Tuesday 19 July 2011

Nasi ketumbar kukus


cuba nasi ketumbar pulak...minggu lepas dah buat ni...tapi baru ni nak post entry sebab malas nak menaip...saya punya resepi ada edit skit..itu la sebabnya..heheheh...saya buat versi kukus...mentang2 la masak skit je...rajin la nak kukus...tapi entahla sekarang ni kalau nak masak nasi yg jenis2 cam ni suka kukus la plak...heheheh....saya ada tambah2 skit bahan ikut selera saya....lain kali memang akan buat lagi nasi ni sebab wangi je bau dia...ada kelainan....rasanya dah ramai yg cuba buat nasi ni...antaranya...kaknor, kakdiana...kak ina....dan ramai lagi....mintak maafla tak sebut semua nama sebab tak ingat....lepas tengok ramai yg buat tu yg terpikat terus salin resepi....ngeee...terima kasih kat Q'ein@ myr atas resepinya....sorry saya ada tambah2 skit resepinya dan saya masak ikut cara saya....saya kongsikan resepi awak kat sini ye....yg tulisan in bold tu resepi yg saya edit...kalau nak tengok resepi asal boleh tengok kat myr ye....

Nasi ketumbar kukus

Resepi asal: Q'ein@ myr
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

500g beras- saya guna 2 mug beras saja
3 s/b mentega- saya letak 2 sudu besar saja
sedikit minyak
1 biji bawang merah (dimayang halus)
3 batang daun ketumbar (blender halus)
sedikit garam
pewarna hijau
1 kiub ayam
1 bunga lawang - yg ni saya tambah
2 buah pelaga - yg ni saya tambah
1/3 mug santan/ susu cair - yg ni saya tambah
2 mug air

Cara-cara

  1. basuh beras dan toskan
  2. cairkan mentega bersama sedikit minyak saya tumis ni dalam periuk biasa atas dapur gas.
  3. Masukkan bawang goreng sehingga wangi dan masukkan kiub ayam. masukkan jugak bunga lawang dan buah pelaga. masak hingga naik bau
  4. Kemudian masukkan beras, daun ketumbar yang telah blender tadi dan secubit garam saya blend 1 mug air dgn daun ketumbar tadi.
  5. Masukkan air yg berbaki tadi dan susu cair atau santan. masak seperti nasi biasa api jgn besar sgt. tutupkan periuk utk nasi masak rata...sentiasa kacau nasi tadi sebab takut dia hangit...bila nasi dah agak kering airnya...tutup api....kemudian panaskan kukusan.
  6. bila air kukusan dan didih....masukkan nasi dalam loyang besar dan kumudian kukuskan nasi tai....masak hingga nasi betul2 masak. 
  7. bila nasi dah masak buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau
  8. gemburkan nasi guna chopstik tuk mendapat nasi yg cantik dan tidak pecah2...dah siap boleh la dihidang.  

11 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Quinnie..
mama pun dh try msk nasi ketumbar tapi msk cam biasa jer..ni yg versi kukus lagi sedap lah :P

Sheery Dream Cakes said...

selamat pagi quinnie...
wah ada versi kukus plak dah yer... nasi ketumbar nie mmg best.. tmbhan lg d kukus mcm quinnie buat... bertambah ler rasa keenakan nasi tu kan quinnie... sedap

izahdaut said...

wah versi kukus lak ye.. musti lagi sedap nih...yang versi tak kukus tu pun tak terbuat2 lagi. hehe..

K.Nor said...

ohoho.. versi kukus ya.. :)

Wattie said...

Salam Quinnie,
Sedapnya nasi ketumbar, versi kukus lagi, mesti lembut habis ni.......akak jer belum try....

EmbunRosaliza said...

rajinnya Q siap kukus lg. nampak sedap, mesti harum masa msk nasi ni kn

quinnie said...

w'salam semua...:)

mamahawa....saya ni terlebih rajin tu yg buat versi kukus...heheheh...yg biasa pun sedap jugak...sama2 wangi..heheheh

kakdiana...saya kalau nasi ala2 nasi minyak ni nak kena letak susu/santan jugak...kalau tak rasa tak puas makan...heheheh...tekak saya ni susah skit....kekekek

izah...kita ni saje gatai...org lain buat biasa je..kita yg terlebih rajin...hahahahha

kaknor...saya masak 2 mug je...rajin la mengukus...hahahha

kakwattie...mana2 versi pun best jugak...kekekek..cuba lah senang je...:)

kakros...org terlebih rajin...gini la...hahahah...tak deknye rajin...malas yg byknya...hehhehe

che'iza said...

Rajinnyer ko mengukus Q... Cite pasal kukus ni... baru teringat... Kat maner erk den simpan kukus den.... adeiiii

quinnie said...

hahahha....masak sikit boleh kukus iza...je kalau byk? idaknye rajin...kekekek...tak habis mengemas lagi ye iza....tak pe..tak lari kemana kukus awak tu...hehehe

Ayu said...

Assalam Q,
wah kat sini pun ada nasi ketumbar ya..heheh
tapi yang ini versi kukus..lagi sedap niii..tak berkerak kan q..akak pun baru2 ni masak nasi lemak kukus juga..memang muai nasi dikukus..

quinnie said...

waalaikummussalam kakayu...saya sekarang ni tengah semangat nak mengukus2 ni...heheheh..ye la kak..kalau masak skit cam ni elok kukus je...nasi pun tak berkerak...boleh makan semua...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...