Wednesday, 23 May 2012

KUETIAU TOMYAM


Assalammualaikum....apa khabar semua..saya batuk tak habis lagi ni..harap2 sembuh la sebelum bulan puasa nanti...susah kalau batuk tengah bulan puasa ni...tekak jadi kering...boleh sakit perut menahan batuk....ingatkan nak start puasa utk bulan rejab ni...nampaknya kena la ditangguhkan dulu..biar betul2 sihat....:)

hari ni nak tunjuk menu tomyam dari ixora@myr....o.k jugak resepi ni...resepi asalnya tomyam campur tapi saya buat kuetiau tomyam....ada bahan2 yg tak dek....saya guna udang dgn daging je...ayam ngan sotong yillek....huhuhu....apa2 pun.terima kasih ixora atas resepinya..:)


KUETIAU TOMYAM

Resepi asal: ixora@myr
resepi olahan: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2


300 gm daging - di hiris dan rebus empuk
udang secukupnya
3 serai diketuk lumat
5 daun purut
1 bawang besar di hiris
2 tomato dibelah 6
cili api ikut kepedasan - diketuk
2 biji jus limau nipis
1 carrot
sawi secukupnya
garam dan gula
1/2 paket pes tamyam adabi

Cara2


1. mula2 rebus daging hingga empuk....lepas tu tepikan...rebus kepala udang dan kulit udang...kemudian blend hancur..dan tapis..ambil airnya.

2. masukkan air rebusan daging dan udang....satu kan dgn bahan2 lain kecuali sayur...masak hingga didih..lepas tu masukkan daging...biar sebentar...masukkan udang...carrot...tomato dan sawi....isi garam dan gula.

3. akhir sekali masukkan jus limau..ikut suka nak masam tahap mana....tutup api. masukkan kuetiau kedalam mangkok...isi kuah tomyam....sedia utk dihidang...:)

11 comments:

adda syuhada said...

aduh q..petang cmni ngn hujan tergoda ku melihat kuewtiow tomyam..dengan masam-masam tomyam nya...ada buat lebih x? dh hulur mangkuk ni..

Pen Biru said...

lama tak makan tomyam

rAIHan said...

wah sedap..terliur tgk..hehe~

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Q

diharap batok dah mula berkurangan...
mmg sedap kan hirup2 kuah tomyam bila tekak tak menentu...
nmpk sedap jgk tom yam tuh :P

tun_telani said...

salam kak Q ^^ sedapnyer kue tiau tomyam. kalau mkn ngan bihun pun sedap nih.
x baik lg batuk? lamanya.. mmg seksa bila batuk nih. kene selalu stand-by air kat tepi. xpun kemam gula2 yg mint. moga cepat sembuh!

Nuwairani Ismail said...

alahai kesiannya kak Q. masih belom baik lagi ye batuk. rehat2 banyak2 ye, minum air kosong banyak2. apabila tengok kueteow tomyam ni teringat waktu muda2 dulu (macam dah tua betul je sekarang). kalau pegi kedaii aje mesti nk order kueyteow tomyam. makan hari2 pun tak muak. sekarang duk sabah payah betol nk jumpa mee jenis mcm ni.

zila 4ever said...

salam q
laa x baik lg kew..aritu kita minum air asam jawa baru baik..makan ubat tau..:)..sedapnya.. kueytw tnyam my fav tue..mesti best rasa..masam2..walallaaa kecurrr

ogyep yummy mellow said...

belu sihat lagi Q...

eloklah makan tomyam tu... panas2 lagi sedap... semoga cepat sembuh ya... ogyep dah almost sihat.. Alhamdulillah.. InshAllah, all d best 4 u..

Shahriah Abdullah Novelis said...

QQ kecurrr kecurrr.... huaaa..... sedapnya.. memang suka apa pun yang masam2 berkuah... terus nangis sebab nak merasa tak dapat

Rohah said...

adeiii,terasa slurrp2..dapat yg panas2..perggg

Kak Noor said...

Favourite Kak Noor koayteow tom yam ni. Kalau makan kat kedai, x pernah miss order koayteow tom yam. Slurpp.... puas makan sampai berair mata...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...