Friday, 30 September 2011

Sambal tumis ikan bilis berpetai


fuuhhh!! lega lepas dah siapkan assignment...hehheheh....menu simple je...semua org pandai buat rasanya...sambal tumis.....k lah meh tengok resepi...

Sambal tumis ikan bilis berpetai

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

1 cawan ikan bilis - dibasuh dan tos
sedikit santan
petai- ikut suka nak letak byk mana
bawang besar- dipotong serong
garam dan gula
air asam jawa skit

bahan blend
15 cili kering- di rebus dulu dan tos
1 bawang besar
4 bawang putih
sedikit belacan

Cara2

1. mula2 panaskan minyak dalam kuali...masukkan bahan blend...kemudian goreng hingga terbit minyak...dah terbit minyak..masukkan ikan bilis..goreng sekejap....lepas tu masukkan santan dan air asam jawa...masak hingga didih....bila dah didih...masukkan gula dan garam.

2. rasa masin manisnya...kemudian masukkan bawang besar dan petai....masak hingga kuah kering atau terbit minyak..dah siap...:)

8 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam.Kak ros nak sambal ikan bilis je..petai tolak tepi ya..budak2 ni semuanya tak nak makan petai..

SNACK HOUSE said...

petai enak skali,favorit saya hehe...btw makasih awardnya..

Diana @ Melley Mey said...

yg nie akak suka makan tp petai kena ada yg tlg abiskan.. hehehee...

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum Q harap sihat ye..menarik manu sambal tumis bepetai ni..mmg fv juga, kalau dpt mkn same nasi panas2 gan ulam pon dah cukup....

quinnie said...

kakros...kalau kat rumah ni...ramai yg kutip petai..hehhehe

ayin...thank u sebab sudi ambik award..:)

kakdiana...saya kalau kat rumah org pun tak makan petai ni..kat rumah sendiri je telan...hehheheh

shiela....memang sedap makan dgn nasi panas...huh!! boleh berpeluh2 makan menahan pedas...kkekeke

nuwairani ismail said...

macam tak jumpa pulak petai kat sabah ni. tak tahulah kalau org2 cni tak pandai makan tu. dah lama x makan sambal petai ni...perghhh!

quinnie said...

nuni...hehhehe...agaknya sana tak dek pokok petai kot..kalau bawak dari semenanjung jual kat sana..mau mahal harga dia...hehehhe

Yana Shaiful said...

Salam Kak Q..sambal petai yg slalu membikinkan kita mkn nasi dgn berselera skali..sedapnyaa.. :=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...