Thursday, 2 August 2012

KARIPAP DAGING YAMAPI :)


Assalammualaikum.....selamat pagi semua....hari ni saya nak tunjuk menu karipap daging yg saya buat utk ustazah makcik hari tu....gambar karipap yg dimasak utk hari tu tak sempat nak tangkap..ni yg digoreng utk makan sendiri..hehhehe...

karipap daging ni saya ada tambah bahan pada resepi biasa yg saya guna....saya tambahkan ikan bilis..kiranya dlm karipap ni ada daging...udang kering dan ikan bilis....pada saya rasa inti ni bertambah sedap bila letak ketiga2 bahan ni....:) untuk doh pula..saya masih gunakan doh yg biasa saya guna...untuk yg tak biasa buat karipap mungkin rasa susah skit nak bentuk kan doh ni...sebab dia lembut...jadi kena pandai tebar tepung masa nak uli tu ...biar sampai jadik doh yg senang di kelim....:)

k lah meh tengok resepi :) oh ye..yamapi ni nama actor jepun..hehehhe..tak pernah letak lagi gambar dia kat blog..cuma pernah pasang lagu dia je....


KARIPAP DAGING

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2 inti

300gm daging - nak tambah lagi pun boleh...cincang halus daging
8 biji kentang saiz besar - potong dadu
1 biji ubi keledek saiz sebesar kentang - potong dadu (optional- tak dek pun tak pe)
4 sudu besar udang kering *
2 sudu besar ikan bilis*
1 bawang besar*
2 bawang putih*
6-8 cili kering* -rendam dgn air ( blend bahan* halus)
7 tangkai daun kari
2 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
5 sudu besar rempah kari daging -dibacuh dgn air
air secukupnya
sedikti daun sup dihiris
cili merah dihiris

Bahan2 doh

750gm tepung gandum
300gm planta
1/3 cawan minyak sayur/ masak -saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan metrik
2 sudu kecil garam
2 cawan air dari peti ais - saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan cawan metrik...

Cara2

1. mula2 masak inti....panaskan skit minyak dlm kuali...kemudian masukkan bahan2 blend....masak hingga naik bau dan bahan tumis gak kering airnya....kemudian  masukkan rempah kari daging...kacau2 rata...dan masak hingga terbit minyak...bila dah terbit minyak...masukkan daun kari....kacau hingga naik bau dan masukkan daging....gaul2 rata....kemudian masukkan kentang, keledek dan air. air hendaklah dimasukkan sampai  hapus kentang tapi jgn lebih sgt sebab nanti kentang jadi hancur. isi gula.....masakkan hingga kering....bila dah agak2 nak kering...masukkan garam...daun sup dan cili merah dihiris.....kacau lagi hingga kering inti tadi/ air dia dah tak de....tutup api dan sejukkan.

2. bila inti dah sejuk...baru buat doh....mula2 panaskan minyak dan planta dlm periuk kecil. masak hingga didih dgn api yg kecil. sementara tu masukkan tepung dan garam dlm manggok besar...kacau2 rata...bila dah didih planta tadi...masukkan skit2 dlm tepung tadi....gaul dgn sudu/ senduk kayu sebab panas.....kacau2 rata sampai habis. kemudian isi air...isi skit2 dan mula la menguli.....uli sampai doh  tak melekat pada mangkok.....kemudian balut doh dgn plastik...rehatkan dlm 10m...

3. lepas doh direhatkan kita akan dpt doh yg lebih lembut...nampak dia cam berpeluh doh tu....kemudian boleh la mula kan proses menggelek doh dan mengisi inti.....ambil skit tepung dan tebarkan tepung tu sebelum gelek setiap doh....saya guna acu bulat yg besar tuk dptkan betuk yg sekata...kalau tak dek boleh guna cawan....gelek nipis dan bolehla isi inti.....

 UNTUK SETIAP DOH YG DIGELEK SAYA AKAN TEBARKAN TEPUNG SEBAB DOH NI MEMANG LEMBUT DAN BERMINYAK..JADI KENA PANDAI2 ADJUST BAHAGIAN NI AGAR DOH KITA ELOK CANTIK JE.

 4. goreng karipap dgn api yg kecil..selalu balik2kan....bila dah masak boleh la diangkat dan toskan.

KALAU NAK DPTKAN KARIPAP YG KEMBONG HASILNYA...GUNAKAN MINYAK YG BANYAK MASA MENGGORENG TU...TAPI PASTIKAN KELIM KARIPAP TU KUAT SEBAB NANTI TAKUT TERBURAI PULAK ISINYA...SAYA AKAN KELIM BALIK DOH YG DAH DIKELIM TU SEBELUM SAYA GORENG DLM KUALI. API MASA MENGGORENG PUN TAK BOLEH KUAT SANGAT. SELALU BALIK2KAN KUIH MASA DLM KUALI AGAR MASAK SEKATA..

untuk maklumat lengkap pasal doh karipap...boleh klik sini KARIPAP SARDIN

21 comments:

Norzie hany said...

Nampak mcm rangup karipap Q ni,semua jenis karipap fav sis.

quinnie said...

kak norzie...memang rangup kulit dia dan tahan lama kerangupan dia tu..hehehhe

Zaliedana said...

Assalam kak ,tgk karipap akak pon dah tau sure rangup kan..inti lak de udang kering,ikn bilis n daging,fuhhh msti sedap sgt nih..

ijayuji said...

Salam kak, ahahaha.... Karipap ryo takde ke kak? Terasa nk mkn karipap jugak tp alahaiiiiiiii malasss betul nk mengelim sumee, akak buat beskut apa kak? Kita budak2 da cuti ingat nk buat beskut jugak lerr tgh boring niii :D

anie,Nagoya said...

mnta izin copy resepi unni.sedp ni.ayang kita suka karipap.wat nya malas.kalo dekt ai ulur pinggn je.hehehe....

anie,Nagoya said...

mnta izin copy resepi unni.sedp ni.ayang kita suka karipap.wat nya malas.kalo dekt ai ulur pinggn je.hehehe....

anie,Nagoya said...

mnta izin copy resepi unni.sedp ni.ayang kita suka karipap.wat nya malas.kalo dekt ai ulur pinggn je.hehehe....

CitarasaKu said...

Salam....teringin pulak nak makan karipap ...sedap

CitarasaKu said...

Salam....teringin pulak nak makan karipap ...sedap

Cendana Kasih said...

kelasss nama karipap ni...hehehe...

Cheq Sue said...

tolong buat lebih sikit boleh, weekend ni i pick up kat ipoh... *_*

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnya karipap... tempah sedozen buleh? hehe...

Sheila Shafeareen said...

salam selamat bepuasa...karipap mmg fv no 1...inti dgg pulak tu lg le sdp....

Chik Mimi said...

mesti sedap inti diakan ada 3 in 1 lagi Q

faa.rosli said...

wahhh. mewah. inti 3 dlm 1..huhu

kakbesah said...

salam Q, amboi..banyaknye rencah, mane x sedap..hehe. tp, baguslah Q ni, x kedekot, walaupon buat utk tempahan masih kekalkan kualiti. kalo sentesa mcn ni, insyaallah akn lebih ramai org yg minat nk tmpah.. akk doakan murah rezki Q..amiin.

Yana Shaiful said...

sejak bln pose ni yana slalu beli jer karipap..hmm..aduii males tul nk main dgn tepung..nsb baik karipap slalu beli tuh sedap ^^

Sari Yusa Ibrahim said...

inti banyak ni, saya sukaaaaaaaaa!!

Evelyn Gemina said...

Wow banyaknya makanan sedap2 cni, hehe. Selamat berkenalan dari saya lyn : )

Rohah said...

ala..sedapnya kalau inti karipap ada daging..3 ketul pun blum puas lagi tau..
suka dgr irama kat blog Q..suke3..

quinnie said...

ct..karipap kalau nak sedap memang kita kena buat sendiri..hehehhe

ika..hahahhahah...rasanya kita dah guna nama si ryo tu yg guna nama yamapi..kekekek...aduii la baru 3 hari buat biskut dah tak tentu arah rasanya..keletihan..hehehe

anie...ikut betul2 caranya ye...risau pulak kot tak jadi..:)

citarasaku...boleh cuba buat ye..:)

ck....rasa dia pun klasss juga..hehehe

chesue..dtg beraya la nanti..boleh makan puas2..hehehe

kak ratna...wah byk tu sedozen..hehehe

kak shiela....peminat no 1 ye kak..bukan ke 1 or ke 3..hehehe

kak mimi..saya memang suka inti meriah..heeheh

faa..boleh cuba nanti ye :)

kak besah..hahahahha..tu le mana nak untung kan saya ni ..kekek..tak pe la sedakah jariah sementelah masih hidup...kekeek

yana..kalau yg beli tu sedap baik beli je..kekekek

sari..saya pun suka inti byk..baru puas makan..kekeke

evelyn..salam kenal juga..tq singgah sini :)

rohah..ooo minat juga ye lagu ni..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...