Monday, 23 July 2012

SUP TULANG SELANGKA SINCED 1984

  Sup tulang menu 1 ramadhan juga ni :)

ada yg makan dgn nasi..saya makan dgn mee :)

Assalammualaikum..hari ni masuk hari ke 3 kita berpuasa....tup2 nanti dah sampai pertengahan ...cepat je kan...ni menu 1 ramadhan hari tu...saya buat sup tulang sebab makcik nak makan...ada yg makan dgn nasi...ada juga yg makan dgn mee...kat rumah ni kalau masak sup laku je...mesti habis...tak kira la sup apa pun..hehhehe

o.k kali ni resepi yg saya guna dari kak sha...simple dan mudah...cuma biasa la nak masak tulang ni kena masak awal..kalau dak hirup sup tulang je la utk berbuka..hehehhe...apa2 pun terima kasih pada kaksha atas resepinya....mintak halal ye kak...:)

Sup Tulang Selangka Sinced 1984!

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

500 gm tulang selangka *rebus sehingga empuk, tapiskan airnya dan ketepikan*
* Q tambah daging skit
*Q tambah hirisan halia masa rebus tulang utk cepat empuk

BAHAN-BAHAN KISAR :

1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 cm halia
1 peket serbuk perencah sup *dulu masa kecik guna brand Adabi, sekarang i guna Brand Mak Siti! Aww*
1/2 sudu teh lada hitam
sedikit air

BAHAN TUMIS : *Q ganti dgn sup bunjut tulang

2 cm kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
sedikit minyak

BAHAN LAIN :

3 biji kentang *belah 2/4*
hirisan daun sadri dan bawang goreng
1 biji buah tomato *belah 2*
2 batang celery *i tambah :-D*
garam secukup rasa
*Q tambah 1 sudu kecil belacan

CARA :

Panaskan periuk dengan sedikit minyak dan masukkan *BAHAN TUMIS* kemudian masukkan *BAHAN KISAR* sehingga naik bau.
Masukkan air rebusan tulang dan kentang dan renehkan sehingga kentang empuk.
Masukkan tulang selangka dan *BAHAN LAIN* renehkan sehingga kuah agak pekat dan sebati.
Angkat dan hidangkan bersama hirisan daun sadri dan bawang goreng!!
* bila sup agak2 nak masak Q masukkan belacan skit utk kurangkan bau tulang

TARRAA!!!

UTK JOIN KUIZ KAK SHA BOLEH KLIK DIBAWAH

10 comments:

ady said...

as-salam Q
SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN BUAT Q SEKELUARGA...KALAU SUP MACAM NI MMG
FAV KAT RUMAH...SESUAI SUP NI UNTUK BERBUKA PUASA....

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam Ramadan Q,

Wahhhh, sup tulang selangka, betul, ni kalu tak masak awal nanti berbuka ambil bau sajalah, hehe

kakbesah said...

wee..sup tulang la plak.. best tu Q, kalo akk suke mkn ngn nasi himpit bio jd ala2 soto gitu. mkn ngn mee, bihun & kue tiaw pon sdp kn Q..

quinnie said...

ady..sama la kita..heheeh

sari..betul tu..kekekek...awal lagi dah masaknya...hehehe

kak besah...saya ni malas nak buat nasi impit...sat gi kang kena buat begedil la ..macam2 lak bahan tambahannya..hehehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Q cayang... wahhh kecur akak taw.. terima kasih kerana sudi mencuba resipi akak ala2 giteww aje kan hehehe.. macehhh muahhhh cayang dia! selamat berpuasa cayanggggg nanti akak linkkan kat blogs ehhhhhh

yan's cottage said...

bila puasa tenguk sup....!!!!kecur
air liur....nak pula makan dengan
mihun....eeeee......!!!!!!

rahel said...

Wah..sedapnya kalu time buka posa dapat hirup kuah sup tulang..berpeluh oo.

tun_telani said...

kak Q!!!!!!!!!!!!! dtg jenguk2 jugak walaupun x makan daging. kalau sup tulang lagii la tun xleh telan. xtau la nape. hehe.. kene tukar jd sup ayam. hihi..

tun_telani said...

kak Q!!!!!!!!!!!!! dtg jenguk2 jugak walaupun x makan daging. kalau sup tulang lagii la tun xleh telan. xtau la nape. hehe.. kene tukar jd sup ayam. hihi..

quinnie said...

kak sha..resepi turun tumurun cam gini la paling senang nak buat...tambah2 bulan puasa ni...semua nak xpress je...hehehhe

yan...i hari tu dah makan sup ayam dgn bihun..laaa dgn mee pulak..kekekek

rahel..betul tu..nak2 sambal cilinya pedas lak..kekekek

tun...awak ni sama la ngan kawan kita..tak makan daging ye..hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...