Thursday, 16 February 2012

DONUT UBI KENTANG...nurul hafez myr

yg ni versi donut biasa

yg ni versi pizza..lain kali elok tebalkan skit roti dia tu sebab yg saya buat ni nipis skit...

saya buat donut ni hari sabtu lepas utk cousin saya..dia balik cuti dan teringin nak makan donut..jadiknya saya buatkan la utk dia...separuh adunan ni saya buat donut dan separuh lagi saya buat pizza....pandai2 je..hehhehe..nasib baik sedap walaupun dibakar...ngeee....

masa tengok izah buat dulu hati tak rasa nak makan donut lagi....lepas tengok  kak ayu buat hari tu....terus salin resepi...hehehe...kebetulan ramai org kat rumah saya pun buat le sebab satu adunan ni dpt byk jugak....
apa2 pun terima kasih pada tuan punya resepi...nurul hafez...mintak halal ye resepinya....dan jugak buat izah dan kak ayu yg mewarwarkan pasal donut ni.....

radio kpop Q hari ni memilih lagu dari bigbang jugak...tajuk..somebody to love..:)


DONUT UBI KENTANG
CNP: IZAH
        KAK AYU


Bahan-bahan

2 Biji Ubi kentang (direbus dan dilenyek)
4 Cawan Tepung Gandum (diayak 2 kali)
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar susu pekat manis
2 sudu teh yis segera
sedikit garam
1 cawan air
2 sudu besar planta
1/2 cawan gula pasir


Cara-cara

Rebus ubi kentang sehingga lembut. Kemudian lenyek sehingga halus.
Ayak tepung gandum sebanyak 2 kali.
Gaulkan Tepung gandum, Planta, Gula, Garam, Susu tepung, Susu Pekat manis dan Yis bersama air dan juga kentang lenyek tadi
Uli sehingga tepung menjadi doh
Biarkan doh tersebut seketika sehingga doh tersebut naik. Perapkan lebih kurang 2 jam. Lagi lama lagi bagus.
setelah doh tadi naik, ambil acuan donut dan tekapkan pada tepung tadi.....
Goreng sampai nampak kekuning-kuningan......taburkan gula icing (gula yang telah dikisar halus)
hiaskan diatas pinggan....... selamat mencuba

16 comments:

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
awal pagi nak up-date blog... he he hehh memang sedap donut kentang tu, Kak Amie suka buat, suka makan!

quinnie said...

saya pun gitu le..pagi2 update blog..kalau tak memang tak update la jawabnya..hehehe

ijayuji said...

Salam kak! nak jugak! kita kan tak berapa gemar sgt sosej tp kalau dibuat roti kita leh makan :D kalau takat sosej togel2 gitu kurang suke ahahaha.... nanti buat versi gini lerrr rasanyer lama tak buat donut2 atau pizza2 gini, sejak BM merajuk ni mcm rajin nak menguli tp fenat :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..buat donut menggunakn ubikkentg mmg ada kelainnaya...lembutttttt sgtkan?

quinnie said...

alahai ika..kita pun uli kejap je..tak kose nak uli lelama..hahahha...yer la byk sgt dpt adunan nya..last buat pizza separuh..kekeke

quinnie said...

yer kak..ada kentang lagi sedap donutnya..hehhehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
wah donut kentang yer.. pasti sedap rasanya... akak x perna lagi cuba buat...

quinnie said...

akak kalau nak buat donut guna tepung gandum memang elok letak kentang baru la lembut skit rasanya..heheheh

Chik Mimi said...

wah Q 2 in 1 gitu best2 jimat tenaga hehehhe

quinnie said...

hehehe..kak mimi...byk sgt dpt adunan ni..tak terabis kalau semua nak dibuat donut...hehehe

norlieharumaini said...

alahi QQQQQQQQQ gebusnya donat mu

Wani said...

alahai lama dah dok planning nak buat donut ni.. tapi x terbuat2 jugak hihi ..asyik kata nak buat je ..bestnya donut ni minum dengan air nescafe

izahdaut said...

kak Q... nak piza..lamaaaaaaaaaa dah tak makan piza..

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie...tak kisah lah versi apa pun..yang penting kena selera kannnnnn

Ayu said...

akak pun nakkkkk..betul tu tak kiralah buat piza ke donut ke..
yang penting tekak boleh terima ..hehehe

nuwairani ismail said...

gebunya donut tu! dah lama tak mendonut...kene tunggu 3 minggu lagi kot baru ada masa nk mendonut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...