Monday, 12 December 2011

Ayam panggang bawang putih

senang je nak buat dia...saya memang suka bawang putih..:)

makan dgn kentang bakar dan coslaw..sedap pulak coslaw yg saya buat kali ni...hehehe

skit nye byk kentang...sebab satu rumah suka..:)

masak ayam panggang simple je....saya teringin nak makan ayam panggang...kentang dgn coslaw.....masak masa cousin balik cuti hari tu...kentang nya bahagian bawah dia hitam skit sebab dek jus ayam tu..hehehe...malas nak kalih2kan....saya guna resepi simple je..sebab suka makan bawang putih...tak letak rempah2 lain pun....k lah..meh tengok resepi...:)

Ayam panggang bawang putih

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2 ayam panggang

1 ekor ayam
6-8 ulas bawang putih dicincang halus
1/3 butter
garam dan gula skit
3/4 cawan madu
serbuk lada hitam secukupnya

cara

1. ayam dibasuh dan lapkan skit dgn kichen towel biar kering....kemudian..panaskan butter dlm periuk....dan cair..tutup api...masukkan dalam mangkok..campurkan garam..gula..madu dan bawang putih cincang..serbuk lada hitam....kacau2 rata....kemudian...gaul kan sos perapan pd ayam..gaul rata...gaul keseluran luar dan bahagian dlm ayam...lepas tu perapkan ayam dalam peti ais...3 jam.

 2. panaskan oven 200c...lepas tu masukkan ayam dlm dulang yg dilapik dgn aluminum foil...bila oven dah panas...bakar ayam selama 30 minit...lepas 30 minit...keluarkan dan sapu2 ayam dgn baki sos perapan ayam...balik2kan ayam tu...sapu lagi sos perapan...hingga habis..masukkan jugak kentang didalam dulang...sambung bakar lagi...lebih kurang 45 minit..hingga kentang dan ayam bertukar warna kulitnya...

3. dah masak..keluarkan ayam dan potong2 ayam utk dihidangkan bersama kentang bakar dan coslaw...tuang sos sebagai pencicah.

Kentang bakar

bahan2

10 biji kentang di buang kulit dan dipotong wedges
3 ulas bawang putih dicincang halus
sedikit minyak sayuran
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam

cara2

masukkan semua bahan didalam manggok dan gaul rata....kemudian bakar bersama ayam sehingga masak.

Coslaw

sayur kobis secukupnya
1/2 batang carrot
garam dan gula
mayonis secukupnya

Cara2

hiris kobis dan carrot halus...kemudian masukkan kedalam tupperware besar...masukkan mayonis secukupnya..garam dan gula...pandai2 la adjust gula dan garam tu....gaul2 rata....tambah mana yg kurang...lepas tu tutup tupperware dan simpan dlm peti ais..bila nak makan ayam baru keluarkan...elok nya buat awal agar coslow ni sebati dan sayur tu lembut.

18 comments:

AZLITA AZIZ said...

salam Quinnie...
selamat pagi..

amboiii... tergolek2 ayam tu.. mengoda! auw! nampak seksi tuuu...

adooiii... lapar perut akak bila tengok ayam tu..
akak suka makan coslaw tau! nanti nak cuba resepi dari Quinnie ni pulak lah..
adoiii.. panjang betul list bila lah nak tercuba semua resepi dari quinnie yang menarik ni..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Q..dah habis ke..tak payah gi Kenny Rogers dah.

quinnie said...

kak ita...menu simple je kak...menu org malas ni...hehehe...ayam tu masa nak tangkap gambar malas nak terbalikkan dia..udah nampak bahagian bawah yg huduh itew...kekeke

quinnie said...

kak ros...hhahaha..dah lama habisnya..kekeke..memang tak yah gi..buat sendiri je..hehehe

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
wah sedapnya! siap kentang siap coleslaw lagi tu..dengan ayam panggangnya nan sekor....tumpang makan di sinilah Quinnie.

quinnie said...

kak amie..dah lama terngin nak makan kentang bakar dgn ayam panggang ni...hari tu baru tercapai hasrat...kekeke....nak buat pun senang...hehehhe

ady said...

as-salam q
tgk gbr pun dh tahu sedapnye..:)kenalah dgn kentang bakar & coslaw..

CT Delima said...

As'salam Quinnie

Salam pagi. nak mintak sikit ayam panggang tu. ada balance tak...hihi. k.ct dua ari lepas pun buat ayam bakar gak. tapi aya bakar mayonis jer, kesukaan anak2 lah ayam2 ni kan :)

EmbunRosaliza said...

Assalam Q sedapnya ayam panggang, ala2 western gitu, nyum3x terliur la

Zaliedana said...

Assalam kak,sedapnyer ayam panggan,coslow n kentang bakar tuh,sesekali layan menu gini mmg best kan..SY SUKA JUGA BWANG PUTIH,TERUTAMANYA GARLIC BREAD TUH..

Chik Mimi said...

Wah best ni Q menu yg sihat

Kakzakie said...

Suka masuk sini... nampak masakan yg menggoda kakak. Pandai ye...salutelah kakak.

tun_telani said...

kak Q cayang.. 6-8 biji??? 6-8 ulas ke kak? mcm byk je 6 bijik bawang putih tu. tun kalau tergigit bawang putih mesti nk capai segelas besar air.. hehe.. kalau halia tun tahan lg kalau tergigit.. tun teringin nk bakar ayam sekor gitu, tp x confident la.. takut x masak kt dalam.. huhu.. tun pun suka makan kentang! buleh la wat geng hantu kentang.. hihi

Wani said...

salam quinnie : sedapnya ayam panggang .. siap tergolek seksi lagi heheh.. kita pun suka jugak bau-bauan bawang putih neh

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..
Wah akak suka menu Q ni.. Low fat & low calorie.. Best!! Akak suka tang kentang tu...

p/s: Q mmg rasa biskut choc chip yg akak buat tu rasa dia cam famous amos jugak.. Ringan dan rapuh dan rangup.. Cubalah kalau nak rasa..

quinnie said...

ady..ayam bakar simple je...:)

kak ct..betul tu..ayam masak apa pun mesti licin...kekeke

kak rosa..sekali sekala menu omputih...hehhehe

ct...uiii dia pun minat garlic jugak ye..hehehe

kakzakie..terima kasih singgah sini...tak la pandai sgt masak..boleh la tuk makan2 sendiri..:)

tun..ulas tu tun..hehehe..kalau letak skit tak terasa bawang putihnya..hehehhe...tak suka ek bawang putih...tapi letak byk pun tak terasa sgt sebab kita tak tumbuk..bila dipanggang tu habis hilang bawang putih tu...hehehhe

wani...ramai jugak peminat garlic ni rupanya...kita kalau masakan tak dek bawang putih rasa taklengkap jek..hehehhe

kak naz....memang menu sihat ayam panggang ni..tapi kalau dah makan sepinggan..hhhahaha..hancus..kekeke

ooo rasa lebih kurang ye kak..hmmm teringin gak nak cuba....:)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Mana nak pilih...ayam nie ke...mamat dalam gambar ni...apa pun akak pilih ayam bawang putih nilah sedap nampaknya

quinnie said...

hehehe..kak paty..kalau pilih ni tentu perut kenyang ye kak..hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...