Saturday, 3 September 2011

Jelatah


biasanya jelatah ni letak kacang tanah lagi sedap..tapi saya malas nak tumbuk kacang sebab dah letih lembik penat duk masak rendang tok yg 7 tuh...kekkeke...buat jelatah cuka je la....saya kalau timun tu suka tak buang kulitnya kalau utk makan sendiri..sebab khasiat timun ni pada kulit dan bijinya...kalau buat gulai timun pun saya tak buang bijinya...masukkan semua sekali sebab pikir rugi je makan tapi tak dek khasiat....rasanya ramai dah pandai buat jelatah ni....o.k lah meh tengok resepi kot2 ada yg nak resepi mudah nih...


Jelatah

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 batang timun
1 bawang besar
1/4 nenas
2 cili merah
1 biji sengkuang
2 sudu besar mumbung gula
1 1/2 sudu kecil garam
sedikit cuka
1 sudu besar sos ikan


Cara2

1. hiris bawang, nenas cili da sengkuang...sagat timun..kemudian masukkan kedalam mangkok...lepas tu masukkan bahan2 lain...dan gaul2 rata.

2. jelatah ni elok perapkan dulu dlm 15 minit baru makan..supaya bahan2 sos tu sebati...kalau nak masukkan kacang tanah..masukkan je kacang ikut kuantiti yg kita suka...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...