....kemudian masukkan adunan tepung...dlm 3/4 acu...lebih kurang...lepas tu masukkan inti..letak bawang goreng..hirisan cili dan daun bawang dan sup yg telah dihiris....kemudian tekan2 kan sikit inti tadi dgn sudu biar dia mendap kedalam kuih..lepas tu tutup acu dgn penutup periuk...biar sampai masak...dlm 10-15 kot...cam gitu la....bila dah masak...angkat menggunakan lidi atau garpu....

4. bila nak masukkan adunan ke 2...sapu bersih dalam acu tadi dgn tisu atau kain..lepas tu sapu balik dgn minyak acuan tadi...dan baru la teruskan proses memasak kuih....buat sampai habis.

13 comments:

Sheila Shafeareen said...

Salam cara belauk kuih fv akk dan ank2 ni dia org mmg selalu minta suruh buat tp acuan nya x terbeli2 lg...

Nazrah said...

kat rumah ada satu je acuan cara..kalau wat banyak cam tu alamatnya sakit pinggang..tp memang kita suka

Cheq Sue said...

kalau yang berlauk ni, cheq sue kureng sikit. tapi kalau yang manis tu memang sukeeeeeeee sesangat

Anna Qawina said...

ambooii..rajinnya..kain dah lipat ke tuh? hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ehh.. betul ler.. akak pun selalu jumpa atau masak kuih cara berlauk inti daging kurma (guna rempah kurma/sup) & yang quinnie buat ni inti daging kari... yg ni yg akak belum pernah jumpa.. hehehe.. nnt boleh try guna rempah kari pulak...

Nurul said...

Salammmm, Kak Q.........
Lamanya x singgah cni... suka sangat cara berlauk dr cara manis tp x pernah buat sendiri... mak mertua selalu buat... mmm, sedappppnya... :)

Ida,Japan said...

nk kuih cara sikit Q...apa khabar? SELAMAT HARI RAYA

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
rajin sungguh buat kuih cara berlauk yer... meh hulur ckit kat akak.. e'eh tp ada lg x nie.. hehehee

Wattie said...

Assalamualaikum Quinnie,
Akak tak pernah makan lagi cara berlauk, klu yg biasa tu, yg bergula kat tengah tu pernah mkn, tp tak selalu...

Deliah's Deli said...

suka jg!! cuma x kuasa nk bt inti..hehehe :)

Juwita Jamaludin said...

sedap .. tambah intinya banyak.. yum yum

Ayu said...

Assalam Q, alahai..jangan cakap Q buat hujung bulan puasa..akak punya gamabr2 yang ada dari tahun lepas tak masuk lagi..hahaha..
selamat hari raya maaf zahir batin buat Q & family ya..

quinnie said...

salam semua..lama tak update blog...

kakshiela...memang senang nak buat kuih ni..saya dulu takut2 nak buat sebab acu lekat la bagai..kalau dah dpt tips yg betul memang senang je...:)

kaknaz..saya ada satu jugak acu nya..tapi masak dia kejap je kak...hehhehe

sue..kita yg lauk ke manis ke..dua2 suka..:)

anna kain dari hari tu tak lipat lagi..kakkakak

kakratna..saya pulak selalu jumpa yg org jual inti kari nih....sekali je makan yg inti kurma..saya suka kurma lagi kot...hehhehe

nurul..untuk ada MIL yg rajin...boleh tumpang makan je..hehehhe

kakida..sihat2 je...:)

kakdiana...memang dah tinggal acuan je kak..hehhehe

kakwattie..saya jarang beli kuih cara ni..sebab takut tak sedap...hehehhe

dell...kita pun kadang2 tak kuasa jugak..tapi nak makan punya pasal kena la rajinsss...kehkehkeh

juwita...inti kena penuh baru puas hati makan...hehhehe

kakayu..hahahhahah..patut la sekali ngatar resepi berderet2 resepinya...kakakka...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...