Thursday, 9 August 2012

BISKUT SARANG SEMUT II

tiap kali raya mesti buat biskut ni...hehehe


Assalammualaikum....semoga sihat semua...saya ni dah bersin2 2 hari berturut dah ni..suara pun dah bertukar serak2  ala2 penyanyi rock gitew..hehhehe...harap2nya tak le demam..selema dan batuk teruk menjelang nak raya ni...banyak lagi hal tak settle lagi nih...bz ngalahkan PM..hehehe...

o.k hari ni nak tunjuk biskut yg saya buat minggu lepas...saje buat biskut sarang semut ni sebagai tambahan kepada biskut2 utk jamuan raya nanti.....nak buat pun senang....seperti biasa saya suka resepi dari kak hanieliza ni..terima kasih kak...cumanya saya tukar tepung jagung tu kepada tepung kastard..sebab suka versi tepung kastard lagi..dia berbau wangi je biskut...tapi kalau dah guna tepung kastard..doh tak sesuai ditambah warna kecuali warna kuning ..sebab doh yg bercampur tepung kastard ni akan semula jadi warna dohnya kuning.


BISKUT SARANG SEMUT

Resepi asal: kak hanieliza
olahan resepi: quinnnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan

  • 150g planta + 100gm butter
  • 80g gula halus
  • 350g tepung gandum (diayak)
  • 100g tepung kastard (diayak)
  • 1 biji kuning telur
  • 1 s/teh esen vanilla
  • Chocolate rice/manik untuk hiasan

Cara-cara

  1. Pukul kembang butter dan gula
  2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata
  3. Masukkan tepung dan gaul rata
  4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan sudukan kedalam paper-cup
  5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil. Bakar dalam oven dgn suhu 150’C sampai masak (anggaran 15 minit)
  6. Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara

15 comments:

zila norazila said...

salam syg q
suka biskut nie..lbh2 lg klu tergigit coklat rice tue..waallaaa..dappnyaaa.:)q jaga kesihatan..nnt x leh nk raya..hahha

ijayuji said...

Salam kak, ni sampai sakit2 ni sbb apa ni kak? frust tengok TOP kena tottttttt ke kak? hihihi.... sian dia, cepat2 sembuh, paling tak suke kalau kena batuk2 masa puasa sbb dah lah tak leh minum, kita ni pulak jenis tak leh kuarkan kahak, kalau nak kuar mesti termuntah sampai skrg kita tak berapa reti nak kuarkan kahak kikiki.....

Tgk beskut sarang semut ni teringat masa dulu2 zaman sekolah, punyer lerr glamer sekut niii, tp skrg dah malas nak tenyeh2 dia tuu tp part paling suke kalau letak coklat rice tu byk2!!! kalau kat rumah2 org ada sekut ni kita suke pilih yg coklat urainya lagi berbanding coklat urai yg kalerpul tuu :D

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Q..

Inilah biskut raya saya yang wajib tiap2 tahun, tapi nampaknya tahun ini malas betul nak menguli, memarut dan membakar.. kita nak makan raya umah Q sahajalah ya, boleh ya.. nanti bungkuskan sikit untuk kita ya... ;-)))

faa.rosli said...

sepupu faa suke buat kuih ni..nmpak cam senang je..hihihi

faa.rosli said...

sepupu faa suke buat kuih ni..nmpak cam senang je..hihihi

faa.rosli said...

sepupu faa suke buat kuih ni..nmpak cam senang je..hihihi

kakbesah said...

salam Q, akk pon same..ngah mcm nk batuk/sakit tekak dll. harap2 jgn melarat lah kita berdua ye Q.. mklumla..mkin dekat nk raye, makin banyak keje nk buat. mane nk kejo mlm lailatulqadar lg.. Allahuakbar! Q, menarik biskut tu, bhn2 po mudah. akk nk tanye, mase nk parut doh tu kne sejukkan dlm esbok dulu ke. dulu akk prnah buat, tp susah nk parut la..

adda syuhada said...

adoiiii asyk2 masuk umh kekwan dok tayang biskut peberet jer...Kak Q ni pun salah satu gk nih...mintk2 hulur la sebalang dua buat raya nanti...

Nazrah said...

tahun ni kita tak sempat wat kuih kuih... ari tu pun kita order jer biskut sarang semut ni...

Zaliedana said...

Kak Q,dah byk ke wat kukis kak,sy biskut sarang semut nih xnah lagi wat sendri,adeii nk kat raya xsihat lak yer kak,xper smpt sembuh kut sbb nx week baru rya,hehe..

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..

Qqqqqqqqq...biskut ni pun dlm senarai tp tak buat lagi...waaaaaa...bila nak abis buat sekut raya ni???? Akak dulu amik tempahan buat biskut ni. Guna resepi mak. Tak laratlah nak diparut dgn bnyk adunan tu. Last2 akak guna acuan buat muruku tu. Haaaa..cepat dan senang kerja akak..hihihiii...Okey, kena buat mlm nilah biskut ni..adehhh...

Mommy Alma said...

AsSalam Q,

Anak akk pun dah siap buat biskut ni. Bskut ni mmg fav dia, akk dh xbrp dh sbb masa kecik2 dah jenuh mkn kots...
...anak menurun mak hehhe

Rohah said...

salam q..
saya selalu makan biskut ni, tapi sian tak pernah buat sendiri..eheee..

Nur-nba said...

Rajin kak Q.. Erm Nur baru nak mula buat kuih hari ni.. :)

quinnie said...

zila..Alhamdulillah dah sihat dah..kekeke

ika..kita pun suka letak choc rice tu byk2..kekekek....selamat balik kg ye :)

sari..paling senang nak buat..tu yg rajin je nak buat..kekeke

faa...memang senang pun..hehehe

kak besah..kalau ikut doh saya ni tak yah kak letak peti ais...senang je nak parutnya...:)

adda...buat satu adunan pun dapat byk biskut ni....buat le..hehehe

kak nazrah ..kalau saya jadik akak pun beli je...hehehhe...letih nak niaga lagi..mana ada masa..:)

ct..senang je nak buat biskut ni..hehehhe

kak naz,..dah siap belum biskutnya? hehehe

kak alma..senang hati mommy bila anak dah siapkan biskut ye..mommy tumpang makan je..heheeh

rohah..kita kecik2 dulu pun tak pernah buat sendiri..baru2 ni je pandai buat biskut ni..kekekek

nur...akak sebelum 15 ramadhan hari tu dah start...ini pun tak habis lagi..kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...