Friday 22 July 2011

Bihun kari nyonya


bestnya sekali sekala tukar menu...selalu buat mee kari biasa..kali ni buat versi nyonya..mula2 risau gak kalau2 saya sorang je kena perabihkan...hehehe..nasib semua suka...makcik kata lain kali masak mee kari cam ni lak..dah boring asyik makan yg biasa je..heheheh....saya ambik resepi ni dari kakpah@ ibundo kat dapur ibundo..memang tak rugi mencuba...sedap...tambah2 bila hirup kuah dan bila makan tu tergigit lak daun kesum..memang kena je rasa dia...heheheh....saya ada edit skit resepi ni sebab masa buat ni tak dek ayam..ada kerang je dgn paru.....best jugak mee kari ada paru,,,hehehhe...saya makan dgn bihun....biasanya saya memang tak makan bihun kari...kali ni saja nak cuba...dan memang sesuai sgt..sedap...kalau nak tengok resepi asal boleh pegi kat dapur ibundo...berselera je lepas tengok gambar mee kakpah...hehhehe...akak saya copy n paste resepi akak kat sini ye..supaya senang saya nak rujuk kalau nak buat lagi...tulisan yg bold tu resepi edit saya...terima kasih kakpah...

Bihun kari nyonya

Resepi asal: kakpah@dapur ibundo
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan:
Mee (mihun pun boleh) -saya pakai bihun

Untuk kuah:
santan daripada 1 biji kelapa
3 sudu besar rempah kari (boleh bubuh lebih kalau suka lebih rasa kari)- saya tambah lagi rempah kari ni dalam 3 sudu besar utk taburan dalam kuah
1 sudu kecil serbuk kunyit
4 ulas bawang merah *
2 ulas bawang putih *
sepotong  halia anggaran setebal 1 inci *
sepotong lengkuas kurangkan sedikit daripada halia *
5 biji buah keras * -saya kurangkan letak 2 je
10 tangkai cili kering direndam terlebih dahulu *
Sebesar ibu jari belacan *
2 batang serai dihiris *
1 biji kentang direbus dan diblend dgn sedikit air
1 kuntum bunga kantan dibelah empat
2 tangkai daun kesum
beberapa ketul ayam dipotong kecil -saya ganti dengan paru dan kerang
10 ekor udang sederhana besar dibuang kepala - saya ganti dengan udang kering dlm 2 sudu besar*
meatballs ikut suka berapa banyak -saya ganti dgn tauhu yg goreng
1 ketul stok ayam kalau suka

pelengkap:
sayur sawi dipotong dan dicelur -saya ganti dgn sayur kobis yg dihiris
taugeh dicelur -saya ganti dgn daun sup dan bawang yg dihiris
telur rebus
bawang goreng
sambal kosong atau pun sambal belacan -saya tak buat sambal ni sebab malas nak buat...hhhehe



Cara2

1. Blender semua bahan yang bertanda *.  dan juga udang kering. Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis bahan yang diblender. Masukkan rempah kari 3 sudu besar..kacau2 rata kemudian baru masukkan air dalam secawan.  Kacau hingga masak dan terbit minyak
.
2. Tambah santan.  Bila mendidih, masukkan bunga kantan,daun kesum , ubi kentang yg direbus dan stok ayam.  kemudian saya tambah lagi rempah kari...dlm 3 sudu besar dan tabur dalam  kuah mee tadi...masak hingga didih...kemudian masukkan masukkan paru dan reneh kuah sampai terbit minyak..paru tu direbus dulu hingga empuk...dihiris nipis kemudian baru masukkan dalam kuah kari. proses mereneh ni pakai api kecik je supaya terbit minyak...nak tutup periuk pun boleh.

3. apabila dah terbit minyak...masukkan kerang yg telah direbus dan dikupas serta tauhu yg telah digoreng. perasakan kuah tadi...letak garam dan sedikit saja gula...kemudian boleh tutup api.

3. Masukkan bihun yg telah dicelor ke dalam mangkuk dan hiaskan dengan bahan pelengkap. Bubuh kuah.

9 comments:

Cheq Sue said...

mihun kari dua... milo panas 1... jus oren 1.. telur separuh masak 2... tolong cepat sikit ye

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam pagi Jumaat Quinnie...
alahai berselre plak pagi2 nih tgk mee kari nyonya.. aah Quinnie kalau mama pun ke dapur kak pah suka tenung2 gmbr mskkan..hehehe blh msk list dulu lah :P

che'iza said...

Amboi jadi nyonya ko pagi yer Q.... Camner rasa dia best tak biler kari bertemu kesum n kantan...

ibundo said...

salam Q.
Wah.. dah mengari nyonya ye. Kuah dia sedap buat hirup2 kan?

Ayu said...

Assalam Q,
mee kari confirm dah habis ni..guna mee hoon sedap juga ya Q..

quinnie said...

waalaikummussalam...semua..malam baru leh bersiaran..kekekek

sue...tunggu kita bukak kedai dulu baru leh order..kekekek

mama..saya pun suka skodeng dapur kakpah...selera je tengok resepi dia walaupun yg sempoi2 je..hehehhe

iza...buat sikit dulu no...hhehehe..baru tau rasa dia cam ne...:)

kakpah...memang best hirup kuah dia...saya pun tak sangka saya boleh suka kari nyonya ni setelah takut nak mencuba sebelum ni...terima kasih kat kakpah sebab perkenalkan...ngeee

kakayu...pakai bihun memang kena la kak..saya pun tak sangka...tambah bila gigit daun kesum tu dgn bihun dia cam kena je...heheheh...memang dah habis kak..masak sikit je...teringin nak rasa sebenarnya..tak sangka saya leh suka lak...:)

Sheery Dream Cakes said...

yg nie ha'.. akak bertambah ler laparnya nie... meleleh air liur tau... suka yg kari2 gini.. sedap

Nurul said...

Morning, Kak Q...

Wah, nampak sedap lah bihun kari nyonya tu.... terliur plak pagi2 ni... ;)

quinnie said...

kak diana...peminat kari jugak ye...saya tiap2 hari makan kari pun tak pe...kekekke

nurul nanti boleh cuba buat pulak...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...