Thursday, 8 December 2011

Garlic Rolls (Without Egg)

sedapnya roti ni..suka sgt2..:)

yg ni dalam loyang...penuh loyang...kekeke..memula guna loyang bulat saiz 10 inci..lepas tu sendat je rupanya..last2 saya pindah doh tu dlm loyang 4 segi ni besar skit..tak dek la crowded sgt rupanya....rasa cam tak leh bernafas je tengok roti tu sesak2...kekeke

yg ni luar loyang..kekeke..dpt byk..tak terhabis makan sorang....kekeke

gebu lak tu...terharu rasanya dah pandai buat roti...hehehe

Assalammualaikum...tiba gilaran saya plak tayang roti garlic ni...hahhahaha.....saya memang suka garlic...bila dpt belajar buat roti garlic ni lagi la suka sgt2...dan lepas tu menjadik dgn jayanya...hahahaha..jgn tak tau..saya uli tangan tau..kekeke...tapi hasilnya sangat lah gebu dan saya memang tak sangka sgt2...rasa pun sama macam roti walaupun saya guna tepung gandum je...tak guna tepung roti....memang saya tawakkal je memula tu....nasib la kalau tak sedap..sebab saya guna tepung gandum kan...saya ni jenis berkira skit kalau dari segi rasa roti ni....sebab pernah buat dulu roti...tak berapa nak menjadik dari segi rasanya...rasa mauripan lebih...hahhahah..sampai cousin makan pun tanya...ni roti ke apa ni yong? tak sama pun...hahhahah..lepas tu memang saya malas nak cuba buat roti sebab walaupun guna tepung roti...roti ku tak menjadik seperti yg org jual..frust la kiranya nih...hahhaha...tapi hari ni dlm sejarah la jugak..boleh ketawa dgn gumbiranya...kekeke..sebab senang hati....alamatnya lepas ni akan rajin meroti..kehkehkeh...

saya  ikut macam resepi asal....air pun byk tu...sebabkan saya uli guna tangan...jadiknya doh lembik skit la..tapi tak pe...sebab kalau doh keras..nanti roti tak selembut yg diharapkan...sekarang  saya dah tau step nak buat roti ni...doh dia macam mana kalau nak dpt gebu cam gini....jgn susah hati sebab kita bleh taburkan tepung gandum bila nak canai tu...dan sapu skit minyak pada tangan masa nak gulung tuk elakkan doh melekat kat tangan...dia dah lama memasak ni baru dpt idea yg bernas nak menyelesaikan masalah...kekeke....kalau pakai bm mungkin dohnya sempurna sebab mesin yg tolong uli sampai dia kental...hehehe...

apa2 pun terima kasih pada tuan punya resepi...dan kak ratna@madihaa yg me war2kan roti ni...dari hari kak ratna duk tayang hari tu saya pun dah tertarik nak cuba...kekeke...tun pun dah buat jugak....sedapkan tun...hehehe...kita cnp resepi dari blog tun je...kekeke...si tun dah siap buat makan dgn sup ayam lagik...ni yg jeles nih...kekeke..kita tak sempat nak carik resepi sup kentang..tah dlm buku mana pun tak tau..kena selongkar balik pg ni sebab ada lagi lebihan roti...nak cicah jugak dgn sup...kekeke

boleh tengok gambar roti dari bloger2 lain kat link bawah ni ye..:) cantik2 je roti diaorg..roti saya dah macam2 bentuk jadiknya sebab duk pindahkan dari loyang bulat ke loyang petak...kes nampak sendat sgt rotinya..cam tak muat..hehehe..nasib la tak melekat roti tu...hmmmm


Garlic Rolls (without egg)
Recipe : Suhaina
Source : Umm Mymoonah, Kak Madihaa
cnp: tun telani

Ingredients: (makes 8 rolls)- quinnie buat 10 rolls

3 cups Plain Flour  MaDiHaA guna tepong roti (next time boleh tambah dalam 2 ~ 3 sudu besar tepong lagi sebab doh agak lembik) - tun guna tepung roti, doh tun ok je utk secawan air. quinnie..ikut seperti doh asal...lembik skit tak pe..sebab hasilnya roti akan gebu sgt...
1 cup Warm Water
1 tbsp Yeast
1 tsp Salt
2 tbsp Sugar
2-3 tbsp Extra Virgin Olive Oil - tun guna minyak masak biasa je-quinnie guna minyak sayur
Garlic Spread (refer below)

Method:

* Mix everything together except oil with warm water and knead until you get a smooth dough.
* Add oil and knead until the dough springs back when you press with your finger.
* Apply oil and allow to rise for 40-45 minutes. By this time it will be double its initial size.
* Make the garlic spread.
* Knock down the air in the dough and divide the dough into two equal portions.
* Grease a baking pan or loaf tin with butter.
* Roll the dough using a rolling pin. Apply flour to prevent sticking.
* The rolled out dough must be at least half inch thick.
* Try to make it more like a rectangle. Apply one tablespoon of the garlic spread on it.
* Roll it and cut it into two equal parts and further cut the two parts into two, so that you get 4 equal rolls.
* Now place the rolls with the cut side up in the greased pan.
* Repeat the same procedure for the remaining dough.
* Apply the balance garlic spread on top and apply milk or egg wash which ever you prefer.
* Sprinkle sesame seeds (optional)
* Allow to proof for another 20 minutes.
* In the mean time preheat the oven to 180 degree C. (MaDiHaA guna suhu 170C)saya guna suhu 160c bakar dlm 35 m
* Bake for 20-25 minutes until the house is filled with the aroma of roasted garlic and bread..
* Take a bite into this lovely soft and flavourful rolls. You will surely fall in love with it.


* The quantity of water depends on the brand of flour used. I sometimes use less than a cup, sometimes more than a cup for the same 3 cups of flour.
# I add 1 tablespoon yeast for a quick rise. You can reduce the quantity of yeast(say 1tsp) and let it rise slowly too. MaDiHaA uli menggunakan BM & gunakan sukatan seperti arahan & dapati doh sedikit lembik agak sukar untuk mencanai & menggulung. So next time.. akan tambah sedikit lagi tepong. - tun letak air separuh dulu, pastu tambah sikit2, tp air tun cukup2 je secawan tu.

quinnie guna sukatan asal..memang doh lembik skit...tapi tak pe..masa nak canai tu..taburkan tepung gandum sebelum canai...lepas tu sapu minyak pd tangan utk memudahkan proses menggulung dan doh tak melekat kat tgn...saya uli guna tangan je...tak la lama sgt pun...agak2 doh tak melekat kat dinding mangkok...dan doh sekata....memang dia melekat kat tangan skit...saya biar doh dlm 2 jam lebih kot..memang dia naik sampai melimpah ruah..hehehe

 GARLIC SPREAD
Used for making garlic buns, rolls and even can be spreaded on breads before toasting it.

Ingredients:
50 g Salted Butter
3 Garlic- grated
2 tbsp Coriander leaves  (chopped)  - tun letak oregano-saya tak letak ni..tapi tabur bijan kat atas roti

Method:
Bring butter to room temperature.
Mix everything together.
Can be stored in the chill tray for up to one week.

16 comments:

Zaliedana said...

Assalam kak,sy pon mmg kompom nak wat juga,mmg dah amk rsp kat umh kak madiha n amik rcp sup kat umh tun..InsyaAllah mmg xsabar dah nak wat n merasa..Eh tadi akak kata da lagi kan roti nih,meh bagi seketui 2 kak,hehe..

quinnie said...

ct..hehehe...ada lagi 4 ketul pagi tadi..big size roti ni..makan seketul pun dah kenyang...kekeke...pagi ni kita makan dgn sup kentang..sedap sgt...hehehe...esok la kita post sup kentang tu...malas nak upload gambar...kekeke

tun_telani said...

kak Q.. makan seketul dh kenyang ye.. tp tun makan 3 ketul! muahahahahahaha~~~ sedap sangat2!

quinnie said...

tun...hahhaha...masa memula makan 2 ketul sekali..terus sendat perut kenyang...makan pau lagik..hehhehe...lepas tu pagi tadi seketul je sebab makan dgn sup kentang tu dah lemak berkrim..melantak sup kentang tu yg kenyang...kekeke

CT Delima said...

As'salam Quinnie

calp10x..yeahhh k.ct dah boleh tumpang makan roti sedap dah kat sini..hihihi. k.ct lagilah lamaaaaa tak buat roti sebab anak2 suka makan roti bai 4 segi tu sebab mama dia malas nak menguli..hehehe

lain kali gunalah baju yang longgar sikit quinnie bior tak sendat. macam roti tu gak, sempit2 macam nak kena semput kot dia nak nafas..hahaha. jangan marah ya, k.ct gurau2 jer ni :)

eh..nape tak dengar lagu K-pop kat sini erk..??

quinnie said...

kak ct..hehehe..saya pulak malas nak kekedai beli roti..makan suka...skang dah pandai buat sendiri senang la skit..lepas ni buat sendiri je...hehehe

akak..saya takut nak letak lagu kpop kat sini..sat gi pening pulak yg dtg berkunjung..kekeke....macam2 lagu duk tukar tiap2 hari..hahahha

manismanis-ayin said...

mau dong di kasih sepotong..

Yana Shaiful said...

garlic bread dh smpai sini..gebus gebas jee roti tuu..makin bersemangat nk bt jgk..dh terliur nk cicah dgn chicken soup umah Tun semlm hehee

quinnie said...

ayin...tq singgah sini...cuba lah ayin senang je..:)

yana...cepat2 buat ek..nanti teringat-ringat..termimpi-mimpi...kekeke

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Quinnie..
Garlic bread...sedapnya kalau dapat mkn dgn mushroom sup...
Oh! Uli dgn tangan jer?? Rajinnya Q.. Kak Naz x boleh la nk menguli dgn tgn.. Kang timbul muscle lak..hikhikhik...

quinnie said...

kak naz..bukannya uli lama pun..hahaha..tapi elok pulak hasilnya...hehehe

Ann said...

q...cuba check... muscle ada timbui dak kat lengan tu..? hehehhe.... mmg tabik spring lori la kt q... uli dgn tangan..mmg kagum gila..

quinnie said...

ann...hahaha..kita uli kejap je ann..tak sangka lak hasilnya marvelous...kekeke...pemalas sebenarnya tu yg tak selalu tengok menu roti kat sini...hahahha

Amie said...

Assalam Quinnie,
wah ! rajinnya dia meroti... panjang lebar penerangannya, kalau kita berjiran memang Kak Amie tak akan malu2 untuk bawa pinggan kosong ... he he he nak bawa pulang roti yang Quinnie buat tu!

quinnie said...

kak amie..kalau duk dekat memang saya kasi dah kat akak....tak habis kan roti nya besar dan dpt byk..kekeke

Blogger said...

Did you know you can create short urls with OUO and receive cash from every visitor to your shortened urls.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...