Wednesday, 6 July 2011

Laksa Jung Yong Hwa...:)


laksa ni bila buat sendiri jugak yg best...hehhehehe...saje nak namakan laksa yg saya makan ni jung yong hwa sebab tengah minat ngan lagu oppa nih...hehehehe...kalau nak tau rupa dia...gambar lelaki ngan awek kat wall tu la orgnye...hehehehe...sekarang ni tengah duk angau ngan citer heartstrings....oppa ni la yg berlakon...tapi sebenarnya dah minat ngan dia ni lama dah....dia ada band...nama cnblue...suka ngan lagu2 derang....hehehhe...udah2 le citer pasal oppa ye...bukannya org paham pun...heheheh

resepi laksa ni saya guna resepi sendiri...tapi saya tambah udang kering lepas tengok resepi dari safira alysa@myr....memang rasa laksa dia cam laksa kuala....tapi buat sendiri lagi best la kan sebab kuah bleh buat pekat2...kat kuala skang saya tak lalu nak makan laksanya sebab kuah dah cair dah skang...tak macam dulu2...kalau nak tengok laksa versi safira bleh gi myr ek...memang kuah dia rasa cam kat kuala tu....yg ni saya buat versi saya...

kuah laksa saya ni istimewanya saya letak ikan kayu skit...penah makan ikan letak ikan kayu? kawan pakcik saya bagi tau dia buat laksa mesti letak ikan kayu...lepas tu saya cuba la buat sendiri....rasa kuah dia lagi pekat rasa ikannya bila letak ikan kayu ni.....tapi tak boleh letak byk..letak sikit je.....bila kita letak udang kering...kuah laksa ni macam kita letak otak udang jugak la dia punya rasa...tak dek lari dari kuah laksa yg ori...agak2 kalau tak dek otak udang boleh gantikan je ngan udang kering....kalau berminat meh kita tengok resepi.....heheheh

Laksa

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket laksa kering - direndam dgn air beberapa jam supanya cepat nanti proses merebus tu
10 ekor ikan kembung
2 hiris ikan kayu
1 tin sardin saiz besar
1 bawang besar
sedikit je halia
1-2 ikat daun kesum
2 bunga kantan
20 cili kering - direbus dan tapis
1 sudu besar belacan
2 sudu besar udang kering -saya pakai yg halus tu...geragau
6 asam keping
air secukupnya

bahan tambahan

timun - dihiris
bawang besar - dihiris
cili merah- dihiris
telor rebus

Cara2

1. mula2 rebus ikan kayu dan kembung dengan air...air biar hapus ikan...masukkan asam keping dan masak sampai didih. bila dah didih tapiskan ikan tadi...kuah dan asam keping masukkan dalam periuk besar. asingkan ikan dari tulangnya...masukkan isi ikan dalam blender dan blend dengan air.  air tu biar 3/4 takat paras blender....dah blend hancur ikan tadi tuang dalam periuk berisi air rebusan tadi....kemudian...masukkan pulak tulang ikan tadi dlm blender...isi air 3/4 paras blender jugak..dan blend pulak tulang ikan....tapiskan air tulang  ikan tadi....dan boleh la buang tulang ikan yg tinggal dalam tapis tu.

2. selapas itu blend cili kering, udang kering, belacan, bawang, halia dan kuah ikan sardin tadi hingga hancur...tambah air takat 1/2 paras blender..dah blend hancur... masukkan dlm periuk.

3. masukkan jugak daun kesum dan bunga kantan dalam periuk...masak kuah tadi hingga didih dan kuah masak...isi garam dan gula skit sebagai perasa.

4. boleh hidang laksa dgn timun, bawang dan cili hiris serta telur rebus...

5. cara nak masak laksa...lepas dah rendam laksa...laksa akan kembang....basuh bersih laksa tadi dan masukkan dalam periuk berisi air dan 1 sudu teh garam. air tadi biar hapus laksa tadi....didihkan periuk tadi hingga laksa masak...bila laksa dah masak...toskan laksa tadi..dan basuh dgn air paip...lepas tu toskan laksa.

6. kalau tak rendam laksa tadi....masak dulu air dgn garam.....bila dah didih air baru masukkan laksa... kalau air tak didih...nanti laksa lambat masak.

(nota: kalau nak letak otak udang pada kuah pun boleh...letak dlm 1 sudu besar rata...saya malas nak letak sebab teringin nak makan kuah cam ni...sayur tu boleh tambah daun salad, nenas atau ulam selom....kalau nak makan ngan fish cake n ball pun best...boleh tambah lagi asam keping jika suka kuah yg masam...biasanya kuah ni tahan seminggu kalau letak kat peti ais....lagi lama kuah lagi sedap sebenarnya...biasanya saya tambah otak udang skit bila nak makan tuk hari2 yg berikutnya sebab teringin nak makan yg ada otak udang pulak...heheheh..)


8 comments:

Cheq Sue said...

Uiiii...ganasnya name laksa dia...

Ayu said...

hahahah..memang confirm peminat tegar korean actors ..hahah ...ni kalau jung yong hwa yang makan mesti dia tak nak balik korea tau..hehe nak tinggalkan msia aje..

quinnie said...

tak dek la ganas sgt cheq sue...yong hwa ni lembut jek orgnya...hehehehhe...peminat dia ni yg ganazz...kekekek

hahahha...kakayu...memang saya ni peminat fanatik....koleksi lagu korea dah boleh bukak stesen radio sendiri kat m'sia nih...hahhahah

Deliah's Deli said...

kite x tau tntng citer2 korea tp yg kiter tau laksa tu mmg SEDAP!! :)

ijayuji said...

Salam nuuunaaaaa jahat!!! mana gmbr LMH???? terus menggigil balik tak nmpk muka dia lutut kita ni kak wakakakaka.... laksa kegemarankuuuuuu betul tu kak buat laksa sendirik kenyang! sume2 leh letak byk2 :D

Wattie said...

Salam Quinnie,
Adussss...laksa, lama akak tak makan ni. Seingat akak time pregnant dulu, mmg akak makan tak hingat dunia....bestttt

Diana @ Melley Mey said...

wah cantik nama laksa tu yer.. hehehee
kat cnie nampak lg laksa.. tadi dah banyak kali dok tergoda tgk laksa... bertambah lg ler tergoda tgk laksa kat cnie... sedap

quinnie said...

Dell..welcome to korea world...hehehehhe.....laksa kalau kuah nya esok hari baru makan lagi la bertambah sedap...

hahahha...ika...oppa minho bercoti minggu nih...unnie tengah duk angau ngan yong hwa...sampai tido pun tersengih2 nih...hahahhaha

w'salam kak watie...saya pun kalau dapat laksa...tak ingat dunia makan...kuah mesti simpan sebab nak makan tuk esok dan lusa...kekekek

diana..nama laksa sehensem orgnya...hhahhaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...