Sunday, 5 August 2012

OPOR NANGKA DAGING TETEL



Assalammualaikum...quick entry je petang ni...tak sempat nak BW...esok kot baru boleh jenjalan rumah kengkawan....saya memang suka masak opor nangka ni....rasa pun sedap..sebelum ni saya pernah masak opor ni isi perut...dan ayam....kali ni saya guna daging tetel pula..dan tambah sedikit pisang emas muda....:)


OPOR NANGKA DAGING TETEL
Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 kilo daging tetel - daging  direbus dgn beberapa hiris halia dan air..rebus hingga empuk  dagingnya lebih kurang 1 1/2 jam.
1 bawang besar*
4 bawang putih*
2cm halia*
2 buah keras*
1" lengkuas*
1" kunyit hidup*
15 cili kering ( direbus dulu dan toskan)* ( bahan * diblend lumat)
 4 serai di titik - saya titik sampai pecah2 semua
1 sudu besar biji ketumbar**
1 sudu besar jintan manis**
1 sudu besar jintan putih**- bahan** disangai  - bahan2 ni blend kering
1 biji tomato
santan pekat secukupnya
minyak utk menumis
serbuk kunyit sedikit
garam dan gula
nangka  rm1 ringgit ( direbus sampai didih airnya..isi garam skit- jgn lama sgt nanti lembik dan buang airnya, toskan)
6 pisang emas muda- dipotong
2 helai daun kunyit- dipotong kasar
5 helai daun limau purut jika ada

Cara2

1. mula2 panaskan minyak.....lepas tu masukkan bahan * yg diblend hingga naik bau dan cili masak. masukkan juga serai yg dititik.

2. bila dah terbit minyak...masukkan bhn blend kering** iaitu rempah2 tadi.....isi skit air...dan tumis lagi hingga terbit minyak lagi.

3. masukkan nangka....pisang..dan daging tetel..... isi santan  dan serbuk kunyit.... masak hingga bahan.. empuk. kemudian masukkan  buah tomato yg didadu.... masukkan garam dan gula sebagai perasa.....sementara nak tunggu kuah tu pekat  masukkan daun kunyit dan daun limau purut ..masak hingga terbit minyak dan kuah sedikit pekat...kalau nak berkuah pun boleh juga....dah masak tutup api.

6 comments:

ijayuji said...

Salam kak, alaaaaaaaa nmpk nangka termengidam jugak nk makan lah huh! Nanti g pasar nk carik nangka jugaklah, tunggu budak2 cuti sekolah baruboleh turun pasar ehehe.. Mkn ngan sambal belachannn aduhhh tak leh tunggu dah niii kena carik jugak nangka minggu dpn ni :D

quinnie said...

eh sana ada jual nangka ek..senang la gitu..hehehhe...alahai nanti balik m'sia suh le mak masakkan...hehehhe

kita tak leh makan byk nangka bulan pose ni..perut berangin...kekekek

Cheq Sue said...

goodies utk awak kita tak pos lagi, maybe selasa kot. sabtu lepas ada turun ipoh tapi x sure pos opis kat mana, kirim dengan adik kak atie yang kebetulan nak pos pemanggang ajaib tu. bila singgah ke pasar ramadhan simpang pulai, ada rupanya dekat kg kepayang. nak gelak pun ada, nak hantar ke kg kepayang, macam tak berbaloi nak pos ke situ...gelak sendiri aje

Wani said...

wah opor nangka .. lama dah x makan nangka .. x berani nak makan huhu.. tapi kalau sekali sekala x pe kan hihi

quinnie said...

sue..hahahhahaha...pegi pasar ramadhan kat depan rumah kita ni ke? aduiiiii....hawat tak tepon...ada bagi no kan? heheheh..adeehhh memang tak berbaloi postkan dekat pejabat pos tu..kita jalan kaki je kesana..hahahahhaha

wani....yer kita pun tak selalu makan sebab takut angin..heheheh..tapi sebab sedap makan juga le..kekekke

Diana @ Melley Mey said...

wah nampak sedap tu.. akak x pernah buat resipi mcm nie.. lain kali bole ler cuba ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...