Tuesday, 31 July 2012

MEE RACUN


Wowwww!!! sangat sedap mee racun ni....kalau sape2 peminat tegar mee berkuah macam saya ni...harus cuba..nak buat pun senang...saya suka rasa mee ni..ala2 rasa mee bandung kat kg saya dulu...ada satu kedai mamak ni jual mee bandung iras2 rasa mee racun ni....mengundang nostalgia betullah....

sebenarnya dah bertahun saya simpan resepi dari che'iza ni...makan tahun yer...hehehhe...memang menyesallah tak cuba dari awal...huhuhu....tapi tergerak hati nak cuba semalam lepas tengok yana tayang mee racun ni semalam...kebetulan ada sepeket mee tak tau nak masak apa..last2 terus cuba mee ni...memang tak mengecewakan....cuma saya tak guna la daging kambing...pakai daging biasa je....rupa mee saya pun nampak biasa2 je kan...tapi jgn dipandang pd rupanya..sebab sangat sedap okkayyy!!!...kekekekke...lupa nak letak bawang goreng dgn cili merah..kes dah tak sabar nak berbuka...hehhehe..

k lah...terima kasih pada che'iza atas resepi ni....dan juga yana..kita cnp dari awak ye....

MEE RACUN
Resepi : Che Iza
Sumber cuci mata : Kak Mas, CMG, Kak Ika . yana saiful

BAHAN-BAHAN:-
600 gm mee kuning
1/2 kg tulang kambing ~ yana guna daging batang pinang
1/2 inci halia ditumbuk
beberapa ekor udang, boleh tambah ayam ker sotong ker..~ yana tambah ayam
3 - 4 biji bawang merah ~ dikisar
2 - 3 ulas bawang putih ~ dikisar
4 sb cili boh
5 sb sos tomato
4 sb sos cili
1 sb gula
1 kiub ayam
2 kelopak kobis ~ nak letak sawi pun boleh
sebiji tomato ~ potong 6
sedikit garam
sedikit serbuk lada sulah

CARA NAK BUAT:-
  1.  Rebus tulang kambing dengan halia hingga empuk.
  2. Dalam kuali, tumis bahan kisar hingga kekuningan dan naik bau.
  3. Masukkan cili boh, tumis hingga garing.
  4. Masukkan air rebusan tulang kambing, masukkan sos tomato dan sos cili, biar mendidih.
  5.  Masukkan udang, tulang kambing, gula, garam secukup rasa, kiub ayam dan serbuk lada sulah. Masak hingga kuah agak pekat masukkan kobis dan tomato.
  6. Masukkan mee..tapi den celur jer mee..kuah tuang kemudian..
  7. Sedia di hidang..tabur daun bawang dan bawang goreng.
Selamat Mencuba :-)

* Q buat stok air udang dari kulit dan kepala udang..lepas tu blend...dan jadikan kuah...air rebusan daging pun quinnie guna juga...lepas tu tambah skit ayam....Q tambah sos ikan dan sos tiram dalam satu sudu besar....guna air bancuhan tepung jadung utk pekatkan kuah dan tambah sebiji telor dipecahkan kedalam kuah.

22 comments:

ijayuji said...

Salam kak!!!! sampai hati nak bg kita racun ahahaha... dah buat mee ni dulu mmg besttt! alhamdulillah racun yg tak berbisaaa ehehe.. aik? semalam gmbr ryo ni gmbr KHJ pulak huh! KHJ cepat2 kawennnnnnn ahahaha..

tun_telani said...

LOL~~ kak ika nii.. semua kenal ye. tun tenung2, mcm penah nmpk muka mamat ni, tp xregister siapa. ramai sgt, mcm cendawan tumbuh dh. hihi..

ps: bila guna kuah daging, terus tun xleh makan mee nih.. xleh join group peminat mee racun lah ;p

dZana said...

huishh .. bracun.. terkenal kt batu pahat ni quinie.. tumpang sepinggan kt sni la..

Cendana Kasih said...

aduish....bombastik sungguh nama mee ni...nampak sedap...harus dicuba ni...

quinnie said...

ika...auuuwww..racun yg sedap ye..hahahaha...haipppp jgn suh oppa kita kawin....nanti tak leh nak 'gigit'..hahahahhahahahaahahaha...sabo..sabo...belum berbuka lagi nih...kakakak....minggu ni minggu khj la pulak..dah lama si ryo tu duk ungguli carta...hahahahha

tun..hahahhaha..tak tau ke kita ngan ika ni satu geng gitu...geng ramyun..hahahhahah....kalau tun tak makan daging..boleh je ganti ngan ayam ler...tapi nak sedap tambah la sotong ..letak udang dan stok udang tu pun dah cukup..ayam letak le lebih skit gantikan daging tu...yg lain2 tu letak skit2 je tak pe...:)

kakzana..btul tu..ni resepi batu bahat..che'iza pun memagn org sana..hehehe

ck...wajid dicuba mee ni..sedap..bleh buat utk raya..hehehhe

Delima Zamrud said...

Wahhh biler dgr mee racun takut je dgr nyer biler tgk gambar errmmm muler lah meracun minda hehhehhe sedap nyerrrrrrrr D5 sukerrrrrrr...

faa.rosli said...

nama seram tp upe sedap..

adda syuhada said...

terkejut betul baca nama mee ni...tgk gmbr plk bukan main sedap plk...kena racun ari2 ngn mee ni pun i rela...kihkih

Soo Hae Daa said...

hohooh..nape nama mee racun ye?? terkejut ms mula2 baca tdik..heheeh

Yana Shaiful said...

hohooo..mee racun dh smpai sini..sedap kan Kak Q..Yana saje xmo ltk telur..dh terasa sgt kelemakkan air daging tu..huhuu..mmg bertambah koles mkn mee nii tp tringin nk bt lg..nk ltk tulang pulak..mst lg power rs lemaknya hikhikkk

Norzie hany said...

Wahhh Q.
Tak pernah lg mkn mee racun....ada masa bolehlah akk cuba resepi ni nanti.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Qunnie..nama mmg menakutkn tp klu dah makan....nambah2 gitu :D

Wani said...

gulp... telan airliur jap dengar nama mee racun ni... memang berbisa la sapa2 makan heheh...mau gak nak cuba resepi neh..

quinnie said...

delima..bukan takat meracun minda dah mee ni...meracun diri nak buat lagi ado..hehehe

faa...kalau terlebih makan memang jadik seram le jawabnya..hehehe

adda..meh i racun u utk buat mee ni..kekeke

soo..memang nama nya gitu...mee ni glemer kat batu pahat...hehehe

yana..betul tu kita kalau beli tulang nak buat lagi mee ni..kekeke

kak norzie...sila kan cuba..mesti tak nyesal..hehehe

kak atie...mee ni saya masak banyakk...lepas tu tak habis makan...bila dah kembang mee ni sambung makan balik..tapi tetap licin..hahahha

wani..cuba la...mesti mak abah suka..:)

Nieza said...

Assalam kak Q menarik nama mee racun ni...sedapnya kalau dpt merasa ni..hhe

Kasih Salina said...

pernah dengar nama mee racun ni tapi belum pernah mencubanya..

kakbesah said...

salam Q, wah! buka ngn mee racun yer.. sedap tu.. tp, knape lah agknye di nmekan mee racun yer, cecite, cecite..hee

Rohah said...

takut juga bila baca tajuk tu..eheee.tak pernah lagi makan mee racun..unik namnya tu, mesti sedap melampau..

Sari Yusa Ibrahim said...

kita teringin nak makan mee racun yang ori sampai sekarang tak dapat.. :-(. Tak beli2 tulang kambing sebab org kata yg orinya guna tulang kambing. Kalau batang pinang pun sedap lain kali bolehlah cuba ya.. hihi

quinnie said...

nieza....buat ler...sedap tau mee ni..hehehe

salina..kita pun pernah dengar je....kini baru merasa...:)

kak besah...agaknya mee ni sedap sgt sampai meracun mindah suh buat lagi..dan lagi..dan lagi...hahahahha

rohah...rasa cam mee kat kedai ..:)

sari..kita tak berani la nak guna tulang kambing sebab tak pandai masak kambing..sat gi hames lak langsung tak lalu makan..hehehhe

faa.rosli said...

faa dah try..tp versi maggi..hehe..

jemput tgk kalo sudi..

http://faafeefoo.blogspot.com/2012/08/maggi-racun.html

quinnie said...

dah tengok faa..hehehhe..tq sudi cuba...best kan..hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...