Friday, 4 May 2012

JUS BETIK + OREN


Assalammualaikum semua....semoga hari jumaat ini memberi keberkatan kepada kita semua....o.k....entry ringkas jugak hari ni.....cousin saya balik semalam..jadinya byk aktivi memasak sampai hari esok...hehehhe...segala diet pun terpaksa la ditangguhkan..adusss....

berbalik kepada resepi...ini jus buah betik campur oren sunkist...saya memang suka jus betik...siapa tak pernah  minum silalah cuba...pada hemat saya memang sedap betik ni bila dijadikan jus...tapi kena la tambah skit oren kat dalam dia..tak kisah la oren segar atau oren sunquick tu....hasilnya mengenyangkan dan bagus utk kesihatan....

JUS BETIK + OREN

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 potong betik- saiz potongan panjang macam org jual tu
2 biji oren sunkist
2 sudu besar susu pekat
air sejuk dari peti ais secukupnya
ais batu secukupnya

Cara2:

1. mula2 hiris buah dan masukkan kedalam blender....buah oren tu buang kulit dan bijinya....lepas tu masukkan susu dan air secukupnya....agak2 sampai 3/4 blender...lepas tu blend hingga hancur buah.

2. masukkan ais batu kedalam gelas...kemudian tuang jus kedalam gelas hingga penuh. enak diminum sejuk..:)

3. susu dan air boleh ditukar kepada fresh milk atau susu cair....

15 comments:

Qasey Honey said...

wow mcm sedap aje ni...lum penah jmpa n rasa lg jus cmni...sesuai sgt diminum time panas2 cmni...nyummm2

quinnie said...

qasey..jgnt tak caya..sedap sebenarnya jus betik ni..hehehhe..lemak2 je..:)

ijayuji said...

Salam kak, kita tak pernah!!! jakun ni tp kalau dah capur ngan oren mesti bau dia kurang sikit kan kak :D tau tau jer lah bau betik masak mcm mana kikiki.... nanti leh try, akak guna betik kaler kuning ke kak? kat sini sume kaler oren pekattt tu ha..

Amie said...

Kak Amie datanag tepat pada masanya... dapat jus betik & oren! Nyaman rasa tekak...terima kasih Quinnie, nak balik dengan tekak nyaman!

Bicara Kak Noor said...

salam Q sorry ya akak tulis Q je ringkas sikit payah nak eja ahaha nak jus betik dan oren ni belum pernah rasa sbenarnya jakunis lagi ni hehee

quinnie said...

ika...yg jenis merah pekat tu la lagi sedap...lagi manis buahnya..hehehhe..kita pun kalau diikutkan bukanlah peminat tegar buah betik..tapi bila buat gini jadik best lak..hehehhe

kak amie..jom kita minum..hahhaha

kak noor..saya dulu pun jakun gak...tak sangka sedap rupanya..hehehhe

Liza said...

akk kan Q kalau jus oren tu selalu jugak minum tp kalau jus betik belum lg merasanya....cmner agak2nya rasa dia kan....

zila 4ever said...

salam kak q
petime dgor nie..biasa beli betik makan camtu jer..nnt nk try..:) thnks share yer

adda syuhada said...

mintak segelasss....dahaga sesgt ni...

ogyep yummy mellow said...

auhai QQ.. sejuk terasa anak tekak ni... nak gelas besar punya ya..

tun_telani said...

kak Q.. tun xpernah lg try jus betik nih.. nnti blh try jugak.

Nuwairani Ismail said...

kalau buah betik ni selalunya kite makan cenggitu je. pasni leh buat jus pulak. mcm sedap je tengok akak buat.

Wani said...

tak pernah wat n minum jus betik no plus ada masukkan oren ..emm neh mesti rasa cam masam2 sikit kan... blh la nak cuba neh .. buah oren segar ada tapi betik lak tak dak heheh..

Rohah said...

zlurrrppp...uisshh,, nyaman sekali..nak oeder satu gelas..

ieda said...

sedapnyee
tapi akk jarang buat sbb kami x berapa suke makan betik , kalau ada ke rumah sesiapa yg buat memang akk minum sbb x rasa betik sgt ! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...