Saturday, 11 February 2012

SAMBAL KERING PEPARU


Saya cuba resepi CMG....sedap paru ni sebab ada rempah2 dlm dia..tapi saya tak buat kering sgt sebab nak makan dgn NASI LEMAK TUMIS  kak jun tu...memang ngam sangat la bila digabungkan...makan byk la jugak...hehehe...ternampak resepi ni kat blog wani....so kita cnp dari wani je la ye..terima kasih CMG...atas resepinya dan jugak wani....

hari ni lagu dari bigbang lagi....foolish love...jarang dengar lagu nih...sedap jugak..kekeke..dia kalau dah suka..lagu apa pun bleh terima...hahhaha ...wah ending dia..suara my top....cair dengar....kakakkaka....


SAMBAL KERING PEPARU 
SOURCE: CMG 
cnp: wani
 
BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram paru lembu, hiris nipis, cuci dan toskan*
1 inci halia, hiris*
3 ulas bawang putih*(*direbus hingga lembut, toskan dan biar sejuk)
1 1/2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
1/3 cawan jus pekat asam jawa
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 batang serai, hiris halus
1/2 inci halia
1 camca besar ketumbar biji
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh jintan halus
2 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-) 
1.    Paru tadi digoreng hingga keemasan, angkat dan toskan. Tinggalkan sedikit minyak dalam kuali (bukan lah sikit sangat, agak2 lah yea) tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak, guna api sederhana dan kacau selalu.
2.    Tuang jus asam jawa, kacau rata dan masukkan garam secukup rasa dan gula. Masukkan paru goreng tadi. gaul rata dan masak hingga kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur bawang goreng dan hirisan daun bawang...Hidangkan segera.. 

12 comments:

norlieharumaini said...

ala.. sedap paru paru ni weh.... suka.. len kali ajaklah akak datang makan sama2...he3x

quinnie said...

kekeke...boleh saje kak...hehehe

ijayuji said...

Salam kak! jalan2 tak? :D sambal paru2 ni kita tak pernah makan rasanyer, klu paru2 ni kita mkn kering2 gitu iaitu yg digoreng, tp bila terasa nak buat kat sini tak reti pulak nk order ckp apa wakakaka... sedap pulak tgk paru dibuat sambal gini :D

ibundo said...

salm Q. Sedap nampaknya. Boleh habis dua pinggan nasi lemak ni..

EmbunRosaliza said...

asssalam q , nampak sedap peparu goreng tu, tapi s0ayang akk xmkn paru

quinnie said...

sedap jugak ika sebab ada rasa rempah tu..hehehe....tak jenjalan kita hari ni..sebok memasak memanjang..kakaka

quinnie said...

betul tu kak pah..hehehhe...memang tak sesuai kalau org nak berdiet..kekeke

quinnie said...

la ye ke...saya dulu pun tak makan kak..tapi dah lama2 tu suka pulak..hehehe

Mas said...

sedapnya sambal paru dimakan ngan nasi lemak...

quinnie said...

yer mas..memang ngam sgt makan dgn nasi lemak tumis tu...hehehe

Pen Biru said...

Paru..Sy mmg pminat paru.Xyah d goreng sambal,rebus cicah air asam pun sodap.

Wani said...

Wahhh dah buat ..sedapkan sambal peparu cam ni bau rempah... ni ganfdingkan dgn nasi lemak tumis tu ya ai lagi la bangkit selera ... ...ai terasa nak buat kali kedua pulak haha.. tapi x leh nak makan selalu peparu ni kolesterol tinggi huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...