Tuesday, 1 May 2012

KASWI PANDAN LEMAK..kakbesah

sedap...kenyal2 gitu rasa dia..:)

kuih ni suam2 lagi dah dipotong...tapi elok je cantiknya...:)

Assalammualaikum...hari ni nak tunjuk kuih kaswi pandan resepi dari kak besah@myr...saya ni memang suka mencuba resepi dari kak besah ni sebab tak pernah mengecewakan...kiranya sama tekak la ngan kak besah ni dari segi citarasa...hahhaha...Alhamdulillah sedap kuih ni dan kenyal2 je rasa dia..saya ni memang takut nak cuba resepi org...sebab dah suka dgn resepi kuih kaswi sendiri...hehhehe....dah lama nak cuba yg jenis berdaun pandan ni..tengok kak besah hantar resepi kat myr...dia letak santan dalamnya..terus terpikat nak cuba....:)

apa2 pun terima kasih banyak pada kak besah...saya panjangkan resepi akak kat blog saya ye kak...boleh juga dijadikan rujukan utk saya dan kawan2 lain...terima kasih kak...:)

KASWI PANDAN LEMAK

Resepi: kak besah@myr
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( 1 loyang )

  • 1 cwn tepung gandum
  • 1 cwn tepung ubi kayu
  • 1 cwn santan
  • 1 1/2 cwn air perahan daun pandan (3 helai)
  • 3/4 cwn gula pasir
  • 1/2 sudu teh AIR kapur sireh
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 bj telur (xkira saiz)
  • beberapa titik pewarna hijau.
  • secawan kelapa parut (putih sj) + secubit garam.

Cara-cara

  1. kacau sebati tepung2 & gula bersama air pandan & telur. pastu campurkan kesemua bhn2 lain. kacau hingga tidak bergentel. sape suka dipuji oleh MIL..tapis lah adunan ni yer..hehe..
  2. seterusnye, masukkan adunan ke dlm loyang yg tlh disapu sedikit minyak. jgn lah tebal sangat, dlm 3 cm cukup. pastu kukus lah hingga masak.. dlm 20-25 minit. (oleh kerana penyediaan x ambil masa lama, eloklah panaskn pengukus sbelum mengadun adunan.)
  3.  bila kaswi dah sejuk, bleh la dipotong & digolekkan dlm kelapa parut yg tlh dicampur dgn secubit garam. di rmh ni bdk2 xsuke mkn ngn kelapa parut.. tp ok jer..coz kaswi ni dah lemak rasenyer..hehe..



15 comments:

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam dear... wahhh kuih kosui pulak???? huarghhh nak sikit laa... kempunan dah ni... kecur!

ijayuji said...

Salam kak, akak ckp kenyal2 rasa tak sabo pulak nak buat tp hari ni bz gilerrr, kena g sekolah huhu... nak buat kek dr mlm tadi asyik tangguh jerrr sbb tertido kat sofa sampai ke pagi ahahahaha..

Rohah said...

rerajin cik akak nie..enak tu ada rasa pandan,mau 4 ktul sekali ngadap..

Nuwairani Ismail said...

agaknya sebab letak tepung ubi la kot jadi rasa kenyal2 tu kan? bleh cuba jugak resepi ni. acuan lompan pun ada...terima kasih kak,

izahdaut said...

betul ayat kak q tu.. citarasa sama kan.. tak semestinya resepi2 orang lain tu tak sedap dan tak menjadi. cume tak kene ngan citarasa kita la kan. tapikan bila tengok kuih kaswi meruntun hati nak cube jugak. tapikan ..banyak nor tapi, tapikan masih duk pikir ngapa kelapa saya beli kemarin tak kuarkan santan. nak buat nasi lemak perah2 tak de santan keluar. pelik betul. sah2 salut kat kuih un tak best kan. esok beli kelapa la. hehe

tun_telani said...

uwahh.. tun tgh diett!! jangan tengok.. jangan tengok... tutup sebelah mata tgk kaswi nih..

quinnie said...

kak sha..sedap kaswi ni..nak buat pun senang...:)

ika..laaaa ingatkan dah selamat berkaswi dah...kekekek...adehhh kita kek memang tak dek la....rasa tak cukup lak kaswi semalam..hehehe

rohah..betul tu bau pandan dia wangi je..:)

nuni...dia lemak2 jugak sebab ada letak santan pekat....:)

tun..kita pun patutnya diet nih...hahahhaha..aduiii..tersasar dietku ..esok start balik..huhuhu

quinnie said...

izah..hawatnya tak kuar santan dia izah? perah ngan air panas tak? kita bisanya masak skit air biar didih...lepas tu masukkan kelapa dlm dia...agak2 hapus air...lepas tu biar kejap biar dia suam...kemudian baru blend...lepas tu perah...bleh le tambah air biasa kalau pekat sgt...ke dah biasa buat gini dia tetap tak beair jugak? hehehhe

HaSue said...

oh akak korea..kenapa menggoda sangat nampak kuih kaswi tu..
kalo yg buh santan ni teringat lak kat kazen ipar kat kmpung..kaswi dier mmg terasa lemak..mcm kuih lapis lak..nanti leh la cuba resepi ni lak.. kelapa parut bertahi lalat ada stok tu.huu

Bicara Kak Noor said...

salam Q first time akak tengok versi pandan ni mesti sedap dan wnagi kan bak lah cikit nak rase ni hehe

Watierman said...

Assalam dik Q..mengoda betoilah..kuih kaswi pandan lemak ni....dah tahu ada lemak santan tu..masih nak dekat juga...memang dasar suka mengendeng....ada lagi tak???Nak sepotong jer..ala Akak pun macam Tun juga...diet lah kokononnya!!Tun pejam mata..Akak tak!

Rahel said...

Kalau kuih kaswi hijo mcm ni memang sedap dipandang,tapi lg sedap klu dapat makan..hehe..

ibundo said...

Salam Q. Macam senang je nak buat. Bundo ambek resepi ek. Timer kasih daun keladi..

Tina Othman said...

sedapnya........dah lama teringin gila nak makan kaswi tapi tak rajin nak buat hehe

kalau beli tak sedap

quinnie said...

hasue..betul tu lemak2 memang sedap..dah chenta kita ngan kuih ni..kekekek...

kaknoor sedap kak kuih ni..bleh cuba...:)

kak watie..hahahahha..saya pun diet dah tersasar jauh dah minggu ni..aduiiii..kena insafkan diri byk2 ni...hahahha

rahel..betul tu..hahahha..tambah2 yg free ye...kekekke

kak pah....memang senang kan...godek2 dah siap...kekekek

tina..betul tu...tak lemak bisanya kalau yg beli ni..hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...