Thursday, 22 December 2011

Udang goreng tepong berempah

udang kalau besar2..memang elok buat goreng je..:)


menu simple je hari ni setelah berderet menu berat2 ditayangkan..hehehhe...makcik beli udang besar2..nak buat goreng katanya...saya buat goreng tepung berempah...resepi simple je....resepi campak2 bak kata org...hehhehe...saya guna tepung ubi sepenuhnya..macam AYAM GORENG RANGUP resepi bdaria hari tu...senang guna tepung ubi ni..tak yah susah payah nak sukat tepung bagai..campak2 je janji salut...heheheh...kali ni saya tambah2 skit perisa dlm ramuan tepung tu....k lah meh tengok resepi udang goreng tepung saya ni...:)

Udang goreng tepong berempah

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/2 kilo udang
2 sudu besar rempah kari ayam/daging
2 bawang putih*
1/2 bawang besar*
sedikit halia*
1 sudu kecil ketumbar*
1 sudu kecil jintan putih* ( bahan* ditumbuk lumat)
1 biji telor 
1 sudu kecil garam
tepung ubi secukupnya

Cara2

1. campur semua bahan kedalam mangkok kecuali tepung ubi...kacau2 rata biar bahan2 tumbuk menyaluti udang..telor tu pukul2 la skit baru dimasukkan bersama udang ni...kacau2 rata...perap sekejap..dlm 1 jam cam gitu...

2. panaskan minyak yg banyak dlm kuali...masukkan tepung ubi kedalam mangkok berisi udang...gaul2 rata...goreng udang bila minyak dah panas..api jgn besar sgt..sederhana je...masak hingga tepung salut udang tu garing....dah masak..toskan udang...

3. boleh la dihidang udang dgn nasi putih..nak ratah2 gitu dgn sos pun boleh je..:)



9 comments:

Liza said...

salam Q...grg2 tpng cmni mmg peberet akak...nak2 pulak dpt udg besau cmtu....perggghhhhh layan....hihihi

chikadakbiru said...

salam q datang pagi2 kat sini..nak mintak sepiring boleh tak.... ? terliuq nih

quinnie said...

kak liza...udang goreng memang ramai yg tak tolak kalau di jamu...hehhehe

cb..boleh je..hehehe

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Alahai.....suka sekali menu macam ni...cicah thai cili sos..mak ai.....

quinnie said...

betul tu kak paty...cicah ngan sos thai memang sedap...hehehe

maz said...

salam Q...mkn nga nsi kerabu pun sdpp kan udg Q ni..kmaz pun udg bnyk lgi lam pti tu..bsar2 gedbak plak tu..smpai xlalu nk mkn dhh..bli bnyk sngatt...tamakk..hehee..

quinnie said...

kak maz...hahahha..tak pe boleh simpan dulu..nanti2 bila teringin leh goreng je..kekekek

Amie said...

macam-macamlah dibuat dik Quinnie ni... lepas satu resepi kuar satulagi yang lain, sedap2 pulak tu...rugi tak makan sini.

Zaliedana said...

Assalam kak Q,Uiii besarnyer udang kak,kalo goreng gini,mmg ratah cicah sos ajer kak,hihi..Xsemapt nak mkn dgn nsi dah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...