Monday, 9 July 2012

LAKSA


Assalammualaikum...selamat pagi isnin..bertemu lagi kita diminggu yg baru...nampaknya minggu ni kena rajin update blog...puasa dah nak dekat nih..kena habiskan stok gambar2 minggu lepas...hehehe..esok2 bulan puasa lagi byk gambar baru..kekeke

o.k hari ni nak tunjuk menu laksa je...sebenarnya dah lama saya tak masak laksa sebab kat rumah dah jarang beli ikan...kalau ada ikan pun jenis yg tak leh buat laksa...kekeke...tak tau nak mengarut apa pagi ni so kita teruskan je la kepada resepi ye....saya pun pagi2 ni dah buzy nak memasak sambal tempe...dah lama tak makan..ada lemang beli kat pasar malam tengah nunggu je nak di ngap tapi lauk nye tak dek..hehehhe


LAKSA

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2:

utk kuah
7 ekor ikan kembung
8 ekor ikan selayang/sardin
1 bawang besar*
sedikit hali*
1/2 sudu besar belacan*
10-15 cili kering* -direndam 20 minit. ( bahan * diblend halus)
5 asam keping
air secukupnya
1 bunga kantan
1 ikat daun kesum
1 inci lengkuas-ketuk kasar je
garam dan gula skit

bahan sampingan
laksa
telor direbus
cili merah dihiris
bawang besar dihiris
salad dihiris
timun dihiris

Cara2:

1. mula2 rebus ikan dgn air secukupnya...isi asam keping. masak hingga kuah didih dan ikan masak....lepas tu toskan ikan....tapiskan air rebusan tadi kedalam periuk lain....masukkan balik asam keping yg telah direbus kedalam periuk...ikan yg telah direbus asingkan isi dari tulangnya...blend isi ikan dgn sedikit air hingga hancur...lepas tu masukkan kedalam periuk....tulang dicampur dgn air...diblend lumat dan tapiskan kedalam periuk.

2.masukkan daun kesum..bunga kantan..lengkuas....garam dan skit gula...serta bahan kisar kedalam periuk...hidupkan api dan masak hingga kuah....

3. bila kuah dah masak boleh la dihidang dgn laksa...dan bahan2 sampingan yg lain...siap!!

8 comments:

zila norazila said...

salam syg q
segala jenis laksa kita suka..mesti nk hirup kuah tu lebih2..wahh sedappnya..kecur plak q ppagi nie:)

Amie said...

Ikan yang campur2 terutama kembung dengan selayang tu yang kak Amie suka, sedap...manis segar rasa kuahnya!

kakbesah said...

salam Q, bestnye asam laksa.. akk skeluarga suke sgt ngn laksa ni, skali buat speriuk besar, heran btol, seharian tu masing2 bleh mengulang 3,4 kali. hb yg pen'diet' tegar pon same naik, hmp..yg brckp ni pon pe kurangnye..hee..

Bicara Kak Noor said...

aduh sedapnya laksa Q lama dah akak ta makan ni nak kena buat kot ikan ada ni laksa pun dah lama kering haha mmg tak makan nasi kalau makan laksa ni

Sari Yusa Ibrahim said...

haaaaaaaaaa... Q, mesti berderet menu menunggu utk puasa nantikan... kita suka makan laksa tapi paling renyah nak sediakan kuah & ulam2nya tu, hihi.

Terima kasih ya, resepi nasi ayam tu... sedap sangat2!!

myda_ahmad said...

baru2 kawin dpt pulak org perak,mmg x pandai,x suka pun yea mkn laksa nie,lama kelamaan makin suka pulak...

quinnie said...

zila...sama la kita..semua jenis laksa suka..hahahha..

kak amie...kuah buat sendiri jugak terbaik..heheheh

kak besah..hahaahha..hb akak pun berdiet jugak ye..hahahahah...saya pun sama kak..kalau ada kuah lebih..esok pagi tu panaskan balik makan buat bf...heheheh

kaknoor..ahhahaha..cam ne laksa nye bleh kering ni kak..kekeke..ke memang jenis kering..hehehe...saya pun sekali sekala je buat laksa ni..idak rajin sgt nak ngerjakan ikan tu..ehhehe

sari..kekekek....alahai menu bulan puasa biasa je..tapi sebabkan tiap2 hari kena masak jadiknya tiap2 hari le ada gambar..heheheh....oo dah cuba ek ayam panggang tu...best kan..:)

myda...hehehe...kalau org perak tiap2 raya mesti ada laksa atas meja..kekekek

Torviewtoronto said...

lovely meal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...